Specificaties Tower, 6 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 335 Review

baafie 10 mei 2009, laatste update op 10 mei 2009, 4.315 views

Cooler Master Elite 335

Pluspunten

• Goede koeling, lage prijs, stoffilter.

Minpunten

• Niet overal netjes afgewerkt. Ombuigen is nodig om je harde schijven onbekrast te houden.

Met om en nabij de dertig euro is dit de onderkant van de merkkasten. De Elite 335 heeft ruimte voor een fan die direct voor de harde schijven geplaats kan worden en daarmee onderscheidt hij zich van veel produkten van deze prijsklasse. Cooler Master krijgt weinig concurrentie in dit segment; de directe concurrent is de Gigabyte GZ-X5. Dat is geen verrassing want de Gigabyte heeft exact hetzelfde chassis; alleen de voorkant is anders. In de Cooler Master Elite 335 bevinden zich stoffilters in de front panel en dat is dan ook de reden dat ik voor deze kast heb gekozen.

De bouwkwaliteit lijkt op het eerste gezicht prima in orde. De meeste scherpe randjes zijn netjes weggewerkt en de kast is stevig ondanks zijn lage gewicht. Maar tijdens het installeren zul je merken dat er achter het front panel toch wat scherpe randjes zitten. Verder was het staal achter de bovenste 3.5" drive bay niet helemaal weggebogen, dus moest ik eerst nog wat staal ombuigen voordat ik de CD-drive kon installeren.

Een groter probleem was echter de ruimte voor harde schijven. Cooler Master heeft besloten in deze kast een schroefvrij kliksysteem te gebruiken. Helaas zijn er aan weerskanten van elk 2.5" slot een tweetal uitsparingen aangebracht. Deze uitsparingen zullen krassen op je harde schijf achterlaten als je een harde schijf installeert (met flink duwen). Het is dus zaak om de uitsparingen eerst -- bijvoorbeeld met de achterkant van een schroevendraaier -- af te vlakken met wat duwen. De uitsparingen lijken mij doelbewust aangebracht; wellicht omdat men vermoedde dat het kliksysteem niet sterk genoeg klemde? In mijn geval zitten de schijven in ieder geval stevig in hun plaats en ook nog zonder krassen.

Er is ruimte voor vier CD/DVD-drives en een stuk of zeven harde schijven. Grote moederborden zul je in deze midi-case echter niet zo gemakkelijk kwijt kunnen, aangezien het dan wel eens lastig zou kunnen zijn om alle connectoren op je moederbord aan te sluiten als er een harde schijf in de weg zit.

De koeling in deze kast is dik in orde. De kast wordt geleverd met een 12cm fan (die in mijn oren onhoorbaar is). Verder is er ruimte om voor de 2.5" bays een 8-12cm fan te plaatsen zodat de harde schijven netjes koel blijven en je een gezonde luchtstroom door de kast krijgt.

Wat de vormgeving van de kast betreft zit het wel snor. Het front panel is glimmend plastic. Het LED-je van de power-knop is opmerkelijk fel. Als je van plan bent de kast ergens neer te zetten waar het soms donker moet zijn (bijvoorbeeld een slaapkamer of een ruimte waar je films kijkt) zul je de power-knop vermoedelijk af willen plakken met een stukje tape.

Cooler Master heeft gepoogd de installatie gemakkelijk te maken met duimschroeven en het schroefloze kliksysteem voor alle bays. Helaas is de tijdwinst daarvan weer opgeheven door het nodige buigwerk her en der. Er zijn stoffilters aanwezig in het front panel. Dit zal je kast niet geheel stofvrij houden, want er zijn diverse andere plaatsen in de kast waar lucht ongefilterd binnen kan komen (bijvoorbeeld in het zijpaneel).

Desondanks heeft Cooler Master een mooi produkt tegen een zeer lage prijs neergezet met de Elite 335. Wanneer je de kast krijgt ben je echter nog niet klaar, want er zal nog wat omgebogen moeten worden.

Heb jij ook een Cooler Master Elite 335?

Goede review.
Och had ik je review maar eerder gelezen voor de aanschaf van deze behuizing.
Mooi allemaal krassen over me Spinpoints.
Dacht dat ik ze gewoon verkeerd plaatste, maar er is dus meer last.
Heb je er nu een fan bij geplaatst?
Zit er over na te denken om dat te doen.
Oke, bij jou bijna geen geluid, dan moet ik een andere processorkoeler :P
Heb je er nu een fan bij geplaatst?
Ja. Om precies te zijn heb ik de 12cm fan verplaatst naar de voorkant en een kleinere fan in de oude locatie van de 12cm fan gemonteerd. Dit in de hoop dat de intake-lucht gewongen wordt door het filter te gaan, en het stof daarin blijft hangen.

Jammer dat je harde schijven bekrast zijn. Ik denk dat je de eventuele schade zou moeten kunnen verhalen op de verkoper van de kast (die dan op zijn beurt weer de fabrikant zou kunnen aanspreken). Maar dan ben je wel weer een rechtszaak verder.
Helaas een beetje laat met reageren van mijn kant (had hem niet in mijn favorieten staan ;))
Ja op zo'n rechtzaak zit niemand te wachten denk ik.
Kan ik beter de HDD´s zelf vervangen.
Dit is mijn systeem trouwens: LINK

Op dit moment heb ik er zelf de Scythe Slip Stream 120mm 1600rpm 2 keer inzitten met een Scythe Kaze Master Ace fan controller. Ik heb helaas een fan controller moeten kopen omdat ik ten eerste mijn fans wil kunnen regelen (vanwege games in de toekomst) en ten tweede omdat ik maar 1 chassis fan controller op me moederbord heb zitten.
Ik moet zeggen dat dan alles wel lekker koelt, alleen maakt de koeler door de gaten aan de voorkant een herrie vanjewelste als ik hem al boven de 1200 toeren zet.
Heb jij hier ook last van?

Ik gebruik de voorste fan als intake, en de achterste als outtake. Op dit moment geeft mijn fan controller aan dat het in mijn kamer 26 graden is, en met de PC aan ongeveer 29 graden met (om te testen) 1700 toeren van mijn SlipStreams en 3330 toeren van mijn CPU koeler. Bovendien staat de achterkant van mijn behuizing redelijk tegen de muur aan, en staat me Xbox verticaal in hetzelfde kastje met 1 cm er tussen, dus de afvoer is ietwat minder.

Ook zijn er bij mij al 2 van die harde schijf klemmen afgebroken, en kan het zijpaneel heel moeilijk dicht. Deze moet je echt aan alle kanten aandrukken, en ontstaat er een bobbel in de plaat.
En al mijn blindplaatjes van de 5.25" bays liggen er allemaal af. 1x open, 1x dicht, en hij is zo lam dat je hem al in je handen hebt xD

Hoe staat het met jou kast? ;)

[Reactie gewijzigd door JPtjeeNL op 24 april 2011 21:38]

Mischien nog een paar plaatjes toevoegen om het geheel af te maken?
Het probleem met de harde schijven komt me bekend voor, ik heb zelf een Elite 333 en daar doet het probleem zich (helaas) ook voor, maar daarentegen zijn dit ook weer niet de duurste kastjes gelukkig :)
Helaas ben ik niet in het bezit van een digitale camera. Voor de nieuwsgierigen kan ik de foto's van Newegg aanraden; die zijn beter dan die van de fabrikant.
Je hebt gelijk met de hdd's ik heb een cm 330 en ik heb mijn pc door een de winkel in elkaar laten zetten en mooie krassen over mijn spinpoints heen ;( . Volgende pc zet ik zelf in elkaar :D. Verder goede review.
Keurige review. De bouwkwaliteit valt me wel heel erg tegen, ook voor een kast van 30 euro. Bijvoorbeeld de standaard AOpen-kasten die MyCom een tijd gehad heeft, hebben nauwelijks echt scherpe randen, en al helemaal geen uitsteeksels die de harddisk beschadigen. Maar die hebben dan weer geen design...