Specificaties WiFi-AC (5GHz) max. 1,75Gbps met PCI-e x1 - Bekijk alle specificaties

TP-Link Archer T8E Review

sdekker 11 juli 2015, 1.228 views

TP-Link Archer T8E

Zeer snelle 5Ghz 1300Mbit interne PCI wifikaart.

Pluspunten

• Hoge wifi snelheid
  • Inbouw dus een USB poort met bijbehorende issues
  • Werkt probleemloos - valt nooit uit

Minpunten

• Redelijk groot door koelelement

Waarom de TP-Link
Ivm de overstap naar een Fritzbox 7490 die 5Ghz/1300Mbit aankan, wilde ik ook de wifi van mijn pc upgraden. Na onderzoek kwam ik uit bij de TP-Link Archer T8E om de volgende redenen:
- interne PCI kaart ipv USB
- relatief goedkope 1300AC wifikaart
- goede ervaring met vorige wifikaart van TP-Link (de TL-WDN4800)
- goeie recencies op amazon.com

Bestelling
Ik heb'm begin mei besteld bij bol.com voor 62,99 euro; niet echt goedkoop maar ik beschouwde het maar als een verjaardagcadeau voor mezelf :-).

Installatie
Installatie ging probleemloos. Oude kaart eruit, nieuwe kaart erin. Het passieve koelelement is redelijk groot en wordt ook redelijk warm merkte ik. Er wordt geen specifieke software meegeleverd en die is ook niet te downloaden. Je krijgt een Windows driver en dat is het.

Antennes
Je kan zelf de drie antennes uitrichten. Aangezien mijn PC 2 1/2 meter boven de Fritzbox staat, was ik benieuwd of ik door uitrichten nog de snelheid kon verbeteren. Dat bleek niet het beval, de snelheid was in alle gevallen ongeveer even hoog.

Performance
Ik heb 500mbit glas via xs4all en haal met downloaden via wifi ook 500mbit. Als ik kopieer van/naar mijn NAS haal ik ca. 45MB. Het lijkt er dus op dat ik via internet een hogere snelheid behaal dan via mijn NAS en dat verbaast me aangezien de Synology DS214 ca. 70MB doorvoorsnelheid moet kunnen behalen.

Al met al ben ik er tevreden met de TP-Link. De snelheid is consequent hoog en hij doet het probleemloos. Ik had gehoopt dat ik met kopieeropdrachten naar de NAS meer dan 45MB zou bereiken, maar dat lijkt aan de NAS te liggen aangezien in via internet tot 500Mbit kom.

Heb jij ook een TP-Link Archer T8E?