Specificaties 64GB microSDXC, ¤0,766 per GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB Review

XudonaxTestpanel 21 juli 2015, laatste update op 21 juli 2015, 802 views

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB (Testpanel)

Snelle microSD kaart met een kwalitatief goede adapter naar gewoon SD. Gemiddelde lees/schrijfsnelheid is goed op orde met grofweg 85MB/s, wat natuurlijk ook afhankelijk is van de gebruikte lezer. Perfect voor snelle camera's.

Pluspunten

• Zeer snel
  • Kwalitatief goede microSD => SD adapter
  • Overleeft (zee)water

Minpunten

• Relatief prijzig

Recentelijk was er op Tweakers HQ een groot Samsung event waarbij enkele gelukkige Tweakers de Samsung 64GB Pro+ microSDXC kaart mochten uittesten. Ik was één van de gelukkigen, en deze review is dan ook gebaseerd op de microSD kaart inclusief adapter welke daar uitgedeeld is.

Inhoudsopgave

5. Technische informatie van de kaart
  6. Eindoordeel
Samsung Pro+ 64GB + adapter

Het Samsung event

Het door Samsung georganiseerde event bestond uit een foto- of videoworkshop, gevolgd door enkele uren spelen met de SD kaart in combinatie met een eigen camera, of een Samsung camera (zowel de NX1 als de NX500 waren aanwezig). Daarnaast was er gezorgd voor het nodige aan onderwerpen, er werd namelijk een volledig skatepark opgebouwd op het parkeerterrein van Tweakers.net, inclusief skaters. Als kers op de taart waren er ook nog enkele modellen aan het einde van de dag. Als afsluiter van de dag was er nog een presentatie van Samsung welke behoorlijk sales gericht was. Daarna was er nog de mogelijkheid om de werkvloer van Tweakers.net te bezoeken voor degene die daar interesse in hadden. Natuurlijk was dit de overgrote meerderheid van de aanwezigen :)

Tweakers HQ met Samsung decoratie

Achtergrondinformatie

Voordat we naar de review gaan, even een stukje achtergrond over de SD standaard. Origineel stamt de SD kaart uit 1999, met als "voorloper" de MMC kaart uit 1997. De MMC kaart werkt wel in alle SD sloten, maar een SD kaart werkt niet per sé in een MMC slot. Leuk detail, MMC was origineel bedoeld tot een formaat van 128GB, terwijl de eerste SD standaard slechts tot 2GB voorzag. Dit werd pas in 2006 opgelost met de SDHC standaard, oftewel SD High Capacity. Deze standaard ging tot 32GB en werd in 2009 opgevolgd door de SDXC standaard, oftewel de SD eXtended Capacity. Hiermee zijn kaarten tot 2TB mogelijk, hoewel het maximum momenteel ligt op 512GB.

Verschillende formaten SD kaart

Naast de normale SD kaarten ontstonden er al snel kleinere formaten zoals mini SD en micro SD. Mini SD is een standaard die tegenwoordig nog maar weinig gebruikt word, en vooral populair was in de tijd van Windows Mobile 6 en dergelijke PDA's. Micro SD is tegenwoordig heel populair omdat steeds meer telefoons, tablets en (compact) camera's dit formaat gebruiken. Op een dergelijk formaat kun je natuurlijk minder flash kwijt dan op een normale SD kaart, en het maximale wat je op dit moment kwijt kunt op een micro SD kaart is dan ook "slechts" 200GB.

Buiten de verschillende maten zijn er ook verschillende snelheden die ondersteund worden. Deze worden over het algemeen aangeduid met "classes" of klassen. Alle even getallen zijn een oude SD class, welke direct overeenkomt met de minimale schrijfsnelheid van de kaart. Een class 6 kaart zal dan ook minstens 6MB/s moeten kunnen schrijven. Over het algemeen ligt de leessnelheid met de langzamere kaarten iets boven de schrijfsnelheid, dus je hoeft ook geen wonderen daarvan te verwachten. Naast de even getallen zijn er ook nog de oneven getallen, dit zijn UHS Speed Classes waarbij UHS staat voor Ultra High Speed. Deze getallen, vermenigvuldigt met 10, zijn de minimaal haalbare schrijfsnelheid. Een UHS Speed Class 1 kaart zal dan ook minimaal 10MB/s kunnen schrijven, net zoals een SD Class 10 kaart. Wat niet op de afbeelding staat is UHS Speed Class 3, welke minimaal 30MB/s moet halen. De geteste Samsung kaart is een UHS Speed Class 3 kaart.

