Netatmo Bewakingscamera Review

CopyCatz 13 juli 2015, laatste update op 14 juli 2015, 3.393 views

Netatmo Bewakingscamera

Experimenteel device met als belangrijkste feature gezichtsherkenning. Nog niet echt geschikt voor betrouwbare monitoring, wel een leuk tweakers-device.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Design
  • Gezichtsherkenning

Minpunten

• Lokale storage. "Gelukkig hebben we de foto's nog" gaat niet echt op.
  • Lang leerproces gezichtsherkenning.
  • Bij gezichtsherkenning + wifi aan wordt de buitenkant heet.

Kwaliteit Score: 5
Laat een ding duidelijk zijn; de Netatmo Welcome is nog geen volwassen produkt. De belangrijkste feature van dit apparaat is de gezichtsherkenning; wanneer er iemand voor de camera langs loopt, pikt de Welcome het gezicht uit het beeld en bestempelt deze als unknown. Vervolgens is het de bedoeling om deze unknown net zo lang aan een voorgedefinieerde bewoner te koppelen tot de camera de persoon heeft "geleerd".

Als je denkt dat dit een snel proces is kan de teleurstelling groot zijn; inmiddels heb ik de camera al een aantal dagen in bezit, maar de unknown hits blijven komen. Wel onder steeds varierende omstandigheden (licht, schemer, etc), dus hopelijk komt er uiteindelijk een goede matching uit. Zet ook zeker niet de camera richting een raam wat fel verlicht kan zijn; de rest van het beeld wordt dan donker waardoor er niet veel meer herkend wordt. Ook zeker niet de Welcome richting een tv zetten; de hele cast van een programma wordt feilloos herkend als gezicht. De beste plek is op ooghoogte richting een muur zonder ramen. Ik had de welcome eerst te hoog staan waardoor ik met bril op niet werd herkend, zonder bril wel. Op ooghoogte lijkt de Welcome wel brillen te snappen ;)

Het apparaat is net als de weerstations een cilindrische aluminium behuizing, maar in tegenstelling tot de weerstations goudkleurig. Er zit een 130 graden lens aan de voorzijde die zo'n beetje onze hele kamer in beeld heeft. De interface compenseert ook nog eens heel aardig de fish eye distortion. Aan de achterkant zit een micro usb voedingsaansluiting, lan poort en micro sd poort waar standaard een 8 gig kaartje in zit (meegeleverd). In de doos vinden we een voedingsadapter, usb- en lankabel.

Ik heb de Welcome aangesloten op het netwerk via de lan kabel, omdat ik op amazon al in diverse reviews had gezien dat het apparaat vrij heet kan worden; er zit geen fan in de behuizing en er zijn geen koelopeningen. De behuizing wordt volgens de fabrikant als koeling gebruikt, wat me logisch lijkt gezien het design en het feit dat de buitenkant van aluminium is. Volgens andere reviews loopt de temperatuur op tot zo'n 50 graden, ik vermoed dat de wifi kaart hier flink aan bijdraagt. Uit ervaring met een Intel NUC device weet ik dat wifi pcie kaarten flink heet kunnen worden. Ik heb een temperatuur probe op de welcome geplakt om een tijdje de temperatuur te monitoren; het schommelt tussen de 30 en 37 graden afhankelijk van de cpu aciviteit (gezichtsherkenning). Dit vind ik al zeer acceptabel, de fabrikant geeft aan nog te werken aan cpu-optimalisatie van de code.

Dit brengt ons aan een belangrijker "mankement" van dit device: er moet nog heel veel aan gebeuren. De app ziet er goed uit, op de website kun je je weerstation, thermostaat en camera samen beheren, maar:

- De meeste handelingen (zoals gezichtsherkenning valideren) moeten via de app en worden nog niet via de site ondersteund.
- er is nog geen integratie tussen de cam en de andere produkten.
- er is nog geen api voor de Welcome.
- De camera heeft geen lokale view functie of een snapshot url; beelden bekijken kan alleen via de app of site. Geen integratie met webcam software oid dus.
- De storage is lokaal op de micro sd kaart. Een zeer vreemde keuze; leuk dat je 8 gig aan data kan opslaan, maar die neemt de inbreker dus doodleuk mee... In de cloud wordt een snapshot opgeslagen van een event, vervolgens wordt na op play gedrukt te hebben het bijbehorende filmpje van de sd kaart gedownload. Of zet de filmpjes ook in de cloud of geef lokale/ftp access tot de stream/snapshot url zodat er meer mogelijk wordt qua beveiliging. Op dit moment is het een zeer vreemde insteek voor een cloud provider als Netatmo.

Netatmo geeft echter aan dat er druk gewerkt wordt aan nieuwe features (welke dat zijn is onduidelijk). Op het forum wordt goed gereageerd op feature requests, de vraag is hoe snel ze deze gaan implementeren. Er wordt daar echter geen informatie gegeven over nieuwe firmware, release notes zijn er niet. Daarnaast is men in het franstalige forumdeel (Netatmo is frans) veel actiever, wat ik niet echt netjes vind. Op zich heb ik wel vertrouwen in de verdere ontwikkeling als je kijkt naar de functionaliteit van de weerstations.

Gepositioneerd naast de Nest cam (zelfde prijsklasse) heeft de Welcome twee belangrijke pluspunten: de gezichtsherkenning en gratis cloud-beheer (bij de Nest is dit een abonnement). Wanneer je het geduld hebt om de komende maanden mee te gaan in de verdere uitbreiding van de featureset is dit een erg leuk apparaat. Heb je niet dat geduld en is de insteek een feilloze bewakingscamera, dan moet je de Welcome nu nog niet kopen.

To do: foto's.

Heb jij ook een Netatmo Bewakingscamera?

Top.
Bedankt voor je review,ik wacht nog even.

;)
Ten tijde van jouw review schreef je dat het nog geen volwassen product was. Hoe is dat nu anno december 2016?
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Wil voor thuis ook iets dergelijks aanschaffen.
Het product is inmiddels een stuk volwassener. Herkenning afhandelen kan ik nu via de site, api werkt en voor de bewoners krijg ik nu geen unknowns meer. Alleen bij een verjaardag moet ik nu een hoop mensen in bulk schrappen maar dat werkt goed. Heb inmiddels twee van deze camera's staan, nadeel is wel dat de herkennings-kennis niet wordt gedeeld. Je moet de tweede camera ook alles aanleren. Enige nadeel wat er nu nog af en toe is dat je een melding krijgt dat een van de camera's disconnected is en dit lost zich vanzelf meestal weer op na een paar uur. Geen idee waar dat aan ligt, in ieder geval niet aan mijn netwerk want het gaat steeds maar om een van de twee.