Nvidia Shield Tablet WiFi 16GB Zwart Review

Pshygo 12 juli 2015, 2.691 views

Nvidia Shield Tablet WiFi 16GB Zwart

Goeie bijna stock Android tablet met veel optimalisatie voor gamers en power-users in het algemeen, met wat haken en ogen voor gamers. De formfactor is ideaal en is goed als setupbox te gebruiken doormiddel van de mini HDMI poort. Prijs is goed te doen, maar kan snel aantikken met accessoires.

Pluspunten

• Stevig gebouwd, ook erg mooi naar mijn mening
  • De mini HDMI poort is erg handig, ik kijk vaak Youtube videos, films en series op tv met m'n Shield
  • Front facing speakers!!
  • Scherm is erg mooi
  • Ontzettend snel
  • Gaming ervaring, mits je zorgt voor goed internet, is echt geweldig
  • Prijs, meer hierover later

Minpunten

• Knoppen zijn verschrikkelijk, maar daar zijn oplossingen voor.
  • Door de hdmi poort wordt het scherm gecropt op de tv, dit waars ivm de 1920x1200 resolutie
  • Komt toch met wat apps die je nooit gebruikt
  • Prijs, meer hierover later

Ik open deze review met het zeggen dat dit mijn eerste echt uitgebreide review zal zijn, graag wat opbouwende kritiek wat je vind van mijn schrijfstijl en review zelf. Dit wordt een lange review omdat dit meer mijn ervaringen en andermans reacties zal bevatten.

Lange tijd terug, toen de Nvidia Shield Portable nog "Project Shield heette" zag ik hier een stuk over op de tv van Gamekings, ik dacht meteen, die moet ik hebben, want ik zocht al lange tijd naar een nieuwe handheld, want de PSP was al ver verouderd, over de Vita hoorde ik destijds niet veel goeds en Nintendo had ook niet veel soeps wat ik graag wilde in een handheld. Ik vond het erg jammer dat Shield Portable toen die eenmaal uitkwam niet in Europa te verkrijgen was.

Een nieuw jaar, een nieuwe Shield, ik was meteen weer hyped over Nvidia's nieuwe spelendingetje, al helemaal toen ik hoorde dat deze ook bij ons in de winkels zou liggen. Ik had destijds geen bijbaantje en dus niet het geld er een te kopen dus daar kwam verder ook niet veel van.

Tot april dit jaar, ik besloot er een te kopen en heb er geen spijt van. Ik had hem gehaald bij de Paradigit in de stad voor ik met vrienden een LAN-party ging houden. Ik had er even naar gekeken maar heb er niet zo veel mee gedaan toen.

Scherm en TV mode
Ik begon er wat films en series op te downloaden en wauw dat scherm is mooi. Via de HDMI poort kan je ook het scherm streamen naar je tv waardoor je lekker op de bank kan hangen en zo je favo serie kan kijken. Ik merkte hier wel dat het scherm hier wordt gecropt, dit waarschijnlijk door de andere resolutie die tv's hanteren, tv's hebben 1920x1080, maar de Shield heeft een 1920x1200, hierdoor verlies je voornamelijk aan de bovenkant een stuk van het scherm, waar meldingen worden weergeven en wanneer het een pop-up is, dan wordt vaak alleen de bovenste helft weergeven, dit kan simpel worden opgelost met een sofware update lijkt mij, ik vraag me af waarom dit nog niet is gedaan. Wanneer je gaat gamen via Shield wordt dit dan weer wel opgelost.

Speakers
De speakers zijn ook weer iets waar ik heel erg over te spreken ben, ze zijn erg hard en de bass ports maken het alleen maar beter.
Er zit een 3.5mm headset, microfoon combo jack op de Shield, ik heb hier ook mijn nieuwe headset op uitgekozen, nadat mijn TB PX21 was kapot gegaan, ik heb hiervoor de Kingston HyperX Cloud 2 voor gehaald, (review daarvan komt eraan :P) gamen wordt hierdoor geweldig in de woonkamer, ik kan lekker volledige pc-games spelen op de bank terwijl mijn ouders Man bijt hond kijken.

Op de controller, zit er ook nog een combo jack, hierdoor kan je als je games streamed op je tv door de HDMI poort, ongestoord gamen met geweldig geluid via je headset. De enige keer wanneer ik problemen met dit ondervond, is wanneer ik VLC gebruikte met een koptelefoon op de controller, deze ging dan crashen zonder rede lijkt mij? Afijn, gebruik ik wel de build in player.

Behuizing en knoppen
Mijn eerste Shield had een productie fout, het scherm was aan de camera kant niet flush met de speakergrill, ik had hem terug gebracht bij Paradigit met het bericht dat ik hem 2 tot 4 weken niet zou hebben, ik kreeg na 2 weken bericht dat ik een nieuwe kreeg omdat reparatie te duur zou zien, deze had geen fouten in de productie.
Bij mijn eerste Shield had ik 1 keer dat ik hem in de ochtend van de lader haalde en dat ik zag dat aan de rechter onderzijde de achterkant los liet, ik drukte het maar terug, maar toen ik even op internet zocht zag ik dat meer mensen last hadden van dit fenomeen. Ook hadden mensen het er over dat hij langs de randen random brakhttp://imgur.com/a/B8qwO, dit is met geen van beide van mijn Shield's gebeurt. Ik vraag me af wat die mensen met hun tablet doen want de Shield Tablet is ontzettend stevig gebouwd.

Over de knoppen wordt op internet veel gesproken, dat ze niet zo heel erg goed zijn. Ik ga hier even mijn zegje over doen, ze zijn niet, niet zo goed, ze zijn echt verschrikkelijk. Ze hebben bijna geen bijna travel, geen tactile click en zijn zo klein dat ik ze niet goed kan voelen wanneer ik niet naar de tablet kijk om de volume te verhogen of verlagen.
Maar hier hebben ze een mooie oplossing voor hoor! Koop je de Nvidia Shield Wireless Controller voor 65,- dan kan je de volume via daar veranderen, maar het wordt beter, met de Nvidia Shield Cover voor 35,- wordt die unlocked wanneer je die openmaakt.

Software, stylus en camera
Met de laatste update runt de Shield Tablet 5.0.1, wat heerlijk runt met de snelle processor, de Tegra K1, al komt hij wel met een paar bloatware apps die ik heb verwijderd na een ellelang gevecht met mijn computer om hem te rooten. De schuldigen zijn: Evernote, Just write en Nvidia Dabbler. Evernote en Just write zijn notitie apps die je ook op andere apparaten kunt gebruiken, maar heb ik beide 1 keer opgestart om te kijken wat het was.
Nvidia Dabbler is een teken app, die er leuk uit ziet maar weer een app die ik eigenlijk maar 1 keer heb opgestart om te kijken of het was is, maar dit is alleen voor iemand als je graag tekent op je tablet.
De Dabbler app werkt wel alleen met de stylus die je er bij krijgt, dit is nog eigenlijk wel echt een ontzettend goeie stylus, maar zit de meeste van de tijd dat ik hem gebruik opgeborgen.

Over de camera heb ik nog minder te vertellen, ik skype wel eens en dan gooi ik even de camera aan en mensen zeggen dat hij er erg goed uit ziet, maar meer doe ik er niet echt mee.

Gaming
De Shield Tablet is gemaakt met de intentie dat ermee wordt gegamed en dat kan die goed, android games runnen met in hoeverre de graphics omhoog wordt gezet tot max zonder enige lagg. Asphalt 8 ziet er geweldig uit en zonder enige lagg is het erg fijn te spelen. Ik heb ook geprobeert om de Dolphin emulator te gebruiken maar deze deed het niet goed en ik heb er maar op opgegeven. PPSSPP werkt wel goed, ik had er Star Wars Battlefront: Elite squadron op gedownload en met de game mapping, waarmee je onscreen knoppen kan binden naar de knoppen op je controller speelt het ontzettend lekker.
De The Walking Dead game port naar android is ook ontzettend leuk, alleen je krijgt episode 1 gratis en dan moet je de rest kopen voor 12 euro, wat toch een beetje veel is voor een Android spel. Al helemaal als je in gedachte neemt dat je seizoen 1 kan spelen via "Grid", wat ik nu verder zal toelichten.

Grid is de (nu nog gratis) game stream service die je kan gebruiken op de Shield familie, dat werkt een beetje als Netflix, je betaalt er x euro voor per maand voor en dan kan je je media streamen, in dit geval games, wat ontzettend goed werkt, maar wat ik bij de plus punten heb gezegt, je moet zorgen voor een goede internet verbinding, dit kan door een goeie router te gebruiken, wat ik thuis helaas niet heb, ik zal mijn ouders nog even moeten overtuigen een leuke router te gaan halen, ik heb de Asus RT-AC68U op het oog, een van de Gamestream ready routers, dus wellicht hier een vervolg op. Maar dus, om dat op te lossen had ik via Ebay een ethernet adapter gekocht voor 1,50, deze werkte niet dus daar had ik verder niets mee gedaan en toen had ik iets meer geÔnvesteerd in een betere adapter, de Plugable USB 2.0 Gigabit lan adapter, op internet stond dat deze wel zou werken met de Shield Tablet en staat zo ook geadverteerd op de website van Plugable.
Met een goede internet verbinding heb je echt een geweldige game ervaring. Ik heb zelden tot geen last van input lagg van de controller en fps zie ik ook niet gedropt, via wifi kon ik niet eens 2 minuten spelen met 720p maar via de ethernet adapter had ik een stabiele game ervaring met 1080p. Het is alleen wel een beetje ghetto met een lange kabel van de meterkast naar de televisie met alle kabels en adapters eraan, maar is het waard voor de 1080p want 720p ziet er niet zo mooi uit op zo'n groot beeld.

PC streaming is oke, maar kan beter, wanneer je even naar Skype gaat om een call op te nemen en terug gaat naar de stream, blijft de balk van back-home-multitask onderin staan, deze gaat ook niet weg wanneer je naar fullscreen mode gaat, erg irritant. Wanneer er iets crasht wordt je geforceerd om naar je computer te gaan om het op te lossen, maar verder gaat het gamen oke, Steam wordt geopend via gamestream in big picture mode, iets wat verrassend oke is op dit soort apparaten. De lijst van games die gamestream supporten is nog altijd groeiend, naast de bovengenoemde irritaties werkt alles erg fijn. Het enige spel wat niet goed werkt via Gamestream is Mark of the Ninja, maar daar valt overheen te kijken.

Om dit in context te plaatsen, ik zit op de middelbare school op de Havo, waarin erg veel mensen zich niet in de tabletmarkt of Nvidia verdiepen, dus wanneer ik de tablet uit mijn tas haalde om even de Wiskunde huiswerk antwoorden op een PDF openende, werd er veel gezegd dat het ontwerp een beetje een ripoff was op het ontwerp van de HTC One. Verder werd er door "casuals" niet veel meer gezegt. Van iemand die wist wat de Nvidia Shield Tablet was, werden zijn ogen groot en zijn mond sperde open van verbazing toen ik hem tevoorschijn haalde.

Performance en Benchmarks
Performance is echt geweldig, hij reageert geweldig, speelt spellen dus goed af en is ontzettend snel. Via de settings kom je in de SHIELD Power Control, hierin kan je verschillende performance profielen selecteren, ik dacht "oh dat is weer zoiets wat een placebo moet geven hoe goed iets moet runnen". Nee, zeker niet, het spel Shadow Fight 2 is bijna niet speelbaar met het profiel "battery saver".
Hieronder benchmarks in de modes "max performance" en "battery saver" wat volgens mij voor zich spreekt:

Battery saver
Antutu: 31129
3DMark Icestorm: 14621

Max performance:
Antutu: 56117
3DMark Icestorm:32177

Zoals je ziet is de Shield een powerhouse, wat in max performance een van de hoogste scores haalt in beide van deze benchmarks, bij 3DMark zijn de enige apparaten die boven de Shield staan uitgerust met Ultrabook processors en uiteraard, Nvidia's nieuwe Shield TV met de prachtige processor Tegra X1.

Prijs en accessoires
De Shield Tablet kost 300,- voor het 16GB wifi model en 400,- voor 32GB met LTE. Iets wat mij onnodig leek en daarnaast ontzettend duur als je ook nog per maand een 4G abonnement moet betalen.

300,- Is niet erg duur voor een ontzettend snelle, bijna stock Android tablet. Voor normale gebruikers is meer uitgeven niet nodig, maar gamers die willen gamen, zullen wat meer moeten neertellen.

Als eerst de officiŽle accesoires, de controller, wil je kunnen gamen, tikt 65,- erbij, je kan een goedkopere bluetooth controller kopen, maar daar krijg je meer last van input lagg omdat de Nvidia controller wireless AC gebruikt over 5Ghz.
De Shield cover is geen must have, maar een hoesje wel, het liefst een wat tegelijk een stand is, wil je bijvoorbeeld aan tafel even gamen. Deze tikt weer 35,- erbij
Ik had nog een 8GB micro SD kaartje liggen, maar meer en vooral een snelle micro SD kaart is nodig wil je spellen overplaatsen op het micro SD kaartje, die kunnen nog aardig duur zijn voor een met een hoge capaciteit.

Wil je League of legends spelen, dan heb je so wie so de volgende dingen nodig: een OTG kabel (Micro usb naar full size USB) en een USB hub, dan kan je een toetsenbord en muis gebruiken. Bluetooth is naar mijn mening geen optie, de muis is vaak niet lekker bij lange game sessies en het toetsenbord is erg klein en zo ook de toetsen, ook zijn dit vaak toetsen met erg weinig travel wat niet fijn gamed. De kabel en hub hebben mij samen zo'n 15,- gekost.

Ik wilde er zeker van zijn dat ik dit keer een werkende ethernet adapter kocht, dus na even zoeken op internet ben ik beland op de Ethernet adapter van Plugable, ik ben er erg tevreden mee, via ethernet haal ik 1ms ping, 80Mbits down en 90Mbits down, ik kan hiermee dus lekker gamen, maar heb er wel 37,- voor moeten neertellen via Amazon.co.uk

Dit brengt de prijs voor accessoires, naar een totaal van 152,-. Dit totaalt niet een goede, aanbevolen router, headset+ eventuele adapter naar 3,5mm combo jack, kabels en peripherals die ik al had. Wat dus een nog aardige price premium is voor wat zeer nodige kabels en accessoires. Wat ook in acht genomen moet worden, is alle kabels die nu voor je hangen, uit de tablet en controller hangen: een OTG kabel naar USB hub, waaraan de ethernet adapter, muis en toetsenbord hangen.

De Nvidia Shield Tablet is een mooie tablet en voor normale gebruikers niet veel meer en is scherp geprijsd. Voor gamers is het al helemaal een mooi dingetje, maar handheld kan het tot maar een bepaald niveau genoemd worden, best case scenario is alles wat je bij je hebt de tablet zelf, de controller en gebruik je een 5Ghz netwerk voor het streamen van games.
Een andere optie is dat je de tablet hebt, een otg kabel met usb, muis, muis mat, toetsenbord, ethernet adapter en ethernet kabel. Niet zo "handheld" meer hmm?
Ondanks dat blijft de tablet erg aantrekkelijk voor gamers en ik heb absoluut geen spijt van mijn aankoop(en).

Vragen zijn erg welkom, dit was mijn eerste uitgebreide review dus daar zijn opmerkingen ook welkom voor.

Heb jij ook een Nvidia Shield Tablet WiFi 16GB Zwart?