Dell Latitude E5450-7461 Review

Rzz 14 juli 2015, 850 views

Dell Latitude E5450-7461

Gewoon een degelijke laptop zonder poespas die je bij dagelijks gebruik niet in de steek laat. Fantastisch toetsenbord en touchpad, maar W8 verdient grafisch wel een aantal verbeterpunten. De batterij is prima en de warmteproductie ook.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Toetsenbord
  • Touchpad
  • Beeldscherm
  • 8u batterij bij office & wifi

Minpunten

• CPU in energiebesparing
  • Windows 8 grafisch

Introductie
Na bijna 5 jaar met een werkende 13.3 inch Acer te hebben rondgelopen met de allereerste Intel i3 processor, werd het toch eens tijd voor een vervanger. Mijn vorige laptop had een grotere accupak dat resulteerde in een langere accuduur, maar ook een mooi obstakel op de onderkant van de laptop. Deze zet de laptop iets schuiner naar de gebruiker toegericht en ik moet toegeven dat dit altijd heel plezierig heeft gewerkt. Van te voren wil ik wel zeggen dat ik deze laptop via-via heb aangeschaft voor de prachtige prijs van 650 euro. Review is geschreven na 1 maand gebruik.

Bouwkwaliteit
De laptop is vervaardigd uit hoogwaardig mat zwart kunststof en voel degelijk aan. Zeer degelijk zelf. Het enige nadeel is dat de laptop gevoelig is voor vettige vingerafdrukken. De scharnieren bij het beeldscherm zijn zeer stevig. De bouwkwaliteit is gewoon zeer goed en alle onderdelen zijn vervangbaar volgens mij. Ik zie geen punten waar ik niet bij kan. Al met al gewoon zeer goed.

Hardware
De hardware valt natuurlijk ook terug te lezen in de specificaties bij de pricewatch. Ik heb alleen het idee dat die I5-5300U af en toe een stottertje heeft als je de laptop op een energiebesparende stand zet. Voor de rest doet die alles in idle en zijn dode gemak. Voor mij is dit tevens de eerste keer dat ik een SSD heb en ik moet zeggen dat ik er meer van had verwacht. Mensen zeiden altijd dat de harde schijf het traagste in een computer was, maar zoveel waarnemend snelheidsverschil heeft het niet voor mij. Alleen met bestanden kopiŽren, etc. zie ik voordelen, maar ik vind het geen groot verschil in dagelijk gebruik.

Display
De laptop beschikt over een 1920x1080 (fullHD-IPS) beeldscherm met mat zwarte coating. Dit maakt het werken in zonlicht zeer prettig, maar het is natuurlijk niet zo helder als een beeldscherm zonder deze coating. Het beeldscherm is zeer prettig voor de ogen als je lange dagen achter de laptop moet doorbrengen. Het enige nadeel, maar misschien ligt dit aan W8, is dat sommige programma's niet 100% helder overkomen. Dit zal waarschijnlijk wel verbeterd zijn in W10.

Toetsenbord
Wauw, wat een degelijkheid! Echt fantastische typervaringen tot nu toe. Perfect travelafstand tussen de toetsen en feedback. Het toetsenbord geeft veel feedback en maakt weinig geluid. Er zit ook een tracker in het midden, maar de meerwaarde daarvan kan ik niet zo snel bedenken. Wat ook zeer fijn is, is dat je de toetsenbordverlichting op minder fel en fel kunt zetten. Voor de rest gewoon een toetsenbord zonder poespas. Zoals het hoort wat mij betreft!

Touchpad
Net zoals het toetsenbord is het touchpad ook van uitstekende kwaliteit en hier zit ook een soort coating over. Dit zorgt ervoor dat het allemaal net wat preciezer reageert. Er zitten tevens fysieke knoppen boven en onder aan het tochpad, maar de meerwaarde daarvan zie ik niet echt. Het enige nadeel is, maar die fout ligt bij de software, is dat ik niet kan in - en uitzoomen doormiddel van swipen.

Batterij
De batterij valt gewoon degelijk te noemen. Stel dat je alleen op wifi zit en office applicaties draait, dan kun je 8 uur wel redden. Zelf zit ik nooit langer dan 4 uur zonder stroom, dus ik heb het niet volledig kunnen testen. Maar de batterij is gewoon prima!

Warmteproductie
Alleen als ik de laptop op schoot zet lijkt die warm te worden. De laptop koelt in veel gevallen passief en soms bij zwaardere applicaties springt de actieve koeling aan die praktisch niet hoorbaar is.

Hier in ieder geval een tevreden gebruiker met een laptop die het hopelijk een aantal jaartjes gaat volhouden!

Ik zal proberen op vragen zo snel mogelijk te reageren.

PS. had niet zoveel tijd, dus heb deze review in 15min geschreven ;)

Heb jij ook een Dell Latitude E5450-7461?