Logitech Extreme 3D Pro Review

Perkouw 9 mei 2009, laatste update op 9 mei 2009, 4.428 views

Logitech Extreme 3D Pro

Pluspunten

• plug 'n play
  • houd fijn beet zelfs na langere speeltijd
  • vele knoppen/mogelijkheden
  • mogelijkheid tot het opslaan van profielen

Minpunten

• Gaming Software bevat geen profielen van nieuwere games, gelukkig werkte Tom Clancy's : HAWX prima zonder wat in te hoeven stellen

Wat is het
Een goedkope maar fijne joystick van Logitech. Welke out of the box al bijvoorbeeld met Tom Clancy's: HAWX werkt zonder maar iets te hoeven instellen. En verder ligt hij erg fijn in de hand zelfs na een uurtje gamen.

Logitech Logo

Reden van aanschaf
Dat is het leuke ik heb hem gehad van een maat van me! Na een tijdje hier niks te hebben gedaan (wegens het ontbreken van een game-capable pc) heb ik hem nu volop ingebruik met mijn huidige
syteem. Het maakt het spelen van Tom Clancy's: HAWX stukken leuker/plezieriger en bovendien veel makkelijker bespeelbaar dan met muis en toetsenbord. Kortom hoogtijd voor een review!

Specificaties
Hieronder een tabel met de belangrijkste specificaties van de Extreme 3D Pro:
MerkLogitech
TypeJoystick
Aantal knoppen (totaal)12 (exc. gas hendeltje)
Aantal knoppen op handvat7
Aantal knoppen op voet6
ExtraGasthendeltje

Verpakking & inhoud
De joystick zit in een niet al te grote doos met erg weinig spullen erin. Logisch natuurlijk erg zijn geen verloopjes o.i.d. lang leve een USB aansluiting! Over de inhoud kan ik dan ook vrij kort zijn zie onderstaand.

De bewuste inhoud:
-De joystick zelf
-CD-Rom met drivers/Logitech Gaming Software
-Installatie manual (mijns inziens een beetje overdreven gezien hij out-of-the-box prima werkt i.c.m. vista business 64bit in ieder geval)

Layout en uncties
Het gedeelte waar het natuurlijk omgaat in de review. Na de joystick aangesloten te hebben kreeg ik netjes de melding van Vista dat het apparaat succesvol was geinstalleerd en gebruikt kon worden. Gelukkig dacht ik maar mijn vroegere joystick op windows xp een ''x'' aantal jaar terug was een hel qua installeren/instellen. Ik starte dan ook maar gelijk Tom Clancy's: HAWX op en meteen in het menu was de joystick al echt ideaal te gebruiken. Door middel van de middenste knop (zwarte) kan je heel makkelijk naar boven/beneden scrollen en de ''schiet'' knop dient als enter. Kortom gewenning is hierbij niet eens nodig.

Na een missie gekozen te hebben met een leuk toestel kon de pret beginnen. Gas terug of gas bij of zelfs gas uit werkte perfect (daargelaten dat mijn vliegtuig een stall kreeg als ik dat te lang zo hield haha). Na mijn vliegtuig in assistance off mode te zetten (door de meest linker grijze knop aan de zijkant van de hendel te drukken) wilde ik eens even testen hoe accuraat de joystick was. Na heel zachtjes de hendel een stukje naar achteren te halen zag ineens mijn vliegtuig omhoog gaan dit ging ook op voor naar links/rechts bewegen. Al met al echt super.

Waar ik pas wat later achterkwam is dat wanneer de joystick gewoon staat kan je hem ook draaien, hierdoor gaat in Tom Clancy's: HAWX je vliegtuig dus ''glijdend naar rechts/links''. Ook dit werkt weer erg accuraat en gemakkelijk. De knoppen op de voet gebruik ik nauwelijks op het gashendletje na dan, uiteraard zijn ze in te stellen maar ik gebruik er maar af en toe 2 stuks van. namelijk (nummer10) Escape en (nummer11) Map groter/kleiner

Logitech Gaming Software
Zelf heb ik hier nog geen gebruik van gemaakt omdat ik alleen Tom Clancy's: HAWX met deze joystick speel maar hier is het mee mogelijk je profielen (dus knoppen toewijzingen) per spel op te slaan wat natuurlijk erg handig als je niet zoals mij maar 1 spel speelt

Een erg goedkope maar fijne joystick. Zelfs na een tijdje gamen (lees een uurtje) houd de joystick nog prima beet. Waarom ik de joystick nogal fijn vond was het installatie gemak, gewoon in de USB poort en voila het werkt!

