Specificaties DLNA en Miracast-support, WiFi, 32GB - Bekijk alle specificaties

Rikomagic MK36 Windows/ Android Dual Boot 32GB Review

Mount 24 juli 2015, 836 views

Rikomagic MK36 Windows/ Android Dual Boot 32GB

Rikomagic heeft met dit apparaat een ander trucje uitgehaald als normaal: Windows 8.1 en Android samen. Het is allemaal wat krap kwa storage standaard maar het werkt best lekker. Een goede low-end machine of HTPC.

Pluspunten

• Mooie casing
  • Dual OS: Windows 8.1 en Android
  • Snelle machine voor zo'n prijs
  • Gebruikt zeer weinig stroom
  • Zeer stil: 0 dB! De machine is volledig passief.

Minpunten

• Licht/voelt goedkoop aan
  • Storage is wat krap voor films
  • Niet upgradebaar

Geluidskwaliteit Score: 4
Uiterlijk

Het apparaat ziet er stevig en netjes uit. Het apparaat heeft een metaal look en ziet er degelijk uit. Totdat je het apparaat vastpakt: De bovenkant blijkt van plastic te zijn. Gelukkig niet het type plastic waarop je elke vinger en stofje ziet. De onderkant is wel van metaal maar dat komt doordat deze ook gebruikt wordt voor de koeling. Er zit een rood ledje in verwerkt als de machine aanstaat: deze schijnt door het rooster heen en ervaar ik niet als hinderlijk.

Tijdens het testen werd de onderkant van de casing merkbaar warm maar niet heet: je kon de onderkant ten aller tijde gewoon vastpakken. De onderkant wordt gebruikt als koelblok: Zie daarvoor de disassembly hieronder.

Voorkant: Lekker clean!

Rechterkant: Twee keer USB, powerbutton en headphone-jack.

Achterkant: Hier vinden we een kenginston lock aansluiting, microSD kaart lezer. Twee keer USB, HDMI, LAN en natuurlijk een plek om de bijgeleverde voedingsadapter aan te sluiten.

Links: ook weer een lege zijde!

Specs:
De machine is voorzien van de volgende hardware:
- Intel Baytrail Z3736-F Quadcore CPU
- Intel HD Graphics, volgens de fabrikant de 7e generatie.
- 2GB DDR3L, welke op het moederbord verwerkt zit
- 32GB eMMC opslag
- 802.11 b/g/n WiFi, ook Bluetooth 4.0 is aanwezig
en nog een microSD kaartlezer

Disassembly

Omdat ik best wel nieuwschierig was wat men kan maken voor ~139 euro op het moment van schrijven zijn we de schroevendraaier er bij gaan pakken. Onder de vier voetjes vinden we vier schroeven. Daaronder ligt meteen alles overzichtelijk voor ons klaar! Het mainboard zit vervolgens met nog 4 schroeven vast, daarnaast nog het daughterboard met twee. De metalen 'pen' die vervolgens overblijft is de WiFi module. Meerindeels zit allemaal op het bord gesoldeerd en het is natuurlijk niet de ideale machine om te upgraden. Wat ik wel noemenswaardig vindt is dat deze machine van een RTC batterij is voorzien: Veel machines van deze prijsrange moeten het zonder deze chip doen. Het nadeel daarvan is dat de tijd vaak gereset is zodra de machine even van het stroom is afgeweest.

Dual-boot

Deze machine is af-fabriek voorzien van zowel een Android installatie als een Windows 8.1 (met Bing) installatie. Bij het installeren van het windowsgedeelte krijg je de gebruikelijke vragen in welke taal de machine ge´nstalleerd moet worden (waarbij Nederlands gewoon aanwezig is), je naam, computernaam, eventueel microsoft account e.d. Dit zijn de gebruikelijke vragen voor een Windows installatie. Als het OS eenmaal is opgestart vinden we een nette schone installatie welke gelijk geactiveerd wordt zodra je deze met het internet verbind. Alle stuurprogramma's zijn natuurlijk netjes ge´nstalleerd en we komen in een installatie zonder bloatware. Twee dingen heb ik kunnen vinden welke Rikomagic zelf heeft toegevoegd. Een programma om het dual-boot menu in- en uit te schakelen en eventueel direct over te schakelen naar android. Daarnaast vinden we een office 365 activatietool: schijnbaar zit deze er ook gratis bijgebundeld.

De dual-boot configurator

Office 365!

Systeem-eigenschappen volgens Windows 8.1.

Het Android gedeelte is benaderbaar via de bootloader of de knop in windows: ook is er in Android een optie aangebracht om snel te kunnen rebooten naar het Windows 8.1 gedeelte van de machine. Ik vond beide installaties zeer bruikbaar. Ik heb er diverse tests op gedaan met Kodi onder zowel Windows als Linux en 1080p uncompressed speelde de machine met gemak af, dit natuurlijk door de Intel CPU/GPU.

De bootloader waar je kan kiezen tussen Android en Windows 8.1

Snel schakelen naar windows vanuit het notificatiemenu.

De machine is voorzien van een 32 GB eMMC zoals ik al zei. Concreet houd dit in dat je windows partitie slechts 16GB is en in Android heb je nog 4.5 GB op de eMMC om je applicaties op te installeren. Dit is natuurlijk meer dan genoeg als je alles streamt van een nas of ander netwerkapparaat: Mocht je dit niet doen dan kun je gelukkig nog een hoop storage toevoegen door middel van het microSD slot en daarnaast ook nog usb sticks of hardeschijven gebruiken op de USB poorten. De DC adapter is niet de allerzwaarste: Het kan zijn dat je extra stroom nodig hebt om een externe 2.5 inch hardeschijf aan te sluiten.

Beschikbare geheugen in android.

Partitieindeling onder windows.

Device manager onder Windows 8.1

Een snelheidsmonster is het natuurlijk niet en zal het ook nooit worden: voor de prijs waarvoor deze machine wordt aangeboden krijg je echter wel een apparaat wat voor allerdaagse taken gebruikt kan worden. Windows 8.1 en Android werken beide stabiel en zijn perfect inzetbaar als HTPC in combinatie met programma's zoals Kodi of MX player. Daarnaast is de gratis office licentie ook bruikbaar in een kantooromgeving waar er niet geweldig grote eisen aan machines gesteld worden.

Heb jij ook een Rikomagic MK36 Windows/ Android Dual Boot 32GB?