Specificaties 64GB microSDXC, ¤0,766 per GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB Review

MRTNbosTestpanel 21 juli 2015, laatste update op 23 juli 2015, 929 views

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB (Testpanel)

Highend micro SD kaart met een hoge snelheid al wordt de geadverteerde snelheid niet behaald. De prijs is op het moment van schrijven relatief hoog waardoor de prijs/kwaliteit verhouding minder is.

Pluspunten

• Hoge lees en schrijf snelheid
  • Robuuste eigenschappen lijken ook te kloppen

Minpunten

• Relatief hoge prijs
  • Snelheid afhankelijk van het soort bestanden dat gekopieerd wordt

Voor het Samsung Pro+ Testpanel ben ik één van de gelukkige die uitgekozen is om mee te doen, waarvoor Tweakers hartelijk dank! Aangezien ik al enige jaren als hobby bezig ben met filmen leek me dit een goede gelegenheid om mijn kennis te vergroten met de filmworkshop en uiteraard een mooi micro SD kaartje te bemachtigen.

Ondertussen heb ik na de nodige uurtjes zwoegen een hoop testen gedaan met het nieuwe kaartje, en een leuke video in elkaar gesleuteld. Het resultaat van beide wil ik met deze review delen.

Inhoudsopgave

Het product
Specificaties
Testopstelling
Resultaten
Duurzaamheid
Video

Tijdens het “Samsung Pro Plus Testpanel heeft Samsung 20 micro SD Pro+ kaartjes ter beschikking gesteld om aan de tand gevoeld te worden door evenzoveel Tweakers.

Deze actie is een onderdeel van de marketing campagne die Samsung opgezet heeft om meer bekendheid te krijgen binnen de gangbare merken in het “SD-kaartjes-land”. Samsung maakt in eigen fabriek al tijden lang de chips voor andere fabrikanten en producten voor de OEM markt. De laatste tijd willen ze echter de focus leggen om hun producten direct aan de eindgebruiker te verkopen. De populaire EVO SSD-lijn is een voorbeeld dat dit zeker mogelijk is.

Naast de aandacht voor de nieuwe micro SD kaartjes, was ook duidelijk dat Samsung de NX1 wil aanprijzen. Deze nieuwste telg met een mirrorless design zou o.a. gebaat zijn bij snelle kaartjes aangezien deze de mogelijkheid heeft om tot 1080P120 en 4K (25P) te filmen.

De deelnemers aan het testpanel kregen een middag de tijd om mooie actiebeelden vast te leggen van een viertal sporters (inline skaters, boarder, BMX-er) die op een mobiel skatepark hun kunsten lieten zien. Hier werden na verloop van tijd ook nog eens twee modellen toegevoegd die uiteindelijk samen met de sporters voor leuke combinaties zorgden.

Het product
Het SD kaartje die het testpanel kreeg was een 64GB micro SD Pro+ kaartje. Oftewel een “MB-MD64DA” zoals Samsung dit kaartje omschrijft. Het kaartje zit vervolgens in een relatief grote verpakking die, in mijn ogen, voornamelijk bedoeld is om goed op te vallen en de grote claims van Samsung goed in het beeld van de consument te krijgen.
http://static.tweakers.net/ext/f/lu5J0O1jmDkbuqihr2kKVnHt/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/QoGji6LXwIpYKY1yqkjFsijR/medium.jpg

Als de verpakking geopend wordt dan vinden we daarin een plastic houder waarin de micro SD kaart zit, samen met een standaard SD kaart adapter.
http://static.tweakers.net/ext/f/IoVpS6R7mgUEa979GKa4i2z7/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/bWxJ4iRSQb7E5rJMWIXutxrN/medium.jpg

Specificaties
Samengevat, zijn de specificaties van het kaartje als volgt:
  • Leessnelheid: tot 95MB/s (bij gebruik van UHS-1 interface)
  • Schrijfsnelheid: tot 90MB/s (bij gebruik van UHS-1 interface)
  • Snelheidsklasse: Grade 3, Class 10
  • Capaciteit: 64GB
  • Interface: UHS-1, compatible met de HS interface
  • Afmetingen (BxHxD): 15x11x1 mm
  • Gewicht: 0,5g
Naast deze specificaties geeft Samsung ook nog de nodige cijfers die betrekking hebben op de levensduur van het kaartje:
  • Voltage: 2,7-3,6 V
  • Opslagtemperatuur: -40°C t/m +85°C
  • Gebruikstemperatuur: -25°C t/m +85°C
  • Luchtvochtigheid: 40°C, 93%, 500uur (opslag)
  • Levensduur: 10.000 cycles
Opmerkelijk is dat Samsung nog een aantal plaatjes laat zien op hun site die nog meer specificaties claimen maar niet onder het kopje "specificaties" genoteerd staan. Het gaat hier om:
  • Tot 72uur bestand tegen zeewater.
  • Bestand tegen röntgenstralen zoals deze op vliegvelden gebruikt worden om bagage te controleren.
  • Bestand tegen magnetische velden tot 1500 Gauss (0,15 T).
Testopstelling
Het Samsung kaartje is op een aantal onderdelen getest maar ook vergeleken met andere kaartjes. Aangezien het hier om een high-end SD kaart gaat, heb ik gekozen om de twee andere SD kaartjes waarmee ik film te gebruiken als vergelijk. Andere low-end (class <10 ) komen toch niet in de buurt en zijn voor andere applicaties bedoeld.

Het gaat om de volgende kaartjes:
  • Patriot LX-PRO 32GB (PSF32GSDHC10133). Linkje
    • 32 GB
    • SDA 3.0, Class 10
    • Tot 20MB/s
  • Kingston SDC10/32GB Linkje
    • 32 GB
    • UHS-I, Class 10
    • Tot 10MB/s
Het is uiteraard de combinatie van de SD kaart zelf en de gebruikte cardreader die de uiteindelijke snelheid bepaald. Ik weet dat de RDF8 cardreader van het merk Transcend vrij populair is. Om hier een alternatief op te hebben ben ik gaan zoeken welke cardreaders ik in mijn arsenaal heb die ook hoge snelheden halen. Na een hoop afvallers geconstateerd te hebben kwam ik uiteindelijk bij de ingebouwde cardreader van mijn Dell Precision M4800 terecht. Deze leek bij sommige specifieke testen tot 75MB/s te kunnen lezen en ruim 60MB/s te kunnen schrijven. Helaas heb ik tot nu toe geen nadere specificaties van deze cardreader kunnen vinden, maar de prestaties spreken voor zich.

Het testen van de lees en schrijfsnelheid is gedaan met zowel een kant en klare benchmark (CrystalDiskMark 4) als met geklokte kopieer acties van bepaalde bestanden. Voor het laatste is een RAM-drive van 4GB aangemaakt om zoveel mogelijk de SD kaarten zelf te testen, en niet de snelheden van de tegen opslag.

Alle SD kaarten zijn vooraf geformatteerd als NTFS om grotere videobestanden te ondersteunen.
Aangezien ik gemerkt heb dat de snelheden bij de kaartjes afhangen van zowel de grote als het aantal testbestanden heb ik de volgende keuzes qua testen gemaakt:
  • CrystalDiskMark 4: 8GiB
  • Handmatige benchmark: 1 bestand van 1,7GB
  • Handmatige benchmark: 1 folder met 163 bestanden van 3,8 tot 10 MB.
Bij de laatste test heb ik geprobeerd de verschillende groottes van de bestanden redelijk te verdelen tussen de uitersten.

Elke test is 3x herhaald om uitschieters te detecteren. Als er geen uitschieter geconstateerd is, is het gemiddelde van de 3 testen genomen als eindresultaat.

Resultaten
De resultaten van de CrystalDiskMark 4 zijn als volgt:

Duidelijk is dat de gemeten data met deze synthetische benchmark redelijk in de buurt komt van de gespecificeerde data, maar het niet altijd haalt. Na de nodige uurtjes spelen denk ik dat de gespecificeerde data wellicht te halen is voor een bepaalde specifieke test waarbij de test en het kaartje precies op elkaar zijn afgestemd maar dit is uiteraard geen realistisch scenario.

Het Samsung en het Patriot kaartje hebben veel overeenkomsten. Beide halen hun gespecificeerde snelheid niet altijd, en de lees en schrijf snelheden liggen vrij dicht bij elkaar. Het Kingston kaartje daarentegen haalt wel de beloofde snelheid (al is deze wel het laagst met 10MB/s) maar heeft ook een groot verschil tussen de lees en schrijfsnelheid, ongeveer een factor 3!

De resultaten van de handmatige benchmarks heb ik in 2 staafgrafieken samengevat.

Duidelijk is dat de Samsung SD kaart duidelijk de snelste is in alle testen. De Kingston SD kaart heeft opmerkelijk snelle leessnelheden voor zijn specificaties, alhoewel de schrijfsnelheid bij veel bestanden de specificaties net niet haalt. De Patriot kaart heeft vrij constante waarden voor zowel de lees als schrijfsnelheid, behalve voor de schrijfsnelheid bij veel kleine bestanden. In dat geval halveert deze tot zo’n 9MB/s. Hiermee zit deze zelfs onder de class 10 specificatie.

Duurzaamheid
Een belangrijk punt van SD kaartjes is duurzaamheid. Vaak niet eens vanwege de kosten voor een nieuw SD kaartje, maar wel vanwege het data verlies wat optreed als het kaartje stuk gaat. Samsung claimt met grote letters (en plaatjes) leuke specificaties in dit geval. Bij wat nader onderzoek blijkt dat Kingston vergelijkbare specificaties heeft in dit opzicht terwijl Patriot hier niets over zegt.

Ik heb de temperatuur specificatie getest door het Samsung Pro+ kaartje in een klimaatkast te leggen, en daarbij de temperatuur te verhogen naar 85°C. Na 1uur lang op 85°C heb ik de temperatuur ingesteld op -25°C waar het kaartje ook weer 1uur op verbleven is nadat deze temperatuur bereikt was. Na deze temperatuurcyclus het ik het kaartje weer getest waarbij er geen significante variatie in de snelheid vastgesteld kon worden.

Daarna heb ik geprobeerd om een magneetveld te creëren van 0,15T. Hier bleken twee flinke magneten voor nodig (waar ik niet graag mijn vinger tussen krijg)! Met een meter heb ik het veld nagemeten en dit was precies wat ik zocht.
http://static.tweakers.net/ext/f/4mP29UpwV3oewLsTKpJCu6Em/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/DRbBmqllInpiipFIwuR6B3TI/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/E4xR4IhmTU8ETL9jyUrBGh6y/medium.jpg

Ik heb het Samsung Pro+ kaartje ca. 1minuut in de ruimte tussen de magneten gelegd en daarna een sector scan gedaan met de “foutcontrole tool” van Windows en een snelheidstest. De sector scan kon geen slechte sectoren of andere problemen vinden en ook qua snelheid heb ik geen significant verschil kunnen meten.

Voor wat betreft het zeewater, denk ik dat corrosie van de contacten het grootste probleem zou kunnen zijn. Ik heb dit niet getest, maar aangezien de contacten niet magnetisch zijn geeft dit het vermoeden dat er een edel metaal gebruikt is waarbij corrosie niet snel zal optreden. Ik verwacht dan ook dat Samsung ook deze claim waarmaakt.

Een niet onbelangrijk aspect bij het kopen van een product is de prijs of beter de prijs/kwaliteit verhouding. Op het moment van schrijven zijn de laagste prijzen van de geteste kaartjes in de pricewatch:Dit brengt ons direct bij het grootste knelpunt van het Samsung Pro+ kaartje. De prijs is erg hoog. Er zijn zelfs kaartjes van andere merken die vergelijkbare snelheden claimen maar nog steeds aanzienlijk goedkoper zijn. Een van de voordeligste alternatieven is het dit kaartje van Kingston, welke al voor ¤42,80 in huis te halen is.

Wil iemand het maximale uit het kaartje halen, dan is ook een bijbehorende cardreader nodig. Even rondkijken wat je momenteel thuis al heb liggen is dan ook zeker geen overbodige luxe. Momenteel zullen de meeste cardreaders op USB2.0 gebaseerd zijn wat ze als de bottleneck in de totale overdracht snelheid bepalen. Nu is ca. ¤15,- voor snelle cardreader wellicht niet veel, op de prijs van een SD kaartje is dit zeker een redelijk bedrag en zal meegenomen moeten worden in de overweging.

Het nieuwe paradepaartje van Samsung in de SD kaart wereld doet zeker mee met de snelsten in dit segment. Ook de claims over robuustheid lijken allemaal waar, wat wel het nodige vertrouwen in dit product geeft.

Een consument zal echter wel flink in de buidel moeten tasten om dit kaartje aan te schaffen want het is in verhouding redelijk duur. Er zijn qua specificaties redelijk wat concurrerende producten die aanzienlijk minder kosten. Mogelijk staat hier een betere betrouwbaarheid van Samsung tegenover, maar de tijd zal dit moeten uitwijzen en gezien de leeftijd van dit product is hier nog niets definitiefs over te zeggen.

Ook zal het hebben van een snel SD kaartje alleen nodig zijn als er beelden geproduceerd worden die deze snelheid vereisen. Ik denk dat 4K hier een goed voorbeeld van is, maar het aantal producten die dit kunnen produceren is nog minimaal. In dat kader is het fijn dat producenten van SD kaartjes hun producten alvast voor de hoogste stand van de techniek klaar hebben maar het zal momenteel een relatief kleine markt zijn. Kijk voor welk doel je een kaartje aanschaft!

Zou Samsung de 64GB Pro+ kaartjes voor ca. ¤55,- kunnen gaan verkopen dan denk ik dat mensen die geïnteresseerd zijn in dergelijke kaartjes veel sneller de keuze voor dit product zullen maken. Wil je het beste van het beste dan is de Samsung Pro+ lijn zeker aan te raden, ben je echter wat prijsbewuster dan zijn er momenteel alternatieven die in mijn ogen een betere prijs/kwaliteit verhouding bieden.

Video
Bij deze dan de video die ik gemaakt heb. De meeste beelden zijn met mijn eigen Panasonic SD-900 gemaakt, alhoewel enkele beelden ook komen van de Samsung NX-1 waarmee ik een half uurtje heb mogen spelen.

Heb jij ook een Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB?

een magneet? Srsly? +3 voor jou :D
Thnx! Toen ik zag dat Samsung dit zo gekwantificeerd had, kon ik me niet meer inhouden. Het is wel even spannend om de eerste test daarna te draaien :o