Specificaties 64GB microSDXC, ¤0,766 per GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB Review

elhopoTestpanel 14 juli 2015, laatste update op 27 juli 2015, 1.456 views

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB (Testpanel)

Een supersnel kaartje, snel genoeg voor iedere toepassing die je kan bedenken. Daar betaal je helaas ook wat meer voor. Verder is het een prima keus.

Pluspunten

• Fenomenaal snel
  • 10 jaar garantie
  • Inclusief SD adapter
  • Robuust

Minpunten

• Aan de prijzige kant
  • Haalt net niet de opgegeven snelheid

Review Samsung Pro+ microSDHC + SD-adapter 64GB

Inhoudsopgave

Een paar weken terug stond op de voorpagina van Tweakers een oproep voor mensen die mee wilden doen met het Samsung Pro Plus Testpanel. Samsung heeft in mei een nieuwe serie geheugenkaartjes geïntroduceerd, en naar aanleiding daarvan werd een twintigtal Tweakers gevraagd om deze te testen. Ik heb mij hiervoor ingeschreven, en ik mocht meedoen.
Op de testdag was er voor het kantoor van Tweakers een complete skatebaan gebouwd waar we door middel van foto's maken en filmen de kaartjes goed konden testen en vergelijken met wat langzamere kaartjes. Om het laatste beetje snelheid er uit te kunnen persen had Samsung ook nog een aantal NX1 camera's en nog twee NX500 camera's meegenomen. Op zich al leuk, maar alle testers kregen ook nog eens een kaartje mee om thuis verder te kunnen testen, wat natuurlijk helemaal leuk is.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die het merk Samsung niet kennen. Ze maken tv's, telefoons, camera's, SSD schijven, wasmachines en nog veel meer. Ze maken dus ook SD geheugenkaartjes. Logisch ook, gezien de succesvolle lijn van SSD schijven. Sandisk is denk ik de bekendste fabrikant wat betreft geheugenkaartjes, en tot nu toe kocht ik die bijna altijd. Ik ben wel benieuwd wat de Samsung kaartjes anders maakt dan die van Sandisk. Ik ben het hele huis doorgelopen en heb een aantal kaartjes gevonden die ik meeneem in de vergelijking. Omdat de meeste professionele fotografen nog altijd zweren bij Compact flash kaarten heb ik daar ook een van meegenomen in de test.

Nog even de inhoud van de verpakking:
  • Plastic houder voor alles
  • Plastic beschermhoesje voor de SD kaart en de adapter
  • Passieve adapter van micro SD naar SD
  • Micro SD kaart

Fabrikantcode MB-MD64DA/EU
Capaciteit 64 GB (ook verkrijgbaar in 32 GB)
Interface UHS-I
Type SDXC / Micro SDXC
Leessnelheid tot 95 MB/s
Schrijfsnelheid tot 90 MB/s
Snelheidsklasse Grade 3, class 10
Garantie 10 jaar

De SD standaard gaat over een aantal variabelen. Als eerste over de capaciteit. Toen de standaard in 1999 werd bedacht als aanvulling op de MMC kaartjes die er toen al waren werd er nog niet gedacht aan de enorme capaciteiten die er tegenwoordig zijn. Hierdoor zijn later nieuwe specificaties toegevoegd die grotere capaciteiten mogelijk maken. Dit zijn de soorten die er nu zijn:
  • SDSC (SD): 1 MB tot 2 GB, er zijn enkele 4 GB kaartjes gemaakt
  • SDHC (SD High Capacity): >2 GB tot 32 GB
  • SDXC (SD Extended Capacity): >32 GB tot 2 TB
Dan het fysieke formaat van het kaartje zelf. Hoewel SD kaartjes vrij klein zijn zijn ze nog altijd veel te groot voor bijvoorbeeld een telefoon. Om die reden zijn naast het standaard formaat ook mini SD kaarten en micro SD kaarten gespecificeerd. Van de drie formaten komen standaard SD en micro SD kaarten het meeste voor.
Dan de snelheid. Dit was tot voor kort nog relatief eenvoudig. Een hogere 'class' waarde betekende ook een hogere snelheid. Helaas heeft iemand besloten dat ze niet hoger gaan dan class 10, wat staat voor 10 MB/s. De class waarde is te herkennen aan de C met een getal erin. Hierna zijn ze overgestapt op de UHS speed class, wat staat voor Ultra High Speed. Deze klasse is te herkennen aan de U met een getal erin. U1 staat voor 10 MB/s en U3 voor 30 MB/s. Hoewel de Samsung kaartjes volgens de specs 90 MB/s kunnen verstouwen hebben ze een U3 snelheidsklasse, dit omdat de specificatie nog niet hoger gaat.
Dan de interface. Snellere kaartjes betekenen helaas vaak ook een andere interface. Je kan het zien als USB2 vs USB3. Om de verwarring compleet te maken heet die nieuwe snellere interface ook UHS, dus de Ultra High Speed bus. Deze zijn er in twee versies.
Versie I, gespecificeerd in Sd specificatie 3.01 gaat uit van een klokfrequentie van 100 MHZ, 4 x zo snel als de originele specificatie. Per kloktik worden er 4 bits worden verstuurd. Dit resulteert in 50 MB/s maar omdat er ook nog een UHS 104 standaard is bedacht, die tot 208 MHZ gaat, kan in theorie 104 MB/s gehaald worden. De Samsung specificatie zit hier wel heel dicht bij, sneller zal wel haast niet gaan, dit ook in verband met wat overhead in het protocol. Deze kaarten zijn herkenbaar aan het romeinse cijfer I naast het SDXC logo. Versie II, gespecificeerd in SD specificatie 4.0 gaat tot 312 MB/s. Dit wordt behaald door een extra rij pinnen op het kaartje, 17 pinnen totaal voor een standaard maat SD kaart en 16 voor een micro SD kaart. Deze kaarten zijn herkenbaar aan het romeinse cijfer II naast het SDXC logo.
Om het verhaal nog even compleet te maken zijn er ook nog SDIO kaartjes. Deze hebben extra functies om bijvoorbeeld Wifi, bluetooth, GPS etc toe te voegen. Dit moet dan wel ondersteund worden door het apparaat waar de kaartjes in gaan.

Volgens Samsung kunnen deze kaartjes behoorlijk wat hebben. Zo kunnen ze tot 72 uur in zeewater doorstaan, kunnen ze temperaturen van -25 tot +85 graden Celsius doorstaan, zijn ze beschermd tegen röntgenstralen, ze zijn magneetbestendig en schokbestendig (tot 1500g).

Ik heb het geheugenkaartje getest op duurzaamheid, en daar heb ik een filmpje van gemaakt. Hier het resultaat:

Ik heb bij wijze van test het kaartje van de eerste verdieping uit het raam gegooid, en daarna het kaartje een paar uur in de vriezer gelegd bij -18 graden. Nadat het kaartje weer op temperatuur was gekomen heb ik hem met een magneet proberen te bewerken door eerst een sterke magneet ertegenaan te houden, en later die er heen en weer langs te halen. Daarna heb ik het kaartje verwarmd tot ongeveer 80 graden en als laatste nog een uurtje in het water gelegd. Na deze mishandelingen heb ik het kaartje getest, en alles werkte nog steeds prima. Er zitten nu wel wat kleine krasjes op, maar we weten wel zeker dat de kaart robuust is.
Hou er echter wel rekening mee dat wanneer je het kaartje in een adapter gebruikt, deze door wat harde tikken er iets uit kan glijden. Hij zit niet vast, en blijft alleen door frictie zitten. Met wat harde tikken lukte het mij om het micro-SDHC kaartje iets uit de adapter te laten schieten, waardoor hij misschien niet meer contact zou maken. Dit ligt overigens niet aan Samsung, alle andere adapters die ik heb hebben hetzelfde probleem. Het is trouwens simpel op te lossen door er een klein plakbandje overheen te doen.

Ik heb even door het huis gelopen en heb een verscheidenheid aan kaartjes opgedoken. Het is denk ik een leuke vergelijking. Ik heb deze kaartjes getest:Alle testen zijn gedaan met de Transcend Multi-Card Reader RDF8 op USB3 aangesloten op een Dell XPS met een I7 2630QM.

Samsung Pro Plus
Allereerst de Samsung Pro +. Op zich natuurlijk snel, maar hij haalt niet de beloofde snelheid. Dat kan aan een aantal zaken liggen. ik heb speciaal deze kaartlezer gekocht om goede benchmarks te kunnen draaien, en ook op internet wordt deze lezer goed aangeprezen. Het kan natuurlijk dat onder specifieke synthetische benchmarks de beloofde snelheid wel wordt gehaald, maar bij mij dus net niet. Ik heb de benchmark een paar keer gedraaid, ook met een andere lezer en met- en zonder adapter. Een andere lezer, de ingebouwde van mijn laptop, was wel trager. Met of zonder adapter maakte geen verschil.

