Specificaties 64GB microSDXC, ¤0,766 per GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB Review

Charles NasiTestpanel 17 juli 2015, laatste update op 27 juli 2015, 228 views

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB (Testpanel)

Samsung heeft met de Pro+ UHS-I Grade 3, Class 10 een snelle geheugenkaart neergezet. Samsung heeft alle vertrouwen in het kaartje door haar claims. Rechtvaardigt de huidige prijs de kaart (80+ euro)? Voor mijn toepassingen niet. Daarnaast is het geheugenkaartje tijdens het testen/reviewen onbruikbaar geworden. Benieuwd naar de service!

Pluspunten

• 10 jaar garantie
  • Fenomenaal snel
  • Verpakking zonder tools te openen

Minpunten

• Prijs (Op het moment van schrijven)
  • Haalt niet de opgegeven prestaties
  • Geen UHS-III
  • Defect na Low-Level format

Aanleiding
Op 22 juni stond er een .Plan bericht om waarin Tweakers.net-leden zich aan konden melden voor een workshop. Fotografie of film, met als doel een SD-kaartje van Samsung te testen. Ingeschreven voor de high-speed-fotografie-workshop, omdat ik een noob ;) ben op fotografie-gebied, en regelmatig dan ook mensen lastig val met de vraag: hoe doede deh?

Een digitaal bericht met 'Goed nieuws!' van Tweakers.net, nee geen spam. Ik mag bij de Fotografieworkshop aanwezig zijn. Naast het gebruikelijke vreugdedansje heb ik een formulier ingevuld, een aantal vragen en doelen voorbereid om met heel veel zin op vrijdag 10 juli 2015 naar de Tweakers HQ af te reizen.

In deze review ga ik in op mijn ervaringen met het kaartje. Daarnaast zijn de foto's die in deze review zijn gebruikt, op deze dag door mij gemaakt. Een voetnoot: In ruil voor het geheugenkaartje is het de bedoeling om een review te schrijven waarin getest wordt op betrouwbaarheid, prestatie en prijs. Een mooie foto maken kan dus ook zonder dit geheugenkaartje

#drukleven
Lang geleden (ergens begin 2012) heb ik een spiegelreflexcamera gekocht: de Nikon D5100. En eigenlijk heb ik er niet zo heel veel mee gespeeld. Reden? Geen tijd en het niet helemaal snappen. Tussentijds een andere lens gekocht (Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Nikon) en een aantal ebooks gelezen. Weinig ervaring dus met waarom een snel kaartje belangrijk zou zijn. Tijdens de dag zijn de basics herhaald, en werd mij het nut van een snelle kaart duidelijk. Heb ik er iets aan? Als ik meer met burst-fotografie zou doen wel. Doe ik dat? Misschien, ooit in de toekomst.

Claims van Samsung
  • 72hr zeewaterproof
  • UHS-1 Grade 3 / Class 10
  • 10 jaar limited garantie
  • -25 tot 85 graden Celsius operating temp.
  • Röntenstraling- en magnetisme proof
Leuke marketing, maar dit vind ik zelf niet interessant en doe in deze review daar niets mee. Interessant voor mij zijn de schrijf/leessnelheden en het gelijkmatig wegschrijven van data. De USB 3.0 Cardreader in de MacBook Air mid 2014 geeft in combinatie met BlackMagic Disk Speed Test 2.2.2 de volgende sequentiële resultaten:
  • 76,5 MB/sec schrijven
  • 89,0 MB/sec lezen.
Deze claims zijn dus trager dan de opgegeven snelheden van Samsung, maar nog steeds fenomenaal snel: 5/5 sterren.

TRIM-testen het overlijden van het kaartje
Tijdens de presentatie van Samsung werd verteld dat de controller kaartje over een soort van 'Trim'-functie beschikt, waardoor het kaartje gelijkmatig slijt. Dit wilde ik dan ook gaan testen door een file veilig te verwijderen, en opnieuw terug te schrijven. Vervolgens met een Hex-editor gaan kijken of het bestand op een andere offset is weggeschreven. Ik heb het kaartje Low-level geformatteerd, en met Hex Fiend onder OSX gekeken of het kaartje leeg was. Hierna heb ik geprobeerd om het kaartje te formatteren - maar het kaartje wordt niet meer herkend: zowel in Diskutil onder Mac OSX, als onder diskpart & SD-formatter van de SD Association onder Windows. Ook mijn DSLR herkent het kaartje niet meer. Ik geef hierdoor de waardering 'Waardeloos' voor betrouwbaarheid: het kaartje is er na een simpele Low-Level format mee opgehouden en niet meer benaderbaar.

Het kaartje is na twee weken testen defect. Help!

Heb jij ook een Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB?