EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0 Review

Ramoonster 17 juli 2015, laatste update op 19 juli 2015, 1.228 views

EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0

Pluspunten

• Stil onder de 40%
  • Nieuwste features
  • Stabiele FPS
  • Koeler gemakkelijk te verwijderen
  • Genoeg thermal paste
  • Super prestaties

Minpunten

• De 2 x 6-pin aansluitingen zitten niet aan het einde van de kaart
  • Geen backplate
  • Gedateerde i/o

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ten eerste

Welkom bij mijn review van de EVGA GTX 970 ACX 2.0. Dit wordt een redelijk uitgebreide review, maar ik hoop dat je hem alsnog goed vindt. Laat zeker een reactie achter met erin wat je ervan vindt en/of wat beter kan!

Aanleiding

Ik was mijn ‘oude’ Gigabyte R9 290 Windforce OC nogal zat, dus die hebben we de deur uitgedaan, maar niet getreurd, daar heb ik deze prachtige EVGA GTX 970 ACX 2.0 voor terug gekocht.

Natuurlijk doe je eerst wat voor werk. Ik kwam uit bij deze kaart omdat ik sowieso weer een Nvidia-kaart wou. Dit omdat ik de drivers van AMD vaak maar mwah vind, ze over het algemeen stiller en koeler zijn en omdat ik echt eens een kaart van EVGA wou proberen.

Ik wist natuurlijk ook van de problemen af, zoals de ‘memory-gate’, waardoor deze kaart eigenlijk maar 3,5 GB VRAM heeft, de laatste 0,5 GB zou moeilijk aan te spreken zijn door de chip, maar aangezien ik nu nog op 1080P speel, is dat niet zo’n probleem voor mij. Ik ben echter wel benieuwd hoe hij het gaast doen op 4K, aangezien ik binnenkort toch echt de overstap wil maken naar een 4K-scherm.

Overzicht

Op de kaart vinden we 2 x een 6-pin aansluiting voor de stroom. Voor de beeldschermaansluitingen hebben we DVI-I, DVI-D, HDMI 2.0 (4K 60Hz) en DP 1.2 tot onze beschikking, dit is wel een beetje gedateerd vind ik. De meeste hedendaagse game-monitoren hebben vooral HDMI en DP, van mijn part hadden ze beter 1 DVI weg kunnen laten en daarvoor in de plaats een extra DP of HDMI poort kunnen plaatsen. De twee ventilatoren die erop zitten zijn beide 80mm, met speciale 'swept fanblades' die stiller zouden zijn dan de normale ventilatoren.

Ik vind het wel heel jammer dat er geen backplate op zit, de meeste 970's hebben ze wel, en een paar EVGA modellen hoger op hebben ze er standaard opzitten. Niet getreurd, er is er een los te bestellen van EVGA zelf: pricewatch: EVGA GTX 970 Backplate

De clocks zijn standaard 1051 mHz op de core en 1753 mHz op het geheugen. De boost clock is 1178 mHz.

Wat plaatjes, want foto's spreken duizend woorden...

Hier zien we de kaart in z'n geheel, de 2 80mm ventilatoren en wat logootjes.

Een beauty shot, ookal is 'ie niet heel mooi :p.

De aansluitingen op de kaart.

Hier zie je wat ik bedoel met de 6-pin aansluitingen zitten niet in het midden, die zitten op ongeveer 2/3 van de kaart, waardoor de kabel net wat minder netjes loopt.

Hier zien we het kale PCB met een extra koelplaatje, of iets dergelijks. EVGA gebruikt genoeg koelpasta om de hele chip te dekken.

En als laatste een fotootje van de koeler. Hierop zien we dat alleen de core en de VRM's zijn dat volgens mij worden gekoeld. Het geheugen wordt dus niet gekoeld. Hier zie je dat er 3 redelijk dikke heatpipes inzitten, die op de core van koper zijn, derest van de heatpipes zijn vernikkeld .

Featureset

Er zijn redelijk wat features aanwezig op deze kaart, de nieuwe ACX 2.0 koeler, de mogelijkheid om 4 schermen tegelijkertijd aan te sturen, DirectX 12, GeForce Experience en G-Sync. Ik vind het wel jammer dat er geen dubbele BIOS opzit zoals bij de 290, dan kan je met wat meer zekerheid een BIOS-hack uitvoeren. Als het dan misging had je altijd nog de reserve-BIOS, nu heb je er maar een, dus daar moet je wel rekening mee houden.

Niet echt een feature, maar meer promotie, zijn de spullen in de doos, naast de videokaart krijg je nog een hoop ‘troep’. Dat in de vorm van het standaard boekje in meerdere talen, wat reclame over de voedingen van EVGA, een driver-CD, een uitleg over de nieuwe ACX 2.0 koeler, een briefje waarop staat ‘’niet gelijk gaan huilen als de ventilatoren niet draaien, dat hoort zo, n00b’’ (vrij vertaald), een DVI naar VGA adapter, 2 2 x molex vrouwelijk naar 1 x 6-pin mannelijk, 1 gruwelijk lelijke poster,( ik kan jullie jammer genoeg geen foto laten zien, want hij ligt al bij ’t oudpapier :) ) en 2 mwah stickers van EVGA Enthusiast Build.

Prestaties

De prestaties zijn geweldig van deze kaart, zeker op 1080P. Ik heb wat games getest en ze lopen allemaal vloeiend en soepel. Hier wat mooie grafiekjes van de tests.

De settings: ETS 2: alles max, GTA V: alles max (geen MSAA, grass quality very high i.p.v. ultra, eveneens voor de post-FX en tesselation high i.p.v. very high), FC 4: alles max, TR 2013: alles max en Hitman Absolution ook alles max.

De rest van mijn specs zijn een 2500K @stock en 8GB RAM wat op 1333 mHz loopt.

Jammergenoeg kan ik nog niet testen op 1440P/4K, maar als ik daar de mogelijkheid toe heb zal ik de review zeker updaten!

Overklokbaarheid

Beeldkwaliteit

Die zit natuurlijk wel snor, zoals je kan zien aan de bovenstaande grafiek :).

Modbaarheid

De koeler komt er erg makkelijk van af. Simpelweg 4 schroefjes los draaien en het kabeltje van de fans loshalen, dus dat is een pluspunt.

Maar met de koeler zelf valt niet heel veel te doen, hij bestaat uit één heel stuk plastic, en er zitten ook geen groeven in die je een cool kleurtje kan geven.

Dus mocht je daar naar opzoek zijn, is de koeler van MSI wellicht beter, daar is ook al een mooie witte versie van gemaakt.

Driverondersteunig en compatibliteit

De drivers van Nvidia vind ik over het algemeen een stuk beter dan die van AMD, ze zijn stabieler en sneller/beter gedownload zonder dat je scherm heel veel gaat knipperen, signaal weg valt etc. de installatie is meestal ook succesvoller dan de drivers van AMD. Daar lukte het soms nog wel eens niet en moest ik weer opnieuw beginnen en kreeg ik ook regelmatig vastlopers.

De compatibiliteit is ook prima van deze kaart. Hij is niet heel breed, lang of hoog, waardoor hij denk ik wel in elke behuizing past waar een m-ATX moederbord in past, hij is namelijk net iets korter dan het moederbord (ervan uitgaande dat je een normale afmeting hebt van het moederbord ).

Warmte- en geluidsproductie

Deze is uitstekend, hij is heel stil. In idle staan de ventilatoren stil, waardoor hij geen geluid maakt natuurlijk, en onder het gamen komen de ventilatoren niet boven de 40% uit. Alles onder de 40% is echt heel stil, daar boven wordt hij langzaam hoorbaar. Bij stress-test komen de ventilatoren wel boven de 40% uit, hierbij is hij dus ook hoorbaar, maar ja, zo’n stress-test is niet representatief voor de meeste scenario’s.

Hier heb ik natuurlijk ook een grafiekje van, dus hier zijn ze!

De geluidsproductie heb ik jammergenoeg niet kunnen meten, want daar heb ik niet de juiste apparatuur niet voor.

Dit is een geweldige kaart, hij is relatief stil, zeker in idle omdat de ventilatoren dan gewoon niet draaien, en in games is het ook niet heel luid maar blijft de kaart toch koel. Hij presteert uitmuntend, met zo'n 70 FPS in GTA V op 1080P is dit echt super. Andere zware spellen draait hij ook super soepel. Dus, als je opzoek bent naar een nieuwe videokaart, en je hebt ongeveer ¤350 (op het moment van schrijven) te besteden, dan is dit zeker een aanrader!

Heb jij ook een EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0?

Als je GPU-z draait kun je de specificaties van de kaart zien.
Dat gerbuik ik ook, maar ik had daar nog niet opgelet. Hier zie ik ook idd de core, memory en boostclock staan.
En die 1516MHz is dat de boostclock vermeld bij de specificaties in gpu-z of is dat de max boost ingame ?
Bij mij is het baseclock 1312MHz boostclock 1451MHz en ingame boostclock 1552MHz.

Btw. De Powertarget helemaal naar rechts schuiven die kan namelijk de kaart tegenhouden.

[Reactie gewijzigd door calsonic op 17 juli 2015 15:48]

Dat is de max boost in game. Welke kaart heb jij dan? Ook een EVGA?

Is goed, bedankt voor de tip!
Nee ik heb de MSI gtx970
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
Wel heb ik de powertarget verhoogd van 110% naar 120% in de bios zodat de kaart nooit throttled.
Btw. Mijn kaart doet 1500MHz zonder voltageverhoging en 1552MHz met +25mV.
Dankjewel, ik zal dat eens gaan proberen!
"Op de core kon ik een stabiele 1516,6 mHz halen en op het geheugen 1502,3 mHz. Nu weet ik niet of dit heel bijzonder is met deze kaarten, maar ik ben er erg van onder de indruk. "
De meeste 970 kaarten draaien wel 1500MHz(core) maar 1500MHz geheugen is aan de lage kant aangezien het geheugen standaard al op 1750MHz draait ;)
Ahw, dat is jammer. Ik zal nog wat extra OC's uitvoeren dan maar!