Specificaties GF GTX 275 (666MHz), 896MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

MSI N275GTX Twin Frozr OC Review

Tmaster26 7 mei 2009, 3.265 views

MSI N275GTX Twin Frozr OC

Pluspunten

• Zeer stille fans, Zuinig bij Idle / windows desktop, Scherp geprijst

Minpunten

• Tot nu toe nog geen 1 kunnen vinden.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Mijn huidige kaart HIS Radeon 3870 IceQ3 Turbo OC was aan vervanging toe. Hoewel deze kaart op zich nog wel snel genoeg was mistte ik zaken zoals CUDA en PhysicX. Features die nu toch wel steeds vaker gebruikt gaan worden.
Ik heb voor deze MSI gekozen om een aantal redenen. De prijs. Hij is vergelijkbaar met veel andere GTX 275 en ondanks dat het een OC versie is is de prijs gelijk. MSI geeft bovendien 3 jaar garantie> Veel andere merken zoals Club3D, Asus, XFX etc geven maar 2jaar. Toch iets om mee te nemen.

Goed de kaart. Hij is echt onzettend lang.
26,7cm maar liefst en ondanks dat ik een ruime Antec P182 heb moest ik de harde schijven in de middelste bay verplaatsen naar de onderste bay. Anders paste de kaart simpelweg niet!
Hij heeft 2x PCI-E 6 pins voeding stekkers nodig.

De kaart komt met de gebruikelijke zaken, DVI adapter, een DVI-HDMI adapter, wat vga/audio kabels, installatie cd en een game: Tomb Raider underworld limited editie (boeiuh!)

Na de standaard installatie viel me meteen 1 ding op.. Ik hoor hem niet!!!! Echt de fans geven geen kick! Hij is echt super super stil.
Met rivatuner heb ik wat data verzameld en kwam tot een aantal opvallende zaken:

FANS EN TEMPERATUREN:

De fans draaien default op 40% de kaart idle is 32 graden. Tijdens het gamen (half uur Crysis) was de temperatuur opgelopen naar 53 graden. Echter de kaart draaide nog steeds op 40% en dus nog steeds niet hoorbaar.
Via rivatuner de fan handmatig wat hoger gezet en vanaf 60% begin je de fans te horen,
Boven de 70% zijn ze echt luid/hoorbaar. Overigens maakt het niet veel uit of je de fans op 70% of 100% heb draaien. Meer lawaai komt er toch niet vanaf.
Dus gpu blijft mooi koel <55 graden en de fans blijven gewoon stil. Wat wil je nog meer!?

Een tweede wat me opviel is dat onder windows / idle de Core / shader en mem snelheid flink worden teruggeschroeft.
De core gaat van 666Mhz naar 300Mhz, de shader1476 Mhz naar 600Mhz en het geheugen gaat van 1161Mhz naar 100Mhz!
Dit resultaat dat de kaart idle dus heel weinig vermogen trekt. Na een meting blijkt mn systeem zo'n 120W te verbruiken in idle mode.

Tijdens het gamen lag het maximum vermogen op 340W.
(E8400@3.4Ghz, 4GB OCZ ReaperX, 4x Sata HD, 3x 12CM fan en DVD brander) Mijn Antec Trio Power trekt het dus met gemak.

Idel verbruikt mijn systeem 130W

De prestaties zijn natuurlijk super. Met PsysicX aan zat ik rond de 35 a 40Fps bij Crysis Warhead. Alles op max@1680x1050.

Heb jij ook een MSI N275GTX Twin Frozr OC?

Ik heb deze kaart ook aangeschaft. Deze draait nu op:

Core: 752 mhz
Shaders; 1620 mhz
Memory: 1300 mhz

Koeler werkt perfect. Je hoort 'em niet, en temperatuur komt niet boven de 52 gr c uit!!! Ik heb dan wel een prima flow in mijn kast. :P

Echt een goede kaart. Ik raad hem iedereen aan :)
Bij mij word de lucht va de videokaart idd de kast ingeblazen. Maar wel naar de onderkant, zodat de lucht dan via de fan van mijn Zalman koeler uit de kast word getransporteerd.
Aan de voorkant van mijn antec 300 zitten 2 x 120 mm intake, aan de bovenkant 1 x 140, en aan de achterkant 1 x 120 mm outtake fans.
Ik heb dus een redelijk goede flow in mijn kast

[IMG]http://i22.photobucket.com/albums/b325/badpilot/pckast.jpg[/IMG]
Kopjes zouden mooier staan ;)
Je spreekt jezelf een beetje tegen, namelijk:
Hier is het 120 Watt.
Idel verbruikt mijn systeem 130W
En hier 130 Watt :?.

Verder nette review, misschien nog een paar benchmarks erbij (3Dmark06/Vantage). En her en der een vergeten leesteken, of een kleine spellingsfout 'Idel' i.p.v. 'Idle' ;) .

[Reactie gewijzigd door AlexV op 7 mei 2009 22:10]

Foto's en hoofdingen toevoegen, en mss een paar benchmarks?
Overclock mss als je daar mee bezig bent.

Voor de rest goeie review.
Ik heb deze ook en voor mijn stille Antec sonata kast hoor ik de 40% wel ik heb hem fixed op 30% gezet. Bij > 40% loopt de herrie wat mij betreft sterk op. Ik ben wel kritisch en wil graag stille pc, en de pc staat op mijn bureau links voor mijn oor.
Een negatieve eigen schap van deze koel oplossingen is duidelijk, de warmte gaat niet direct de kast uit. En de lengte van de kaart voor veel midi towers. Deze negatieve punten lijken me niet te negeren.
Verder draait hij super ik ben er blij mee, ik ga misschien ook een review schrijven over deze en een mod om de warme lucht uit mij kaste te krijgen en misschien andere fans.
Ben toch wel benieuwd hoe stil deze kaart echt is. Mijn systeem is nu ook fluister stil alle fans die ik heb zijn praktisch onhoorbaar (fancontroller). Het enige wat ik nu nog hoor zijn me harde schrijven en de koeler van mijn huidige 8800GT. Daarom ben ik ook benieuwd of deze kaart idle minder lawaai zal maken dan mijn 8800GT. Mijn pc staat net als bij EnderQ op het bureau. EnderQ hoor jij je kaart duidelijk boven je harde schrijven uit komen?
De 8800GT is niet zo erg stil, of heb je er zelf een cooler op gezet?
Idle staat het profiel op minimaal 40% dan hoor je hem duidelijk, ik heb hem met rivatuner op fixed 30% gezet dan komt hij niet boven mijn andere koelers uit wel allemaal low noise en hij wordt niet warmer dan achter in de 70 graden op full load stock oc clock. Zaak is wel goede koeling in je kast, ik heb een lian-li 60fw overgenomen alleen die moet nog binnen komen. Deze heeft betere flow dan mijn antec sonata. Een deel van de hitte komt nu direct bij mijn hd's uit en mijn cpu koeler moet vaak harder werken onder gaming load. In de lian-li heb ik daar hopelijk minder last van en anders ga ik een mod inbouwen om warme lucht direct de kast uit te krijgen.
Nette review hoewel dat van die 120 en 130 watt inderdaad een beetje vaag is. Alleen wat ik me wel afvraag is of de cooler de heete lucht de kast uitblaast of dat hij als een stofzuiger koele lucht aanzuigt en de warme lucht alle kanten op slingert. Ook zouden een paar fotos ook wel mooi zijn aangezien het vaak net iets anders uitziet dan een liniaal in je kast.
Hij zuigt koude lucht aan, helaas :(

Deze dingen (heb er zelf ook eentje sinds gisteren!) overclocken als een beest!
Die van mij draait nu al stabiel op:
core 750
shader met bijbehorende snelheid
mem 1225

zonder voltage te veranderen!
word de lucht niet gewoon kirskras de kast in geblazen?
Vandaag een nieuwe monitor aangeschaft.

Ipv mijn oude 19" breedbeeld 1440 * 900, heb ik nu een nieuwe Benq G2420HD aangeschaft. Van 19 naar 24" is een behoorlijke stap. :P
Was erg benieuwd wat de MSI275GTX Twin Frozr OC zou doen met de nieuwe resolutie van 1920 * 1080

De temp tijdens Modern Warfare 2 op 1440 * 900 bleven netjes rond de 50 graden met alles op high en 2 x AA

Met de nieuwe 1920 * 1080 bleef de temp zich rond de 60 graden bewegen. _/-\o_ Heel erg nette temperatuur voor deze kaart. Dezelfde instellingen, alles op high en 2 x AA.
E.e.a. met wel een lichte overclock dmw Afterburner. Clock 726 mHz; Shaders 1608 mHz en Memory 1248 mHz. De fans laat ik op auto staan.

Ben dus nog altijd zeeer tevreden met mij 275GTX. Er zit nog ruimte in de instellingen, en de ventilatoren kwamen, volgens mij, nog niet boven de 50%.
Vandaag een nieuwe monitor aangeschaft.

Met de nieuwe 1920 * 1080 bleef de temp zich rond de 60 graden bewegen. _/-\o_ Heel erg nette temperatuur voor deze kaart. Dezelfde instellingen, alles op high en 4 x AA.