Bose Companion 5 Review

jancasper 9 mei 2009, laatste update op 9 mei 2009, 4.842 views

Bose Companion 5

Pluspunten

• werkt via usb, een geluidskaart zit ge´ntegreerd in het centrale apparaat waar ook de versterker in zit.
  • het geluid verlaat dus digitaal je computer en de D/A conversie gebruik in de set zelf.
  • Dit elimineert alle storing/bijgeluiden van de computer harde schijven, cdroms die opspinnen etc. die ik normaal in de rustige passages van de muziek storend aanwezig waren.
  • nette look and feel, de shuttle control voor volume regeling en aan/uit schakeling voelt degelijk aan en
  • is handig in de bediening.
  • kop telefoon aansluiting op de shuttle
  • analoge ingang op de shuttle (voor ipod oid)

Minpunten

• het apparaat kan niet echt "uit" hij blijft (net als veel apparaten tegenwoordig) in een soort standby stand tenzij je de stekker uit het stopcontact haalt. In standby verbruikt hij nog zo'n 13 watt! dus ik schakel hem (en mijn computer, die ook bijna 10 watt verbruikt als hij "uit" is) door middel van een geschakeld verlengsnoer 's nachts uit.

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Ik heb de companion 5 gekocht en ik moet zeggen; ik vond hem in de winkel al goed klinken, maar nadat ik thuis ging luisteren overtreft hij mijn verwachtingen! Het geluid is echt erg goed, zeer goede hoge tonen en bassen, toegegeven, middentonen blijven iets achter, maar voor games en films echt genieten!
van de "5 speaker ervaring op 2 boxen" moet je je net te veel voorstellen (had ik ook niet gedacht). Het is gewoon een zeer goede stereo set voor bij je computer. (en dat mag dan ook wel voor dit geld).

Hij verbruikt 30-90 watt afhankelijk van volume, bij normaal gebruik zo'n 30 watt.
(gemeten met een Kwh meter)

Heb jij ook een Bose Companion 5?

Een beetje een late reactie van mij maar ik wil jullie dit niet onthouden.

Heb zelf ooit deze set gekocht. Heb deze in de winkel beluisterd en het geluid leek goed, voorzover het beoordelen hiervan mogelijk is in een drukke winkel waar meerdere speakersystemen staan te tetteren.

Thuis aangesloten: Prima hoog, prima (beetze zware) bas. Maar waar was de midden? Het was zo erg dat ik na een 1/2 uur luisteren de boel uit moest zetten vanwege pijn in m'n oren.
Meerdere reviews geven me gelijk.

Ik heb deze set dus maar weer teruggebracht. Voor (toen) 500,- verwachtte ik toch iets beters.
Erg magere review en waarom verwerk je je positieve en negatieve eigenschappen niet in je verhaal? Foto's en specifieke spec's of tenminste een link er heen zou al veel beter staan! :)
Niet ontopic, maar een tip voor velen tweaker hier aanwezig, koop een master/slave-stekkerdoos voor je computeropstellen. Zodra je pc uitgaat, schakeld alles 100% uit. :)

Ontopic:

Korte review, bij welke muziekstijlen geeft de set een goed geluid? Is de bas overduidelijk aanwezig zoals bij *tevee* setjes?
Jammer van de korte review, wat Flemming17 al zei.

Maar was laatst in de mediamarkt en daar stond de bose comapnion 3 en 5 naast elkaar en vond de companion 3 toch eigenlijk mooier klinken (voller geluid, naar mijn mening) Maar toch nog steeds mooi de companion 5
Heb je vergelijkingsmateriaal? Andere speakersetjes dus, zoals de Logitech Z-4 of Z-2300, JBL Creature, H/K Soundsticks II? Ik zou wel eens willen weten of er veel verschil te merken is tussen deze en anderen.
Ik ben inderdaad ook wel erg ge´nteresseerd of de bose merkbaar beter is dan de concurrentie. De prijs verschilt immers erg. Ik heb nu al een een paar maanden de logitech z-2300. Persoonlijk ben ik erg tevreden, al is de bas soms iets te aanwezig, maar dit kan gelukkig gemakkelijk geregeld worden.
In de living staat een Bose 3-2-1 GSX DVD home entertainment system, hiervan vind ik de geluidsweergave wel stukken beter dan een Logitech Z-2300, uiteraard is de prijs ook navenant... rond de 1500 Ą (dan wel met interne hdd met de functie 'umusic', radio, dvd-speler, en natuurlijk het 2,1 speakerset).
Ik vroeg mij dan af, deze bose companion 5, is die vergelijkbaar met een Logitech Z-2300, Creative T3, Razer Mako... of buigt die al meer af naar de topprestaties van het voordien genoemde bose 3 2 1 systeem?