Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router Review

robcoenen 16 juli 2015, 5.791 views

Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router

Ben je opzoek naar een goede router tegen een keurig bedrag voor de prestaties, wil je veel opties hebben, een prima bereik en bijbehorend prima snelheden? Wil je snel aan de slag kunnen en niet de nerd in je vriendenkring hoeven te bellen? Dan kan ik deze router aanraden.

Pluspunten

• Installatie gemak
  • Veel opties
  • Groot bereik
  • Hoge snelheden
  • Prima prijs voor dit product

Minpunten

• Interface mobiele app

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Afgelopen december (2014) kwam de dag waarvan je wist dat die zou komen, mijn externe HDD ging kapot. 2TB aan materiaal. Foto's, vides, documenten en muziek (back-ups). Gelukkig ben ik een geek, dus ik had al mijn gegevens gelukkig nog op een andere locatie opgeslagen staan, zeker vanwege het feit dat ik merkte dat de HDD bijna aan het einde van zijn Latijn was.

Maar goed, product geretourneerd bij de desbetreffende webshop waar ik het product destijds gekocht heb, en ik kreeg het aanbod om een nieuw model van dezelfde HDD terug te krijgen of voor een klein meerbedrag een NAS te kopen, ditmaal met 4TB opslag. En dat zette mij aan het denken. Ik had nog een andere HDD liggen met films en series erop, het zou toch ontzettend handig zijn als ik deze over mijn netwerk kon streamen i.p.v. liggen te slepen met een externe HDD. Goed, de NAS aangeschaft en al mijn films daarop gezet, en vervolgens de back-ups (die ook op de oude externe HDD stonden) gekopieerd naar een andere externe HDD (waarop eerst mijn films stonden).

Perfect geregeld dacht ik. Ik kan films gaan streamen over mijn netwerk en mijn back-ups zijn nog steeds veilig. Het kopiŽren van mijn films / series naar de NAS. Zoals ik al zei is het ruim 2 Š 3TB die teruggezet moest worden. Ik heb het gebruik van kabels afgezworen in dit huis waar mogelijk. Dit houdt dus simpelweg in dat ik de gegevens via Wi-Fi terug wil zetten op de NAS.

De NAS had ruim 30 minuten nodig per 8GB ongeveer, deze operatie zou jaren gaan duren. Nou goed, enkele uren later (verspreid over meerdere dagen) had ik al mijn data op de NAS staan. Mooi, ik kan gaan beginnen met streamen! Nope, buffering.. buffering.. buffering..

Goed, ik heb besloten om mijn netwerk eens in kaart te brengen en ben een overzicht gaan maken van alle apparaten die aangesloten zijn of kunnen worden op ons netwerk in huis. Ik heb bekeken welke apparaten we nog gebruiken, en welke overbodig geworden zijn. Ondersteunen ze 802.11n / 802.11ac? Ondersteunen ze 5GHz? Wat zijn de andere opties?

Ik kwam er al snel achter dat ik wel ontzettend veel apparaten had, en de router die wij hadden staan was een echte instap router, te koop voor een paar tientjes, geen 5GHz, geen 802.11ac. Goed, ik ben zelf een nerd, maar ook hier in huis is het dataverbruik hoog. Constante opnames van de beveiligingscamera¬’s, meerdere Netflix / Spotify streams tegelijktijdig, de thermostaat, de laptops, de telefoons, de iPad¬’s, ga zo maar door. Het netwerk wordt flink gebruikt hier in huis.

Ik begon ook te merken dat mijn verbinding steeds vaker begon weg te vallen en dat de snelheid echt enorm inzakte, we hebben een glasvezel abonnement van 100MBit/s thuis, en natuurlijk is deze snelheid slechts theoretisch, maar minder dan 1MBit/s is toch wel zeer uitzonderlijk. De router bleef continu hangen en was niet meer betrouwbaar. Tijd voor een nieuwe!

Even kijken. We hebben een 100MBit/s abonnement, dat betekend dat we theoretisch een 800MBps router willen hebben om optimaal gebruik te maken (De theoretische maximale draadloze snelheid van de router wordt uitgedrukt in Mbps. Mbps staat voor het aantal megabits dat de router per seconde kan versturen. Als je het aantal Mbps door 8 deelt krijg je de theoretische maximale draadloze snelheid in MB per seconde. Zo heeft een router met 1300 Mbps een maximale draadloze snelheid van 162,5 MB per seconde.) We filteren hierop en komen bij een aantal leuke modellen uit. We vinken de routers die ''¬’overkill'' zijn (simpelweg, meer bieden dan dat wij aankunnen) uit, en komen nog bij een 9 tal routers uit.

We gaan naar de onafhankelijke website SmallNetBuilder en leggen de functionaliteiten en de testresultaten van de routers naast elkaar. Ik besluit te kijken naar 3 routers die het beste uit de test komen en ga van ieder model reviews opzoeken. Uiteindelijk kom ik uit bij de Netgear R7000 (die nipt een voorsprong heeft op de ASUS RT-AC68U). Mooi, bestellen bij Coolblue (uiteraard). En het pakketje was uiteraard de volgende dag in huis.

We maken de doos open en treffen hier de (toch wel grote) Netgear R7000 aan. Verder ontvangen wij nog 3 externe antennes, een netwerkkabel, een korte handleiding en de stroomadapter. Even de dopjes van de antennes eraf trekken, de antennes bevestigen, stroom in het stopcontact, en de kabel van de modem van mijn internet provider naar de nieuwe router inprikken.

De router gaat aan, leuke lampjes :D We lopen naar onze laptop en kiezen het nieuw verschenen Wi-Fi netwerk, we loggen in met het wachtwoord wat weergeven staat op de onderkant van de router. Een pagina opent. Welkom, wilt u handmatig uw netwerk instellen of mogen wij dat voor u doen.
Fine, ik laat hem allereerst de automatische configuratie doen, vervolgens pas ik zelf wel de instellingen naar mijn wensen aan.

Ik klik op ¬’automatisch' en de router begint, hij geeft aan dat er een update is en of ik deze wil uitvoeren. Goed, doe maar. 2 minuten later is de nieuwe firmware geÔnstalleerd, de router gaat verder met de configuratie. Binnen 5 minuten ben ik verbonden met het internet. Wat een gemak!

Ik pas hier en daar nog wat instellingen handmatig aan (port-forwarding, DHCP-server, SSID, WPA2 key etc.) in de gebruiksvriendelijke beheerconsole. Goed, hier zal de doorsnee consument niet in komen. Maar ik wel even meegeven dat het installeren een fluitje van een cent is en dat je binnen 5 minuten verbonden kan met het internet vanaf het moment dat de router aan de stroom hangt. Er is een Genie modus die geschikt is voor de gebruiker met relatief weinig verstand van netwerken. De vraagt enkel de basis instellingen. Hoe mag je netwerk heten en welk wachtwoord wil je gebruiken? Wil je ouderlijk toezicht instellen of niet? That's it. We zijn klaar, geniet van je product.

Voor de nerds onder ons is het menu zeer uitgebreid maar tegelijk wel zeer overzichtelijk, er zijn enorm veel opties en toch is alles gemakkelijk te vinden. Voor de newbies is er dus de Genie modus, die je snel door de basis leidt. Er is tevens een app beschikbaar om je router te beheren, makkelijk, vanaf de bank bijv.

Ik ga de router onderwerpen aan wat snelheidstesten, en ik ben van gemiddeld 10MBit/s naar ruim 60Mbit/s gegaan (op 2,4GHz). Ook op 5GHz is de snelheid prima met een gemiddelde van 70MBit/s, dit zijn de resultaten in dezelfde kamer. Een etage hoger behaal ik op de 2,4GHz frequentie een prima snelheid van 38MBit/s en op 5GHz een snelheid van 33MBit/s. Verder is de ping prima onder de 10ms.

Mooi, de snelheden zijn goed. Even het bereik testen. Het is algemeen bekend dat de 5GHz frequentie minder ver reikt dan de 2,4GHz frequentie, maar dat is niet erg. Je kunt natuurlijk te allen tijde schakelen, maar het valt mij op dat ik op de bovenverdieping van ons huis nog steeds prima 5GHz kan ontvangen, nog een etage hoger is de zolder, maar hier is geen 5GHz signaal meer te vinden. Wel ontvang ik op de zolder nog een 2,4GHz signaal, en deze weet gewoon nog 20MBit/s eruit te tuffen. Knap!

Ik loop naar buiten, en ik heb gewoon in de hele tuin dekking op het 2,4GHz netwerk, op 5GHz kan ik enkele stappen buitenshuis zetten, maar al snel houdt de verbinding dan op te bestaan. Niet erg.
Als laatste loop ik (lekker beschamend) de straat door. Ik kom met de 2,4GHz frequentie maar liefst 2 huizen verder en weet nog steeds een verbinding te maken, hetzij een 2MBit/s verbinding, maar goed. De verbinding binnenhuis zal dus voor vrijwel iedereen prima te doen zijn op 2,4GHz. Op 5GHz zal je op dezelfde etage vermoedelijk nog prima bereik hebben, maar een etage hoger kan het moeilijk worden. Dit ligt puur aan de grootte van de woning en de bouw hiervan.

Mocht je echt een enorm huis hebben, of bouwmaterialen waar Hercules nog niet eens door heen zou komen, dan zou je gemakkelijk een accesspoint kunnen kopen om dit probleem op te lossen. Deze router biedt ook de mogelijkheid om als accesspoint te functioneren i.p.v. een router, handig, maar ik zelf zal het niet gebruiken.

De unboxing heb ik gehad, de installatie, de snelheden en het bereik. Wat vergeet ik dan? Oh ja, ik wil het nog even over de app hebben. Hoewel de web-interface van de router redelijk te noemen is qua vormgeving, is de app echt een gedrocht om naar te kijken. De app ziet er simpelweg niet uit en biedt ook lang niet zoveel opties als de web-interface. Netgear mag hier echt eens een likje verf overheen doen. Ik vind het eigenlijk een schande dat een router van ¤150,- een app heeft die eruit ziet als een app uit het jaar prik. Netgear, doe er iets aan!

Concluderend wil stellen dat deze router een prima aankoop is en deze een goede verhouding heeft qua prijs / kwaliteit. Ook is deze router in te stellen door iedereen, zelfs voor de gebruikers zonder netwerkkennis. Voor de nerds onder ons is er genoeg in te stellen en al deze opties zijn ontzettend gemakkelijk te vinden.

De snelheden zijn razend snel op zowel de 2,4GHz als de 5GHz band en de router heeft een enorm bereik op de 2,4GHz band. 5GHz is ook prima vertegenwoordigd maar deze reikt lang niet zover als de 2,4GHz band, maar dit is algemeen bekend en dus geen erkend probleem van deze router. Let wel op dat deze ervaring per huishouden verschillend kan zijn door de gebruikte bouwmaterialen in de woning, de grootte van de woning, en de gebruikte bekabeling.

Het enige nadeel is echt de app die er niet uit ziet. De basis instellingen zijn terug te vinden in de app (zoals het aanmaken van een gastnetwerk voor je vrienden en familie), maar de iets geavanceerde instellingen zullen wel echt gedaan moeten worden via de web-interface van de router.

Heb jij ook een Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router?

Is het mogelijk met de R7000 om meerdere R7000 op meerdere etages 1 groot netwerk te vormen?
Yes ;-) Hoe / wat moet ik dan even kijken.
Ik zou niet eens routers achter een router hangen, maar gewoon access points, als het je om wifi bereik gaat. :)
Of je bouwt gewoon een bekabeld netwerk met switches op je etages en hangt er per etage een R7000 aan vast.

1 Netwerk, meerdere apparaten.
Dan nog zou ik maar 1 router gebruiken in het hele netwerk hangen en niet meerdere, er van uit gaande dat een dergelijk netwerk voor een particulier is. Gaat het om het WiFi netwerk, dan zou ik gewoon accespoints ophangen en niet meerdere routers in 1 netwerk hangen. Dat is vragen om problemen.
ik gebruik een win2k8 server als dhcp/dns server, dus de router functie is sws uitgeschakeld bij mij.....
Ik draai al een tijdje zo.
Een r7000 doet de dhcp op de ander schakel je m uit. Vervolgens connect je ze 2 onderling via de LAN -> LAN

[Reactie gewijzigd door RDKN-Steven op 28 mei 2016 22:47]

Mijn punt is meer, dat je maar 1 DHCP en DNS server wil draaien. :) Een router per verdieping is in dat opzicht imo geen goed idee. ;)
(@SRich) De R7000 kan overigens met 1 knop als AP functioneren ;)
Foto
Ik koop dan liever geen extra router, om die vervolgens in AP mode te zetten. Ik koop dan liever, vanuit de winkel dus al, een AP, die bovendien vaak wel goedkoper zijn dan §150,-. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 17 maart 2016 15:07]

Stel wat voor en misschien overweeg ik het...

Dus om duidelijk te zijn:

Meerdere AC's moeten 1 netwerk vormen....
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm
of
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Long Range
als je een wat groter bereik zoekt.

De een is ruim 50% goedkoper, de ander ongeveer §50,-. ;)
Dit zijn dan twee, maar er zijn er uiteraard meer; Pricewatch.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 17 maart 2016 16:02]

Overigens, kleine toevoeging hierop, ik heb enkele weken stage gelopen bij een bedrijf dat automatisering verzorgt. Deze maken voor zowel particulieren als voor bedrijven en grote evenementen gebruik van Ubiquiti apparatuur. Dus ik wou graag even vermelden dat deze producten door mij, en het bedrijf als positief ervaren worden.

Voor mijzelf in huis overbodig aangezien de R7000 ons hele huis en het gedeelte van de tuin waar we zitten dekt.
Je zegt:

Je zegt een 100MBit/s verbinding te hebben maar rekent alsof je een 100MB/s (Megabyte per seconde) verbinding hebt.
Zo ja dan heb ik niks gezegd maar anders maak je een denkfout.

Snelheid van internet abbo's worden altijd aangeven met megabits per seconde (Mbit/s of Mbps)
Dus zeer waarschijnlijk heb jij een 100Mbit/s verbinding. Hiervoor heb je geen 800Mbit/s router nodig. (Dus 800 delen door 8 gaat niet op)
Een 2.4ghz router van 50euro met een snelheid van 300mbps (Mbit/s) kan dit ook aan omdat je dan een theoretische snelheid hebt van 150Mbit/s up en 150Mbit/s down. Sommige N routers gaan tot 450Mbit/s wat ook voldoende is een 100mbit internetverbinding.

In de praktijk is dit vaak wat minder door allerlei factoren. Dus als je echt 100mbps wilt dan kan ik me voorstellen dat je naar 5ghz wilt. Maar ook dan is 800Mbit/s theoretisch voldoende. 400Mbit up en 400Mbit down.

Tuurlijk spelen er veel meer factoren om een goede snellere router te kopen maar niet om de reden die jij aanhaalt.

[Reactie gewijzigd door Garret1410 op 11 december 2016 14:52]

Top review! Hartelijk bedankt