Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 32LG5700 Zwart Review

Feni 9 mei 2009, laatste update op 9 mei 2009, 2.776 views

LG 32LG5700 Zwart

Pluspunten

• Groot aantal features
  • Scherpe prijs
  • Kleurweergave
  • Vormgeving

Minpunten

• Zwarte lak is een stofmagneet

Dit wordt mijn tweede review op Tweakers, ik hoop dat ik zo volledig mogelijk beeld kan geven van dit product. Enjoy! :) Even een disclaimer, de foto's zijn gemaakt met de onboard camera van een TyTN II, dus verwacht niet al te scherpe foto's.

Algemeen
Ik was al enige tijd aan het rondkijken naar een nieuw beeldscherm om me te bevrijden van een 21"en 19" CRT scherm. Onlangs kwam ik dit scherm tegen en het bood me de mogelijkheid aanzienlijk meer ruimte over te houden en tegelijkertijd meer vierkante meters scherm te krijgen. ;) Mijn eerste indruk had een enorme 'wow'-factor. Ik zal hieronder uiteenzetten waarom ik zo positief ben over dit product.

Vormgeving
Dit is uiteraard het eerste wat in het oog springt. De TV heeft een erg mooie pianozwarte glanzende afwerking. Het ziet er zeer degelijk en classy uit, het grote nadeel is echter dat je hier werkelijk elk stofje op ziet zitten. Gelukkig levert LG een microvezeldoekje mee om zonder krasjes je tv te reinigen. Je moet er maar wat voor over hebben denk ik dan, liever wat vaker poetsen dan een matgrijze/zwarte 13-in-een-dozijnbak. De speakers zitten verwerkt in de behuizing en zijn dus onzichtbaar, ik ben er nog niet achter gekomen waar ze precies zitten, goed verstopt dus. Daarnaast is het aantal knopjes op de behuizing beperkt tot het absolute minimum. Voorop zit enkel een powerknop en een ledje dat van kleur verandert en/of pulseert naar gelang de status van het beeldscherm. De bouwkwaliteit van dit scherm is zeer goed, het steekt stevig in elkaar en kraakt niet. Het scherm is desondanks niet al te zwaar en kun je prima in je eentje tillen. Zie hier een aantal foto's gemaakt met een slechte camera, hopelijk geeft het een redelijke impressie.

Features
De TV heeft een resolutie van 1920*1080, Full HD met een aspectratio van 16:9 dus. Het contrastratio is 50.000:1 (dynamisch) en het scherm heeft een reactietijd van 6ms. Daarnaast heeft de TV 3 HDMI inputs, een VGA input, 2x SCART en de standaard antenne-ingang. Optioneel is er een PCMIA-kaart in te steken met een digitale decoder, van deze optie heb ik geen gebruik gemaakt. Een andere leuke mogelijkheid is het 'Intelli-eye' systeem, dit houdt bij hoe helder het in de ruimte is en past zich naar gelang lichtsterkte aan. Zo zul je in het donker niet verblind worden en blijf en helder daglicht de TV goed zichtbaar. LG beweert dat het scherm zichzelf calibreert op het gebied van helderheid, contrast en kleur, of het daadwerkelijk de kleuren aanpast heb ik (nog) niet kunnen zien. Ook al zou dit gebeuren, een goede calibratie wil je toch nog doen met een Spyder of ander hardwarematig calibratieapparaat. Dit heb ik nog niet gedaan, maar hier kom ik later op terug. Het schakelen tussen inputs gaat via een leuk menutje onderin het scherm la alt-tab, dit is wel erg duidelijk maar werkt niet snel omdat je met pijltjes door het lijstje heen moet. Liever had ik gezien dat ik met de inputknop geen menutje kreeg maar gewoon door de inputs kon 'zappen', dit is echter een klein mierenneuk puntje. Dit kan dus wel door de inputknop ingedrukt te houden. Verder beschikt de LG 5700 over verschillende AV presets (cinema, sport e.d.), deze gebruik ik liever niet aangezien deze vaak aangepaste kleurenprofielen gebruiken wat de kleurechtheid niet ten goede komt.

Kleuren
Het scherm heeft naar mijn mening een erg goede kleurweergave, ik heb het scherm ietsjes minder 'heftig' ingesteld met gebruik van vergelijkingsmateriaal in bv Nokia Monitor tester en het Eizo tooltje. Dit is uiteraard niet te vergelijken met een goede calibratie, echter heb ik voorlopig even geen geld hiervoor over en ben ik nu al zeer tevreden. Op sommige goedkopere schermen zie je banding of zijn felle kleuren als rood of groen te scherp, hierdoor krijgen mensen een naar wortelkleurtje of krijg je hoofdpijn van het gras. Dat is bij dit scherm gelukkig totaal niet het geval, kleuren worden rustig en levensecht weergegeven zonder enige vorm van banding. Verder is zwart ook echt lekker zwart en worden witwaarden redelijk goed weergegeven. Hier zijn een paar foto's om een idee te geven van de kleurweergave. Helaas is mijn camera niet toereikend dus je zult een beetje om de slechte kwaliteit heen moeten kijken.

Kleurweergave (zowel uiterst rechts als links kun je de tinten nog zien)
Gamma (kleuren horen samen te vallen op 2.25)
Banding (geen banding te zien)

Ghosting
Ik heb nog nauwelijks ghosting kunnen ontdekken, er zijn bepaalde tools om dit te checken waaronder een site als www.lagom.nl/lcd-test/. Enkel hier kon ik ghosting pas zien, 6ms is voor mij blijkbaar snel genoeg om het niet te zien in films en/of games. Inputlag heb ik ook nog niet kunnen bemerken, alles wat ik op dit moment intyp komt ook direct op het scherm zonder zichtbare vertraging. Verder is het scherm geheel vrij van dode (sub)pixels. Hieronder staan een aantal foto's om de ghosting te laten zien. RGB-waarden staan rechtsonder.
RGB 0-64
RGB 0-128
RGB 0-192
RGB 64-192
RGB 96-224
RGB 128-255
RGB 0-255

Zoals je kunt zien heeft het scherm vrij weinig last van ghosting, je ziet het vooral bij 0-64 en 0-128. Zogauw het scherm in de hogere RGB-waarden komt houdt het op. Het scherm heeft dus last van switching tussen donkere waarden. Een andere mogelijkheid die ik helaas niet kan uitsluiten is dat de camera op mijn PDA andere 'sluitertijden' hanteert bij donkere beelden. Ik laat het eindoordeel over aan de lezer.

Gebruiksgemak
De menu's in dit scherm zijn zeer netjes en duidelijk, de TV-functie is ook lekker makkelijk te gebruiken en zapt fijn weg. Helaas moet je wel wat zenders handmatig instellen aangezien de auto-sort functie de zenders niet geheel in de juiste volgorde plaatst.

Media
Dit is eigenlijk waarvoor dit scherm bedoeld is, het bekijken van 1080p materiaal. Dit doet het scherm prima, beelden zien er haarscherp en vloeiend uit. Hier heb ik een aantal testbeelden:
Shoot 'em up 1080p (huidkleuren)
Shoot 'em up 1080p (actiescene, brekend glas wordt goed weergegeven)
Ghost in the Shell 2.0 1080p (scherp oranje)
Ghost in the Shell 2.0 1080p (blauwe, witte, zwarte kleuren)
Ghost in the Shell 2.0 1080p (zachte kleuren, veel kleurverloop)
Burn-E 1080p (Disney-logo, veel details, camera te slechte kwaliteit eigenlijk)
Burn-E 1080p (PIXAR logo)
Analoge TV (TROS)

Viewingangles
Deze zijn uitstekend te noemen! Ik zit vrij dicht op het scherm maar heb geen last van kleurverloop. Ik heb een aantal foto's genomen van een testpagina, je hoort de letters nauwelijks te kunnen zien.
Recht van voren
Schuin van links
Schuin van boven
Een uitstekende uitslag dus, het scherm heeft zoals vele schermen een wat slechtere viewingangle van boven. Gelukkig heb ik daar geen last van.

Prijs/kwaliteit
Ik heb dit scherm gekocht voor 480,- en dat is een prima prijs voor wat je ervoor krijgt. Ondertussen is het scherm te kopen voor 417,- en kan ik iedereen die een TV/beeldscherm zoekt deze LG aanraden.

***Dit review zal nog uitgebreid worden met wat heldere foto's. Heb je nog dingen die je verder terug wil zien in dit review, laat het weten!***

Heb jij ook een LG 32LG5700 Zwart?

Goede review!

Hoop dat je het bekijken van een dvd of blu-ray filmpje je ervaringen er nog even bij wilt zetten, maar wat je onderaan al hebt gezegd geloof ik er wel in.

Zoals je het nu vertelt is dit een hele goedkope, maar goede full-HD lcd scherm. Misschien dat ik deze dan maar moet overwegen met de Sony KDL32W4000 (ook Full-HD en ongeveer dezelfde specs. alleen iets duurder). Ben namelijk zelf ook opzoek naar een full-HD 32'' scherm en mag niet te duur zijn en dit valt mooi in het budget. Door de goede review is het misschien mijn toekomstige tv ;)

Gebruik je de tv alleen voor pc gebruik of ook om tv te kijken, want dat wordt mijn voornamelijkste doel.

[Edit]
Helemaal toppie! De foto's maken het helemaal compleet en het ziet er goed uit. Zou als het mogelijk is natuurlijk, nog wat tv beelden zien (analoog of digitaal) Dat zou het een perfecte review maken in mijn ogen.

Denk dat ik de tv zeker ga overwegen en misschien wel in de zomer vakantie ga kopen (eerst nog even sparen natuurlijk ;) heb nog andere dingen om te kopen)

En ook al heb je een full-hd tv en full-hd films en nog steeds balken of ligt dat aan de film? In ieder geval jammer maar dat is bij alle tv's (behalve bij de philips cinema 21:9 ;))

[Edit]
Had de foto nog niet gezien van de analoge tv, helemaal geweldig, ziet er prima uit. Denk dat de keuze hierbij wel gemaakt is. Erg bedankt voor de toevoegingen. Mooie budget tv. Prima kwaliteit/prijs verhouding :)

Nog veel plezier met je tv. ;)

[Reactie gewijzigd door Verwi159 op 9 mei 2009 15:15]

Mooi dat je tevreden met de review! :) Op verzoek heb ik wat foto's toegevoegd van wat HD materiaal en nog wat testjes gedaan. Helaas is mijn camera niet echt toereikend voor een goede review, maar het geeft in ieder geval een redelijke impressie. Ik zal later op de dag proberen wat betere foto's te schieten als er wat meer licht is.

Ik gebruik dit scherm vooral voor PC gebruik om op te surfen, media te bekijken en spellen te spelen. De TV functie gebruik ik wat minder, maar is een zeer fijne toevoeging.

Als je nog wat mist in deze review, laat het weten, dan voeg ik het toe. :)

[edit]
Ik heb bij media een snapshop van een analoge zender bijgevoegd die ook meteen een iets helderder beeld geeft van de TV. Bij films hou je zwarte balken omdat daarin de ondertiteling wordt weergegeven. Is geen bug, maar feature. ;) De zwarte balken zitten ingebakken in de mediastream.

[Reactie gewijzigd door Feni op 9 mei 2009 14:38]

Even snel over dat input menu'tje, blijf 'ns aanhoudend op de "Input"-knop van je afstandsbediening drukken... Voila! Een soort van 'zap' functie, zonder vertraging.
Kijk eens aan, dat is hardstikke fijn. Ik zal de review aanpassen. :)
Ik heb exact dezelfde, ook als PC monitor in gebruik. Echter heb ik dit fenomeen: LG 32LG5700 heeft problemen met rood in/en tekst

Heb je hier ook last van ? Anders moet ik misschien eens contact opnemen voor een firmware update...
Nee ik heb daar geen last van, maar ik heb m bij gebrek aan een hdmi-kabel tot nu toe nog aangesloten met een vga-kabel. Volgende week haal ik even een kabeltje en zal ik laten weten of ik er ook last van heb.
Je moet de color space van je videokaart voor de tv op YCBCR zetten. Dan is het opgelost. Af en toe heb ik wel een ruis, dan haal ik even de kabel eruit en stop em er weer in.
Wat ik wel nog even wil weten is, ik heb hem nu aangesloten aan dvd, maar heb altijd van die dikke zwarte banden eromheen. Is dit bij Blue-ray ook het geval?

Overigens vind hij mijn usb stick niet hoe kan dat?

Weet iemand de perfecte instelling voor de perfecte kleurweergave?
Bezit deze tv al een aantal maanden. gekocht voor 466 bij de Mediamarkt.
Ik gebruik hem vooral voor games en films te kijken op mijn slaapkamer.
Fijne review, lekker duidelijk :)

Ik overweeg ook om deze tv zeer binnenkort te halen, echter kan de situatie zich voordoen dat ik niet in staat ben om hem eerst te gaan bekijken (krijg je als er slechts 3 shops met bagger tv opstelling in de buurt zijn).

Vandaar mijn vraag, hoe kijkt analoge tv nou echt op deze tv? Ik heb geen digitenne oid en ben ook niet van plan om dat aan te schaffen, echter ga ik hem wel 80% van de tijd als analoge tv gebruiken. Ik heb niet echt vergelijkingsmateriaal, aangezien wij beneden 1 CRT bak hebben staan waar eigenlijk alle zenders haarscherp op zijn, maar dat is ook niet moeilijk met zo'n beeldbuis.

Ik ben daarom ook bang dat straks blijkt dat ik een signaal ratio heb van 50% ofzo en dat ik bagger beeld ga krijgen. Hoe zien bijvoorbeeld gezichten eruit? Kan je ergens blokkerig/korrelige punten ontdekken tijdens een analoge uitzending?

Die balken, bijv bij die tros uitzending, heb je die bij alle films/series op tv? Ook bij bijvoorbeeld RTL4 (noem maar wat)? Een van de redenen om over te stappen van CRT (4:3) naar LCD is vanwege het 16:9 formaat. Nou is 32" een prima grootte, echter niet wanneer daar ook nog is balken bij komen...

Alvast bedankt voor de moeite :)

[Reactie gewijzigd door Wackoz op 22 mei 2009 22:20]

Analoog signaal ziet er niet al te best uit. Op een gemiddelde CRT-tv ziet het er veel beter uit, mits het signaal over de kabel goed is. Overigens betaal ik voor de reguliere digitale zenders helemaal niets. Koop een decodertje voor een Euro of 40 met een kaart erbij. Heb je de eerste twee maanden alle zenders gratis, en ondertussen vraag je een digitaal signaal aan voor de reguliere zenders. Zolang je geen extra pakketten neemt, is het gratis (bij Ziggo iig). Digitaal via scart is het minimale, wil je een beetje acceptabel beeld hebben.

Met analoog beeld (wat ik overigens ook wel eens kijk, omdat het fijner zapt, en zeker bij praatprogramma's kijk ik amper naar het beeld) boet je gewoon in. Wat korreltjes en blokjes betreft: die zie je niet. Wel is het beeld wat wazig.

Het beeld gebraagt zich wat balken ed aangaat, hetzelfde als een CRT-normale breedbeeld televisie. Als de uitzending in breedbeeld is, past het scherm zich dus gewoon aan.