Sony Xperia C4 Zwart Review

Kevin1Smid 20 juli 2015, laatste update op 7 augustus 2015, 2.538 views

Sony Xperia C4 Zwart

Een goede snelle telefoon voor een lage prijs, dat klinkt als een flagshipkiller en dat is het ook!

Pluspunten

• 1080p IPS scherm
  • 64bits octa-core (cpu benchmarkmonster)
  • Snel
  • Uitbreidbare opslag
  • Relatief goedkoop
  • Goede camera's

Minpunten

• Grafisch wat minder
  • 11GB bruikbaar geheugen
  • Scherm wordt snel vettig
  • Rear facing speaker

Mijn oude telefoon wou weer eens niet opstarten, had een barst in het scherm. Dit betekent tijd voor een nieuwe telefoon. Het budget lag zoals meestal rond de 300,- dus een mooi budget voor een flagship killer.
64Bit is met Android Lollipop gekomen alleen zijn er (nog) niet veel budget telefoons die een 64Bits-processor hebben. Na veel googlen en rondzoeken deze gevonden, zag hem na een refresh op Tweakers verschijnen. Hij was pas net uit met releasedatum eind juni en eerste prijsvermelding 12 mei 2015 voor de pre-orders.

Sommige foto's zijn gedraaid dit komt door Tweakers en is als je op de thumbnails klikt om naar de grote foto te gaan wel goed! Tips zijn welkom dit was mijn eerste extra uitgebreide review!

Design en Hardware

Met een 5,5inch scherm is het zeker geen kleine telefoon. Maar met een gewicht van 147gram, een hoogte van 15,0cm, een breedte van 7,7cm en een dikte van 7,9mm is het ook zeker geen overdreven grote telefoon. De iPhone 6 plus met ook een 5,5inch scherm is 0,8mm dunner maar ook 0,8cm hoger, 1mm breder en 25gram zwaarder.

Hij is dus in verhouding met flagships niet zo groot en heeft toch een groot scherm, het is misschien niet de dunste telefoon maar verder zijn de bezels toch wel redelijk klein. Het scherm is 71,92% van de hele voorkant. Hij houdt fijn vast doordat hij niet overdreven dun is afgeronde randen heeft en het plastic dat gebruikt is, het voelt bijna zacht aan maar is toch stevig. De bezel aan de onderkant is ongeveer 9mm, doordat deze vrij klein is kan je makkelijk met je vingers het hele scherm bereiken, als hij geen bezel had dan kon je de telefoon niet meer goed vasthouden in landschapsmodus omdat je daar dan net op het scherm drukt.
Het glas aan de voorkant krast niet maar of het Gorrilla Glass 3 is zoals bij de flagships kon ik niet vinden (als iemand het weet zet maar in de reacties of stuur me een dmtje!). De achterkant is een soort kruising tussen normaal plastic en silicone waardoor deze zacht aanvoelt en toch niet zweterig wordt en stevig is.
Hardware
Een flagship killer moet natuurlijk goede specs hebben, en die zijn ook hier zeker aanwezig! Het toestel heeft een MediaTek MTK6752aan boord dit is een 64-bits Octa-core op 1,7GHz. Dit klinkt zeker als een hoop cpu kracht, MediaTek staat alleen jammer genoeg bekent om de net iets mindere grafische prestaties. Ook heeft het toestel 2gb ram en 16gb aan interne opslag, hier had ik zelf graag iets meer ram gezien aangezien je met de 64bits architectuur en lollipop meer dan 4gb zou kunnen gebruiken. Dit is denk ik alleen niet te verwachten in deze redelijk lage prijsklasse en komt zelfs op in de highend telefoons eigenlijk nog niet voor. Hoger is in alle volgende benchmarks beter!
De C4 is dus duidelijk grafisch geen monster maar kan een incidenteel potje Clash of Clans nog prima aan. Als je echt wil gaan gamen op je telefoon moet je dus of een iPhone of een Android telefoon met een snapdragon cpu hebben.
In 3D mark komen we uit op ongeveer dezelfde grafiek.
Na al dit grafische geweld overleefd te hebben werd het tijd voor PCMark Android – Work 1.1 (perf) eens zien wie het beter doet in een simulatie van normaal gebruik.
Hier zien we dat ze met normaal eigenlijk hetzelfde presteren behalve dan de Samsung Galaxy S6 die ik er hier bijgehaald heb omdat deze op dit moment het hoogst scoort in de Tweakers benchmarks. De goedkopere C4 doet hier zeker niet onder voor andere telefoons van dubbel de prijs. (flagshipkiller?)
Nu maar eens kijken hoe hij zich houdt als je AndEBench – Java gebruikt, hier is goed te zien hoe sterk de processor is en hoe goed de implementatie van java is op deze telefoon.
Java en deze telefoon zijn een zeer goede combi, de enige die op dit moment deze telefoon verslaan in de Tweakers benchmark database zijn de Samsung Galaxy S6 en de S6 Edge. Een eervolle 3e plaats dus voor de java flagshipkiller of 2e aangezien de S6 en S6 Edge beide dezelfde hardware hebben. Wil je iets doen met je telefoon dat CPU kracht nodig heeft dan is dit dus zeker gezien de afgelopen twee benchmarks een goede keuze, de enige die echt sneller is de Samsung Galaxy S6 is verkrijgbaar vanaf 561,62 waarvoor je bijna twee C4’s kan hebben.
Na al dat cpu en gpu geweld tijd om even af te koelen met een benchmark van het interne geheugen (al wordt de C4 niet heet wel warm).
Sony heeft duidelijk niet bespaart op de opslag, met 229,2 MB/s zet de C4 ook hier zeker geen slechte score neer! Jammer genoeg is de opslag wel maar 16GB waar je maar 11 van kan gebruiken, de rest is al in gebruik voor het besturingssysteem. Gelukkig kan je in deze telefoon ook een microSD-kaart tot 128Gb plaatsen, zodat je nooit te weinig opslag hebt.

Software en Camera

De Sony Xperia C4 draait op Android 5.0 Lollipop, de skins van Sony kan je zelf het beste over oordelen daarom volgen hier een hoop foto’s, wat ik zelf erg fijn vindt is het instellingenmenu dat deels omlaag komt en als je nog een keer van boven naar beneden swiped wordt uitgebreid met meer functies/sneltoetsen die je zelf aan kan passen.

Camera
Dit is iets waar de Sony Xperia C4 echt uitblinkt. Met een 13MP (4096x3072 pixels of 3920x2208 pixels met 16:9 aspect ratio) rear camera met HDR en autofocus maak zelfs ik mooie foto’s zonder moeite te doen om de telefoon stil te houden, deze is minstens even goed als de camera van de HTC One M8 die ik als vergelijkingsmateriaal had liggen. Panorama foto’s gaan makkelijk. Voor de echte camera fans zit er een handmatige modus op waar je met ISO waardes en dat soort dingen lekker kan klooien zonder al teveel gedoe. Je kan met deze camera filmen in 1080p wat er mooi uitziet maar de resolutie had hoger gekund, de beeldstabilisatie werkt wel erg goed dus je hebt geen last van bibberende beelden. De flitser is heel goed, de flitser flitst niet altijd op vol vermogen, maar flitst aan de hand van de situatie soms feller soms minder fel, hierdoor heb je minder last van overbelichte foto’s in het donker.
close up van een muis
foto met weinig licht
nu met flits
een foto van een box met licht van achter de box

De frontcamera is misschien nog wel wat specialer met de 5MP (2560x1920 of 2560x1440) maak je de mooiste en nuttelooste selfies van je vriendengroep! De frontcamera filmt in 1080p dus een skype videogesprek ziet er ook haarscherp uit. Deze camera heeft als extraatje ook nog een flitser, hierdoor kan je ook in het donker mooie foto’s maken van je hoofd (tja ehm nutteloos) misschien handig om te kijken of er iets op je gezicht zit als een verlichte spiegel…

Accuduur en Scherm

De accuduur is goed, aangezien ik het scherm zelf niet kan kalibreren op een bepaald aantal cd/m2 heeft een benchmark hier weinig zin, ik kan met intensief gebruik ongeveer een dag met een acculading doen. Intensief gebruik bestaat uit een uur of drie filmpjes kijken op YouTube via Wi-Fi en wat clash of clans spelen. Met normaal/stevig gebruik kan je dus makkelijk een dag doen met de accu wat voor mij meer dan voldoende is. Tijdens het laden geeft de telefoon aan hoelang het nog duurt voordat deze vol is, ik zal een keer meten hoelang het duurt om van 1% naar 100% te gaan.

Het scherm is een 1080p IPS scherm, de kleurweergave is goed al vond ik de telefoon eerst wat te blauw afgesteld staan zoals Sony wel vaker heeft. De helderheid van het scherm is zeer goed, en is zelfs in de zon nog redelijk te gebruiken, volgens http://androidphonehub.com is de helderheid 590cd/m2. De kijkhoeken zijn zoals altijd met IPS zo goed dat ik eerder het scherm niet meer zie doordat ik tegen de zijkant aankijk dan dat er kleurverschillen in komen. Het scherm krast niet maar er komen wel snel vettige vegen over, al is dat nu in de zomer ook niet al te gek.

Een goed scherm, een snelle processor en aantrekkelijke prijs. Met zijn mooie 1080p IPS scherm, 64Bits Octacore-processor, goede camera’s en 16GB uitbreidbare opslag lijkt de C4 een hoop waar voor zijn geld te bieden. En dat doet hij ook, als het op de processor aankomt zijn er niet veel snellere telefoons, alleen als het aankomt op grafische kracht had ik toch graag net wat meer gezien, puur om echt geen spaan heel te laten van de high-end telefoons.

Heb jij ook een Sony Xperia C4 Zwart?

Goede, uitgebreide review! Ook fijn dat er aandacht wordt besteed aan dit soort ´lite´ flagships :)
Bedankt voor het compliment, ik review alle tech die ik heb en heb zelf geen 700euro over voor een telefoon dus een lite flagship review was onvermijdbaar :)
Goede review, ben ook overstag gegaan om dit ding aan te schaffen voor de vrouwe des huizes (die wel gebruik maakt van de nutteloze selfie camera :P )
Bedankt, ik ben achter het nut van de selfie camera met flits, kan je kijken of je haar goed zit :D
Mooie review, maar ff 1 dingetje.

In je review staat:
Het scherm is 82,4% van de hele voorkant.

Volgens mij is het 71,92% ;)
Rekenfout denk ik :D zal het even snel wijzigen!
Thanks voor deze goeie review.
Nette Review zal het meenemen in mijn telefoon keuzen !!

bedankt
flagshipkiller, FlagshipKiller.....FLAGSHIP KILLEEEEEEERRRRR

man man nog nooit zo vaak dat woord gelezen haha ! maar nette review. +1 van mij :)