Specificaties 27" @ 2560x1440 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Swift PG278Q Zwart Review

aercaen 23 juli 2015, laatste update op 8 september 2015, 5.346 views

Asus ROG Swift PG278Q Zwart

De Asus ROG Swift PG278Q is een scherm bedoeld voor gamers welke heel diep in de buidel willen tasten voor de beste game-ervaring. Maar levert dit scherm dan ook de beste game-ervaring?

Pluspunten

• Stevige bouwkwaliteit
  • Instelbaarheid
  • G-Sync
  • 1440p en 144 Hz
  • Instant-on
  • Dunne randen
  • (Prachtig design)

Minpunten

• ULMB en G-Sync kunnen niet tegelijk aan
  • (Maar één aansluitmogelijkheid)

De Asus Republic of Gamers Swift PG278Q (hierna Swift genoemd want overdreven lange namen lezen en vooral schrijven niet zo aangenaam) is Asus hun hoofd game monitor. Bedoeld voornamelijk voor gamers die het beste van het beste willen en daar gerust wel de meerprijs voor willen betalen.

Wil je een scherm van 27 inch met een refresh rate van 144 Hz en G-Sync heb je feitelijk maar 2 keuzes en dat zijn de Swift en de Acer XB270HU. Het grote verschil tussen deze twee schermen is dat de Acer een IPS paneel heeft in plaats van een TN paneel. Dit zorgt er wel voor de Acer een hogere response time dan de Swift.

Deze review is geschreven na het scherm een goede 6 maanden te gebruiken. De structuur gevolgd in de review is de volgende:Dit type schermen vereisen een vrij capabele computer om ten volle worden benut. Mijn ervaringen zijn gebaseerd op het gebruik met de computer welke je kan vinden in mijn inventaris onder het onderdeel "Project Batusai". Om kort samen te vatten bestaat mijn system uit een Core i7 5960X (OC'ed @ 4.2 GHz), 16 GB DDR4 RAM en 2 * 780 TI's in SLI.

Waarom dit scherm?

Na het bouwen van mijn overpowered game computer in December 2014 was ik op zoek naar een nieuw scherm welke beter paste bij mijn systeem dan een goedkoop 1080p scherm. Initieel dacht ik te gaan voor een 4K scherm maar na verder onderzoek kwam ik er snel achter dat zelfs mijn setup moeite zou hebben om een acceptabele framerate te halen in 4K.

Daarom ben ik naar andere opties gaan kijken, en al heel snel viel mijn oog op de Swift. Dit scherm had een lagere resolutie (dan 4K), ondersteunde de toen nog vrij nieuwe technologie G-sync en had een hoge refresh rate. Na er even mee gespeeld te hebben in de toonzaal van Tones heb ik dan ook op impuls besloten hem te kopen.

Specificaties

Voor de volledigheid hier even de belangrijkste specificaties op een rij:
Schermdiagonaal27"
Schermresolutie2560*1440
LCD paneel typeTN
Refresh Rate144 Hz
Response time1 ms
Aansluitingen1 x Displayport
OverigeNvidia G-Sync, Nvidia 3D Vision, ULMB, USB-hub

Bouwkwaliteit & Design

De bouwkwaliteit van het scherm is uitmuntend te noemen. Het scherm voelt stevig aan en heeft ook een heel goede poot. Met deze poot kan je het scherm heel makkelijk afstellen zoals je wilt. Zaken zoals het scherm hoger/lager zetten, de kijkhoek aanpassen en zelfs het scherm 90 graden draaien gaan feilloos met de Swift.
Het design zelf vind ik heel uniek en leuk. In de poot van het scherm is een rode LED ring verwerkt welke er goed uit ziet (deze is af te zetten als je het net iets “te” vind). Het scherm maakt ook gebruik van dunne randen, dit vind ik veel aangenamer dan een dikke rand rond het scherm. Ook hebben die randen het voordeel dat het scherm uitermate geschikt is voor surround monitor gaming..
De knoppen voor de OSD zijn achter het scherm geplaatst, hier stoorde ik mij initieel een beetje aan. Maar nadat ik het gewoon ben geworden snap ik waarom Asus deze keuze heeft gemaakt (voornamelijk voor de dunne rand). Ik vind het dan ook beter werken dan toetsen welke onder aan het scherm zijn geplaatst.
Als laatste is er plaats gemaakt voor één enkele Displayport en een USB-hub. De USB-hub gebruik ik niet (meer dan genoeg USB poorten op mijn moederbord) dus dit is niet echt een handige toevoeging voor mij. Het feit dat er maar één Displayport aanwezig is, ligt aan de G-Sync module. Deze kan momenteel enkel werken via Displayport en heeft dan ook maar één Displayport ingebakken. Andere fabrikanten (BENQ bvb) hebben dit probleem opgelost door buiten de G-Sync module nog een aparte module te hebben ingebouwd om het scherm aan te spreken met andere poorten zoals HDMI, DVI, etc.

