Specificaties 64GB microSDXC, ¤0,766 per GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB Review

RavhinTestpanel 24 juli 2015, laatste update op 24 juli 2015, 1.424 views

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB (Testpanel)

Een microSDXC waar je de komende jaren weer mee vooruit kan qua opslagcapaciteit, betrouwbaarheid en snelheid. De prijs is op het moment van schrijven wel aan de hoge kant.

Pluspunten

• Hoge doorvoersnelheid
  • Robuust door 5-proof garantie
  • Geschikt voor 4K-filmopnames

Minpunten

• Niet klaar voor het UHS-II protocol
  • Prijs vrij hoog

Dit kaartje is op moment van schrijven een van de snelste SD-kaartjes. Samsung zelf geeft aan dat lees- en schrijfsnelheden van respectievelijk 95 en 90 MB/s mogelijk zijn. De specificatie garandeert in ieder geval een minimale schrijfsnelheid van 30 MB/s (UHS-3). Om het geheel nog wat duidelijker te maken, staat er ook nog Class 10 op het kaartje - dit is een garantie voor een schrijfsnelheid van 10 MB/s. Waarschijnlijk houdt het marketing-team van pleonasmen :) Met de huidige pin-layout van het SD-formaat UHS-I (linksonder) is een I/O snelheid van 104 MB/s mogelijk. Deze wordt dus al aardig benaderd. De volgende standaard (UHS-II, rechtsonder) maakt snelheden mogelijk tot 312 MB/s. Deze standaard is in 2013 geïntroduceerd en tot zover zijn er erg weinig apparaten die dit kunnen benutten. UHS-II is volledig backwards compatible met alle voorgaande standaarden.

https://www.sdcard.org/developers/overview/bus_speed/img/uhs-i-card.png https://www.sdcard.org/developers/overview/bus_speed/img/uhs-ii-card.png

Het kaartje is van het micro-SDXC formaat en wordt standaard geleverd met een SD-adapter.
Tevens krijgt de kaart van Samsung de 5-proof status mee, wat wil zeggen dat de kaart kan tegen water (72 uur in zeewater), röntgen (douane-scanner), schokken (meer dan je rig aan kan), temperatuurswisselingen (-25°C tot 85°C) en magnetisme (tot 15.000 gauss). Verder kunnen er circa 10.000 cycles op geschreven worden.

Het geheugen is getest in combinatie met een Canon 5D MkIII en een Macbook Pro 6,2 (medio 2010, upgrade middels een Samsung 512 GB SSD). Beide apparaten voldoen voor mij qua snelheid. Hier loop je qua testen dus gelijk tegen een bottleneck want...
  • de 5D MkIII leunt zwaar op een ander formaat qua opslag: hoofdopslag is een CompactFlash-card. Deze -5 jaar oudere- standaard was tot ca. 2013 sneller dan de SD-standaard en heeft een I/O snelheid van 145 MB/s bij UDMA-7. De SD-kaart die ook in een 5D gezet kan worden (als backup-kaart, ander formaat opslag of voor een WiFi-SD-kaart) haalt slechts ca. 25 MB/sec en wordt gezien als secundair. :/
  • de MBP heeft geen USB 3 interface en ook de ingebouwde kaartlezer gaat niet harder dan 17 MB/sec :/
Dit houdt in dat deze kaart een hogere snelheid heeft dan dat ik kan testen. Alle tests die ik heb uitgevoerd lopen dan ook tegen de bandbreedte van mijn apparatuur aan, en mijn mede-tweakers in de directe omgeving hebben ook geen recentere apparatuur.

Conclusie is dat deze kaart dus veel meer kan dan mijn huidige rig nodig heeft en zeer waarschijnlijk de komende jaren vooruit kan :)

Tweakers organiseerde in samenwerking met Samsung een test-dag met een gevarieerd publiek, foto- en filmapparatuur en toepassingen.
De kaartjes werden aan het testpanel uitgedeeld om in hun apparatuur en toepassingsgebied uitgebreid te testen. Als er een review over dit kaartje geplaatst zou worden, mocht het testpanel deze ook houden. De beste review maakte daarnaast kans op een Samsung NX-500 camera. Ik laat het aan de lezer over of deze review objectief is ;)

Synthetische benchmarks
Zoals aangegeven heeft mijn set-up met USB 2.0 standaard geen mogelijkheid om de kaart op volle bandbreedte en capaciteit te testen. In combinatie met de SSD in de MBP zie ik netjes de USB 2.0 standaard qua bandbreedte terugkomen als ik de kaart test met sdspeed:
  • Read: 19 MB/s
  • Write: 17.9 MB/s
Om toch een beeld te geven van de mogelijkheden van de kaart heb ik wat data geleend van Storagereview:
  • Read: 89.2MB/s
  • Write: 83.7MB/s
  • Large block random read: 86.1MB/s
  • Large block random write: 4.7MB/s
Conclusie: het kaartje doet wat hij beloofd, maar heeft volgens storage review moeite met het random schrijven van grote blokken data.

Real-life benchmarks
Tweakers heeft voor het testpanel een geweldige set-up neergezet. Een groep skaters/bikers/boarders was gedurende de middag bezig met een aantal spectaculaire stunts op twee quarterpipes en een funbox in het midden. Na een cursus van Jeroen over actiefotografie en welke instellingen daarbij horen konden we na een goede lunch naar buiten om de stunters op de gevoelige plaat te zetten. Om het kaartje te testen heb ik de 1000x CF-kaart uit de 5D gehaald en alle foto's op RAW genomen. De 5D maakt RAW-files van ca. 28 MB.
De 5D MkIII heeft een buffer waarin ca. 12 RAW foto's kunnen worden opgeslagen. Tegelijkertijd worden de foto's vanuit het buffer op de externe opslag geschreven. Het aantal foto's wat je in burst kan maken is dus afhankelijk van de schrijfsnelheid en het aantal frames per seconde die je kan maken - in mijn geval 6 fps. Hier blijkt wat Dpreview ook al concludeerde in 2013: het maakt niet uit welke SD-kaart je gebruikt want de bussnelheid is de beperkende factor. Dit neemt niet weg dat je werkelijk adembenemende plaatjes kan schieten door in burst-mode een move te volgen:

Met snelle bewegingen heb je vaak veel shots nodig om net die ene mooie er uit te pikken. Maar hierdoor heb je ook iets moois te pakken:

Maar ook explosieve omstandigheden kunnen op die manier prachtig "bevroren" worden:

Het viel mij op dat de SD-kaart het buffer sneller liet vollopen dan mijn normaal gebruikte CF-kaart. Je zult goed moeten kijken of deze kaart added value geeft ten opzichte van de al bestaande kaarten, zeker omdat de prijs van deze kaart hoger ligt dan gemiddeld. Overigens zijn alle foto's in deze review genomen met de Samsung kaart, en in mijn ogen heeft mij dat niet negatief gehinderd in het nemen van de shots.

Je houdt van fotograferen en je hebt daar je spulletjes op aangeschaft. Een redelijke body, de lenzen die datgene doen en leveren wat jij belangrijk vindt, een flitser met toebehoren, een extra batterij en voldoende geheugen. Het geheel gaat in een (rug)zak die stevig genoeg is om de handel te beschermen en diezelfde handel ook weer makkelijk uitspuugt zodat je snel je set-up kan veranderen.

Onafhankelijk van je onderwerp zoek je vaak de grenzen van je equipment op. diafragma zo instellen dat je lens net niet soft is, licht zo hard dat je dynamisch bereik erg op de proef wordt gesteld of zo zacht dat je gevaarlijk dicht in de buurt komt van hoogst acceptabele ISO-waarde. Dan zijn er ook nog dusdanig snel bewegende onderwerpen dat zowel je autofocus als sluitertijd je parten gaan spelen.

In dat speelveld van techniek moet je je vervolgens ook nog zorgen gaan maken over compositie, gulden snede, DoF, de roos van Leary en... ohja, dat het onderwerp en thema uit de verf komen :P

In dit hele gremium wil je een aantal dingen uitsluiten waar je mogelijkerwijs tegenaan kan lopen. Een geheugenkaart die het laat afweten is iets wat je _echt_ niet wilt. Dit kaartje heeft een een dusdanige snelheid, opslagcapaciteit en betrouwbaarheid dat je je daar echt geen zorgen om hoeft te maken:

Heb jij ook een Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB?

Nette review, alleen hoe kan je nu al iets zeggen over de betrouwbaarheid? Of een kaartje bertrouwbaar is durf ik pas na 6/12 maanden te zeggen. Verder keep up the good work ;)
In mijn ogen zijn er twee soorten betrouwbaarheid: diegene die af fabriek geleverd wordt (garantie en claims) en de MTBF. Ik geef je gelijk hoor, de meeste reviews klikken deze pas in na intensief gebruik, daar kan ik nog niets van zeggen.
Heb je meer van dit soort afbeeldingen? http://thuis.blijewolf.nl/plaatjes/samsung_3_big.jpg
Edit: Gevonden! [Verzamel] Samsung Pro Plus Testpanel-event

[Reactie gewijzigd door Frozen op 24 juli 2015 22:29]

Ik heb er zat, en er zijn nog 20 anderen met deze foto's :)
Waar ben je naar op zoek?
Hij is denk ik op zoek naar actie-foto's :P
De canon 5Dm3 is inderdaad gelockt op 25MB/s voor het SD kaartje. De canon 6D heeft de snelste SD reader met 45MB/s. Heel erg jammer dus voor canon gebruikers, al is dit kaartje ook handig om de foto's snel op de PC te krijgen icm een usb 3.0 poort. Camera's zoals die van Panasonic en Sony gaan vaak harder dan die van Canon op een SD kaart.

De review leest overigens fijn weg!
belangrijkste is; wie zijn die twee mooie dames?
Kan je deze gebruiken in een Samsung Galaxy S4 ?