Specificaties Geschikt voor Android, Linux, macOS / OS X, Win, Win RT - Bekijk alle specificaties

LastPass Review

Jirnsum 27 juli 2015, 1.608 views

LastPass

Gekozen voor Lastpass n.a.v. advies NCSC over password managers. Zeer tevreden. Naadloze integratie op zowel PC als mobiele platformen.

Pluspunten

• Goede integratie op zowel PC als mobiel
  • Gratis versie beschikbaar en betaalde versie niet duur
  • Online component minder kwetsbaar dan proberen wachtwoorden te onthouden

Minpunten

• Online component mogelijk kwetsbaar

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Veel te lang niet serieus genoeg bezig geweest met bescherming van mijn accounts. Las een tijdje geleden factsheet van NCSC waarin Lastpass werd genoemd (https://www.ncsc.nl/actue...efactorauthenticatie.html). Ik vertrouw in deze op hun oordeel dat een online passwordmanager veilig genoeg is voor mijn behoefte.

Na een maand of twee de gratis versie getest te hebben op mijn PC een maand geleden een abonnement genomen waarmee ik er ook op mobiel gebruik kan maken.

Set-up is eenvoudig, en wachtwoorden opgeslagen in browsers worden bij installatie automatisch geimporteerd.

Een van de ingebouwde tools is een security check die checkt of websites waar je een account hebt recent betrokken zijn geweest bij hacks waarbij je password mogelijk in het geding is geweest, of je dezelfde passwords op meerdere websites gebruikt (natuurlijk niet O-) ), en of je mogelijk zwakke wachtwoorden hebt. Daar waar de check problemen ontdekt kun je rechtstreeks naar de betreffende site klikken om je password te vervangen door een sterk door Lastpass gegenereerd password. Afhankelijk van hoe netjes je was voordat je Lastpass begon te gebruiken kost dit natuurlijk even tijd.

Er zijn plugins voor verschillende browsers waarmee het gebruik echt naadloos is. Op mijn werk kan ik geen plugins installeren, maar je kunt ook toegang krijgen tot je "Vault" via een webinterface, zodat je ook op dichtgetimmerde netwerken niet onthand bent.

Heb jij ook een LastPass?

Vertrouw je de mensen van Lastpass op hun blauwe ogen? Gegevens van Lastpass zijn door diverse lekken al een paar keer op straat te beland. Het zou nooit mijn eerste keus zijn.
nee, als je de review daadwerkelijk leest zeg ik: "Las een tijdje geleden factsheet van NCSC waarin Lastpass werd genoemd (https://www.ncsc.nl/actue...efactorauthenticatie.html). Ik vertrouw in deze op hun oordeel dat een online passwordmanager veilig genoeg is voor mijn behoefte."

De blauwe ogen van het nationaal cyber security centrum dus