Beeldkwaliteit

Asus heeft voor de Swift gekozen om een TN paneel te gebruiken. Dit is niet zo heel onlogisch voor een game monitor. Met TN panelen heb je namelijk de laagst mogelijk response time, wat betekend dat je de resultaten van je input sneller op het scherm ziet. Nadeel van TN panelen zijn voornamelijk de slechtere kijkhoeken, maar ook een iets slechtere kleurweergave in vergelijking met IPS.

Persoonlijk vind ik het scherm, zeker voor een TN paneel, heel goede kleurweergave hebben. Ook helpt de hoge resolutie om het scherm er mooier te laten uitkomen. Wel heeft het scherm last van, zoals verwacht, verkleuringen als er langs bepaalde hoeken naar gekeken word. Dit vind ik geen zwaar minpunt omdat ik altijd recht voor mijn monitor zit en hier dus niets van merk.

G-Sync

Het probleem
Net zoals meeste technologieën probeert G-Sync een probleem op te lossen. Maar wat is nu exact dat probleem?

Om het probleem te begrijpen zijn er twee belangrijke termen die je moet begrijpen, namelijk framerate en refresh rate. Zoals iedereen normaal zou moeten weten, word een film (maar ook games) gemaakt door heel snel achter elkaar foto's weer te geven. Het aantal keer per seconde dat zo'n foto word getoond is ook gekend als de framerate (uitgedrukt in FPS, Frames Per Second).
De refresh rate daarentegen is hoe vaak een scherm per seconde zijn beeld ververst (uitgedrukt in Hz) en dus een nieuwe "foto" of frame kan tonen. Is je scherm 60 Hz dan word zijn beeld 60 keer per seconde ververst.
In het geval dat de framerate gelijk is aan de refresh rate zal je dus alle frames zien. Bij een hogere framerate zal je bepaalde frames missen omdat het scherm er niet zoveel kan weergeven. En bij een lagere framerate zullen sommige frames langer worden getoond.

Het probleem dat G-Sync op lost is een probleem dat voorkomt omdat de framerate in games variabel is, maar refresh rate van een scherm constant is. In dit geval is het mogelijk dat er een fenomeen optreed genaamd screen tearing.
Screen tearing komt voor wanneer de framerate niet deelbaar is door de vaste refresh rate van het scherm. De strepen dat je dan ziet is omdat er 2 verschillende frames over elkaar worden geprojecteerd. Dit is geen nieuw probleem en natuurlijk bestond hier al een oplossing voor, namelijk V-Sync.
V-Sync vs G-Sync
Wat is V-Sync?
V-Sync of Vertical Synchronization is een technologie welke er voor zorgt dat de framerate in een game altijd gelijk loopt met de refresh rate van de monitor. Om dit te bereiken maak het gebruik van buffers.
De meest gebruikte vormen van V-Sync zijn double buffering en triple buffering.

Double buffering
Bij double buffering word er gebruik gemaakt van 2 buffers. De monitor buffer is de buffer waar de monitor de frames uit haalt welke moeten worden weergegeven. En de GPU buffer is de buffer welke door de grafische kaart word opgevuld met frrames. De grote van beide buffers is identiek en word bepaald door de refresh rate van het scherm. Er word dan met elke refresh cycle alle data gekopieerd van de GPU buffer naar de monitor buffer. Indien de grafische kaart meer frames kan renderen dan er plaats is in de buffer, moet de grafische kaart wachten tot de volgende refresh cycle waarbij de GPU buffer word over gekopieerd naar de monitor buffer.

Double buffering heeft wel 2 problemen. De eerste is dat het mogelijk is onafgewerkte frames te kopiëren naar de monitor buffer. En omdat het kopiëren tijd kost is het ook mogelijk dat er een refresh cycle start tijdens een kopieractie. In beide gevallen bestaat de kans dat screen tearing terug gaat voorkomen.

Triple buffering
Bij Triple buffering word, zoals de naam al doet vermoeden, gebruik gemaakt van 3 buffers. Je hebt nog steeds maar één monitor buffer, maar hebt er nu 2 voor de GPU. Eén van GPU buffers worden alle frames naar geschreven welke nog niet afgewerkt zijn (bvb als je nog maar 2/3 van de frame hebt kunnen renderen). De tweede GPU buffer bevat enkel complete frames en is dan ook de buffer waar de monitor buffer zijn frames uit gaat kopiëren. Hierdoor verlies je het grote nadeel van double buffering met het behoud van de voordelen van V-Sync. Wel kost Triple buffering meer videogeheugen en performantie, al zal je daar met moderne grafische kaarten niet te veel van merken.

Waarom heeft Nvidia dan G-Sync gemaakt, als je dit probleem al kon oplossen met V-Sync?
V-Sync lost inderdaad screen tearing op, maar hier zijn wel 2 grote nadelen aan verbonden. De eerste is input lag en de tweede is dat je framerate veel drastischer wijzigt onder V-Sync. Laten we stellen dat je een game speelt waar je PC gemiddeld tussen de 65 en 55 FPS haalt. In dat geval zou met V-Sync je FPS geregeld van 60 naar 30 FPS dalen. Zo'n drastische wijzigingen vallen natuurlijk heel hard op en worden door meeste mensen als storend ervaren. In dit geval is V-Sync dan ook geen goede oplossing, en zou ik afraden om het aan te laten staan.

Maar wat is G-Sync dan?
G-Sync is een technologie welke exact hetzelfde probleem oplost als V-Sync, maar dan zonder de nadelen. Om dat te doen heeft Nvidia een module gemaakt (genaamd G-Sync module) welke in een scherm moet worden ingebouwd. Deze module communiceert dan met de grafische kaart om zo de refresh rate aan te passen aan de framerate dat de grafische kaart behaald. Omdat met deze oplossing de refresh rate en framerate altijd (buiten als hoger/lager dan max/min refresh rate) synchroon lopen, heb je geen last van screen tearing.

Maar, hoor ik je al denken, wat als de framerate hoger is dan de refresh rate van de monitor?
Toen Nvidia G-Sync uitbracht zou in dit geval V-Sync aangezet worden om screen tearing te voorkomen. Maar Nvidia heeft niet zo lang geleden een driver uitgebracht die veel functies toe voegde aan G-Sync. Eén van die features was dat je nu kunt bepalen wat er gebeurt als je framerate hoger is dan de refresh rate van je scherm. De twee keuzes dat je hebt is om of niets te doen (dus mogelijk screen tearing), of om V-Sync te gebruiken.
Persoonlijk heeft mijn voorkeur in dit scenario om V-Sync af te zetten en als de game een optie heeft om de framerate te limiteren deze op 144 te zetten.
Buiten dat heeft deze update nu ook de mogelijkheid toegevoegd om G-Sync te gebruiken met games welke in windowed mode draaien.
G-Sync vs FreeSync
Waar G-Sync voor een korte tijd de enige oplossing was voor dit probleem, is sinds kort ook AMD met een concurrent komen aanzetten, namelijk FreeSync.

Wat is FreeSync?
FreeSync is net zoals G-Sync een technologie welke de refresh rate van een monitor variabel maakt. In tegenstelling tot G-Sync wordt er geen module extra ingebouwd in de monitor maar word de technologie opgenomen in de Displayport 1.2a specificatie. Hierdoor is de FreeSync, zoals de naam al aangeeft, gratis te implementeren door zowel monitor, als grafische kaart fabrikanten. Daardoor is FreeSync een veel goedkoper alternatief wat dezelfde oplossing bied.

Heeft die duurdere module dan echt geen voordelen?
Momenteel zijn er niet heel veel verschillen tussen de functionaliteiten van G-Sync en FreeSync. Het enige grote verschil ligt hem momenteel in hoe er word omgegaan met de refresh rate als je de minimum refresh rate van het scherm bereikt. Nvidia gebruikt in die scenario een systeem waar de refresh rate word verdubbeld, verdrievoudigd, enz... waardoor dezelfde frame langer word getoond. Bijvoorbeeld als je een fps van 34 hebt (de minimum refresh rate van de Swift is 35 Hz) dan gaat met G-Sync de refresh rate van het scherm 68 Hz zijn. Dit zorgt ervoor dat bij lage framerate screen tearing en vooral stuttering minder opvalt. Bij FreeSync word in dit geval de refresh rate omgezet naar de maximale refresh rate. Dit resulteert in een slechtere ervaring op lage framerates met FreeSync ten opzicht van G-Sync.

Ook houd niets Nvidia tegen om nieuwe functionaliteiten toe te voegen aan de G-Sync module in de toekomst. Deze module heeft meer geheugen dan het momenteel nodig heeft om enkel de refresh rate aan te sturen.
Is dit nu eigenlijk de meerprijs waard?
Vroeger hadden ze een term voor iemand dat geobsedeerd was met de grafische pracht van games. Deze persoon durfde me wel eens een graphics whore te noemen. Wel, ik ben een framerate whore.
Ik merk duidelijk verschil tussen 60 en 120 FPS. Bij de grote Triple A games voegt G-Sync dan ook veel toe. Bijvoorbeeld bij GTA V haal ik tussen de 90 en 120 FPS. Vroeger moest ik de keuze maken tussen screen tearing of heel merkbare framedrops van 120 naar 60 FPS. Dankzij G-Sync moet ik die keuze niet meer maken en kan ik ten volle genieten van de hogere framerate zonder de screen tearing. Voor deze reden alleen vind ik het de meerprijs zeker waard!
Vendor lockin :(
Voor het moment heb je niet echt te kiezen tussen beide technologieën. Heb je een Nvidia grafische kaart, dan moet je gaan voor G-Sync. Heb je een AMD grafische kaart, dan moet je gaan voor FreeSync. Niets houd Nvidia tegen om FreeSync te implementeren vermits het een open standaard is. Maar dit zou waarschijnlijk het einde van G-Sync betekenen en dat is duidelijk iets waar Nvidia geen baat bij zou hebben. Het is een spijtige zaak dat G-Sync eerder was want misschien hadden we dan nu één standaard gehad in plaats van 2 concurrerende die in alle eerlijkheid exact hetzelfde doen.

OSD

Excuses voor de slechte fotokwaliteit, ik slaagde er niet in om mooiere foto's te maken met mijn Lumia 930
De OSD van de Swift is heel basic en bevat niet veel geavanceerde opties. Maar de zaken welke er moeten zijn, zijn wel aanwezig.
Bij Color kan je de helderheid, contrast en kleurtemperatuur aanpassen.
Bij image kan je twee zaken aanpassen. Je kan OD (Overdrive) veranderen, dit zorgt ervoor dat de response time voor de pixels lager is. En ook ULMB (Ultra Low Motion Blur) kan je activeren, dit zorgt ervoor dat motion blur wordt onderdrukt. Hierdoor kan je bijvoorbeeld nog duidelijk de tekst kunt lezen in een word bestand als je deze rond beweegt op het scherm. Belangrijk is om te weten dat je OD en ULMB niet samen kan activeren. Ook ULMB en G-Sync kunnen niet tegelijk open staan (OD kan wel samen met G-Sync aanstaan).
Bij System Setup kan je informatie zien over de huidige resolutie/refresh rate van de monitor alsook zaken zoals taal en OSD plaatsing aanpassen. Als laatste heb je hier nog een optie genaamd LIGHT IN MOTION. Deze kan je gebruiken om de rode ring af te zetten, wat een heel goede optie is als je niet graag de rode ring in de poot van het scherm hebt.
Als laatste kan je ook twee handige zaken aanzetten. Een crosshair (als je dit in competitieve games doet, ben je wel een eikel) en een timer. De timer kan je zelf instellen en kan handig zijn in games zoals League of Legends of DOTA 2 waar bepaalde minions pas spawnen na een bepaald tijd. Of in Quake III/Unreal Tournament, waar bepaalde health pack ook respawnen na x aantal minuten.
Zelf heb ik nog nooit deze features gebruikt, maar het kan wel handig zijn dat ze er zijn.

Gebruik: Gaming

Bij een game monitor is hoe games er op spelen natuurlijk de belangrijkste ervaring. Gelukkig stelt de Swift hier niet teleur.
Om een beter beeld te geven zal ik even wat games schetsen welke ik op de Swift heb gespeeld:
GameFramerate
The Witcher 3Tussen 80 en 110 FPS
Dirty Bomb144 FPS, soms drops naar 90 FPS
Huniepop (GOTY 2015)144 FPS (zoals het hoort!)
GTA VTussen 90 en 120 FPS
Heroes of the StormTussen 70 en 110 FPS

Games zien er prachtig uit op dit scherm. Toen ik de monitor pas had was ik weggeblazen door hoe vloeiend alle games speelde. Ook de hogere resolutie zorgde duidelijk voor meer details in alle games dat ik speel.

Spijtig genoeg ondersteunen niet alle games de monitor ten volle. Zo zijn er nog wel eens developers die kiezen om een framerate lock van 60, of nog veel erger, 30 FPS op hun game in te stellen. Bij deze games haal je niets uit de hoge refresh rate en dat is heel jammer. Ik zie hier de laatste jaren wel veel beterschap in en het is zeldzaam dat games nog zo'n zaken uitsteken.

Laatst wil ik nog even mijn ervaring met Nvidia 3D Vision toevoegen. Hiervoor moet je een kit kopen waardoor je kan gamen in 3D. Dit is naar mijn mening zijn geld niet waard. Ja, veel games werken in 3D, maar het is duidelijk dat ze niet zijn gemaakt voor 3D of niet veel toevoegen door 3D te hebben. 3D Vision heeft ook nog als nadeel dat je geen G-Sync kan aanzetten. En ook de benodigde performantie voor 3D Vision zorgt ervoor dat ik een vloeiendere game verkies boven één welke in 3D draait.

Gebruik: Productiviteit

Dit scherm kopen enkel voor productiviteit is waanzin, maar vermits ik hem al voor mijn hobby heb gekocht kan ik het ook eens even hebben over hoe de monitor werkt voor meer productieve zaken.
Zelf gebruik ik de monitor elke keer dat ik aan teleworking doe, dat is ongeveer 2 keer per maand, sommige maanden wat meer. Het scherm is ideaal om op te werken. De hogere resolutie is perfect om wat meer ruimte te krijgen zonder dat alles te klein word. Als je zoals mij veel werkt met Excel zul je ervan houden dat je makkelijk 4 Excel files tegelijk kan open hebben. Ook is het heel leuk dat het scherm instant-on is, daarmee wil ik zeggen dat er geen splashscherm is maar dat de monitor meteen aan staat en dat je hem meteen kan gebruiken.

De Swift zijn primaire doel is gaming, maar ook als werkmonitor kan deze heel goed worden gebruikt dankzij zijn hoge resolutie welke meer schermruimte geeft.

De Swift is een prachtige monitor welke voor zijn prijs een gigantische set aan features geeft. Zaken als 1440P, 144 Hz, G-Sync en ULMB voegen echt veel toe. En daardoor kan ik zonder twijfel zeggen dat menig gamer (met Nvidia grafische kaart) zich de aanschaf van deze monitor niet gaat beklagen.

Wel moet ik erbij zeggen dat er vandaag de dag wel een concurrent is, namelijk de Acer XB270HU. Deze is naar mijn mening, dankzij het IPS paneel, een betere aanschaf dan de Swift. Dit maakt van de Swift geen slechte monitor, de Swift is zelfs goedkoper dan de Acer. Maar als je zoals mij graag het beste van het beste hebt. Dan bied de Acer nu meer dan de huidige versie van de Swift (er is onlangs een nieuwe versie aangekondigd die ook een IPS paneel gaat hebben :)).

Ik schrijf dit nog steeds om mijn Nederlandse schrijftaal te verbeteren, dus schrijf-, spel- of tikfouten hoor ik graag :)

Heb jij ook een Asus ROG Swift PG278Q Zwart?

Mooie review, wat mij betreft een dikke +3. Dit aangezien ik dit een review vind die wat mij betreft in de spotlight mag.

Klein foutje in de Neerlandsche taal gevonden: Spijtig genoeg ondersteunen wel niet alle games de monitor ten volle. Moet waarschijnlijk alleen niet zijn :P (3e alinea van Gebruik: Gaming)

Ik zeg ga zo door!

edit, gewoon een +3 gegeven. De paar onscherpe foto's mogen de pret eigenlijk niet drukken :X

[Reactie gewijzigd door Szwoar op 23 juli 2015 11:43]

Aangepast.
Bedankt voor de lovende woorden! :)
Foto's maken is niet echt mijn ding, heb ook maar enkel een Lumia 930 als fototoestel.
Ik probeer mij meer te focussen op de gebruikservaring omdat ik dit het belangrijkste vind in een review.
Kan ik begrijpen, niet iedereen interesseert zich genoeg in fotografie om daarvoor een speciaal toestel voor aan te schaffen :P Ik ben daar ook een van.

De gebruikerservaring zit wel goed, vooral het stuk over V-Sync, G-Sync en FreeSync was erg leerzaam en zeker een mooie toevoeging
Heb zelf deze monitor, dit is eindelijke een goede review waarin je heel gedetailleerd op alle technieken in gaat! Dikke +3!!!

Off topic: mijne + jouwe + nog één voor surround? :P
Wow, zeer gave review dikke +3 Top :)
Ik mis foto's vanuit meerdere kijkhoeken, zoals dit plaatje: http://content.hwigroup.n...4/33/samsung-s27a850d.jpg
Toffe review! Ook erg leerzaam en leuk die uitleg over V-Sync G-Sync en het stukje van Freesync! Weer wat geleerd :)
Mooie review! Krijg toch wel zin in zo'n scherm. :D
Leuke en informatieve review. Ik ben zelf ook op zoek naar een 144hz g sync monitor met ips paneel. Dat wordt dus of de acer of de pg27q9 wanneer deze uit is.

Bedankt voor de info! +3
Goed geschreven en informatieve review!

Zelf heb ik ook getwijfeld dit scherm aan te schaffen, maar door de vele fouten waar naar verhouding veel mensen zich over beklagen heb ik toch besloten om te wachten op wat de PG279Q gaat doen.
Yes yes, strakke review. Ik ben zelf aan 't twijfelen tussen de Dell U2715H en een G-Sync monitor. Persoonlijk ben ik een huge GFX whore i.c.m. een framerate whore. Ik erger me dood als ik een game niet op ultra kan draaien (en dan bedoel ik ultra met 60+ FPS). 't Voordeel voor mij is dat ik screentearing eigenlijk niet zie. Niet zien = niet ergeren, dus dat scheelt in de portemonnee.

Ik twijfel nog steeds, maar dank je voor je tijd & inzet. Lekker doorgaan met schrijven kerel!
Ik zie tevens vaak "word" langs komen. Ik ben absoluut geen Nederlandse schrijfstijl expert maar (correct me if I'm wrong) is "word" 90% v/d tijd met "dt" (bron: *klik*).

Thanks! _/-\o_
Top artikel!

Ik heb deze monitor echt geweldig!
Ik wil er nog 2 kopen ik heb 2X gtx 770 in mijn computer zitten hoe kan ik 3X deze monitor aansluiten omdat ik maar 2X display port hebt.. En deze monitor kan alleen maar aangesloten worden via display port.

Iemans tips hoe ik dit het beste kan doen en dat ik wel op alle monitoren de 144 hz kan houden?

Alvast bedankt!

Gr.

Lee
Normaal kan je met displayport daisychainen.
Hoe je dat exact doet zal je wel ergens op google vinden ;)
Link -> http://www.displayport.or...ingle-displayport-output/