Specificaties Android, iOS, Windows Phone compatibel en 60g - Bekijk alle specificaties

Microsoft Band (2014) Medium Zwart Review

walteij 17 juli 2015, laatste update op 17 juli 2015, 870 views

Microsoft Band (2014) Medium Zwart

Stevige wearable, waarmee een leuke combinatie tussen een horloge met notificaties en een fitness tracker is gemaakt.

Pluspunten

• Stevig en draagt erg prettig
  • 2 dagen op een volle accu
  • De fitness tracker werkt prima zonder je telefoon
  • Niet gebonden aan 1 merk telefoons
  • GPS !!
  • De sensors
  • Geen zweetband
  • Microsoft HealthVault

Minpunten

• Maatvoering niet voor brede polsen
  • Wat dikker dan mijn oude horloge
  • Geen 'wandel' modus.
  • Weer een ander laad kabeltje

Hierbij mijn eerste (uitgebreide) review ooit op tweakers....

Sinds een dag of 3 ben ik in het bezit van de Microsoft band.
Ik wilde al langere tijd een nieuw horloge, maar dan met wat meer functies. Tel daarbij op dat ik ook wat bewuster wilde worden van mijn gezondheid en mijn (tekort aan) beweging en dan wordt een smartwatch al snel een gepaste keuze.

Waarom de Microsoft Band?
Ik ben al enige tijd in het bezit van een Windows Phone (sinds een jaar een Lumia 930). De keuze voor een smartwatch werd dus al redelijk beperkt tot universele smartwatches die wat basale notificaties konden versturen en de Band. Tel daarbij mijn wens om ook de bewuster van mijn gezondheid en beweging te worden en de keuze voor de Band was snel gemaakt.

De eerste ervaringen
Op zondag besteld via de Microsoft UK shop (billing adres een UK postcode gebruiken werkt prima), op woensdag middag werd de band keurig geleverd.
Na levering natuurlijk meteen proberen. Het starten van de band is eenvoudig, je sluit deze namelijk aan op de meegeleverde laadkabel (helaas geen micro-USB, maar een aparte aansluiting).
Daarna moet je de Band pairen met je telefoon. Omdat ik twee Microsoft producten gebruik, ging dit erg eenvoudig (ik hoefde niet eens de pairing code in te vullen).

Toen het omdoen. Het PDF bestand met de maatvoering gaf aan dat ik een medium nodig had. Deze heb ik dus ook besteld. Hier kwam ik toch een klein probleempje tegen. Mijn polsen zijn relatief dun, maar breed. De medium past dus maar net en zit vrij strak om mijn pols. Niet dusdanig strak dat het vervelend is (mede doordat de band zelf erg plezierig zit), maar ik voel duidelijk dat de band om mijn pols zit.

Over de polsband zelf ben ik erg te spreken. Ik heb altijd horloges met een stalen band gehad, omdat leer en kunststof bij mij erg gaat zweten. Dit heb ik niet met de MS Band.

Omdat ik ook graag de tijd wil zien, heb ik uiteraard de watchmode ingeschakeld, zodat de tijd altijd wordt getoond. Daarnaast kun je kiezen wat er nog meer getoond wordt op het moment dat je de power knop indrukt:
• Datum
• kilometers gelopen
• caloriŽn verbrand
• hartslag
• aantal stappen (die kloppen niet altijd)
Na 2 dagen de band gedragen te hebben, was deze bijna leeg en moest hij opgeladen worden. Dit ging vrij snel. 30 minuten aan de oplader en de band is opgeladen van 15% naar 50%.

Notificaties/Smartwatch functies
De Band laat keurig alle notificaties zien die je wilt instellen.
SMS, E-mail, Agenda reminders, WhatsApp (hiervoor moet je wel de globale notificaties aanzetten), Facebook messenger en nog een hele hoop meer. Er is wel een limiet aan het aantal tiles dat je kunt plaatsen.

Eerste 'Fitness' functies tests
Laat ik voor op stellen dat ik geen fitness freak ben. Toen ik mijn rijbewijs heb gehaald (15 jaar geleden) is mijn fiets in de schuur verdwenen en sindsdien nog maar zelden tevoorschijn gekomen.
Ik ben niet alergisch voor lichaamsbeweging, maar geef eerlijk toe dat ik liever lui dan moe ben.
Hardlopen is niet aan mij besteed (vind dat echt verschrikkelijk), en mee zweten in een fitness school is ook niet mijn idee van een leuke tijdbesteding.
Dus moet je iets anders verzinnen. Gewoon rustig lopen vind ik wel erg leuk. Helaas wordt wandelen/hiken nog niet standaard door de band als oefening getoond, dus gekozen voor Run.
Dus heb ik een route uitgestippeld bij ons in de regio. Langs de oude maas, door een aantal parken en 75 minuten later had ik 7,3 kilometer afgelegd (aldus oziExplorer). De GPS in de band gaf 7,37 km aan. Het aantal passen klopte hier dan wel weer aardig. Omdat ik er een behoorlijk wandeltempo in had zitten (5.8 km/u) ging mijn hartslag uiteraard ook wat omhoog. De band gaf ook dit keurig aan. Omdat ik Run als optie had, waren mijn prestaties uiteraard slecht te noemen ;).

Ook de slaapmonitor doet het erg goed. Deze laat je zien hoe goed (of hoe slecht) je slaapt, dus hoe vaak je wakker wordt, maar ook hoe diep je slaap is.

Gisteren op kantoor een vrij drukke dag gehad. Tijd om wat nieuwe hardware in te bouwen en dus aardig wat meters gemaakt (ten opzichte van een normale werkdag). Je kunt een doel instellen voor het minimaal aantal passen en/of te verbranden calorie. De 5000 passen (standaard) waren die dag snel gehaald. De caloriŽn niet (tot ik 's avonds nog een extra stuk ging lopen).

Microsoft Health
Op je telefoon staat de health app. Deze synchroniseerd met de Band en je kunt hiermee workouts klaarzetten (rennen, fietsen, golfen, maar ook gewichts training). Nog niet geprobeerd, vooral omdat rennen niet mijn ding is, ik niet golf en mijn fiets ondertussen is veranderd in een stapeltje oud ijzer en rubber dat in de schuur rondzwerft (toch maar eens een nieuwe fiets aanschaffen dan?).
Om alle informatie die door de band verzameld wordt inzichtelijk te maken, bestaat (al veel langer dan de band bestaat) de Microsoft healthvault.
Gegevens kunnen automatisch worden doorgestuurd naar de vault.
Dit maakt het health-pakket mooi compleet. De vault kan overigens met veel meer systemen synchroniseren (weegschalen, runkeeper, bloeddrukmeters, fitbit etc).
Ook kun je hier de nodige persoonlijke gegevens in kwijt, inclusief eventuele doelen.

Deze heb ik natuurlijk voor mezelf ingevuld (ik wil tenslotte wat gewicht kwijt en wat fitter worden).

Overige sensoren
De band bevat de volgende sensoren:
• hartslag meter, deze doet het goed en mist bijna nooit
• versnellingsmeter/gyrometer, deze wordt gebruikt door de stappenteller. Ik heb begrepen dat deze nauwkeuriger wordt naarmate je meer loopt/rent en ook de GPS tracking aan hebt staan
• GPS, doet wat hij moet doen, heeft snel een GPS lock
• Microfoon, voor te gebruiken met Cortana. Omdat ik mijn telefoon in het NL heb staan, heb ik dit niet getest op de band, maar ik ga er van uit dat dit prima werkt als je cortana op je telefoon ook werkt
• Omgevingslicht sensor. Deze past de hoeveelheid backlight aan, zodat je scherm goed leesbaar is/blijft ook bij veel zonlicht. Hier kan nog wat aan verbeterd worden
• GSR sensor, meet de geleiding tussen je huid en de band (waarmee dus gedetecteerd wordt of de band gedragen wordt of niet).
• UV sensor. Meet de UV lichtsterkte. Wellicht kun je in de toekomst een alarm laten instellen dat je factor 30 weer een keer moet smeren.

Wat handige links:
Alle APPS voor je Band (voor alle toestellen)
Microsoft Band Forums
De HealthVault
Devices die kunnen verbinden met de healthvault

Om samen te vatten: De MS Band is een stevig apparaat, wat prettig draagt. De metingen zijn behoorlijk betrouwbaar en alle input die gegeven wordt maakt goed inzichtelijk hoe het met je (tekort aan) beweging zit. Als je eenmaal gaat bewegen, worden deze acties prima bij gehouden en gesynchroniseerd met de healtvault, waarbij je eenvoudig overzichten kunt maken van je activiteiten, afgelegde afstand, verbrande caloriŽn en ga zo maar door.

Het is overduidelijk dat de Band als standalone apparaat weinig toegevoegde waarde biedt. Het is een onderdeel van een totaalplossing, samen met je telefoon, de healthvault en bijvoorbeeld een smart weegschaal.

Ik ben tot nu toe erg tevreden over de band en ga hem zeker gebruiken en de nodige oefeningen tracken. Binnenkort dan toch maar een nieuwe fiets, want dat is ook best leuk om te bewegen en je ziet iets meer dan alleen het eigen dorp en het dorp naast je.....

Heb jij ook een Microsoft Band (2014) Medium Zwart?

Goede review.

Ik zat al maanden te azen op deze band en heb zelfs met Microsoft gebeld. Ze gaven iedere keer aan dat hij in Europa niet beschikbaar was.

Ik heb hem zonet direct besteld ;)

Afwachten dus!
Hoi
Ik lees ook wat over de band en wil hem graag kopen. Momenteel niet in BelgiŽ/Nederland te krijgen.
Hoe hebben jullie die kunnne bestellen en laten opsturen?
Grtz Nik
Nik,
Ik heb de Band bested via de Microsoft UK store. Je kunt de band hier zonder enige problemen bestellen.
het enige waar je op moet letten is dat je een UK Billing postcode opvoert.
Daarna is alles een makkie.

Overigens, een bekende van mij had enige tijd geleden zijn Band voor reparative aangeboden, deze was binnen 4 dagen gerepareerd en weer terug ontvangen, dus ook de nazorg steekt goed in elkaar.
Mooie review. Ik heb ook een MS Band en gebruik deze vooral bij fietsen. Jammer dat de accu het maar 3-4 uur uithoudt met GPS, dus heel lange ritten trekt hij niet, maar dat is eerder uitzondering dan regel, meestal rij ik tussen de 2-3 uur.
Wat me wel tegenvalt is de bouwkwaliteit van de Band. Ik heb nl na 3 maanden mijn eerste al retour gestuurd omdat ik zoveel corrosie op het laadcontact had dat opladen steeds moeilijker was. Maar dat was nog tot daar aan toe, maar zomaar viel de Band steeds helemaal uit.
omruilen is niet lastig en binnen een week heb je een nieuwe, maar dat beloofd niet veel goeds.
Ik kijk uit naar de 2e versie en hoop dat ze afstappen van het rechthoekig model. Met display naar binnen aan je pols kan je het redelijk goed bedienen allemaal, maar op de fiets is display buiten juist handiger, maar dan leest het zo onhandig af. ook mogen ze wat mij betreft de Glimp en high contrast techniek van Lumia overnemen met een OLED scherm, want zichtbaarheid in Horloge stand is matig, vooral in volle zon en met zonnebril op. Mijn Lumia kan ik prima aflezen door de gebruikte polarisatie techniek. Dat ze dat ook maar in de Band stoppen.
En waterdicht of course.
En wat mij als fietser meest interessant lijkt BT LE support voor cadans en powermeters. Heb ik geen fietscomputer meer nodig :-)
Ik ben nog niet langer dan 75 minuten aan het lopen geweest en daarbij was de GPS inderdaad enthousiast de stroom aan het opsnoepen (wat begrijpelijk is).
Over de bouwkwaliteit kan ik op dit moment nog erg weinig zeggen (ik heb hem tenslotte pas 3 dagen). Over de service van Microsoft kan ik kort en bondig zijn, die is goed. Ze doen niet moeilijk over omruilen en reparaties van defecten (mits ze ontstaan zijn bij regulier gebruik).

Persoonlijk vind ik het rechthoekig model wel leuk, het laat duidelijk zien dat het geen gewoon horloge is. Afwijken van een design standard is soms helemaal niet erg ;).
De voorstellen over de zichtbaarheid kan ik me wel in vinden (zeker als je een zonnebril op hebt), ik weet alleen niet of de batterijduur flink te lijden zou hebben onder OLED.
De band is spatwaterdicht, dus voor normaal gebruik is dat prima. Douchen en zwemmen doe ik toch niet met dit soort apparaten om. Voor mensen die bijvoorbeeld kanoŽn of raften is waterdicht zijn een stuk belangrjiker. Voor mij hoeft het niet direct, maar ik zie de meerwaarde er wel van.
Goede review! Ik vindt er precies hetzelfde van :)
Ik zou alleen nog een screenprotector aanraden. Het viel me tegen dat er redelijk snel (haar-)krasjes op kwamen (wat had ik dan verwacht 8)7 ), ondanks dat ik altijd extreem voorzichtig ben met m'n spullen.
Het horloge is toch constant open en 'bloot' en je raakt/schaaft makkelijk langs van alles en nog wat :)