New Nintendo 3DS XL Blauw Review

-zeehond 20 juli 2015, laatste update op 24 november 2015, 983 views

New Nintendo 3DS XL Blauw

[update 24-11-2015] Verbeterde 3D functie, betere browser en meer mogelijkheden, helaas geen lader mee geleverd.

Pluspunten

• groot scherm
  • licht goed in de handen
  • Verbeterde 3D weergave
  • Verbeterde CPU

Minpunten

• ZL en ZR knoppen niet gemakkelijk bereikbaar
  • Geen lader meegeleverd
  • Megeleverde 4GB microSD-kaart is snel vol
  • microSD-kaart lastig te bereiken

Randapparatuur Score: 4
Spelaanbod Score: 5

Deze review heeft op 24-11-2015 een update gekregen.
inhoudsopgaven

• 4.2 Verschillen in uiterlijk New 3DS XL en 3DS XL
  • 4.3 De schermen
  • 4.4 Verbeterde CPU
  • 4.5 overige
  • 4.6 Geluid (update 21 juli)
5 Een aantal functies
  • 5.1 Internet browser
  • 5.2 MicroSD-beheer
6 Conclusie

Voor de New 3DS XL heb ik een tijd de gewone 3DS XL gebruikt. echter vond ik van de gewone 3DS XL het 3D niet heel geweldig en is het eigenlijk wel jammer dat er maar een circlepad op zit. Die puntjes zijn naar mijn mening bij de New 3DS XL nu verholpen met de C-stick en de verbeterde 3D.

De New 3DS XL ziet er goed uit het systeem bevat voldoende functies. Nieuw is ook de NFC-sensor, en de ZL en ZR-knoppen. De New 3DS is erg
gebruiksvriendelijk, en de handleiding is duidelijk. Wanneer je beschikt over een oude 3DS kun je de gegevens eenvoudig overzetten naar je New 3DS via de draadloze communicatie. Hier heb je dus wel een wifiverbinding voor nodig.

• - 1x New Nintendo 3ds metallic blauw
  • - handleiding
  • - Quick-Start Guide
  • - Operations Manual
  • - 1x MicroSDHC kaart (bevind zich al in het systeem)
  • - 1x stylus (bevind zich al in het systeem)
  • - 6x AR-kaarten
De doos

Het doosje ziet er naar mijn idee wel aardig uit, hieronder zijn 3 foto’s te zien van het doosje.

Hieronder de handleidingen en het dioosje

Verder zijn er ook nog 6 AR-kaarten meegeleverd. Ik doe er eigenlijk helemaal niks mee, maar goed.

De Adapter om de batterij op te laden wordt helaas niet met de new 3DS XLK meegelevrd. Daarom heb ik er ook nog deze bij gekocht. Deze adapter wordt dus nuet met de Nintendo 3ds xl meegeleverd, en zit dus niet in de doos erbij!

De New 3DS XL zit netjes verpakt in de doos, ook de verpakking zelf ziet er netjes verzorgd uit. Hieronder een foto van hoe ik de New 3DS XL aantrof in de verpakking.

De verbeterde 3D mogelijkheid is naar mijn mening een van de gaafste dingen van de New 3DS.

Met de verbeterde 3D functionaliteit is het gamen met 3D ingeschakeld nu een stuk fijner geworden, wanneer het scherm iets wordt gedraaid blijft het fijn om de beelden te bekijken en geeft het gamen met 3D ingeschakeld gewoon een goede game ervaring.

Wel is merkbaar dat wanneer er met het 3D aan wordt gespeeld de batterij sneller leeg is.

Om te beginnen eerst een paar foto's

4.1 nieuwe knoppen

De New 3DS XL heeft wat meer knopjes gekregen De New 3DS XL bevat op de schakelaar voor de draadloze communicatie na, alle knoppen die de gewone 3DS XL ook bevat plus een aantal extra knoppen, zit zijn de LR LZ, en de C-stick. De draadloze communicatie kan worden uitgeschakeld via het home menu.

De nieuwe C-stick werkt erg goed en reageert al bij een lichte aanraking maar werkt beter als de duim er een beetje op duwt. De C-stick heeft naar mijn mening dan ook echt toegevoegde waarde. Voornamelijk vind ik de C-stick tot nu toe bij het browsen wel een leuke toevoeging. LR en LZ knoppen kunnen door hun positie op het apparaat wat lastig zijn om er met de vingers bij te kommen.

Ik vind echter wel de hoeveelheid software op dit moment die de extra knoppen ook ondersteund beperkt.

4.2 Verschillen in uiterlijk New 3DS XL en 3DS XL

Er zijn een aantal verschillen in uiterlijk tussen de New 3DS XL en de 3DS XL
De start en de select knop verplaatst van onder het touchscreen naar de plaats waar eerst de aan-en -uit knop zat. De aan-en-uit knop zit nu aan de voorkant (gezien vanaf de new 3DS XL dicht geklapt) De opening voor de game cards is ook verplaatst van de achterkant, naar de voorkant. De volumeknop zit nu aan de linker zijkant van het bovenste scherm.

De SD-kaart is vervangen door een micro SD-kaart. Het slot zit nu net als de oplaadbare batterij onder de bodemplaat. Om bij de MicroSD-kaart te komen van de New 3DS XL moeten twee schroefjes worden losgedraaid. Zie echter voor volledige de uitleg hoe dit moet de handleiding van de New 3DS. Het vervangen van de MircroSD-kaart is echter dus wel een klein karweitje. Wel heeft de New 3DS een optie genaamd MicroSD-beheer, waarover ik meer schrijf in 5.2.

Het lampje voor de draadloze communicatie is verplaatst naar de voorkant, neven het lampje welke aangeeft of de New 3DS wordt opgeladen.

De opening voor de stylus zit u ook aan de voorkant links neven de aan-en-uit knop. Verder is de stylus die geleverd wordt bij de new 3DS XL zo'n 8 mm korter als de stylus die geleverd wordt bij de oorspronkelijke 3DS XL. Wel is de stylus van de new 3DS XL iets dikker als die van de gewone 3DS XL
Aan de binnenkant boven het bovenste scherm zit nu een infraroodlampje voor het super stabiel 3D.

Ook bevat de new 3DS XL een NFC-sensor waardoor amiibo kan worden gebruikt in software die dit ondersteund. Via de functie amiibo-instellingen kun je een eigenaar en naam instellen, de spelgegevens op de amiibo wissen of de amiibo formatteren.

4.3 De schermen

De schermen van de New 3DS zijn niet gewijzigd. Het bovenste scherm is een lcd-scherm en is 106,2 mm breed en 63,72 mm hoog en kan 16,7 miljoen kleuren tonen. Het onderste scherm is een touchscreen lcd-scherm welke 84,96 mm breed is en 63,72 mm hoog en kan 16,7 miljoen kleuren tonen. De helderheid van de schermen wordt automatisch aangepast wanneer er veel of weinig licht is (deze optie kan worden uitgeschakeld).

4.4 Verbeterde CPU

De verbeterde CPU is natuurlijk ook een mooie verbetering van de New 3DS Met opstarten van spellen valt hier echter weinig van te merken, maar wanneer software wordt onderbroken is wel duidelijk een verschil dat de New 3DS veel sneller het home menu toont. Ook heeft de browser van de New 3DS XL webpagina veel sneller geladen als de browser van de gewone 3DS XL

4.5 overige

Helaas ondersteund de New 3DS XL alleen de 2,4 GHz Wifi.
Het opladen van de New 3DS XL duurt zo'n 3.5 uur.

4.6 Geluid (update 21 juli)

De New 3DS XL beschik over twee speakertjes, welke een goed geluid produceren. Persoonlijk vind ik het geluid het mooiste klinken als bij de systeeminstellingen geluid staat ingesteld op stereo. Al sluit ik liever gewoon zelf mijn twee speakers via kabel aan op de ingang voor de koptelefoon voor een mooie game ervaring.

Hieronder staan een aantal mogelijkheden/ functies omschreven van de New 3DS. Zo is de internetbrowser namelijk flink onderhanden genomen, en bevat de new 3DS een optie genaamd MicroSD-beheer.

5.1 Internetbrowser

De New 3DS XL bevat net als de gewone 3DS XL een internetbrowser. Deze is echter wel flink onderhanden genomen.

Zo kunnen er in de browser nu onder andere tabbladen worden geopend (maximaal 12 tegelijk). Wel is vervelden dat als er tussen de tabbladen wordt gewisseld de pagina’s zich vaak herladen. Als je dan net bezig was met het schrijven van een post op bijv. tweakers.net ben je het geschreven stuk gewoon weer kwijt.

Een andere toevoeging is dat er met de browser video’s kunnen worden bekeken. Bij het bekijken van video’s zijn er wel leuke snufjes aanwezig zoals versneld of langzaam af spelen. Verder bevat de browser de mogelijkheid een stuk tekst te selecteren en vervolgens de tekst te kopiëren, en te plakken of een zoekopdracht uitvoeren met de geselecteerde tekst, en kan er voor de mobiele versie van een webpagina worden gevraagd, als deze bestaat.

De webbrowser ondersteund op moment van schrijven van deze review de volgende protocollen:
  • HTTP 1.0
  • HTTP 1.1
  • TLS 1.0
  • TLS 1.1
  • TLS 1.2
Zoals ik eerder schreef is ook de C-stick wel een leuke toevoeging bij het browsen om snel in op uit te zoomen. Wel worden komt het wel eens voor dat vervolgens de pagina’s een beetje wazig zijn en dat toch met de knopjes moet worden bijgesteld. Een ander functie van de c-stick is om tijdens het afspelen van video’s de video sneller of langzamer te laten afspelen. Vervolgens kan de gewenste snelheid worden vastgezet door op een knopje op het touchscreen te tikken die de snelheid aangeeft.

5.2 microSD-beheer

Via de functie microSD-beheer is de MicroSD-kaart van de 3DS te beheren via pc (ik heb getest met Windows 7 en Windows 8.1). Hiervoor moet de New 3DS XL en de pc zijn aangesloten op het wifinetwerk. Het instellen van de MicrosSD-beheer gaat best eenvoudig, er moet een gebruikersnaam en wachtwoord en een naam voor het systeem worden ingesteld, Vervolgens is het mogelijk om via de pc-verbinding te maken.

Hieron der een schermafbeelding van de SD kaart weergeven op mijn pc.

De New Nintendo 3DS XL is een flinke verbetering ten opzichte van de Nintendo 3DS XL. De 3D weergave is beter, de CPU is verbeterd wat vooral merkbaar is bij het browsen, de extra knoppen. Tegenvaller is wel dat de voeding niet is meegeleverd en de MicroSD-kaart niet is te bereiken zonder schroevendraaier. Mijn eindoordeel is dat de New 3DS XL toch flink verbeterd is ten opzichte van de 3DS XL.

updates

Update 24-11-2015: Aanvulling van de review met tekst, meer plaatjes en een mooiere opmaak.

Heb jij ook een New Nintendo 3DS XL Blauw?