Toshiba Satellite Pro U400-12U Review

StraightOn.NL 6 mei 2009, laatste update op 6 mei 2009, 887 views

Toshiba Satellite Pro U400-12U

Pluspunten

• bouwkwaliteit en het goede heldere scherm

Minpunten

• accuduur, toch had ik hier meer van verwacht, zeker voor een portable pro.
  • grafische prestaties ronduit bagger uiteraard
  • De geinstallerde Vista is gewoonweg onbruikbaar door alle bloatware...

Het is een ronduit stevige en goed uitgevoerde laptop te noemen...heeft zo alles aan boord wat ik nodig heb.

Wifi-n, firewire, esata, fingerprint-reader, brander en webcam.

Het toetsenbord van de Toshiba werkt bijzonder prettig en is full-size te noemen...ik merk absoluut geen verschil in typgemak tussen deze en een desktopsetje. Wel veert het toetsenbord een heel klein beetje, maar de degelijk straalt er toch echt van af! En dat kan ook van de rest van de laptop gezegd worden, alles heel erg stevig uitgevoerd en van degelijke kwaliteit.

Ik heb momenteel Windows 7 erop draaien, want met Vista die Toshiba pre-installed levert is helemaal niet te werken....de hoeveelheid bloatware is gewoonweg niet te beschrijven (de taakbalk iconen reiken tot halverwege het scherm, en het systeem reageert echt erorm traag. Dit is gelukkig met een cleane Win7 / Office en anti-virus gelukkig wel anders!)

De batterijmeter in Win7 zegt (met de tijd dat ik al gewerkt heb meegeteld) dat hij ongeveer 3 uur en 20 minuten meekan, met gewoon internetten via de wifi en youtube filmpjes draaiende.

De brightness van het scherm staat daarbij wel op de laagste stand, maar wat hierbij opvalt is dat het scherm zelfs in deze stand bijzonder veel licht geeft en ook overdag nog gewoon goed te zien is. De inkijkhoeken zijn prima en van backlight bleeding is bijzonder weinig last voor een laptop scherm, kortom een zeer zeer goed scherm!

Ik heb de P8600 kunnen undervolten tot het laagste voltage in alle pstates met orthos. Dit verlengt de accuduur met bijna een half uur, mede omdat ik nu de koeling op passief kan zetten en hij met de genoemde taken die ik aan het doen ben zo'n 43 graden wordt. Van deze warmte merk je aan de buitenkant vrijwel niets...alleen de onderkant voelt prettig warm aan.

Zoals gezegd heb ik de cpu kunnen undervolten met RMclock, en gestressed met Orthos...standaard werd de cpu zo'n 70 graden onder load, maar met de huidige instellingen / voltages hooguit 60 graden!

Al met al ben ik erg te spreken over de laptop, maar ik heb toch eigenlijk een veel langere accuduur nodig...de 3,5 uur zijn voor mij helaas niet genoeg gezien ik soms een hele werkdag zonder stopcontact moet kunnen werken...

Kijk ook even op mijn website, waar ik de review heb overgenomen en ik morgen de full-size foto's op zal plaatsen!.

Heb jij ook een Toshiba Satellite Pro U400-12U?

Heeft jou laptop een kleine linker shift key, door het plaatsen van de /-toets tussen de Z en de shift, of niet? Er circuleren verschillende plaatjes van de U400 over het internet.