Asus Vintage V4-M3N8200 Review

Herman_J 16 juni 2009, 2.122 views

Asus Vintage V4-M3N8200

Pluspunten

• Mooie kleine minitower
  • HDMI en DVI uitgangen
  • zuinige chipset
  • standaardformaat voeding met 12 cm fan

Minpunten

• Voeding is niet doodstil, elektrische componenten geven een licht zoem-geluid
  • mist de "express gate" optie die wel op het M3N78-VM moederbord zit

Reden van aanschaf
Ik was op zoek naar een kleine kast waarin ik een zuinig systeem kon bouwen. Deze kast zou dan eventueel later dienst moeten kunnen gaan doen als HTPC. De voorwaarden die ik had waren:
  • De kast mag niet te breed zijn, zodat hij onder mijn Ikea meubeltje gaat passen (en die is 17,5 cm hoog). Deze barebone is maar 17,0 cm breed, dus hij past.
  • Hij moet een DVI en een HDMI uitgang hebben. De eerste heb ik nodig zolang ik dit als pc’tje gebruik, de tweede tegen de tijd als het een HTPC wordt.
  • Er moet een zuinige processor in kunnen (lees: een AMD 4850E) en er moet een zuinige chipset in zitten.
  • Er moet een PCI kaart in kunnen (de TV-kaart)
  • Hij moet te tweaken zijn zodat je er een stil systeem van kan maken: standaard voeding/fans
Gebruikt in combinatie met
  • 2GB Kingston MEM (800 Mhz, cas 6)
  • Samsung Spinpoint 750 GB sata-300
  • Pioneer DVR 216BK DVD-schrijver (sata)
  • Natuurlijk de AMD 4850E CPU
De inhoud
De bestelling heb ik gedaan bij Azerty en de spullen kwamen goed verpakt en op tijd binnen. De barebone zelf zat ook nog eens goed ingepakt in een doos (zie foto’s). Daarin zit:
  • De kast met moederbord, ingepakt in een beschermende plastic zak
  • En sata-datakabel
  • Twee CD's. Entje met drivers en ntje met meuk software (niet eens bekeken)
  • Een handleiding hoe je de kast in en uit elkaar moet schroeven
  • 230 V voedingskabel
Binnenkant

Voeding:
In de kast zit een standaard formaat voeding van 300W. Deze heeft een 12 cm fan. Er zit een schakelaar om te switchen tussen 230 V en 115 V. De voeding heeft twee kabels met ouderwetse molex-stekkers (totaal 4 stekkers plus ntje voor de floppydrive), n 12 V en n 24 pins stekker voor op het moederbord en helaas maar n sata-voedingsstekker. Dat er maar n sata-voedingsstekker op zit, was voor mij gelijk een probleem omdat zowel mijn HD als mijn DVD op sata zitten. Daarom heb ik de voeding uit mijn oude systeem gehaald, een Coolermaster 450W met aangepast Nexus fan (max 1000 RPM), en deze in de nieuwe kast gezet.
Uiteraard wilde ik nog wel even weten hoeveel lawaai de Asus voeding maakt. Dit blijft natuurlijk erg persoonlijk. Het is zo dat ik een “onhoorbaar” systeem wil hebben, wat bij mij inhoud dat je niet kan horen als het 1 meter van je vandaan onder de tafel staat. De voeding die wordt meegeleverd kan je nog wel horen. Niet hard, niet irritant en minder dan de CPU-koeler die door AMD wordt meegeleverd, maar je hoort hem. Vervolgens heb ik de Nexus fan erin gezet (gewoon voor de fun) om te kijken (luisteren eigenlijk) wat hij dan deed: hij was onhoorbaar. Dit omdat de Nexus fan niet wilde gaan draaien. Pas als ik de fan een zetje gaf begon hij te draaien (heel zacht, onhoorbaar). Ik was niet van plan om te kijken of de fan wel zou gaan draaien als de voeding warmer zou worden en de spanning van de fan hoger (stel je voor dat het dan ook niet gebeurt), dus heb ik maar de oude fan die origineel van de Coolermaster 450W was, erin geschroefd. Deze fan slaat wel gelijk aan en maakt iets minder geluid dan de originele fan, maar iets meer dan de Nexus. Ik heb ondertussen een nieuwe Nexus fan besteld en ik hoop dat deze nieuwere fan wel zal aanslaan.

Update 17-05-2009
De nieuwe Nexus fan doet het wel (tenminste, hij start niet direct op, maar als ik na een minuutje controleer, dan draait hij wel). Echter, dat was niet de enigste bron van geluid. Het blijkt dat deze voeding zelfs zonder fan geluid maakt. De elektrische componenten geven een soort van zoem-geluid. Het is dus onmogelijk om deze voeding helemaal (of zo goed als) stil te krijgen. Het irriteerde mij zo hard dat deze voeding is verbannen naar mijn backup-systeem (staat meestal uit, alleen als mijn eerste pc raar doet of als ik ranzige software ga testen).

Koeling:
In de kast zit een standaard 9,2 cm fan om de kast te koelen. Deze draait maximaal op 1229 RPM, maar bij normaal gebruik zit hij daar onder (iets van 800 RPM). Zolang deze fan op 800 RPM zit, kan je hem ook bijna niet horen. Maar ja, in zo’n zuinig kast is weinig extra koeling nodig, dus deze heb ik los getrokken van het moederbord. (update 17-05-2009: na verloop van tijd gaat hij harder draaien en hoor je hem wel als je al je andere componenten stil hebt gemaakt)
Boven de CPU zit een tunnel om verse lucht aan te zuigen van buiten. Deze tunnel is niet te lang voor, in ieder geval, de standaard AMD cooler.
Er is plaats om voorin nog een koeler te plaatsen, maar ik vraag me af waar deze dan zijn lucht vandaan moet halen, omdat er niet echt gaten zitten in het plastic vooraan.

Moederbord:
Het moederbord is een standaard Asus moederbord, de M3N78-VM, maar dan zonder de “express gate” optie (= ingebakken Linux browser om snel op te starten). Op het moederbord staat dat er een 140W CPU in kan. Maar ik betwijfel of de voeding die standaard wordt meegeleverd dat wel trekt.
Slots:
  • 4 x DIMM
  • 2 x PCI
  • 1 x PCIe
  • 1 x PCIe x16
Waar je even rekening mee moet houden is dat er alleen voor het toetsenbord een PS2 aansluiting zit. De muis moet op een USB poort (ja, ook die is inmiddels besteld).
Aangezien het een standaard mATX bord is, kan je het eventueel later vervangen voor een ander bord.
Voor verdere details kan je de Asus site bekijken:

Expansions bays
Er is plaats voor 2 x 5,25” drives en 2 x 3,5” drives. Er is namelijk n 3,5” in gebruik voor de kaartlezer met USB en audio aansluitingen (die zit er dus ook op)

Kabels:
Er is een IDE kabel (voor 2 apparaten) en een floppy kabel meegeleverd in de kast. De overige kabels (USB, kaartlezer en aan/uit) lopen vrij netjes door een kabelgootje onder in het systeem. Alle kabels voor aan/uit en USB etc zijn al aangesloten.

Buitenkant
De buitenkant ziet er (vind ik) mooi uit met metalen plaatjes. Deze zijn voorzien van beschermplastics zodat ze tijdens het vervoer en montage niet beschadigen. De DVD is verstopt achter een wegklapluikje. Je hoeft dus geen nieuwe DVD-speler hoeft te kopen als deze niet bij je systeem kleurt (dat had ik eerder moeten weten, hoewel deze nieuwe Pioneer DVD erg stil is; er stijgt geen straaljager op als je er een nieuwe DVD in doet). Ook de eventuele floppy is verstopt achter een luikje waarop je moet drukken zodat het open klapt.
De kaartlezer met 2 extra USB aansluitingen en audio aansluitingen zitten achter een donker plastic schuif klepje. Dit werk zonder problemen.
Het aan/uit knopje werkt ook zonder problemen. Daarnaast zitten twee blauwe LEDjes. Eentje om te laten zien dat hij aan staat en eentje voor de harddisk.
Er zit geen reset knopje op.

Montage
In zo’n kleine kast is het meestal wel wat moeilijker monteren. Zeker als de lange kabels van de Coolermaster voeding in de weg zitten. En uiteraard laat je wel eens een schroefje vallen wat dan weer onder het moederbord verdwijnt zodat je de kast op z’n kop moet houden (zucht). Maar al met al, was het niet echt moeilijk om alles op zijn plaats te krijgen. Ook de DVD-speler die achter een klepje zit, ging zonder problemen werken (ik vreesde dat het “doordrukknopje” van de kast het misschien niet goed zou doen, maar het werkt perfect). Ik ben tijdens het monteren geen scherpe randjes tegen gekomen, dus geen bloed vergoten. Al was het wel wat pielen om de afbreekklepjes voor de 5,25” apparaten weg te breken (maar dat is meer onnozelheid aan mijn kant).

Montage part 2
Over het eindresultaat was ik niet tevreden. De CPU-koeler hoor je te hard. Maar in eerste instantie schrok ik vooral van de harddisk. Ik ben gewend om met hele stille Samsungs te werken en deze Samsung zou ook heel stil moeten zijn volgens een aantal reviews, maar ik hoorde hem wel (en ik had de acoustic management aan gezet). Daarom heb ik deze harddisk in een 5,25” bay gemonteerd in elastiekjes (zoals ik ook bij mijn vorige systeem had gedaan). Dit scheelde heel veel. Echt heel veel. Het was echter wel een heel gepruts om het elastiek door te rijgen, omdat bij deze 5,25” bays veel minder gaten zaten dan ik gewent ben. Maar met broeken-elastiek van de HEMA is het wel gelukt.
Ik hoor nu alleen nog maar de CPU koeler, waarvoor ik inmiddels ook een nieuwe heb besteld (een Artic Cooling Alpine 64 GT). Mocht deze ook te veel lawaai maken dan gaat hij op 5V (of minder).

Update 17-05-2009: Deze nieuwe koeler doet zijn werkt goed (AMD 4850e, 45W max!, 60 graden max bij 100% CPU), als hij tenminste op 5V staat. Als hij op de CPU-fan aansluiting staat, dan draait hij al direct 1800 RPM, wat mij te veel geluid is.
Het enige hoorbare geluid is nu de harddisk.

Werking
Hier heb ik verder vrij weinig over te zeggen. De pc draait zonder enige problemen (Vista x64). Heb verder niets overclocked of anders gezet dan normaal is.
De prestatie index van Vista zegt dat het systeem een 3,2 scoort (scores: CPU 5,0; RAM 5,9; Grafisch 3,2; Grafisch 3D 4,0; Harddisk 5,9).
Maar aangezien ik nog geen nieuwe CPU-fan heb, werk ik vooral nog op mijn oude systeem.
Update 16-06-2009
Met Vista x64 deed het systeem er meer dan 1 minuut over om in hibernate te gaan en iets van 1:50 minuut om weer wakker te worden. Veel geprobeerd maar niet sneller te krijgen (services uitzetten en wacht-tot-het-killen-van-services-tijd lager gezet).
Met XP x86 doet hij er 28 seconden over om in hibernate te gaan en 33 seconden om er weer uit te komen (vanaf het indrukken van de powerswitch, ondertussen met 4GB aan RAM). Die keuze was dus snel gemaakt. Misschien dat Windows 7 sneller is. Maar ik heb geen zin om de RC te installeren. Dus ik wacht even af.

Heb jij ook een Asus Vintage V4-M3N8200?

ExpressGate werkt bij mij gewoon via Wireless (Asus P6T V2) ik moet alleen zeggen dat ik het nooit gebruik, het is handig als je vaak snel dingen wilt opzoeken en je pc altijd uit staat - wat dus bij mij, en de meesten hier, dus niet het geval is ;)
Mooie review, ik zou alleen graag nog weten hoeveel watt je totale systeem verbruikt.
Kan je meten met zo'n stoommeterje die je in het stopcontact doet, kost 5 euro bij de bouwmarkt.

Tnx!
De kast trekt zo'n 56 58 Watt als ik zit te internetten. En 92 W als ik de CPU op 100% zet (de GPU en de HD doen dan nog steeds niets actiefs).
Dit is met 1 HD, 2 reepjes RAM (2*2GB).
Mooie review,

Is het echt een negatieve eigenschap dat er geen express gate op zit, ik heb namelijk de M3N78-VM maar ik gebruik het niet, volgens mij is het overbodig.(ik heb het ook nog nooit gebruikt)
Thanks,

Ik vind het inderdaad jammer dat de express gate optie er niet op zit. Ik had er graag mee gespeeld...
En daarna waarschijnlijk nooit meer gebruikt,... daar heb je weer wel gelijk in :D
Ik vroeg me af of die express gate optie ook over een wireless netwerk zou werken of alleen via de vast netwerkkaart.
Zou ik niet weten, heb zelf geen wireless netwerk, ik heb alles bekabeld, ik zou het dus niet kunnen controleren