Specificaties Mono speaker - Bekijk alle specificaties

Sonos Play:1 Zwart Review

Erhnam 20 juli 2015, laatste update op 21 juli 2015, 2.059 views

Sonos Play:1 Zwart

De Sonos Play 1 is een goede Sonos instapspeaker. Het Sonos systeem laat zich perfect bedienen en de kwaliteit van de speaker is prima. Geluidskwaliteit is voldoende al valt het bij hogere volumes tegen. Afwerking is netjes.

Pluspunten

• Sonos bediening is subliem
  • Netjes afgewerkt

Minpunten

• Geluid wordt minder naar mate volume omhoog gaat
  • Stevige prijs

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Over SONOS

Voor wie niet bekend is met het Sonos systeem. Sonos is een intelligent draadloos audio systeem. Sonos brengt alle muziek samen in één app, die vervolgens vanaf elk apparaat bediend kan worden.

Ongeveer een jaar geleden heeft Sonos de Play1 op de markt gebracht. De Play1 is de kleinste Sonos box uit de Sonos familie. De Play5 was de eerste speaker die Sonos op de markt bracht. Het systeem was revolutionair. Draadloos en met een losse remote kon alle muziek bediend worden. Van duizenden radio stations, muziek van Spotify tot muziek die opgeslagen is op het NAS systeem. Ondertussen is de remote vervangen door een app die draait op iOS, Andriod en Windows Mobile.

Sonos Play1 speaker

Nadat Sonos de Play5 op de markt heeft gebracht kwam de Play3 op de markt. Deze speaker is een maatje kleiner dan de Play5. Sinds een jaar is ook de Play1 op de markt. Dit is de kleinste speaker uit het assortiment.

De Sonos Play1 is een kleintje vergeleken met de rest van de familie. De speaker is 15 cm hoog en 12 cm breed/diep. Het systeem is fraai vormgegeven met z'n geborsteld plastic met een matte finish. Het voelt robust aan.

Aan de achterkant bevindt zich de ethernet ingang en schroefdraad voor een eventuele wallmount. Extra accessoires voor het schroefdraad zijn niet meegeleverd.

Aan de bovenkant van de Play1 bevinden zich meerdere knoppen. Mute/Pause, harder en zachter.

Installatie

De installatie is eenvoudig en kan tegenwoordig ook via Wifi. Een extra Boost of Receiver, zoals vroeger het geval was is niet meer nodig. Dit maakt de Play1 bij uitstek geschikt om lekker mee te nemen op vakantie! De installatie gaat via de app van iOS, Andriod of Windows Mobile. We kiezen vanuit het menu de optie om een nieuwe speaker toe te voegen, volgen de instructies vanuit de app en enkele seconde later wacht een wereld vol muziek om te worden beluisterd.

De Play1 wordt trouwens ook vaak verkocht in setjes van twee. Dit heeft een reden want de Play1 kan in stereo opstelling geconfigureerd worden. De Play1 kan op die manier ook worden gecombineerd met de Subwoofer van Sonos en de Playbar om op die manier samen te werken als een surround oplossing bij de televisie.

Geluidskwaliteit

De geluidskwaliteit van de Play1 is voldoende, maar een duidelijk verschil met een Play3 en Play5 is zeker te horen. Alle versies heb ik hier namelijk staan en de kwaliteit van de Play1 is echt het minste. Dat klopt ook wel gezien de prijs en omvang, maar als we het volume hard omhoog gooien dan merken we al snel dat het geluid begint te vervormen. Dit is lastig als de Play1 samenwerkt in combinatie met de Soundbar en Sub. De Play1 was tot voor kort niet los te bedienen. In de Sonos update 5.4 heeft Sonos enkele aanpassingen doorgevoerd waardoor bij veel volume de vervorming minder is. Verder kan bij muziek worden gekozen om de Play1 maar heel zachtjes op de achtergrond mee te laten spelen. Een losse Play1 heb ik ook in gebruik. Ik gebruik deze voor in de tuin of voor op vakantie. Voor deze oplossing ben ik heel erg tevreden! Prima als achtergrond muziek en de bediening blijf ik nog steeds ongeevenaard vinden.

Feedback over de review is uiteraard altijd welkom, evenals vragen.

Heb jij ook een Sonos Play:1 Zwart?

Leuke review. maar Sonos was natuurlijk verre van revolutionair. De Logitech media reeks liep ver voor op Sonos, Tegen lagere prijzen en met meer mogleijkheden en open source.. Doodzonde dat men daarmee gestopt is.
Al kun je voor 30 euro een werkende Picoreplayer hebben die samen met een synology of andere NAS en een goed 2.1 systeempje voor een zelfde opzet zorgt.
Maar Sonos is voor degenen die het geld ervoor over heeft een prima oplossing.
Logitech liep niet voorop, die nam de SqueezeBox over van Slimdevices.
Slimdevices liep voorop.
Je hebt daarmee gelijk. Maar logitech heeft Slimdevices volledig overgenomen en is daarmee ook de eigenaar van dat concept.
Hoe dan ook, Sonos was verre van revolutionair ;)
Quote:
Aan de bovenkant van de Sub bevinden zich meerdere knoppen. Mute, harder en zachter.

Dat moet, volgens mij, "Aan de bovenkant van de Play 1" zijn.
Ik heb een high end stereo via een Sonos connect, een play 5 en deze play 1, maar voor het doel is dit een uitstekende speaker. Alleen zijn alle Sonos producten aan de prijs. Ik gebruik de play 1 voor in de keuken.
Check je plaatjes even, ik zie ze niet.