Specificaties 64GB microSDXC, 0,766 per GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB Review

da_MastahTestpanel 15 juli 2015, laatste update op 15 juli 2015, 148 views

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB (Testpanel)

Deze SD kaart is significant sneller dan zijn EVO broertje voor het wegschrijven van grotere filestreams, maar helaas wel voor een flink veel hogere prijs.

Pluspunten

• Sneller dan gemiddelde SD kaart

Minpunten

• Hoge prijs

Ik heb als een van de gelukkigen mee mogen doen aan het Samsung Test Panel event (plan: Samsung Pro Plus Testpanel - Ervaar zelf hoe snel sd-kaartjes zijn) een perfect georganiseerde dag georganiseerd door Samsung en Tweakers, waarvoor nogmaals dank.

Op die dag hebben we het kaartje mogen testen in omstandigheden waar de schrijfsnelheid van het kaartje er toe doet: snelle actiefotografie. Daar komen we ook direct bij het praktische nut van deze extra snelle kaart. Daar waar de buffer van de camera niet meer toereikend is om snel genoeg meerdere foto's te kunnen nemen; dus een hoge burst van veel foto's op hoge kwaliteit, laat de snelheid van de SD kaart zijn meerwaarde zien.
De SD kaart is helaas niet zo snel als de buffer van de camera zelf, maar op mijn Nikon D3200 kon ik na een volgeschoten buffer foto's blijven schieten op ongeveer 1 RAW foto per seconde, van ongeveer 20MiB per stuk, een zeer goede prestatie. Als het continue kunnen blijven schieten van foto's op hoge kwaliteit dus belangrijk is voor je toepassing, laat deze kaart zeker zijn meerwaarde zien.

Toevallig had ik net twee weken voor het event nog een Samsung EVO kaartje van 64GiB gekocht (op het moment van schrijven 27 euro, pricewatch: Samsung Evo microSDXC 64GB + SD-adapter), dus ik heb bij thuiskomst beide kaartjes met elkaar kunnen vergelijken op schrijfsnelheid. Met een SD-adapter op USB 3.0 heb ik getest met het schrijven van 1 grote filestream van 1GiB, en juist met het schrijven van verschillende meerdere kleine blokken van ieder 1024 bytes.

Samsung 64GiB EVO microSD:
time sh -c "dd if=/dev/zero of=testfile bs=1G count=1 oflag=direct && sync"
real 1m3.985s

time sh -c "dd if=/dev/zero of=testfile bs=1024 count=1000000 oflag=direct && sync"
real 1m6.415s

Samsung 64GiB Pro+ microSD:
time sh -c "dd if=/dev/zero of=testfile bs=1G count=1 oflag=direct && sync"
real 0m52.231s

real 0m55.901s

De gemiddelde snelheid van de Pro+ was dus 20 tot 25% hoger dan het EVO kaartje.

De stabiliteit en betrouwbaarheid van de kaart heb ik niet goed kunnen meten. Ik heb de kaart pas een week in bezit en dat is te kort om hier enige uitspraken over te kunnen doen. Tot nu toe heb ik in ieder geval geen problemen ondervonden met de kaart.

Ter conclusie; het is duidelijk dat deze Pro+ kaart significant sneller is voor het wegschrijven van grote datastromen, zoals hoge kwaliteit fotobestanden of (4K, hoge fps) video streams.
Helaas wel voor een prijs die meer dan 2,5x zo hoog is (80 euro op het moment van schrijven) als zijn EVO broertje. Dus je moet goed kijken of de extra snelheid ook voor jouw toepassing echt die meerprijs gerechtvaardigd. Want blijkbaar betekent vandaag de dag een UHS class III (van minimaal 30MiB/s) in praktijk niet per se drie keer zo snel als de UHS class I (die minimaal 10MiB/s is).

Heb jij ook een Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB?