Specificaties Bluetooth muis en 1.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart Review

RWK__ 18 juli 2015, laatste update op 26 juli 2015, 2.795 views

Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart

MX Master, een echte pro mouse. Wordt gebruikt op OSX en het is zoveel beter en handiger. Ligt lekker in de hand, accuduur is goed (gaat echt weken mee bij dagelijks gebruik). Knoppen voelen degelijk aan. De prijs is wel aan de hoge kant, maar het is het wel waard.

Pluspunten

• Scrollwheel
  • Vormgeving
  • Comfortabel
  • Ligt lekker in de hand
  • Accuduur
  • Degelijk (robuust gebouwd)
  • Mogelijkheid tot switchen van apparaat

Minpunten

• Niet geschikt voor linkshandigen

Logitech MX Master Review
Actuele Prijs: 84,99

Welkom allemaal! Dit is mijn allereerste review en ik begin met de Logitech MX Master. Na lange tijd gebruik te hebben gemaakt van mijn Apple Magic Mouse en de Track Pad zocht ik wat nieuws. De Magic Mouse is toch niet zo gebruikersvriendelijk gemaakt als gedacht en de Track Pad neem je ook niet overal mee. Sinds een aantal maanden is de Logitech MX Master uitgekomen en na lang twijfelen heb ik hem toch maar aangeschaft. Hieronder deel ik mijn bevindingen met jullie. Veel leesplezier!

Specificaties
Sensortechnologie: Darkfield Laser-sensor
Nominale waarde: 1000 dpi
Minimale en maximale waarde: 400 dpi tot 1600 dpi (kan worden verhoogd in stappen van 200 dpi)
Batterijlevensduur: tot 40 dagen na één oplading*
*Batterijlevensduur kan variëren, afhankelijk van gebruiks- en computeromstandigheden.
Batterij: oplaadbare Li-Po-batterij (500 mAh)
Aantal knoppen: 5
Scrollwiel: Ja
Bewegingsknop: Ja
Draadloze werkingsafstand: 32 ft (10 m)
Draadloze technologie: Geavanceerde draadloze 2.4GHz-technologie

Afmetingen
Muis (hoogte x breedte x diepte): 3.4 in (85,7 mm) x 5.0 in (126,0 mm) x 2.0 in (48,4 mm)
Muisgewicht (inclusief batterij): 5.1 oz (145 g)

Afmetingen van Unifying-ontvanger (hoogte x breedte x diepte):
0.7 in (18,4 mm) x 0.6 in (14,4 mm) x 0.3 in (6,6 mm)
Ontvangergewicht: 0.07 oz (2 g)

Wat zit er in de verpakking?
¥ Draadloze Logitech MX Master™-muis
¥ Logitech Unifying-ontvanger
¥ Micro-USB-kabel voor opladen
¥ Handleiding

Gebruik

Eerste indruk
Nadat ik afgerekend had bij de Media Markt, direct naar huis gereden om hem vervolgens uit te pakken. Mijn eerste indruk na het uitpakken en het vasthouden was letterlijk: Woow! Ik ga niet overdrijven, maar het voelt wel als een muis van echt degelijke kwaliteit. Hij is niet te licht en niet te zwaar. De muis ligt lekker en valt goed in de hand. Als je het eenmaal gebruikt, dan voelt het alsof de muis “zweeft” over je tafel. Er zat nog leven in de MX Master, dus heb hem bij eerste gebruik niet opgeladen.

De MX Master in gebruik
Het eerste wat opvalt als je de muis van dichtbij bekijkt, is de zijkant van de muis. Dit heeft een soort mozaïekachtige reliëf. Bovendien is het ook een (duim)knop die aardig in te drukken is. Als we verder gaan komen we bij de back/forward zijknoppen. Deze zitten stevig vast, voelt degelijk aan en heeft een duidelijke “klik”. Naast de zijknoppen beschikt de MX Master ook over een zij-scrollwheel. Het zij-scrollwheel voelt goed aan, alleen geeft deze geen feedback. De bovenkant heeft de welbekende linker-en rechtermuisknop, een kleine knop die naar wens is aan te passen en het scrollwheel. Over de linker-en rechtermuisknop kan ik kort zijn, dat klikt gewoon zoals het hoort. Het scrollwheel daarentegen is naar wens aanpasbaar. Meer hierover in het kopje “Software”.

