Maxtor OneTouch II 300GB 300GB Review

Femme 7 augustus 2005, 2.453 views

Maxtor OneTouch II 300GB 300GB

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Robuuste behuizing

Minpunten

• Twijfelachtige betrouwbaarheid
  • Lompheid

Mobiliteit Score: 2
De Maxtor OneTouch II 300GB is een externe harde schijf gebaseerd op de DiamondMax 10 300GB met 16MB cache. In de praktijk vertaalt zich dat naar goede prestaties, die op gelijk niveau zijn als de SATA-schijven van een generatie geleden. De OneTouch II is voor de minder behendige klusser dus een prima alternatief voor vervanging of uitbreiding van interne harde schijven. De grote cache zorgt voor goede kopieerprestaties, belangrijk als de schijf gebruikt wordt voor backups. De OneTouch II heeft tamelijk lompe afmetingen en is behoorlijk zwaar, waardoor hij verre van ideaal is voor mobiel gebruik. Dit is dan ook geen toepassing waarvoor de schijf volgens Maxtor bedoeld is. De prijs van de OneTouch II 300GB is net iets hoger dan de 300GB externe schijf van Seagate.

Ik heb de OneTouch II voornamelijk gebruikt als backupschijf voor mijn server. Gebruikt moet ik helaas zeggen, want de schijf is inmiddels defect en dat terwijl hij absoluut niet intensief is gebruikt. Mijn mening over de betrouwbaarheid van de OneTouch II is daarom niet erg postief. Dat is jammer, want het apparaat maakt in eerste instantie best wel een robuuste indruk door zijn stevige aluminium behuizing. Een mogelijke oorzaak voor het snelle falen van de harde schijf is de hoge warmteproductie. Als de schijf een tijdje in gebruik is, bijvoorbeeld voor het maken van een backup, kan de temperatuur behoorlijk oplopen. Het is verstandig om de schijf niet op een tower te zetten die van zichzelf al veel warmte uitstraalt.

Heb jij ook een Maxtor OneTouch II 300GB 300GB?