Sandisk Extreme CF
Dan de Sandisk Extreme CF kaart.
Volgens de specificaties moet deze 60 MB/s kunnen halen. Op een haar na haalt hij deze schrijfsnelheid ook. De andere snelheden zijn wel opvallend veel lager dan de Samsung Pro +. Voor fotografie en video filmen zijn ze echter minder belangrijk. Voor gebruik in een mobiel apparaat maakt het wel verschil, maar daar worden CF kaarten tegenwoordig nauwelijks nog voor gebruikt.

Sandisk ultra class 10
Dan de Sandisk Ultra kaart
Er staat op het kaartje 30 MB/s. Dit lijkt te gaan over de leessnelheid, hoewel deze met 42 MB/s wel hoger ligt. De schrijfsnelheid is voldoende voor de class 10 specificatie, en deze kaart zal dan ook prima voldoen voor bijvoorbeeld full HD video, waar ik hem normaal voor gebruik.

Sandisk class 4
Dan een eenvoudige class 4 geheugenkaart van Sandisk.
Dit kaartje gebruik ik in mijn compactcamera, die ik wel eens meeneem als ik geen zin heb om met veel spullen te sjouwen. De schrijfsnelheid is voldoende voor de class 4 specificatie. Ik heb hem wel eens gebruikt als test om een stukje te filmen op full HD, en dat werkte ook prima.

Deze kleine test toont aan dat SD geheugenkaarten tegenwoordig ontzettend snel kunnen zijn, het is zelfs de snelste kaart die ik in mijn bezit heb. Natuurlijk zijn er wel snellere kaarten, maar dan heb je het over een andere interface (UHS-II) of veel duurdere CF kaarten. Daarnaast is UHS-II nog zo nieuw dat het nog nauwelijks ondersteund wordt. Over de betrouwbaarheid valt nog niet veel te zeggen. Tijdens alle testen heb ik verder geen stabiliteitsproblemen gehad. Wat wel vreemd is is dat de beloofde snelheid niet wordt gehaald. Helaas heb ik geen vergelijkbaar kaartje van een ander merk om te zien of het aan het kaartje ligt of ergens anders aan.

Waar heb je nou zo'n supersnelle geheugenkaart voor nodig? Camerasensoren bevatten steeds meer megapixels. De NX1 van Samsung bevat bijvoorbeeld 28 megapixels. Als fotograaf maak je het liefste een foto in RAW formaat, wat betekent dat de informatie bijna zonder bewerking wordt opgeslagen, omdat bij het converteren en comprimeren naar JPG veel informatie wordt weggegooid. Hierdoor krijg je wel zeer grote bestanden. Als zo'n camera vervolgens 15 foto's per seconde kan maken, kan je je voorstellen dat daar flink wat MB's vandaan komen. Waarom zou je 15 foto's per seconde willen maken? Nou, bij snel bewegende actiemomenten is het handiger om de ontspanknop van de camera ingedrukt te houden, en zoveel mogelijk foto's achter elkaar te maken, zodat de kans dat je net de goede foto hebt groter wordt. Dit wordt wel burst mode genoemd. Hier een voorbeeldje:
bikertrick

Deze reeks van 20 foto's heb ik genomen op de Samsung Pro Plus Testpanel testdag. Hoe meer foto's je neemt, hoe groter de kans dat net de goede foto ertussen zit.

Even een rekenvoorbeeld: Stel dat je alleen fotografeert in jpg. De Samsung NX1 heeft een sensor van 28 megapixel, wat resulteert in een foto van ongeveer 9 MB. 15 foto's X 9 MB is 135 MB per seconde. Je kan je voorstellen dat het interne geheugen van de camera al snel volloopt, dit kan volgens de specificaties al bij 20 foto's zijn, en dan is dus de snelheid van je kaart bepalend voor het aantal foto's per seconde wat je nog kan halen. Op de testdag heb ik ook foto's gemaakt met de NX1, en na een paar seconde in burst mode halveerde de snelheid ongeveer. Dat is nog altijd een snelheid van 8 foto's per seconde. Met een langzamere geheugenkaart haalde ik nog maar 2 a 3 foto's per seconde, wat dus een behoorlijk verschil is.

Ook filmen in het 4K formaat vraagt behoorlijk wat data dus ook daar is een snelle kaart gewenst. Er zijn steeds meer camera's die in 4K kunnen filmen, dus ook daar is het prettig om een snelle kaart te hebben. Ook kan je door te filmen in 4K daar weer beelden uit halen, en die bewaren als foto van 8 megapixel. Kwa burst fotograferen is dat natuurlijk helemaal ideaal. Zie hierover ook het stukje van Jeroen Horlings van Tweakers, het stukje over video :

reviews: De toekomst van de fotografie: mooiere foto's met minder moeite

Er zijn ook steeds meer mobiele telefoons die een micro SD kaartje ondersteunen en daar merk je ook veel verschil in snelheid. Bij het laden van kaarten voor navigatie bijvoorbeeld, of het inladen van foto's om er doorheen te bladeren. Ik heb dit even kort getest in de telefoon van mijn vrouw, en alles ging snel en soepel. Ik heb hem daarna er snel weer uitgehaald omdat ik bang was dat ze hem anders wilde houden.

Daarnaast : Niemand houdt van wachten. Zeker niet als je net terug bent van vakantie en een paar honderd foto's of filmpjes van je kaartje moet afhalen, of misschien wat e-books of muziek op je kaartje wil zetten.

Mocht je op zoek zijn naar een iets lagere snelheid, maar wel UHS class I dan zou je prima voor de Samsung Evo Micro SDXC kunnen gaan. Voor onder de 30 euro heb je een prima kaart die maar net even trager is dan de Pro+, met bijna dezelfde garanties. Als dat voldoet voor waarvoor je de kaart nodig hebt, is het een prima alternatief. Als je in de pricewatch op exact dezelfde snelheid gaat zoeken komt er een goedkoper alternatief uit in de vorm van de Sandisk Extreme Pro. Deze heeft ongeveer dezelfde specificaties, maar is al te koop voor onder de 60 euro, terwijl de Samsung op het moment van schrijven voor net iets minder dan 74 euro te verkrijgen is. Nu is de Sandisk geïntroduceerd in november 2014, en is hij dus al langer beschikbaar dan de Samsung. Het lijkt er dan ook op dat veel winkels eerst hun oude voorraad van verkopen van de voorloper, de Samsung Pro(zonder de +). Deze is bijna net zo snel als het Pro+ model, maar voldoet officieel aan de U1 classificatie, en niet aan U3, waar de Samsung Pro+ wel aan voldoet. Mijn verwachting is dat wanneer de oude voorraden op zijn, de prijs wel zal gaan zakken. Let trouwens wel op of je niet perse een U3 variant nodig hebt. Sommige camera's weigeren anders om in 4K op te nemen, ook al is de kaart verder snel genoeg.

De Samsung 64 GB Pro+ SDXC kaart is het topmodel van Samsung. Dit uit zich in de extreem hoge snelheid en de garanties die ze geven op robuustheid. Het is een high end kaartje met een high end snelheid, en helaas ook een hogere prijs. de beloofde snelheid wordt net niet gehaald. Of de echte snelheid dan nog voldoende is? Dat is natuurlijk afhankelijk van de toepassing. Aangezien het maar weinig scheelt met het theoretische maximum denk ik dat dit kaartje in vrijwel alle gevallen voldoende snel zal zijn. Mocht je met een minder hoge snelheid toekunnen, dan kan je prima toe met de Evo variant of zolang de Pro variant nog verkrijgbaar is de Pro variant (mits je geen U3 nodig hebt).

Transcend Multi-Card Reader RDF8
Dell XPS met een I7 2630QM
Samsung NX1
Panasonic HDC-SD800
Canon EOS 7D (met CF > SD converter)

Bij deze wil ik Tweakers.net en Samsung bedanken voor de leerzame workshop en de geheugenkaart die ik van ze gekregen heb. Ik heb een erg leuke dag gehad, en veel geleerd. Ook de modellen en skaters / bikers / boarders bedankt voor het geduld wat jullie met de groep hebben gehad en de coole tricks die jullie hebben uitgevoerd! Hierbij nog even een sfeerimpressie van de testdag.

Naast het parkeerterrein was ook nog een kunstwerk met PVC buizen:

En nog een tweede kunstwerkje:

Of bekijk hier mijn album:

Heb jij ook een Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB?