Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB - Reviews

Specificaties 64GB microSDXC • 0,508 per GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB Review

arjandijk162Testpanel 26 juli 2015, laatste update op 26 juli 2015, 162 views Testpanel

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB

De Samsung Pro+ 64 GB SD kaart is zeer snel in gebruik in apparaten die de snelheid ondersteunen. Indien de kaart voor fotografie wordt gebruikt moet deze camera UHS ondersteunen.

Pluspunten

• Snel
  • Goed gebouwd

Minpunten

• Prijzig
  • Snelheid beperkt bruikbaar door UHS ondersteuning

Deze review schrijf ik naar aanleiding van de SD kaart die ik heb gekregen op het tweakers event van Samsung.

Ik beschik niet over een camera met een SD kaart ingang, maar wel een CF-SD lezer. Een goed moment dus om te kijken hoe deze combinatie werkt met een SD kaart die waarschijnlijk hier niet de beperking zal zijn.

Mijn EOS 7D is voorzien van een CF->SD adapter die op verschillende fora werd aangeraden als de adapter die goed werkt met een EyeFi SD kaart.

Test in de camera:
Om de kaart te testen stel ik de camera in op RAW+JPEG. Als vergelijk neem ik een Sandisk Extreme III CF kaart. Voor de benchmark gebruik ik de Magic Lantern.
Samsung SD 64GB Pro+ (met SD/CF adapter)
Write Speed: (Buffer 16384k) 14.0MB/s
Read Speed:(Buffer 16384k) 15.9MB/s
Sanndisk Extreme III CF 8GB
Write Speed:(Buffer 16384k) 30.1MB/s
Read Speed:(Buffer 16384k) 29.4MB/s
Samsung SD Class 6 16GB
Write Speed:(Buffer 16384k) 9.7MB/s
Read Speed:(Buffer 16384k) 10.5MB/s

Hier blijkt wel uit dat de snelheid van de kaart vooral beperkt wordt door de adapter. De kaart is half zo snel als een 6 jaar oude 8GB Sandisk kaart. Wel is te zien dat een nog langzamere SD kaart niet de max van de adapter haalt.

In gebruik is de Pro+ van Samsung snel genoeg om oneindig veel JPEGs te maken met een burstsnelheid van 10fps met foto's van +-6.5mb/s.

Voor het gebruiken van de videomodus op fullhd is de datastream via de adapter niet stabiel genoeg en houdt het na -+ 1minuut voor gezien.

Data transfer naar PC:
Bij het kopieren van de foto's naar de pc is de beperking de SD cardreader op +-20mb Alleen kopieren met de MS Surface levert door de UHS ondersteuning een veel hogere snelheid op. Hier gaat het kopieren met 65MB/s.

De Samsung 64Pro+ is zeer snel als deze gebruikt wordt in de juiste apparatuur. Alleen de MS Surface kan hier echt gebruik van maken. Een hoge schrijfsnelheid was in de EOS 7D wenselijk geweest, maar is beperkt vanwege de adapter. De kaart zal dus waarschijnlijk in de Surface tablet als extra geheugen worden gebruikt.

Heb jij ook een Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB?