Specificaties Small form factor, 3 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Thermaltake Versa H13 Zwart Window Review

CaptainMaus 22 juli 2015, laatste update op 22 juli 2015, 2.068 views

Thermaltake Versa H13 Zwart Window

Thermaltake slaagt erin een behuizing op de markt te zetten die je voor 50eu veel geeft. Zo is dit een SFF gaming behuizing waar toch een flinke (31cm) GPU in kan. Het zijpaneel ziet er fantastisch uit en het werken in deze pc is heerlijk door de goede kabelmanagement.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Looks (subjectief)
  • Kwaliteit zijpaneel
  • Fantastische kabelmanagement
  • Installatiegemak
  • Gemakkelijk monteren van HDD's
  • All-in-one waterkoeling optie
  • SFF en toch veel ruimte voor grote hardware

Minpunten

• Voeding maar in 1 oriëntatie mogelijk
  • Geluidsdemping is geen aandacht aan besteed
  • Maar 1 fan meegeleverd

Specificaties
Uitpakken en uiterlijk
Inbouwen
Kabelmanagement
Koeling
Geluidsproductie
Stoffilters

title

Thermaltake is een merk waar ik de afgelopen jaren niet veel mee gewerkt heb, dus ik was erg benieuwd hoe de bouw-ervaring was in deze Versa H13 Window. Dit als mijn eerste (echte) review zal jullie hopelijk meer inzicht geven in de mogelijkheden die deze case te bieden heeft.

De grootste reden van deze aanschaf was dat ik op zoek was naar een SFF m-Atx behuizing met een window, maar dat deze ook nog redelijk licht is čn een lange videokaart kon huisvesten!
Dit kwam eigenlijk als een van de weinige opties naar boven, aangezien de meeste behuizingen voor m-Atx ook de reguliere Atx ondersteunen, wat resulteert in overbodige ruimte.

Specificaties

specs

Uitpakken en uiterlijk

Deze case zit prima verpakt en zal hoogst waarschijnlijk onbeschadigd arriveren. De beschermende rand van piepschuim is een goede 2.5cm dik.

Zoals je ziet kan je een all-in-one waterkoeler installeren van 2x120mm. Deze zit ver van het moederbord af zodat dit niet elkaar in de weg gaan zitten.
N.B. kat niet inbegrepen

Uiterlijk is vooral een mening, maar ik vind deze behuizing perfect in dit opzicht. Thermaltake slaagt erin om een case te leveren die eruitziet alsof er een flinke machine in zit, zonder het echt “gamer” idee te hebben, waarbij bijvoorbeeld opvallende felle kleuren worden gebruikt. Maar door het zijpaneel kan je toch bekijken welke onderdelen je te showen hebt. Het is een behuizing die laat zien dat er een serieuze pc in zit, zonder dit overdreven weer te geven.

Deze case is van blik gemaakt en het voelt niet allemaal premium aan, maar voor de prijs van 50eu vind ik dat niet het grootste probleem. Daarnaast ziet de behuizing er wel best premium uit; de mat-zwarte finish ziet er geweldig uit! Ook zijn de PCI-e slot covers van blik en deze moet je eruit buigen tot ze afbreken. Gelukkig geeft Thermaltake je een extre cover, mocht je een gat willen opvullen.

Het zijpaneel heeft geen tint, maar is wel flink aan de spiegelende kant. Maar zolang je de pc niet voor je eigen raam zet (natuurlijk licht dat erop valt), zal dit niet een te groot probleem zijn. Een mooie LED-strip zou een goede toevoeging zijn.
Nog iets over het zijpaneel: er zit wel veel flexibiliteit in! Zonder moeite is het paneel om te ‘buigen’

http://static.tweakers.net/ext/f/hukoJKgCgPUDyVrU0kgYzHCI/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/pPO4Q9SNMRdw76qu9s6a53zz/full.jpg

Aan de bovenkant is te zien dat er een aan/uit knop is, met eronder een reset. Ook zie je een Power-LED en een HDD-activiteit LED. Daarnaast is er een USB3.0 en USB2.0 alsmede 3.5mm jack aansluitingen voor je headset.

Inbouwen

Onderdelen

De bovenstaande onderdelen heb ik gebruikt om een pittige gaming-PC in elkaar te zetten. De complete lijst met specs:
  • i5-4460 Quad-Core
  • Gigabyte GA-H81M-HD3
  • Gigabyte GTX 970
  • Kingston HyperX Fury Black 8GB
  • Cooler Master GM G550M
  • Kingston 120GB SSD
Het inbouwen van alle onderdelen verliep vrij vlekkeloos. Het verliep zo goed dat ik tijdens het bouwen door het installatiegemak helemaal geen foto's heb gemaakt! :) Meestal doe ik dat alleen als iets mij in de weg zit. Het monteren van het moederbord verliep makkelijk en de harde schijf was heel envouding te monteren door simpelweg en clips aan de zijkant te klikken!

