Specificaties 64GB microSDXC, 0,766 per GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB Review

Kid_Stevie 26 juli 2015, laatste update op 30 juli 2015, 281 views

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB

Een zeer goede en snelle SD kaart, die in veel apparaten te gebruiken is. De 5e ster blijft achterwegen door de vrij hoge prijs, waar je wel 10 jaar garantie en de belofte dat het kaartje na extreme omstandigheden goed blijft werken, voor terug krijgt.

Pluspunten

• Zeer snel
  • (Beloofd) bestendig (te zijn) tegen extreme omstandigheden

Minpunten

• Hoge prijs

Inleiding - Samsung Test Panel event

Na uitgenodigd te zijn door Tweakers en Samsung voor het testpanel van de Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB, is aan de deelnemers gevraagd een review te schrijven voor dit product.

De dag zelf was erg leuk en leerzaam en heb weer aardig wat geleerd op filmgebied, maar ik zal in deze review voornamelijk praktijk en gebruikservaring van het kaartje terug laten komen aangezien daar reviews voor bedoeld zijn.

In eerste instantie wilde ik met mijn review focussen op de snelheid van het kaartje en deze testen en vergelijken met een broertje van dit kaartje, de Samsung Pro SDXC 64GB. Helaas zijn de sd lezers van de twee computers die ik tot mijn beschikking had te traag en helaas kon de oude externe kaartlezer de 64gb kaartjes niet aan. Dus helaas geen review met cijfers, grafiekjes en dergelijke, maar zal ik mij dus richten op snelheid in dagelijks gebruik en compatibiliteit met een aantal apparaten die ik zelf ook gebruik.

Inhoud

Vrij logisch maar goed even te benoemen, het doosje bevat natuurlijk de microSDXC kaart, een adapter en een simpel plastic hoesje om beide in mee te nemen. Voor wie het interessant vind, de verpakking is makkelijk te openen.

Snelheid

De snelheid die word geadverteerd is een schrijfsnelheid van 95 MB/s en een leessnelheid van 90MB/s. De 4K die gefilmd zou moeten kunnen worden op dit kaartje zou dus ook haalbaar moeten zijn.

Mijn Sony A77ii heeft niet de mogelijkheid in 4K te filmen, maar schiet wel foto's met 12fps in burst mode en met dit kaartje lever het wegschrijven naar het kaartje geen enkel probleem op. Al merk ik zelf met normaal gebruik weinig verschil met het goedkopere Pro kaartje. Ook tijdens het filmen levert het pro+ kaartje geen enkel probleem op (Full HD 1080/50p).

Wel merk ik wanneer ik de WD My Passport Wireless gebruik om de bestanden rechtstreeks over te schrijven van de SD kaart naar deze externe harde schijf (via een ingebouwde sd lezer), de Pro+ ook echt daadwerkelijk net iets sneller is en dus fijn is als ik snel mijn bestanden naar deze schijf wil wegschrijven.

Compatibiliteit

Zelf heb ik een Sony DSLR, wat kan filmen in een eigen formaat: XAVC S. Hier moet je wel een geschikt kaartje voor hebben. Dit SD kaartje van Samsung voldoet wel aan de eisen (zoals de snelheid en minimaal 64GB). Ook hierbij wil ik wel opmerken dat het broertje, de gewone Pro, dit ook zonder problemen doet.

Wel goed om te weten dat microSDXC met adapter verder geen problemen geeft en feilloos werkt. Ook de WD My Passport Wireless heeft geen problemen met dit kaartje en zijn adapter. Een voordeel voor mensen die het kaartje graag in meerdere apparaten zouden willen gebruiken, want zo kan je het kaartje ook gebruiken voor in je telefoon, tablet of een actioncam, zoals bijvoorbeeld de GoPro.

Kwaliteit

Op het eerste gezicht is er weinig aan te merken op dit kaartje, het voelt gewoon stevig aan en ook zit het kaartje stevig in de adapter, maar is het wel makkelijk er in en uit te halen.

