Specificaties 64GB microSDXC, ¤0,766 per GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB Review

Perkouw 24 juli 2015, laatste update op 25 juli 2015, 257 views

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB

De Samsung Pro 64GB is stevig aan de prijs. Film je echter in 4K of ben je fervent gebruiker van de burst mode op je camera. Dan is de Samsung Pro het geld dubbel en dwars waard. De kaart is snel en kan tegen een stootje al met al top!

Pluspunten

• Snel
  • Degelijk gebouwd (lees kan aardig wat hebben)

Minpunten

• Stevig aan de prijs

Daar zit je dan in de auto onderweg naar het Tweakers hoofdkantoor voor een event van Samsung. En dat allemaal om een micro-SD kaartje te testen? Nee, ik ging eigenlijk voor fotografieworkshop. Want ik mag dan wel een leuke spiegelreflex hebben, maar onder de knie heb ik hem zeker nog niet.

Lekker boeiend verder zo'n kaartje testen toch? Nou, ja eigenlijk is dat toch best wel boeiend. Als we even snel een uitstapje maken naar bijvoorbeeld een GoPro4, daarmee kan je in 4K filmen. Een vereiste is wel dat je een kaartje hebt die deze snelheid bij kan benen. Tegenwoordig koop je al een 16GB kaartje voor een paar euro, maar daar kan je dus niets mee in je GoPro.

Dat gezegd hebbende voor een fotografieleek was zo'n kaartje nou niet bepaald nodig, toch? Na een workshop die we van niemand minder kregen dan Jeroen zelf dacht ik daar wel anders over. De burst modus! Natuurlijk kende ik deze modus al, maar de manier waarop je deze kan inzetten om foto's te maken was toch wel nieuw voor mij. Je kan een bewegen onderwerp "stil" vastleggen of "bewegend"

Wat bedoel ik daar nu mee. Neem een motorrijder die over het circuit rijd. Wanneer je hier een "normale" foto van maakt dan is het onderwerp geheel scherp en stil. Met andere woorden de banden alles is scherp en stil. Je kan het onderwerp echter ook zo vastleggen dat deze nog steeds scherp is, maar waarbij de achtergrond vervaagd en de wielen "bewegend" getoond worden.

Het verschil tussen de twee? Bij de laatste wordt je echt meegenomen in de actie en dat is nu net wat je vaak wilt bij dergelijke foto's. En dan is kennis van je camera in combinatie met een snel kaartje essentieel!

Tot zover de relatief grote inleiding. Waar het in deze review om draait is natuurlijk het kaartje zelf en niet mijn geweldige, leerzame, dag op het hoofdkantoor. We hebben het kaartje direct in gebruik genomen dus ik heb een beetje gecheat door het kaartje even terug te stoppen in de verpakking.

Zoals je ziet, weinig bijzonders. Laten we wel wezen, het is maar een geheugenkaartje. Wat het kaartje interessant maakt zijn dan weer de gegevens op de verpakking. Zo wordt een lees-/schrijfsnelheid beloofd van respectievelijk 95 MB/s en 90 MB/s. Ook moet het kaartje tegen röntgenstraling, water kunnen als -25 graden celcius en +85!

Eenmaal uitgepakt ziet het geheel er weinig bijzonders uit. Standaard wordt er een adapter bijgeleverd zodat je het micro-SD kaartje niet alleen in je GoPro/Tablet etc. kan gebruiken maar ook in je fotocamera die veelal SD-kaartjes slikken.

Uiteraard hebben we het kaartje ook gebenchmarkt met behulp van een aantal tools. In onderstaande resultaten zien we terug dat de het kaartje prima presteert. Overigens heb ik het kaartje ook niet getest met een aparte USB3.0 cardreader, maar gewoon de cardreader die standaard aanwezig is in mijn Lenovo T440p. Al met al een meer dan prima resultaat.

In vergelijk met een goedkoper kaartje van Samsung zelf, de Samsung Standard 16GB MicroSDHC. Een behoorlijk verschil zoals je kunt zien in onderstaande benchmark van datzelfde kaartje.

Laat ik vooraf beginnen met te zeggen dat het resultaat natuurlijk verschilt per gebruikte camera. Zo heb ik bijvoorbeeld geen Samsung NX1 waarbij je de specs van het kaartje veel beter kan benutten. Ik heb het kaartje getest met een Nikon D3300.

In mijn geval schiet ik foto's altijd zowel in JPEG als in RAW. Hiervoor moet de camera aardig wat data wegschrijven met name wanneer ik gebruik maak van burst-mode. Dit kaartje zorgt ervoor dat de buffer veel sneller wordt weggeschreven. Resultaat, je kan veel sneller door met het nemen van foto's zonder dat de "actie" al voorbij is!

Samsung heeft met de Samsung Pro Plus 64GB een snel en robuust micro-SD kaartje op de markt gezet. Het kaartje presteert in dagelijks gebruik bijzonder goed. Een GoPro Hero 4 neemt zonder problemen 4K materiaal op en ook een Nikon D3300 schrijft zonder aarzeling zijn buffer leeg.

Dus gelijk hup naar de winkel zo'n kaartje halen! Nee, natuurlijk niet. Maak vooral eerst de afweging heb je het wel nodig of kan je af met een wat trager maar significant goedkoper kaartje? Mocht dat nou niet het geval zijn en je hebt echt zo'n kaartje nodig dan is de Samsung Pro Plus 64GB een interessante optie!

Heb jij ook een Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB?