LC-Power LC-1400mi Review

faraga 12 juli 2015, laatste update op 12 juli 2015, 1.899 views

LC-Power LC-1400mi

Voor het geld een zeer goede en uitgebreide kast. De perfecte keuze voor een kleine huis-tuin-keuken PC of HTPC. Het gebrek aan een 2,5" bay voor bijvoorbeeld een SSD is vervelend, maar daar zijn wel workarounds voor.

Pluspunten

• Compact
  • Goedkoop
  • USB 3.0 aansluiting

Minpunten

• Geen speciale ruimte voor 2,5" schijven
  • Gebrekkige documentatie

Kwaliteit voeding Score: 3

LC-Power LC-1400mi

Ik kreeg van een collega goedkoop een ASRock Q1900M met 4GB RAM erbij aangeboden en dat zag ik als een mooie kans om eindelijk het HTPC'tje te bouwen dat ik al een tijdje voor ogen had.

Na een week wachten op de kast wegens problemen met de levering, kreeg ik 'm dan binnen: Mijn LC-Power LC-1400mi.
Laten we beginnen met de review.
Specificaties
Hier een beknopt overzicht van de specificaties die er bij deze kast naar mijn mening het meeste toe doen:

- Moederbordondersteuning: ATX, Mini-ITX
- Interne bays: 1x 5,25", 1x 3,5"
- Poorten voorpaneel: 1x USB 3.0, 1x USB 2.0, 1x 3,5mm Audio in, 1x 3,5mm Audio uit
- Afmetingen (H/B/D): 95/300/400mm
- Vermogen voeding: 200W
Eerste indruk en verpakking
De kast kwam verpakt in een niet veel zeggende doos. Er staat een tekening van de voorkant op en er staan een paar features opgenoemd. Als je de doos opent, krijg je de kast te zien, prima beschermd met twee stukken piepschuim en een soort plastic zak. Alle losse onderdelen en het papierwerk bleken later in een zakje in de kast te zitten.

In het eerste opzicht ziet de kast er heel netjes uit. Het metaal is netjes gelakt en het voorpaneel is in orde. Het plastic is niet van geweldig hoge kwaliteit, maar dat mag je voor een 40 prijs niet verwachten.

Breakdown
Als je het zijpaneel (of bovenpaneel, als je 'm plat legt), dat met twee duimschroeven vast zit, eraf haalt, kom je bij de binnenkant, waar dus het zakje met de rest van de onderdelen ligt. Verder zie je duidelijk de LC Power LC200SFX voeding en de 5,25" bay zitten.
Achterkant
Aan de achterkant is de stroomaansluiting te vinden, ruimte voor het achterpaneel van het moederbord en ruimte voor 4 low profile PCI-E brackets, waarvan 1 losgeschroefd kan worden en de andere afgebroken zullen moeten worden.
Voorkant
Wanneer het voorpaneel verwijderd wordt wordt meteen duidelijk hoe de voeding aan de voorzijde van de kast geplaatst is en er een kabel naar de achterkant van de kast loopt. Verder is een USB 3.0 poort, een USB 2.0 poort en een koptelefoon- en microfoonaansluiting te vinden. Het lijkt hier alsof er een andere versie van deze kast bestaat met ingebouwde kaartlezer, aan de uitsnedes boven deze poorten te zien.
Verder zijn hier de aanknop, resetknop, powerled, HDD-indicator en ruimte voor een 5,25" drive te vinden.
Binnenkant
Aan de binnenkant is er ruimte voor een ATX moederbord, de hard drive cage met ruimte voor een 5,25" drive en 3,5" drive en de voeding. Er lijkt nog ruimte te zijn voor een extra fan, ik heb het niet nagemeten, maar ik gok hier een 80mm in past.
De hard drive cage is verwijderen met drie schroeven. Twee aan de zijkant van de kast en n achter het voorpaneel (zie bovenstaande afbeelding, met de groene pijl). Ook de PSU is te verwijderen en te vervangen voor n van hetzelfde formaat. Ik vermoed dat dit SFX is, maar dat kan ik mis hebben.
Voeding
De voeding is een 200W model zonder 80-Plus certificaat. Verwacht er geen geweldige prestaties van, maar ik durf er wel vanuit te gaan dat hij ruim voldoende is voor een alledaagse computer met 54 Watt i3 processor. Hij is in ieder geval prima in staat om mijn 10W Celeron aan te drijven.
De aansluitingen op de voeding zijn:
  • 1x 20+4 pin moederbordaansluiting
  • 1x 4 pin CPU power
  • 3x SATA
  • 2x Molex
  • 1x FDD
Al met al wat je kan verwachten nodig te hebben voor een dergelijke kast. Er is geen PCI-E stroomaansluiting, maar met 200W mag je dat ook niet verwachten. Bovendien ken ik geen low-profile expansiekaarten die een PCI-E aansluiting nodig hebben.
Overigen
Verder zijn er een aantal schroefjes, een stroomkabel, een BIOS speakerm 4 opplakbare pootjes en een wel hl beknopte gebruiksaanwijzing gegeven. Het bestaat uit een eenzijdig beprint A4'tje met instructies hoe de drives in de drive cage bevestigd moeten worden en dat is lle documentatie die ik bij de kast heb ontvangen. Verder zit er een standaard bij de kast, maar die heb ik niet los op de foto staan.
Bouwen
Het moederbord past prima in de kast, met nog ruimte over voor een groter bord dat binnen de ATX specificaties past, zoals de grotere borden met 4 RAM slots. Ook het USB 3.0 PCI-E kaartje, dat ik heb aangeschaft omdat het moederbord geen USB 3.0 header heeft, past prima. De PCI-E bracket staat een beetje scheef, wat ik eerder aan slechte afwerking van de kast verweet, maar nu ik de foto's nog eens bekijk, blijkt dat ik de bracket niet goed erin heb gestoken.
Als harde schijf gebruik ik een 320GB laptopschijfje dat ik nog ergens had liggen. Officieel heeft de kast echter geen aansluitingen voor 2,5" schijven ingebouwd, waardoor het verwerken hiervan lastig is. Nu blijken de ventilatiegaten precies met zulke afstanden gemaakt te zijn, dat ze perfect uitlijnen met de aansluitingen van een 2,5" schijf. Zo is het dus mogelijk om een 2,5" HDD of SSD onderaan de kast, onder of boven de drivecage of bovenaan de kast vast te schroeven. Ik heb voor de locatie onderaan gekozen, omdat dit de meeste ruimte gaf voor toekomstige upgrades. Het nadeel hieraan is echter wel dat de SATA kabel van de voeding niet lang genoeg is om zowel naar linksonder als rechtsboven in de kast te reiken, waardoor er dus met Molex verloopkabeltjes of SATA verlengkabels gewerkt zal moeten komen als er aan deze build nog een extra 3,5" schijf of een DVD drive toegevoegd moet worden.
Verder is het bouwen in deze kast geen probleem. Van cable management was geen enkele sprake, maar dat mag je bij een dergelijke kast ook niet verwachten.
Resultaat
Uiteindelijk is het een vrij mooi kastje. Met de meegeleverde standaard kan het prima op de zijkant staan en met de opplakbare pootjes kan hij ook plat liggen, waarna er andere dingen opgezet kunnen worden. Hij bleek niet te bezwijken onder het gewicht van een 32" televisie, dus de kast zit vrij stevig in elkaar.
Met het frontpaneeltje er weer op, blijkt er een knopje in te zitten, dat voor de open-knop van de DVD drive zit en die dus zo kan openen, waarna het laatje het klepje openschuift, zoals je ook vaak op prebuilt computers ziet.
Verder is de ruimte achter het klepje voor de aansluitingen voor helaas net te klein om er een klein dongeltje voor bijvoorbeeld een draadloos toetsenbord of Bluetooth aan toe te voegen en ook nog te kunnen sluiten. Gelukkig is dit klepje wel in zijn geheel te verwijderen, zodat deze niet in de weg komt te zitten.
De computer was helaas te lang om in de lengte in het TV-meubel te passen en moest daarom maar overdwars. Dit is in deze opstelling niet een te groot probleem, maar wel iets om mee rekening te houden als de kast ingezet moet worden als HTPC.
Geluid
Ik heb helaas geen meetapparatuur om de geluidsdruk van de ventilator in de PSU te meten, maar die was vrij stil en hij werd overstemd door het geluid van de draaiende 1TB WD Blue 3,5" HDD in mijn desktop computer met geluidsdemping. Onder een stresstest van Prime95 gaat hij niet harder draaien, maar dat komt waarschijnlijk doordat de CPU erg zuinig is.
Hiermee is de computer hoorbaar in een stille ruimte, maar niet hinderend en wordt het bij elke vorm van ander geluid meteen zo goed als onhoorbaar.
De LC-1400mi is een prima kast voor een aantrekkelijke prijs. Hij zit prima in elkaar en heeft alle features die je van een dergelijke kast verwacht, behalve een locatie voor een 2,5" schijf. Gelukkig is daar een workaround voor. De aansluitingen voor voldoen ook prima en er is in deze compacte kast zelfs ruimte voor een DVD drive, waardoor hij prima kan volstaan als HTPC behuizing. Let daarbij echter wel op het formaat. Hij is namelijk vooral een stuk dieper dan hij lijkt.

Heb jij ook een LC-Power LC-1400mi?

Ik heb toen ook nog een review gedaan over die kast, en de voeding lijkt ook wel 200W te kunnen leveren. Een Athlon X4 640 met een gevoltmodde (1.1Ghz FTW) 5450 er aan ging prima. :)
Het lijkt mij extreem sterk dat deze voeding werkelijk 200W kan leveren. Ga er maar vanuit dat het een echt gare voeding is. Input filter zal ongetwijfeld niet volledig aanwezig zijn, kwaliteit zijn extreem flut zijn en ook de prestaties waarschijnlijk. Ga er maar vanuit dat deze voeding niet veilig te gebruiken is.
Nou.....

Ik ben het er met je over eens dat de input filtering niet al te veel is (al heeft zelfs een ms-tech voeding van dezer dagen die je met een case meekrijgt een bijna complete input filtering) maar het zal al een stuk beter zijn dan wat we in de merkloze voedingen tegen komen. Ik heb zelf de case ook gereviewed en de voeding bekeken maar deze zit echt tot de nok toe vol gepropt en ik wil best voor 5 wedden dat hij wl echt 200W zal doen voor minstens een uur. ;) Output filtering en de kwaliteit van de condensatoren zal dan wel weer crap zijn. (crapxon ofzo..., en er dan 1 per output rail)
Het mist zelfs in de retail exemplaren, dus met dingen in die je bij de behuizing krijgt zal het alleen maar minder zijn.
Je hebt de voeding geopend? Foto's?
5 wedden dat hij wl echt 200W zal doen voor minstens een uur. ;)
Prima, stuur maar op. :p
(crapxon ofzo..., en er dan 1 per output rail)
CapXon is een veel te goed merk voor zulke voedingen, die vind je hier niet in terug. En n condensator per rail betekend bijna automatisch dat die niet het beloofde vermogen (in spec) kan leveren.
Je hebt hier op alle vlakken gelijk, de input filtering is niet veel. Maar h, er zit in ieder geval al wat, dat is al een hele vooruitgang vergeleken de deer units van rond 2003. (of iig met een 2003 chip)

Ik heb de voeding zelf niet geopend, ik had hem nog nodig om die quadcore met die 5450 te voeden totdat mijn nieuwe laptop binnen was. En ik had er nou niet zo veel vertrouwen in dat ik mijn garantie wilde opgeven. Ik heb er wel via de fan ingekeken en ik dacht (dit is een van de weinige dingen die ik mij precies kan herinneren) bij de primary side 4 diodes te zien van 2A. Dit is zeker el-cheapo (want geen rectifier bridge) maar ze hadden er ook als ms-tech een 400W label op kunnen doen en dan vervolgens van die hele kleine 1A diodes gebruiken. (die zie je nog wel in een andere case review van ms-tech hier op tweakers, al is die niet van mij)

Ik zou er graag eentje op willen sturen maar het geld groeit mij niet op de rug en zelfs 25 wordt mij wat te gortig.

CapXon is inderdaad niet zo heel slecht (ze doen het prima zolang ze niet bol staan, wat vaak dus alleen de eerste 2 jaren zijn }> ) maar het was even als voorbeeld bedoeld. Ze zullen wel wat onbekende caps hebben, net wat er het goedkoopste was.

En tch geloof ik dat hij wel 200W zal doen, misschien niet met de ripple in spec maar hij zal daarop nog niet knallen, als zelfs die oude deer units nog 150W deden zonder input filtering, 3 caps op te output rails, heatsinks zo klein dat je er een vergrootglas voor nodig hebt n vaak ook nog eens met 2-diodes-on-a-bracket dan zou deze echt wel even wat meer moeten doen hoor.

Zelfs mijn linkworld voeding welke met een verbogen behuizing kwam omdat hij niet goed in elkaar was gezet zou nog 250W moeten doen:

Die voedt momenteel het heatbed van mijn 3d-printer (wel even de voeding opgedraaid tot 18V) welke zo'n 225W koud en 200W warm trekt. :9
Goede review! Klasse, met veel foto's. _O_
Zeer gave review :) Top.
Leuk om te zien dat je mijn moederbord goed kan gebruiken!

Veel.plezier ermee! :)