Specificaties 21,5" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster P2250 Zwart Review

bas-r 17 december 2009, 18.019 views

Samsung Syncmaster P2250 Zwart

Pluspunten

• Standaardinstellingen van de kleur
  • Standaardinstellingen van het contrast & helderheid
  • Kijkhoek
  • Aanraakgevoeligheid & uiterlijk vd touch knoppen
  • Uiterlijk
  • Afwerking

Minpunten

• Geen in hoogte verstelbare voet

Ik zal in deze review de standaard onderwerpen behandelen over de Samsung P2250. Tussen de regels door zal ik deze monitor vergelijken met een paar monitoren waar ik ruime ervaring mee heb: de LG L226WT-SF (22" 1650x1080) , de Samsung 2043BW (22" 1650x1080), de LaCie 324 (24" 1920x1200) en de Samsung 245B+ (24" 1920x1200). De 2043BW en 324 gebruik ik op mijn werk, de andere heb ik prive gebruikt.

Downgrade
Ik heb mijn Samsung 245B+ verkocht en in de plaats daarvan de 21,5" Samsung P2250 gekocht.
Ik wilde een kleinere monitor op mijn bureau, omdat ik de 24" monitor een te groot bakbeest vond. Teveel een in-my-face monitor.
Ik heb voor dit scherm gekozen, omdat het op dit moment het kleinste FullHD scherm is, naast de P2270, en natuurlijk de 21,5"-ers van andere merken. De keuze ging bij mij tussen de P2270 en P2250 en van de twee ziet de P2250 er het minst futuristisch uit, wat ik wel mooi vind.

Featureset
De monitor heeft een dvi-, en een vga-ingang. Daarnaast een interne voeding, dus je hebt alleen een stroomkabel nodig om 'm aan te sluiten. Er zitten geen usb-poorten of speakers op. De monitor kan niet ge-pivot worden. Helaas kan de monitor ook niet in hoogte versteld worden, dat is iets wat ik juist erg fijn vond aan mijn 245B+. Er is wel een VESA 75 aansluiting, zodat de monitor met een wandstuen op de juiste hoogte aan een muur vastgemaakt kan worden.
De kabels zijn op een strategische plek geplaatst (achteraan aan de onderkant) waardoor de kabels zo goed als niet te zien zijn. De monitor heeft een TN-paneel.

Kleurweergave
Ik houd erg van 'the power of defaults', en vind dan ook niet dat je eerst een menu moet induiken om mooi beeld te krijgen. Dit was met name het geval bij mijn LG L226WT-SF, waarbij de monitor standaard zeer fel stond afgesteld. Pas na flink afstellen zat daar mooi beeld in.
De P2250 daarentegen, geeft zonder aanpassingen van de instellingen zeer fijn beeld, niet te fel, een beetje warm, precies goed voor mij. Een stuk beter beeld dan al mijn voorgaande monitoren.

Kijkhoek
Tot mijn verbazing is de kijkhoek van deze monitor zeer goed te noemen. Het komt in de buurt van de LaCie 324, welke een S-PVA paneel heeft. De kijkhoek is stukken beter dan die van de 245B+ en 2043BW. Uitermate goed dus.

Contrast en helderheid
Ook het contrast en helderheid staan standaard goed afgesteld bij deze monitor. Samsung levert hier standaard zeer goede afstellingen af waar ik niets aan hoef te doen. Wijzigingen geven geen beter beeld.

Ghosting
Hier kan ik kort over zijn: ik heb geen idee, ik speel geen spellen, dus ik zou het niet weten.

Pixeldeffecten
Die heb ik niet, dus dat is prima.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit komt erg goed op mij over: de monitor staat zeer stabiel en de omlijsting ziet en voelt er stevig. Gewoon een degelijk ding.
Ook de touchtoetsen zijn goed, reageren prima op aanraking, beter dan die van de Samsung 2043BW en LaCie 324.

Vormgeving
Ik ben erg blij met de vormgeving. Ik hou van minimalistisch, de 245B+ was mijn ideaal. Ik was bang dat door de glossy rand met rode gloed deze minder minimalistisch zou zijn, maar dat valt reuze mee. De monitor staat bij mij tegen een muur, waardoor je het rood niet ziet omdat er geen licht van achter op schijnt. Ook met het glossy kan ik leven, en omdat het buitenste randje doorzichtig is, lijkt de rand net wat minder groot.
De touchknoppen zijn helemaal een briljante verassing: als je de monitor aandoet dan zijn alle opties verlicht, maar na een seconde of 5 gaan ze allemaal uit op het aan-lampje na. Krijg ik weer mijn wens van minimalistische monitor terug.
Zeer chic. Om alle mogelijkheden van de knopjes weer te kunnen zien raak je er eentje aan en de mogelijkheden verschijnen weer.

Erg goedkoop voor een FullHD scherm met DVI.

Algemene beoordeling
Ik ben erg tevreden over deze monitor: het beeld is erg goed, beter dan mijn voorgaande monitoren en zeker veel beter dan mijn huidige werkscherm (2043BW) wat ik een erg budget scherm vind, zowel qua beeld als bouwkwaliteit. Wat ik ook fijn vind is dat hij is een stuk kleiner en minder diep is dan mijn oude 245B+ op mijn bureau, terwijl ik slechts weinig achteruit ben gegaan qua pixel (120px in de hoogte).
Ik ben positief verrast over de kijkhoek, de relatief minimalistische uitstraling van het scherm en de fijne touch knoppen van het scherm.
Enige minpunt vind ik het ontbreken van een in hoogte verstelbare voet.

/Edit 17-12-2009:
Nog steeds erg blij met het beeldscherm:
In combinatie met een andere videokaart (Ati 4550 passief) werkt ie ook nog steeds prima.
Het aantal pixels stellen me soms teleur, maar daar hebben ze meerdere viruele desktops voor uitgevonden.
Het ontbreken van de in hoogte verstelbare voet heb ik ondervangen door het scherm aan de muur op te hangen, kabels in kabelgoten, niemand die er wat van ziet :)

Heb jij ook een Samsung Syncmaster P2250 Zwart?

heeft deze een mat of glossy scherm?
Mat. Hebben niet alle losse lcd monitoren dat? Is glossy niet meer iets van laptops?
Heb dezelfde op mijn bureau staan (bedankt, kerstvrouw!) en ben er ook zeer tevreden mee. Een iets luxere voet (hoogte verstelbaar en pivot) zou dit scherm helemaal compleet maken, maar ik ben er desondanks erg blij mee!

De kijkhoek is zoals beschreven inderdaad zeer goed te noemen voor een TN panel en voor de prijs hoef je het ook niet te laten! :)
Weet iemand toevallig ook of er een vergelijking van deze monitor met de Samsung Syncmaster 940NW ( pricewatch: Samsung Syncmaster 940NW ) ik heb zelf de 940NW dat is de enigste monitor die ik heb gehad ( behalve op zon grote CRT scherm na :P ) nu al 5 jaar in gebruik en wil een nieuwe kopen, maar wel tegen goedkope prijs. Ik kijk zelf veel HD films en series dus zocht standaard een Full HD monitor op. Ik heb zelf niet erg veel ervaring met monitoren kopen weet wel beetje waar ik op kan letten maar ik heb toch liever een reactie van iemand die er veel verstand van hebt natuurlijk.

Alvast bedankt,

Kevin
Ik heb deze monitor gekocht voor een zeer schappelijk prijsje bij BCC 154,00!
Thuis aangekomen snel de doos uitgepakt en de monitor aangesloten.

Ik moet zeggen de monitor ziet er goed uit en de weergave is ook wat je van zoeen monitor mag verwachten.
Ik ga hem echter toch weer ruilen. Door de pitch grootte (0,248) worden alle menu balken en teksten kleiner dan mijn huidig monitor, een Samsung 940b.
Voor films, games en dergelijke zal deze monitor zeer geschikt zijn. Echter voor bureau werk minder.

Als iemand nog een goede tip heeft voor de pitch ratio dan hou ik mij van harte aanbevolen.

Groeten,

Richard
Je kunt natuurlijk de DPI van 96 naar 120 vergroten dan heb je ook weer grotere letters en iconen.
Dat bedoeld Harley niet :). Via google kwam ik *hier*
Leuke review, maar zou je misschien ook nog wat foto's erbij kunnen plaatsen? :)
wat bedoel je met: ''Het aantal pixels stellen me soms teleur''

mooie review btw
Hoi,

Is het ook zo dat spellen en windows goed om kunnen gaan met de 16:9 formaat?

[Reactie gewijzigd door 59957 op 22 mei 2009 22:19]

Geen idee, ik speel geen spellen. Windows snapt deze resolutie ja.
Net als Ubuntu.
Windows doet het sowieso, alleen sommige spellen worden misschien uitgerekt, maar denk dat alle spellen van het afgelopen jaar wel 1920x1080 support hebben.

Wss gaat mijn broer deze monitor ook kopen. Lekkere hoge resolutie, mooi uiterlijk, goed geprijsd en kennelijk ook goed beeld.

[Reactie gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 2 juni 2009 20:19]

Hoeveel hz is dit scherm?
60 hz, is het trouwens erg schadelijk voor zo'n monitor om deze op 75 hz te zetten?
je kan het scherm niet hoger dan 60hz late lopen, die optie geeft ie namelijk niet als je het vinkje weghaald.
ik heb dit scherm namelijk ook, en ben er ook zeer tevreden mee.