Wat ik ook erg mooi vind, is dat elke videokaart hier wel in moet passen! Doordat de harde schijven onder de PCE-e sloten zitten, komt dit niet in de weg te zitten. Mijn GTX 970 van gigabyte (31cm lang!) ging hier zonder problemen in.

Toch zijn er wat minpunten die ik op foto heb kunnen vastleggen. Zo is bijvoorbeeld de orientatie van de voeding bepaald door Thermaltake. Deze kan alleen met de fan naar beneden. Nu is dat geen probleem, omdat er gelukkig een stof-filter aanwezig is, die je overigens gemakkelijk eruit kan schuiven en schoon kan spoelen. Het is alleen jammer dat je zelf de keuze niet kan maken.

Hier is te zien dat de voeding niet gaat passen met de fan naar boven

Ik vind het ook erg jammer dat Thermaltake geen moeite doet om voor geluidsdemping te zorgen. De voeding staat direct op de behuizing, en trillingen kunnen gemakkelijk door worden gegeven.

Kabelmanagement

Er lijkt een gat beschikbaar te zijn voor de 8-pins CPU-kabel, maar dit blijkt misleidend te zijn. Gelukkig kon deze langs het moederbord via loops met kabelbinders vastgezet worden.
8-pins CPU kabel gaat niet passen!

Voor de rest is kabelmanagement in deze case heerlijk. Je zou verwachten dat het allemaal krap gaat, omdat er maar 1.2cm ruimte is. Maar het zijpaneel loopt over het moederbord-gedeelte bol, zodat je ongeveer 3cm ruimte heb.
Maar dit is een SFF case! Dus de kabels van de voeding zijn lang genoeg om een flinke omweg te maken! Zoals je op de foto hierboven ziet, kan je de meeste kabels (incl. 24-pins) links wegwerken. Thermaltake heeft gezorgd voor extra ruimte met veel gaten om alles te kunnen verbinden. Alleen de 8-pins loopt achter het moederbord, de rest is opgeborgen en uit het zicht! Door de hele case heen zitten op veel plekken op 'loops' om je kabels met tie wraps vast te maken.

De kabels die al in het systeem zitten, zoals de fan- en usb-headers, zijn wel echt veel te lang. Je kan het allemaal opbergen, maar bijvoorbeeld de fan-header mag best maar 10cm zijn! De meeste moederborden hebben rond de CPU-socket een extra fan-aansluiting.

Koeling

Bij deze case wordt maar 1 fan meegeleverd; een 120mm. Deze draait gelukkig wel op een laag RPM en maakt bijna geen geluid, maar een extra fan als intake zou mooi zijn geweest.
http://static.tweakers.net/ext/f/2pS3ZMQGERQKQLNgtYbZnxxg/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/NxFD3y5mpSP3JU6dAh8uhewJ/full.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/73zfufRfXlkokmq3IFIDns08/full.jpg
De fan-kabel is mooi gesleeved. Daarnaast is deze fan ook nog in hoogte verstelbaar!

Ik raad het dan ook af om hier bijvoorbeeld een AMD 8-core en een r9 290x in te zetten, zonder (een paar) extra fans erin te zetten. Toch met mijn i5 en gtx 970 bleven de temperaturen redelijk goed.

Idle
CPU Temp: 25°
GPU Temp: 26°

Stress test 30 min
CPU Temp: 52°
GPU Temp: 64°

Dit is natuurlijk te danken aan de efficientie van de intel en nVidia producten, met bepaalde AMD hardware zouden deze getallen al snel oplopen en misschien last krijgen van thermal throtteling

Geluidsproductie

Geluidsproductie kan ik vrij kort over zijn: je hoort de pc bij idle niet en tijdens gamen bijna niet. Je moet met je oor naast de pc zitten om hem te kunnen horen. Ik zou graag wat meer tests hiermee willen doen, maar het apparatuur heb ik niet om dit te kunnen doen. Het enige wat ik kan is dus een subjectieve mening geven.

Ik had eerder al geklaagd over dat er geen geluidsdemping in deze behuizing zit, bijvoorbeeld bij de voeding. Nou zijn we gelukkig al zo ver ontwikkeld dat de fans zelf al bijna geen trillingen doorgeven. Dus ondanks de ontbreking van geluidsdemping is deze case toch best stil!

Stoffilters

In deze case is maar 1 stoffilter aanwezig: onder de voeding. Deze is makkelijk eruit te schuiven en om te spoelen. Thermaltake zou wat meer aandacht hieraan kunnen besteden. Ik mis bijvoorbeeld een stoffilter bij de enige fan die erbij zit, maar bijvoorbeeld ook aan de voorkant van de case!
Maar ik ben in ieder geval blij dat de voeding goed beschermd is tegen stof.

Dit is een prachtige case voor een prachtige prijs. Ik ben zelf helemaal gek op behuizingen die klein zijn, maar toch een flinke hoeveelheid hardware kunnen huisvesten. Dit is een heerlijke case om in te werken, kabelmanagement is fantastisch! De enige 'minpunten' zijn dan ook kleine punten. Toch vind ik wel dat Thermaltake wat meer aandacht mag besteden aan geluidsdemping en stoffilters. Zo is er maar 1 stoffilter aanwezig en geen grammetje rubber in deze behuizing.

Al met al geen grote problemen; deze behuizing ziet er met het mooie zijpaneel prachtig uit!

Aangezien dit mijn eerste review is, zou ik graag feedback ontvangen!
Is er iets dat ik vergeten ben? Kan ik iets anders doen de volgende keer?

Heb jij ook een Thermaltake Versa H13 Zwart Window?

Leuke review met eveneens leuke foto's.
Kleine opmerking: M-ATX formaat zou ik nou geen SFF case willen noemen.
Intel NUC is SFF en wat M-ITX kastjes wellicht ook nog, maar daar houd het toch wel op.
Dat zijn niet mijn woorden: kijk maar bij de specificaties van de kast :p
Dat de term 'misbruikt' wordt in de specs wil natuurlijk niet zeggen dat het klopt.
Het is een twijfelgeval. Deze kast is vele malen groter dan een NUC natuurlijk,
of bijvoorbeeld een thin mini-ITX. Maar als je dit vergelijkt met een mid-tower is deze kast al een flink stuk kleiner.

Zijn er echt richtlijnen wanneer je iets SFF mag noemen? Ben erg benieuwd, dan zou ik mij daar graag wat meer in willen verdiepen.
Het is zeker een twijfelgeval. De behuizing zit er een beetje tussenin. :) Je zet in deze behuizing ook sneller een Micro-ATX bordje dan een Mini-ITX.

Het is eigenlijk net als de twijfelaar (bed). Wat groter dan een eenpersoonsbed, maar het is net geen tweepersoonsbed. :D
Hoi Maurits,

Super toffe review met mooie foto's! Ik hoop zeker meer te zien van je in de toekomst. What's next (review)? :D

+3 en je krijgt van mij de nominatie voor nieuwkomer van de maand. Ga zo door!
Wauw grandioos!! :D
Had ik nooit verwacht! Bedankt voor de feedback!
Prachtige review, helemaal als het je eerste (echte) is een prestatie!

Case is ook een plaatje om te zien, maar dat is natuurlijk deels een mening. :)
Een dikke +3 van mij!

Misschien nog een andere koeler voor de CPU? Doet het beest binnenin wel een beetje af als ik eerlijk moet zijn :+
Wat een complimenten! :*) Geweldig!

Een andere koeler zou gaaf zijn, maar dit is de PC van een klant van mij,
hij vond het niet nodig :P
Goeie review indeed. En wat een tuin ! :D
Bedankt! Ja ik woon op het platteland! ADSL internet maar wel mooi wonen! ;)
Top review ga zo door.
Bedankt voor de leuke reacties, dit had ik nooit verwacht!
Ik sta nu ook al op de hoofdpagina van reviews!

Volgende review word de corsair 780t. Daar gaat een x99 in met 2 r9 290x'en.
Zin in!!

Edit: 3x GTX 980 op een z97 in een server rack dus helaas geen 780t review :(

[Reactie gewijzigd door CaptainMaus op 24 juli 2015 15:58]

Keurige review, zeker voor een firstie erg knap. Heldere foto's, duidelijk verhaal. Helemaal top, +3.
_/-\o_ Dankjewel!

Ik kijk er naar uit om meer reviews te schrijven; bedankt voor de feedback!
Top review,
Was helemaal niet van plan om deze case te kopen maar was wel nieuwsgierig wat hij allemaal te bieden had en ben ik begonnen met lezen en in eens was ik al op het einde van de review.
Fijne review om te lezen dus _/-\o_
Dikke +3 van mij.