Aan de onderkant van de MX Master zijn er ook een aantal functies verstopt. Je ziet een aan/uit schakelaar, een “connect” button, de Darkfield Laser-sensor en als laatst en misschien wel het belangrijkst: De switch om van apparaten te wisselen.

Ik heb de MX Master eerst via bluetooth op mijn iMac (1) verbonden, daarna op mijn Macbook (2) en als laatst op mijn Windows PC (3). Dit ging probleemloos. Ik heb daarna via de Logitech website de bijbehorende programma gedownload en geïnstalleerd. De instellingen heb ik op wens ingesteld en ben begonnen met het echte gebruik. Ik maak geen gebruik van de Unifying dongle.

Bij web browsen valt er niet veel te zeggen dan dat hij zijn werk prima doet. De back/forward knoppen werken gelukkig wel op OS X en dat is wel een opluchting. Aangezien ik gebruik maak van een 27” non-Retina display iMac, heb ik vaak gebruik gemaakt van de zoom functie. Deze is te gebruiken als het scrollwheel ingedrukt worden en naar wens gescrold wordt om in-uit te zoemen. Je vergroot de pagina meestal op één plek, waar het zij-scrollwheel zijn werk nuttig maakt.

Als informatica student hou ik mij bezig met het leren van programmeertalen. Momenteel ben ik bezig met Swift en daardoor ben ik vaak te vinden in xCode. In combinatie met de muis is het een handige toevoeging. Het zij-scrollwheel is erg handig in gebruik in sommige gevallen. Naast het programmeren hou ik mezelf ook bezig met Photoshop/Indesign/Muse. Ook hier is de MX Master een goede toevoeging vergeleken met de apparaten die ik eerder gebruikte.

Het switchen van apparaat naar apparaat gaat feilloos. Ik heb tot nu toe geen problemen mee gehad. Je draait je muis om, klikt op de switch, van 1 naar 2, van 2 naar 3. Je kan direct doorgaan op je andere machine.

Accuduur
Na 2 dagen heb ik de MX Master aan de lader gehangen voor een nachtje. Sindsdien leeft hij nog op die lading en dat is geweldig voor een draadloze muis. Volgens Logitech gaat hij 40 dagen mee. Dit zal ik bijhouden en het hier bijwerken.

Software
Bij de MX Master hoort ook een stukje software bij. Op de Mac heet dit Logitech Options. In dit programma kan je van alles aanpassen. Zo heb ik de duimknop ingesteld op Mission Control, zodat ik snel van applicaties kan switchen. Het middelste kleine knop staat ingesteld op het weergeven van het bureaublad. Daarnaast is het scrollwheel ingesteld op “SmartShift”. Als je scrolt met het scrollwheel geeft dit een traditionele feedback terug. Dit kan je dus ook uitzetten, waardoor je geen feedback krijgt. De “SmartShift” functie kan aangepast worden op gevoeligheid.

Belangrijk voor mij was in dit geval de ‘gestures’ op OS X, hier maak ik veel gebruik van. Door middel van Logitech Options kan je elke gesture instellen op de MX Master.

Vergelijking
In dit kopje wil ik kort ingaan op de vorige apparatuur die ik gebruik hebt om mijn iMac/Macbook te bedienen. In dit geval ging het om de Magic Mouse en de Trackpad van Apple.

Apple Magic Mouse (79,00 @ Apple Store)
Qua design is het wel een mooi ding voor het oog, maar uit ergonomisch oogpunt is het wel het minste van alles. Ik heb vrij dikke vingers/hand waardoor de Mouse al veel te klein voor mij is. Ook heeft de Mouse scherpe randen waardoor het al helemaal niet fijn is om dat te gebruiken.

De MX Master is op ergonomisch oogpunt wel fijn. Enige nadeel is dat hij niet geschikt is voor linkshandigen.

Apple Trackpad (79,00 @ Apple Store)
De Trackpad is prima voor licht thuisgebruik. Je kan hem wel ergens meenemen, maar dat is nou niet het handigste wat je kan doen. Taken als Photoshop, Indesign schiet de Trackpad voor mij ook te kort (bijv. Selecteren).

Sinds ik de MX Master in huis heb, gebruik ik liever dat dan mijn vertrouwde Trackpad. Alleen als ik iets even snel moet opzoeken wanneer mijn MX Master niet binnen handbereik ligt, wordt hij nog gebruikt. Bij langdurig gebruik, switch ik over naar mijn MX Master.

De Logitech MX Master kostte mij destijds 99,99 EUR (twee weken geleden). Na twee weken is de prijs met 15 EUR gedaald. Zoals ik al eerder aangaf, twijfelde ik met deze aankoop. De enige reden daarvoor was de prijs. Als je erbij stil staat dan kan ik genoeg andere dingen bedenken waar je dat bedrag voor kan uitgeven. Er zijn niet veel mensen die zoveel geld uitgeeft voor een muis, want is het wel de 99,99 EUR waard?

Ten eerste gaat het hier om een muis van het merk Logitech. Het is een randapparaat wat je nodig hebt om gebruik te kunnen maken van je PC/MAC of elk ander apparaat dat een muis ondersteunt. Zoals ik hierboven heb beschreven doet deze apparaat precies wat elke andere muis ook kan, maar dan wel met extra opties:

o Je beschikt over de mogelijkheid om de muis bij drie apparaten te gebruiken.
o Er wordt speciaal software bijgeleverd waardoor je bepaalde knoppen en het scrollwheel naar wens kan instellen.
o Je mag verwachten dat je kwaliteit terugkrijgt, en dat krijg je ook bij deze.
o Design: Elegant en stijlvol.
o Accuduur: Hij is maar één keer opgeladen en nog steeds op een volle batterij. Hij gaat erg lang mee voor een draadloze muis.

Persoonlijk vind ik de muis wel hoog geprijsd. Toen familieleden de muis uittestte waren ze uiterst positief, maar toen er over de prijs werd gepraat, werd het wel even stil. Het is een persoonlijke kwestie. Er zijn talloze muizen onder de 99,99 die voldoen aan de meeste onder ons. Bij deze ging ik ook voor het design en omdat hij goed onder OS X werkt. Dat trok mij over de streep en ik heb er geen enkel spijt van gehad.

De Logitech MX Master is een elegante en stijlvolle muis. Ergonomische (bijna) perfect en het sprankelt kwaliteit uit. Hij ligt lekker in de hand en het beschikt over vele functies die naar wens is in te stellen. Hij wordt dagelijks gebruikt voor verschillende taken en dat bevalt prima. Het is jammer dat hij voor linkshandigen niet te gebruiken is, maar het is erg handig dat de de muis met drie apparaten kan koppelen. Maar of dit alles nou echt de prijs van 84,99 vertegenwoordigd? Voor mij is het een “ja”, maar voor de meeste onder ons zal het toch wel een persoonlijke kwestie zijn.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hartelijk dank voor het lezen van deze review. Mocht je het goed of juist geen goede review vinden? Laat dan alstublieft een reactie achter. Alle kritiek is welkom, want daar leren we het meest van!
Er worden nog afbeeldingen toegevoegd..

Heb jij ook een Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart?

Hey!

Zit te twijfelen om hem te kopen als vervanger van mijn g500s, vooral omdat de mx bluetooth heeft. Scheelt toch weer een usb poortje.
Maar heb jij last van drop-outs etc. met bluetooth of werkt hij perfect?

Zijn namelijk aardig wat mensen die problemen hebben met bluetooth en mac.

(Heb zelf een MacBook Pro Retina 15' 2014)
Hallo!

Oud eigenaar van een G500s hier.
Die van mij dood gegaan door kabel breuk.
Hij begon al wat te haperen en het constante USB deuntje werd ook irritant.

Ik ben overtuigd dat dit een goede vervanger is voor mijn huidige.
Heel af en toe komt drop-outs voor op mijn Macbook Pro Retina 15 inch Late 2013 met El Capitan erop. Op mijn iMac tot zover geen drop-outs. Ik denk dat het bij mij aan de beta ligt, want op mijn iMac op Yosemite werkt hij tot nu toe perfect.