Steelseries Rival Fnatic Edition Review

Fulkini 14 juli 2015, 399 views

Steelseries Rival Fnatic Edition

Deze muis is perfect voor mensen die op zoek zijn naar hoge precisie, veel grip en licht gewicht. Weinig extra knoppen, geen gewichtjes en een standaard kabel. Als de prijs geen obstakel is en je geen toeters en bellen nodig hebt, dan zul je hier veel plezier van beleven.

Pluspunten

• Zeer precies
  • Goede grip
  • Duimknoppen zijn robuust
  • Langwerpig en dus perfect voor grotere hand (subjectief)
  • Licht gewicht (subjectief)
  • Mooi design (subjectief)

Minpunten

• Prijs is behoorlijk hoog
  • Geen gewichtjes om de muis zwaarder te maken
  • Weinig extra knoppen
  • Standaard kabel (niet gevlochten/braided)
  • Alleen voor rechtshandigen

De SteelSeries Rival ziet er stijlvol doch simpel uit. Zo heeft de muis een matte paintjob en twee LED-lampjes die in willekeurige kleuren zijn in te stellen. Echter zijn er naast de standaardknoppen (links/rechts/midden) slechts drie knoppen meer.

Aan de linkerzijde zitten twee grote duimknoppen. Ze voelen stevig aan en er zit een prima weerstand achter; niet zo zwaar dat je muis bij het klikken naar rechts beweegt, maar ook niet zo licht dat ze per ongeluk ingedrukt worden. Deze twee duimknoppen zijn hoog op de zijkant geplaatst, zodat ze niet in de weg zitten wanneer je ze niet gebruikt.
Direct onder het scrollwiel zit nog een knopje. Toen ik de muis kocht, dacht ik dat dit een schuifje was om de gevoeligheid in te stellen, maar het bleek een enkele knop te zijn. Ook deze is zo geplaatst dat het niet in de weg zit voor je vingers.

Het scrollwiel werkt precies. Bij het scrollen van een webpagina, het verwisselen van wapens of inzoomen met een sniper in-game merk je dat je iedere slag van het wieltje onder controle hebt. Bij mij is het nog niet voorgekomen dat ik per ongeluk iets te ver scroll. Het klikken op het wieltje gebeurt ook niet per ongeluk. Dit was echter wel het geval bij het eerste exemplaar dat werd bezorgd. Hiervan klikte de middelste muisknop telkens automatisch en daarom heb ik een vervangend exemplaar gevraagd. Deze werkt zoals verwacht prima, daarom reken ik het niet als minpunt voor de muis. Voor extra grip is de buitenkant van het wieltje met rubber bedekt.

De twee belangrijkste knoppen werken ook naar behoren. Ik gebruik de 'palm grip' zodat mijn gehele vingers op de muis liggen. Ondanks dat ik grote handen heb, steken mijn vingertoppen aan de voorkant niet uit, wat bij mijn vorige muis (Logitech G5) wel een beetje gebeurde. Ook kwam het bij mijn oude muis door deze combinatie van palm grip en vingergewicht weleens voor dat de linker- of rechtermuisknop per ongeluk ingedrukt werd. Daarvan is bij de SS Rival totaal geen sprake, terwijl de knoppen hiervan nog groter zijn.

Aan de linker- en rechterkant van de muis zitten twee stroken grip. Het lijkt hetzelfde spul als op het scrollwiel, maar het is iets stugger. Samen met het lichte gewicht zorgt deze grip ervoor dat mijn hand nooit los over de muis schuift. Na een tijdje voelt het zelfs als een soort extensie van mijn hand :+. Het lichte gewicht is overigens wel een subjectief pluspunt. Sommigen prefereren een zwaardere muis zodat ze bijvoorbeeld tijdens schietspellen niet opeens te ver mikken. Met de grip die ik met deze muis heb, is dat voor mij echter niet nodig.

Zoals gezegd heeft de muis twee LED-lampjes die in te stellen zijn met RGB-kleuren. Een lampje onder het scrollwiel en een grotere bij de palm van je hand. Het is ook mogelijk verschillende kleuren te gebruiken en kleuren in elkaar te laten overvloeien. Er is een optie om de lampjes tijdens bepaalde games zoals Counter-Strike een functie te laten hebben. Aan de felheid hiervan kun je dan zien hoeveel health/armor/ammo je bijvoorbeeld nog hebt of hoeveel kills/headshots je hebt gemaakt. Vrij nutteloos voor mij aangezien ik naar het scherm kijk en mijn hand de lampjes tijdens het gamen geheel bedekt, maar wel een leuke gimmick :).

De software van de muis (SteelSeries Engine 3) is niet erg uitgebreid, maar het noodzakelijke is aanwezig. Alle muisknoppen zijn apart in te stellen naar functie en je kunt er macro's maken. Er zijn verschillende profielen te maken en de gevoeligheid is aan te passen, al zijn hier slechts twee standen voor. Hier heb ik echter een oplossing voor bedacht: meerdere profielen maken met verschillende gevoeligheidsgraden en vervolgens het extra knopje onder het scrollwiel gebruiken om te wisselen (bijvoorbeeld in profiel 1 *klik* naar profiel 2; 2 *klik* naar 3 en dan weer 3 *klik* naar 1). Op die manier heb ik het gebrek aan meer dan twee gevoeligheidsgraden opgelost. De maximale stand is 6500 CPI. Ook is in dit programma mouse acceleration/deceleration aan te passen, eveneens als de polling rate. Als laatste kun je eventueel angle snapping instellen.

Het grootste minpunt vond ik de prijs. Er zijn weinig muizen die duurder zijn en er zijn genoeg goedkopere muizen te vinden die een stuk meer knoppen hebben dan deze SS Rival, waarmee ik direct het tweede minpunt aankaart. Echter was mij dit beide al bekend voordat ik deze muis kocht, dus laat ik het niet zwaar wegen in mijn eindoordeel.

De kabel heeft geen gevlochten omhulsel, wat je wel doorgaans tegenkomt bij muizen met zo'n hoge prijs. Aan de ene kant vind ik dit een nadeel omdat de kabel zo minder goed beschermd is. Anderzijds vind ik een 'normale' kabel fijner omdat het flexibeler is. De gevlochten kabel van mijn vorige Logitech G5 muis was erg stijf, waardoor de kabel geregeld tegen objecten in zijn omgeving botste en mijn muis daardoor ongewenst verplaatste.

Als laatste minpunt noem ik het ontbreken van kleine gewichtjes die je in de muis kunt stoppen om het gewicht aan te passen. Persoonlijk vind ik het bij deze muis niet nodig omdat hij lekker in balans is en ik het erg lichte gewicht fijn vind. Ik kan me echter voorstellen dat er mensen zijn die de muis aan de voor- of achterkant zouden willen verzwaren.

Al met al ben ik zeer tevreden over de SS Rival. De sensor volgt elke kleinste beweging die ik maak, terwijl de vorm, het lichte gewicht en de extra grip ervoor zorgen dat ik de muis niet ongewild verplaats. Voor mensen met gemiddelde of grote handen die op zoek zijn naar een lichte, stabiele muis is dit model sowieso een aanrader. De muis is de hoge prijs naar mijn mening wel waard, al zouden twee extra knoppen en eventueel een ruimte voor gewichtjes niet misplaatst zijn.

Heb jij ook een Steelseries Rival Fnatic Edition?