Om het makkelijk te houden is er ook nog UHS-I en UHS-II, wat duid op de verschillende versies van het UHS protocol. Gelukkig heeft de SD Association dit voorzien, waardoor de UHS Speed Class altijd in een U geschreven word, en de UHS versie altijd met een koppelstreepje aan het woord UHS vast zit (op grotere kaarten) of als een romeins cijfer aangegeven word. Op de geteste Samsung kaart staat dit als een los romeins cijfer. Het verschil tussen de twee UHS versies is dat UHS-I op 50MB/s tot 104MB/s loopt, terwijl UHS-II op 156 tot 312MB/s kan lopen. Hier heeft de UHS-II standaard echter wel een extra rij met aansluitingen voor nodig. Op het moment van schrijven is het aanbod van UHS-II compatible camera's nog erg beperkt, ik kan zo snel enkel vinden dat de Fuji X-T1 en de Samsung NX1 deze nieuwe snelheden ondersteunen.

De kaart die we hier testen is een SD Class 10, UHS Speed Class 3, UHS-I kaart.

Claims van Samsung

Samsung maakt enkele claims over deze geheugenkaart, namelijk:
  • Extreme lees- en schrijfsnelheid (95 lezen en 90 schrijven)
  • Meer geheugen voor je mobiele apparaat
  • Verbluffende capaciteit
  • Compatibel met nieuwste technieken
Daarnaast nog enkele claims over dat het geheel waterdicht is, dat het in een breed spectrum van temperaturen werkt, valbestendig is etc. Het merendeel van de claims kan ik niet testen, al is het maar omdat ik geen röntgenscanner of MRI apparaat heb staan. Ook woon ik niet hoog genoeg om de valbestendigheid te controleren. Met andere woorden, veel van de claims geloof ik wel, al is het maar omdat 99% van de grote fabrikanten hetzelfde claimt.

Wel wil ik even het puntje "compatibel met nieuwste technieken" aanstippen. De kaart zelf is namelijk "slechts" UHS-I compatibel, wat een theoretisch maximum van 104 oplevert. Praktisch blijft hier 90 tot 95 van over. Echter, de nieuwste techniek is UHS-II, en hun eigen NX1 camera doet reeds UHS-II, wat een theoretisch maximum van 312 heeft. Nu snap ik dat ze zeggen "compatibel met", want het werkt ook gewoon, maar mogelijk dat je in eerste instantie verwacht dat het geheel op UHS-II snelheden kan werken. Nu is die illusie snel de wereld uit als je de specificaties en de reviews leest, maar je weet maar nooit.

Snelheid
Wat natuurlijk wel te testen is, is de “Extreme lees- en schrijfsnelheid”. Om dit te testen heb ik de kaart in verschillende lezers geprobeerd, namelijk:Daarnaast heb ik ook nog enkele andere SD kaarten getest welke ik had liggen, sommige van deze zijn een mogelijk alternatief maar de meeste niet en dienen enkel als voorbeeld. Onder deze kaarten valt onder andere de Sandisk 64GB Extreme PLUS, en hoewel dit beter klinkt als de Samsung is het een kaart welke slechts 80 kan lezen en 50 kan schrijven.

Verzameling SD kaarten en lezers

SanDisk 16GB Extreme4K5.1517.004.4216.762.245.029.6470.939.2650.13
256K19.1515.9918.6316.213.844.3962.6731.8668.5147.54
Lexar 16GB 300x4K4.5716.324.036.602.174.728.7433.308.1622.26
256K19.147.2318.7113.074.374.2441.0214.6744.1619.99
Transcend 32GB 133x4KNiet beschikbaar aangezien dit een normale SD kaart is ipv microSD1.954.344.6215.714.6211.84
256K4.244.0621.218.6722.5311.63

De waarden in deze tabel zijn in MB/s, dit staat niet in de tabel aangezien deze dan te breed werd. Hoger is beter.

Zoals verwacht is de Samsung kaart op de overgrote meerderheid de snelste kaart. Het feit dat de overige kaarten al enige tijd in gebruik zijn speelt natuurlijk wel mee, de verschillende SanDisk kaarten hebben zelfs het "genot" gehad om enige tijd als NTFS schijf gebruikt te worden in mijn Windows tablet. Overigens zit er één vreemd resultaat in wat bleef terugkomen, de Samsung kaart werd consistent met ~150 beschreven door de interne SD lezer van mijn MacBook. Ik heb meerdere tests gedaan waarbij dit probleem bleef terugkomen, ik kan dit gedrag dan ook niet verklaren. Een ander opvallend resultaat is dat de Kingston lezer vaak (maar niet altijd) sneller is dan de ingebouwde kaartlezer in mijn MacBook Pro. Vermoedelijk heeft dit met de chipset van de verschillende lezers te maken.

Het systeem om deze tests mee uit te voeren is een MacBook Pro 2012 met i7 3615QM en 16GB RAM. Hierop draait OS X 10.10.4, en als testsoftware is XBench gebruikt. Tussen de verschillende tests/lezers zijn de kaarten geformateerd met de SDFormatter applicatie van de SD Association gebruikt om een quick format te doen op de Kingston MobileLite G4 lezer. Indien het een microSD kaart betreft is deze getest in het microSD slot op de kaartlezer om mogelijke vertragingen op de adapter te vermijden.

Tenslotte heb ik de kaartjes ook in de Raspberry Pi 2 B getest, maar alle passende kaarten haalde hier omstreeks de 20~22. Hierdoor vond ik dit een minder interessant getal om op te nemen in de toch al vrij brede tabel.

microSD op adapter (schuin)

Tot 72 uur in zeewater
Hoewel ik helaas geen zeewater tot mijn beschikking heb (en al helemaal geen Koreaans zeewater, waarvan ik vermoed dat het gebruikt is voor het testen van de claim) heb ik het bij gewoon water gehouden. Ik heb de kaart hier grofweg 70 uur (een kleine 3 dagen) in laten liggen waarna deze nog gewoon werkt voor zover ik kan testen. Nu is dit eigenlijk vrij logisch als je de microSD kaart ziet, deze is namelijk volledig afgesloten, het enige contact met de buitenwereld zijn de 8 “gouden” contactpunten en ook deze zijn netjes in het plastic ingegoten. Ik vermoed dan ook dat het grootste probleem het terugvinden van de kaart zal zijn, en niet zozeer het overleven van de kaart :+

Het meest vervelend is waarschijnlijk nog wel dat de lijm van het beeldje dat erbij staat eerder ophield met plakken dan dat de SD kaart kapot ging. maatgoed, niets wat een beetje secondelijm niet kan fixen.

Kaart in water #1Kaart in water #2

Verbluffende capaciteit
Aangezien de Pro+ kaarten tot slechts 64GB beschikbaar zijn vind ik de capaciteit niet zo heel erg verbluffend. Ook omdat er al kaarten van 200GB en 512GB beschikbaar zijn is het in absolute zin niet heel erg verbluffend. Als je echter bedenk dat het merendeel van de mensen waarschijnlijk nog met een 8GB of 16GB kaart rondloopt in hun telefoon dan is het inderdaad een flinke hoeveelheid. Daarnaast word deze claim ook gebruikt bij de andere SD kaarten van Samsung, en deze gaan wel tot 128GB op het moment van schrijven.

Gebruik in de camera

Het doel van het Samsung evenement was vooral om een gevoel te krijgen van het gebruik van de kaart in de camera. Omdat mijn camera de snelste niet is heb ik ook gekeken hoe snel de kaart is in de Samsung NX1 en de NX500. Dit in vergelijking met de Transcend 32GB 133x kaarten welke ik normaliter gebruik.

Nikon D90
Mijn camera (de Nikon D90) ondersteund helaas geen UHS bus, waardoor de maximale datatransfer blijft steken op hooguit 25. Als je RAW foto’s wilt gaan schieten van grofweg 10MB per stuk kun je dit op een burstsnelheid van 4fps niet heel lang vol aangezien de buffer slechts 9 RAW foto’s kan bevatten. Dat is dus om en nabij de 2 seconden. In dit geval maakt de gebruikte SD kaart dus weinig uit, zolang deze minimaal 133x is.

Samsung NX1 / NX500
Beide camera’s zijn op dezelfde basis gebouwd volgens Samsung, dus dan heb ik er ook geen enkel probleem mee om ze als één apparaat te behandelen :+ Allereerst een stukje over de camera’s zelf. Ik heb zowel de NX1 als de NX500 vastgehouden en gebruikt, maar ik vind persoonlijk de NX1 een stuk prettiger in het gebruik, vooral omdat deze wat groter is en beter in de hand ligt. De NX500 is qua formfactor een typische systeemcamera, maar bied wel dezelfde sensor als de NX1. De burst speed van de NX500 is echter grofweg gehalveerd ten opzichte van de NX1, en ook is de EVF verdwenen. De NX1 is een prettig toestel om te gebruiken, maar de EVF is lichtelijk vervelend aangezien deze achter gaat lopen op het moment dat de buffer vol zit en je door wilt schieten. Dit is toch een voordeel van een dSLR in mijn ogen.

Anyway, in de nieuwe Samsung camera’s is het verschil tussen de SD kaarten goed te merken. Schijnbaar hebben ze beide een UHS verbinding naar de SD kaart, aangezien mijn oude Transcend de burst speed duidelijk niet bij kon houden. De Samsung SD kaart deed dit wel goed, totdat ik grappig dacht te zijn en RAW+JPEG op te laten slaan. Op dat moment ga je wel merken dat de buffer sneller gevuld word dan de kaart kan wegschrijven. Ik heb niet de optie voor enkel RAW getest, maar gezien het formaat van de RAW foto’s (ruim 41MB) vermoed ik dat deze niet heel veel beter zou hebben gepresteerd. Ter illustratie, 41MB per foto maal 14.7 foto’s per seconde is om en nabij de 600. Er is nog geen SD standaard welke een dergelijke snelheid aankan.

Technische informatie van de kaart

De volgende technische informatie word door de kaart zelf gemeld zodra ik deze in de interne kaartlezer van mijn MacBook Pro steek. Zoals te zien is is deze kaart geproduceerd in maart van dit jaar. Verder voldoet deze aan versie 3 van de SD specificatie, oftewel dit is een SDXC kaart. Dat is ook nodig om groter dan 32GB te zijn. Ook betekent dit dat de kaart als exFAT geformatteerd geleverd word, mogelijk moet je deze dus formatteren voordat je de kaart in gebruik kunt nemen. Tenslotte is de capaciteit te zijn, welke gemeld word als 64,02GB.

Product NameSM00000
Manufacturer ID0x1b
Revision1,0
Serial Number2693861546
Manufacturing Date2015-03
Specification Version3,0
Capacity64,02 GB (64.021.856.256 bytes)

microSD op adapter (voor)

Als je echt een snelle SD kaart nodig hebt met 64GB aan opslag dan is dit de kaart om te halen. Zoals in de tabel te zien is haal je met een goede lezer (ruim) 85 aan leessnelheid en schrijfsnelheid blijft hier niet ver bij achter. Als je echter enkel 64GB aan opslag wilt en de snelheid is niet heel belangrijk (bijvoorbeeld in je telefoon of een compactcamera/systeemcamera) dan zijn de goedkopere Samsung kaarten ook de moeite waard. Je houd hiermee een flink aantal van de claims die ze maken, maar je verliest wat van de lees- en schrijfsnelheid terwijl de kaart wel goedkoper word.

Daarnaast, als je de gelukkige eigenaar bent van een Samsung NX1 (op dit moment de enige camera welke UHS-II ondersteund) dan is dit een leuke kaart, maar wil je écht gebruik kunnen maken van de borstsnelheid dan is het waarschijnlijk handiger om te kijken naar een UHS-II kaartje. Op dit moment bied Samsung deze nog niet aan bij mijn weten.

Heb jij ook een Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB?