Oki C610dn Review

rboerdijk 22 juli 2015, laatste update op 23 juli 2015, 148 views

Oki C610dn

Sinds 2.2 jaar in het bezig van een C610DN, genoeg om een mening te hebben over lange-termijn kwaliteit ( bouwkwaliteit en driver support ). Mijn mening ( als 11 jaar trouwe klant) : Liever wegblijven.

Pluspunten

• Printouts van redelijke kwaliteit
  • Relatief snel met "generic" pcl driver

Minpunten

• Plastic tandwielen
  • Slechte drivers ( vooral voor oudere printers)
  • Slechte customer-service - zeer zakelijk
  • Traag bij printen in PS met originele oki-drivers

Inktverbruik Score: 2
Afdruksnelheid Score: 1
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 2

Het apparaat is langzaam met het printen van PS files. Advies van support is om een "generische PCL" driver te installeren om de computer de berekeningen te laten uitvoeren. Driver-support is niet zo super, zeker niet als de apparaten wat ouder worden kost het behoorlijk moeite en experimenteren om ze aan de gang te krijgen - problematisch bij iedere upgrade van OSX ( zowel 10.9 en 10.10 ).

Geef onder OSX ook een constante foutmelding dat "The optical photoconductor needs to be replaced" Lijkt een driver-probleem wat niet wordt opgelost.

Het apparaat gebruikt plastic tandwielen om papier door te voeren - resultaat is natuurlijk logisch. Na ongeveer een jaar had ik een probleem met "klikkende" tandwielen aan de voorkant. Na het apparaat super-recht gezet te hebben en wat tegen de tandwielen gedrukt te hebben liep het weer ( vooral laten staan en niet aankomen, dan werkt ie ). Na 2.2 Jaar bleef het apparaat hangen bij "Initializing". Na nog een keer uit/aanzetten werd ik begroet door de geur van doorgesmolten electronica. Het apparaat liep overigens nog op de eerste, originele toner en had minder als 5000 pagina's geprint ( het zou een veelvoud daarvan moeten aankunnen per maand ).

Als eigenaar van 3 OKI-printers, en als klant sinds 11 jaar heb ik geprobeerd de "3 jaar on-site garantie", zoals geadverteerd op de doos te gebruiken. Vol vertrouwen de support-desk gebeld ervan overtuigd dat ze me zouden helpen. Helaas niet. Blijkbaar had ik van deze printer geen formuliertje ingevuld - en het interesseerde ze verder ook niet dat ik vaste klant was, meerdere van hun apparaten heb. Wettelijk gezien zullen ze wel gelijk hebben, maar moraal vind ik deze "zoek het maar uit" mentaliteit een dieptepunt.

Oh ja, ze boden we wel nog aan tegen betaling van 150 euro een "na-registratie" te doen, maar ik sluit dit hele verhaal liever af, doe er 100-200 euro bij en koop het laatste model van de concurrent.

Mijn advies: Wegblijven.

Heb jij ook een Oki C610dn?