Changelog
- 09-05-2009: 4e review gepost, wachtende op feedback...

Gebruikte bronnen:
Google
Tweakers.net
Logitech Website

Heb jij ook een Logitech Extreme 3D Pro?

Dat is goed nieuws, want met de joystick die ik nu heb (een 3 jaar oude saitek) gaan mijn handen na een kwartiertje al enorm glijden...HEEL irritant, misshien schakel ik wel over op deze.
Is hij zwaar of heeft hij zuignappen zodat hij goed blijft staan?
Als je op de foto kijkt zie je ook dat zwarte ''uitsteeksel'' onderaan daar rust je hand ook verrekte goed op :) Hij staat in ieder geval heel stevig (geen zuignappen) of hij verzwaard is weet ik niet. Onder elke hoek (4x dus) zitten rubbertjes tegen het glijden dit werkt dus zeer effectief!
mooie review ;)
Is de joystick bekleed met rubber (waar je je hand houdt) of is dat gewoon plastiek?
Indien het plastiek is, krijg je dan geen last na een tijdje als je handen beginnen te zweten?
Bedankt!
Waar je je hand houd is gewoon plastic, met klamme handjes ook geen last gehad. Het blijft echt heel relaxed beethouden :)

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 9 mei 2009 19:42]

'K heb zelf de Force 3D Pro, en ik herken me wel in wat je hier schrijft. Mooie review, leuke tabel + plaatjes.

Ik heb nog nooit last gehad met wegglijden oid met mijn (qua design en gewicht identieke) joystick. :)
Bedankt!

Mooi dat maakt het 2 personen die er geen last van hebben! :)
Hoi,
Ik heb deze joystick nu al 4 jaar. En hij doet het nog steeds perfect. Ik gebruik hem veelal in Battlefield 2 en Flight Simulator 2004. Hij houd echt superlekker vast en je krijgt inderdaad geen zweethanden (ik tenminste niet). Ook trek je hem niet zomaar om als je een ruk aande knupperg eeft:P Daar had ik met mijn vorige joystick namelijk wel last van. Deze joystick heeft een hele grote voet met rubberen voetjes.
Bedankt voor je toelichting! :)

Houd inderdaad super lekker vast, heb het ook nog geen 1 keer gehad dat ik hem omver trok o.i.d. En zoals eerder gezegd , ook geen last van zweethanden 8-)
Mooie review,

Ik gebruik deze ook al zo'n 3 jaar met grote tevredenheid. Ik heb hem gekocht om het vliegwerk in BF2 wat leuker en makkelijker te maken, en met succes. De knoppen zitten op de goede plaats, goede "force feed back" oid (tegen druk) en leuk uiterlijk. En hij voelt ook stevig aan, en is het ook :X (na wat gefrustreerde BF2-momenten, aan de kant gemeten zonder kapot te gaan, of te beschadigen)

Met HAWX werkt hij idd zonder iets in te stellen, ideaal!

Als je van vliegen houdt is dit echt een goedkope en goede joystick, en met een joystick is het ook gewoon veel leuker om te vliegen, of dat nu in BF2 is of HAWX :)

mss een klein nadeel, hij is voor rechtshandigen.

[Reactie gewijzigd door MicroStar_NL op 9 mei 2009 23:33]

Bedankt! leuk om die reacties te zien, toch stuk meer dan ik had verwacht uitgaande van mijn vorige reviews!

Battlefield 2 stond op nummero 2 om te gaan testen als ik zou gaan lannen helaas is dit opgeschoven. Heb er echt zin in hopelijk weer een kwestie van plug 'n play bij Battlefield 2!
mss een klein nadeel, hij is voor rechtshandigen.
Een waardevolle opmerking!