Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 64GB microSDXC, ¤0,766 per GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB Review

PhWolfTestpanel 26 juli 2015, laatste update op 11 september 2015, 137 views

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB (Testpanel)

Zeer snel kaartje, geschikt voor vrijwel alles van 4k video opnemen op een smartphone tot burst actiefoto's in RAW op een dslr.

Pluspunten

• Snelheid
  • MicroSD en SD kaart
  • Betrouwbaar (?)

Minpunten

Introductie

Dankzij Tweakers.net en Samsung kon ik een paar weken geleden samen met een select genootschap medegelukkigen een middag lang de nieuwe Samsung Pro+ SDXC 64GB kaarten uitproberen. Na afloop van deze goed verzorgde en zeer complete middag kregen we de kaarten mee naar huis om ze nog eens grondig aan een reeks tests te onderwerpen in het comfort van onze leunstoelen/testlabs. Voor dit alles gaat mijn hartelijke dank richting T.net en Samsung!

Een professionele testuitrusting heb ik helaas niet, in tegenstelling tot sommige andere medegelukkigen aan sommige reviews te zien ;) Een leunstoel overigens ook niet, maar dat weerhield me er niet van om mijn ervaring met deze kaart eens met een kritisch oog te bekijken.

Verpakking

De kaart zit goed verpakt in een stevig maar simpel kartonnen doosje, met daarin een plastic opvulmateriaal dat de inhoud op zijn plek houdt. Samsung heeft afgezien van een plastic blisterverpakking, en dat kan ik eigenlijk alleen maar toejuichen. Ik vermoed dat blisterverpakkingen al menige fotograaf met dringende behoefte aan extra opslagcapaciteit tot tranen hebben gereduceerd dankzij hun neiging om met geen mogelijkheid open te gaan zonder gereedschap. Onbegrijpelijk dat er nog fabrikanten zijn die ze gebruiken, maar Samsung heeft gelukkig het licht gezien.

De inhoud van de verpakking:
1 MicroSDXC kaart
1 MicroSD-->SD adapter
1 sluitbare kaarthouder van transparant plastic

Uiterlijk

Zowel het MicroSD kaartje als de adapter zijn in sober matwit uitgevoerd, met een zwarte streep voor de kaart zelf en een grijze voor de adapter. Simpel doch niet lelijk, al had ik persoonlijk het zwart liever gezien op de adapter, aangezien dit naar mijn mening een prettigere combinatie is en de MicroSD kaart hierin meestal verscholen zit. Ik vermoed dat dit kleurverschil gekozen om het duidelijker te maken wanneer de kaart in de adapter zit, en dat is een respectabele beslissing waar ik vast en zeker nog dankbaar voor ga zijn in de toekomst.

Verder heeft men zoveel informatie als mogelijk op de voorkant van het miniscule kaartje gepropt. Zo is in één blik duidelijk dat het een Samsung Pro+ 64GB microSDXC kaart betreft en is ook nog ruimte gevonden om te pronken met de snelheidsklasse. De achterkant vermeldt nog het serienummer en het land van productie, namelijk 'Korea'.

Prestaties

Zoals vermeld prijkt de kaart met snelheidsklasse UHS mark 3, wat betekent dat de kaart minimaal 30MB/s sequential write moet kunnen halen. Samsung doet hier bovenop nog de belofte dat de kaart onder de juiste voorwaarden"up to" 95MB/s read en 90MB/s write kan halen.
Om die laatste claim te kunnen testen met een benchmarkprogramma zou ik nieuwe apparatuur moeten aanschaffen, aangezien mijn laptop duidelijk al tegen de limiet van de SD cardreader aanloopt voor de grenzen van de Samsung kaart zijn bereikt. Verder dan 33MB/s read en 25MB/s write kom ik niet in Crystaldiskmark.
Vermoedelijk is het snelste apparaat waarmee ik een praktische test kan uitvoeren mijn Nikon D600. Ik heb de camera ingesteld om onafgebroken RAW foto's van 30MB per stuk te schieten. Vervolgens heb ik zowel de Samsung Pro+ als mijn vorige kaart getest (een Sandisk Ultra met 'slechts" de class 10 certificering) door de sluiterknop 30 seconden lang ingedrukt te houden. Hieruit bleek de Samsung Pro+ kaart 55 bestanden weg te hebben geschreven, en de Sandisk Ultra 36. Dit is dik 50% snelheidswinst! Dat de kaart 55MB/s haalt kan ik overigens niet hard maken met deze test, aangezien de camera na het loslaten van de sluiterknop nog een aantal seconden bezig is met de cache van de camera leegschrijven, al gaat het schrijven tijdens de test voor mijn gevoel wel met bijna 2 foto's per seconde, wat overeen komt met de meting.
Om een beter gevoel te geven van het snelheidsverschil heb ik nog de volgende filmpjes gemaakt, waarin ook mijn oh zo exacte testmethode te zien is:
http://youtu.be/7JyoVXBYYYA (Samsung)
http://youtu.be/foVpZK85eeA (Sandisk)

Betrouwbaarheid
Het is moeilijk om veel zinnigs te zeggen over dit onderwerp op dit moment. In ieder geval heb ik in een paar weken gebruik nog geen gebreken kunnen constateren, en naast 10 jaar standaard garantie doet Samsung nog een paar gewaagde uitspraken over de robuustheid van de kaartjes, die bestand zouden zijn tegen zeewater, extreme temperaturen, sterke magnetische velden en röntgenstraling.
De tijd zal het moeten leren!

Heb jij ook een Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB?