KlikAanKlikUit Mini inbouwdimmer multi AWMD-250 Review

platenspeler 22 juli 2015, 1.872 views

KlikAanKlikUit Mini inbouwdimmer multi AWMD-250

Prima dimmer, past in inbouwdoos, gemakkelijk aan te sluitem met de twee dunne draadjes aan de originele lichtschakelaar. Ook prima geschikt voor LED verlichting.

Pluspunten

• Gemakkelijk aan te sluiten achter een wandschakelaar
  • Bereik is prima, werkt betrouwbaar

Minpunten

• Aanmelden en afstellen door knopje op dimmer, niet met de schakelaar.
  • Niet duidelijk is of er hoge spanning op de twee witte draden komt te staan.

Kwaliteit Score: 4
Wij hebben drie van deze dimmers thuis. Een wordt gebruikt om 3 LED spots te dimmen (dat heeft de fabrikant liever niet, maar werkt wel), en twee worden gebruikt om een buitenlamp Te schakelen.

Twee zijn achter een schakelaar geplaatst, de derde die ook een buitenlamp schakelt wordt uitsluitend met een afstandbediening aangestuurd. Zolang we ze hebben hebben ze prima gewerkt. We schakelen ofwel met de wandschakelaars, afstandbediening, of met de homeautomation op de Raspberry. De twee buitenlampen gaan rond zonsondergang aan en later weer uit. Werkt allemaal prima, kennelijk werken de ontvangers ook achter schakelaars prima.

Wat ik erg prettig vind is dat de twee witte aansluitdraden om de wandschakelaar mee aan te sluiten al door KlikAanKlikUit zijn aangebracht en lekker dun zijn. Hierdoor past de dimmer beter in de aansluitdoos en is ook de kans op breuken een stuk kleiner. Andere modules zoals van Z-Wave hebben dit niet en daar zit je dus te klooien met dikke zwarte schakeldraad.

Wat ik minder vind is dat om nieuwe afstandbedieningen aan te melden je dit alleen kan doen op de dimmer zelf. Betekent dat als je bij inbouw de schakelaar weer moet verwijderen om erbij te kunnen. En als je bij inbouw het gaatje van de microschakelaar niet lekker hebt zitten, je kan gaan klooien met een sateh prikker of zo om de aanmelding te doen of de configuratie te veranderen.

Alles met alles tevreden over deze dimmers. Helaas geeft KlikAanKlikUit apparatuur geen status terug aan de homeautomation controller, maar voor deze minder kritische toepassing geeft dat niet, voor andere zou ik Z-wave gebruiken. Maar dat is duurder.

Heb jij ook een KlikAanKlikUit Mini inbouwdimmer multi AWMD-250?

Momenteel ondervind ik een probleem met knipperende led lampen. KlikaanKlikuit is hiermee bekend en zegt aan een oplossing te werken.
Erg hinderlijk.