OCZ ATV USB 2.0 Flash Drive 32GB Review

Blaah 1 maart 2011, 1.401 views

OCZ ATV USB 2.0 Flash Drive 32GB

Pluspunten

• Snel, groot

Minpunten

• betrouwbaarheid.

Ik ben afgegaan op de positieve reviews over dit produkt en inderdaad blijkt de snelheid van de USB-stick bovengemiddeld. Een absolute topper. De stick haalde op een haar na de snelheiden die ik in de reviews zag (niet gemeld hier, geen zin in dubbel werk, essentie is wat mij betreft betrouwbaarheid).

Helaas ging de ATV binnen 2 maanden stuk, geen nood. RMA procedure werkte vlekkeloos en binnen een week had ik een nieuwe ATV. Echter, we zijn inmiddels weer een paar maanden verder en zelfs na zeer voorzichtig gebruik (niet meer in mijn broekzak stoppen, altijd in vakje in de tas, etc) is ie alweer stukgegaan. Ik zal ongetwijfeld weer een nieuwe krijgen maar zit dus wel weer een week zonder en dat is lastig. En jammer, want het is een topprodukt. Buitengewoon tevreden over prestaties, de eerste USB-stick waar al mijn belangrijke data voor mijn werk op kan en daarom een stuk plezieriger dan een externe harde schijf. Maar betrouwbaarheid is ook wat waard en mijn vorige externe harddisk ging pas stuk na 3 weken backpacken door Senegal (per ongeluk meegenomen...) en toen had ik 'm al 5 jaar. Toch maar weer een harddisk?...

Update: inmiddels heb ik de 3e OCZ ATV 32 GB gekregen en die werkt al bijna een jaar vlekkeloos.

Update 14-11-2010: helaas, de 3e ATV gaf vandaag ook de geest. Geen USB-sticks van OCZ meer voor mij.

Update 1-3-2011: Heb inmiddels de 4e ATV ontvangen van OCZ. Ik moet toegeven, ze zijn erg coulant als het gaat om vervangen van produkten. Trouwens, de 3e stick deed het duidelijk een stuk langer dan de 1e en 2e en dat zou kunnen betekenen dat ze aan de levensduur werken van hun USB-sticks.

• Asus X56Vseries laptop
  • PC met usbkaart
  • Diverse Dell en HP-PC's
  • Windows 7

Heb jij ook een OCZ ATV USB 2.0 Flash Drive 32GB?

Ik heb de stick sinds een maand of 3 een ben erg tevreden, hoewel ik twijfel of de stick de gespecificeerde schrijfsnelheid haalt. De stick wordt dagelijks gebruikt en in de broekzak vervoerd. Vooralsnog zonder problemen.
Helaas, mijn 3e ATV is vandaag kapot gegaan. Twee jaar en drie sticks. Ik vind het wel welletjes. OCZ heeft wat USB-sticks betreft afgedaan bij mij.
Zie update, toch maar weer een nieuwe laten opsturen. Over de service valt echt niet te klagen!
Je zegt dat hij snel is maar hoe snel is hij dan precies? 8)7 Een benchmark en foto's zouden aardig zijn geweest.
je reviwe is ook niet echt opgebouwd uit een inleiding, middenstuk, slot, maar gewoon meer dat ie na zo veel tijd kapot ging en dat je dat niet leuk vind, ik zou je een SSD aan raden ;)
hij heeft het over extern... SSD's zijn intern :P
externe SSD's zijn er toch ook al ( e-sata) dat zou wel een mooie oplossing zijn voor zijn probleem

deze bijvoorbeeld

pricewatch: Transcend 1.8" Portable Solid State Disk 32GB Zwart

[Reactie gewijzigd door Danielv op 8 mei 2009 11:31]

Jullie hebben helemaal gelijk: 't is geen voobeeldreview. Ik kan alleen nergens anders kwijt dat de betrouwbaarheid van de ATV32 in mijn ervaring slecht is. En dat is juist iets wat je in de gangbare reviews niet terugvindt, omdat ze maar een dag of twee over het produkt kunnen beschikken. Daarnaast wordt deze usbstick juist geprezen om zijn waterdichte shockproof behuizing. Misschien moeten we op tweakers.net een "reliability-database" maken om dit soort problemen beter in kaart te brengen (zoals bij storagereview.com maar dat is alleen voor harddisks).

Overigens heb ik wel na aanschaf enkele tests gedaan, en die kwamen overeen met de resultaten van reviews online. In die reviews werd deze usbstick steeds als (een van de) snelste(n) beschreven, het leek me een beetje tijdverspilling om dat opnieuw op te schrijven.

@danielv: ik ben geen techneut maar zit in een SSD niet ook gewoon flash-geheugen? Zo ja: welke eSSD zijn een beetje betrouwbaar?
Transcend SSD's zijn bagger, rete langzaam. Zou mooi zijn als er een esata-sata+voeding verloopstuk te koop zou zijn zodat je elke SSD's (bv de intels of snelle OCZ's) extern kan houden.
Blaah, jammer dat de stick bij jou zo snel defect was. Zelf heb ik er ook een, nu ongeveer een jaar in bezit en nog geen enkel probleem. Als opvolger van een harddisk gebruik ik 'm wekelijks om een backup te maken. In de broekzak wordt 'ie zelden vervoerd, dat scheelt misschien in de betrouwbaarheid. Hoewel dit model daar toch goed tegen bestand zou moeten zijn. Zoals je al schrijft is het een vlotte stick, een benchmark heb ik ook niet maar hij is duidelijk sneller dan bijvoorbeeld de even grote Dane-Elec zMate.
De mijne heeft ook de geest gegeven, het alu aansluitstukje is los van de rest van de stik. Helaas, heb em tot nu naar tevredenheid gebruikt.

[Reactie gewijzigd door tijnt op 25 december 2011 00:56]

Zoals Blaah hierboven al aangeeft: prima RMA-service van OCZ. Heb de stick opgestuurd en netjes een nieuwe gekregen.