Samsung geeft ook aan dat dit kaartje ‘water proof’ is en zou zelfs 72 uur in zeewater moeten kunnen liggen. Ook zou het kaartje magneet proof, temperature proof en x-ray proof moeten zijn. Dit klinkt als een behoorlijk bijzonder statement, maar even verder zoeken en lezen levert op dat ze dit zelfde ook bij het EVO+ broertje aangeven. De andere kaartjes, zoals de Samsung Pro SDXC 64GB, zouden dan weer maar 24 uur in zeewater kunnen liggen en ook minder beschermt tegen magnetisme. Hierbij vraag ik mijzelf alleen af wanneer een dergelijk kaartje 72 uur in zeewater zou liggen.

Maar om verder te vergelijken, ook concurent SanDisk bied voor al hun kaartjes aan deze shock, water (72 uur zeewater), temperature (zelfs tot -40 graden) en magnet proof te zijn. Waarbij de laatste wel tegen iets minder bestand is als de Samsung Pro+. Dit alles als we beide bedrijven op hun woord mogen geloven. Daarbij bieden ze bij SanDisk een levenslange garantie, t.o.v. van de 10 jaar van Samsung. Waarbij je natuurlijk wel moet afwachten wat dit inhoud.

Natuurlijk is dit verder lastig om te vergelijken zonder zelf het andere kaartje in handen te hebben, maar geeft wel aan dat Samsung niet iets heel extreem bijzonders beloofd.

In andere reviews zijn al meerdere proeven terug te vinden over de bestendigheid tegen o.a. water en magneten en ik geloof Samsung dan ook wel dat mijn kaartje tegen veel bestendig is. Behalve dat ik zelf niet zou kunnen controleren of de snelheid achteruit zou gaan aangezien ik daar geen geschikte kaartlezer voor tot mijn beschikking heb, ben ik zelf meer benieuwd hoe het kaartje na 1 jaar en bijvoorbeeld 10 jaar gebruik presteert.

Qua prijs is dit kaartje van Samsung niet de goedkoopste en iets duurder dan de concurrent. Want de enige met een echt gelijkwaardig product is Sandisk en het betreffende kaartje is ongeveer 15 euro goedkoper (dit verschild natuurlijk per winkel).

Een hoop geld en voor veel mensen is een goedkoper broertje (Samsung Pro SDXC 64GB) misschien een betere keuze, zeker aangezien deze dan weer goedkoper is dan zijn concurrenten.

Het aanschaffen van een sd kaartje

Er zijn vele kaartjes op de markt en voor je tot aanschaf overgaat, is het goed om te letten op het een en ander:
  • Let op de grote: oudere apparaten kunnen soms de 64GB niet ondersteunen, terwijl sommige nieuwere apparaten en formaten hier juist wel om vragen
  • Er zijn vele fakes op het internet te vinden, zoals vaker: goedkoop is duurkoop, doe het en koop alleen bij betrouwbare (online)winkels. Kaartjes kunnen bepaalde grote lijken te hebben maar overschrijven bestanden, waardoor je bestanden (zoals foto’s en video’s) gewoon kwijt bent.
  • Als pro fotograaf kan je investeringen doen omdat je dit terug kan verdienen, betekend niet dat je altijd het duurste moet nemen, maar durf te investeren in goed equipment, dit geld dus ook voor SD kaartjes.

Een zeer goede en snelle SD kaart, die in veel apparaten te gebruiken is met gebruik van adapter. De 5e ster blijft achterwegen door de vrij hoge prijs, maar buiten dat een kaartje waar je wel krijgt wat je word beloofd en een pro gebruiker of gebruikers die werken in extreme omstandigheden zouden de investering in een duurder kaartje kunnen maken.

De huis tuin en keukenfilmer of fotograaf moet zichzelf even afvragen of hij of zij dit kaartje echt nodig heeft (snelheid, grote, water proof etc) of misschien niet beter af is met een van de goedkopere, maar niet veel mindere broertjes. Al mag de pro filmer/fotograaf zich dit misschien ook nog afvragen. De snelheid van het wegschrijven is met normaal gebruik het grootste voordeel, moet je natuurlijk wel een sdcard reader hebben die snel genoeg is.

Voor de liefhebbers nog mijn filmpje van de testpanel dag:

Heb jij ook een Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB?