Trust Laser Gamer Mouse Elite GM-4800 Review

Pruimenvlaai 6 mei 2009, laatste update op 6 mei 2009, 2.815 views

Trust Laser Gamer Mouse Elite GM-4800

Pluspunten

• Snel, nauwkeurig, handige profielen, goede bouwkwaliteit, fijn snoer, 3 profielen waartussen je kunt wisselen, 4 DPI-standen die je met één knop kan omschakelen

Minpunten

• Design, logo slijt weg, het zou nóg nauwkeuriger kunnen

Ik gebruik deze muis vooral voor Call of Duty 4/5 en voor Photoshop, allebei een paar uur per week. In vergelijking met normale muizen die ik ook weleens onder handen heb, zoals de de draadloze Mighty Mouse van Apple en de standaard optische muizen van Dell, Compaq en Logitech, is deze veel beter.

Hoe muist 'ie?
Deze muis beweegt veel vloeiender over het scherm dan een 'normale' muis. Als je bijv. selecties maakt in Photoshop of probeert headshots te maken in Call of Duty laat deze muis goed zijn meerwaarde zien ten opzichte van niet-gamers-muizen. Hij beweegt snel en nauwkeurig, en omdat 'ie heel lekker in je hand ligt en lekker klikt heb je in games al snel de hoogste score ;)

Toch is het niet allemaal rozengeur en manenschijn: als je de DPI instelt boven de 1000 (kan van 400 tot 3200) is het nauwelijks meer bruikbaar, ook niet op een goede muismat. Dit terwijl het met een laser-muis juist heel nauwkeurig zou moeten zijn! :?

Software + extra knoppen
Met de bijgeleverde software kun de nauwkeurigheid van de muis instellen, en ook functies toewijzen aan de extra knoppen. Zo kun je bijvoorbeeld door op de DPI-knop te drukken de nauwkeurigheid veranderen in 4 stapjes. Ik heb deze via de software ingesteld op 400, 600, 850 en 1000. 400 is het laagste, dit is goed voor bijvoorbeeld selecties maken in photoshop, en 1000 gebruik in voor internetten, waar het allemaal niet zo nauwkeurig hoeft te zijn.

Naast de drie standaardknoppen die iedere muis heeft, kun je bij deze muis ook het muiswieltje naar links of rechts kantelen, en heb je bij je duim twee knoppen. Deze kun je via de software helemaal zelf instellen, ik gebruik deze om in te zoomen en voor back- en forward in Firefox.
Je kan ook nog drie profielen instellen,waartussen je snel kan wisselen met de M-knop. Als je op de M-knop drukt, verandert het LEDje eracher van kleur (rood-->groen-->blauw) en verander je van profiel. Zo heb ik een profiel voor photoshop, eentje voor games en eentje voor office-werk(inzoomen, uitzoomen).

De standaardinstellingen zijn hierbij niet handig: als je in Call of duty een granaat gooit met de middelste muisknop, en je kantelt naar links of naar rechts, wordt de granaat losgelaten waarbij je jezelf dus opblaast. |:( Dit heb ik daarom zo ingesteld dat bij het rode profiel er niks gebeurt als je het wieltje kantelt.

Bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit ben ik ook tevreden, zoals je op de foto kan zien is het logo er al een beetje vanaf gesleten, maar alles blijft goed op z'n plaats, geeft nog een goede "KLIK" bij indrukken en zelfs het muiswiel werkt nog perfect. Het snoer is lekker dun, zodat het je nergens in de weg zit, maar wel een beetje lang. Het design vind ik persoonlijk wat minder, het ziet er met al die kleurtjes, en een Trust-logo met een moodlight eronder een beetje opdringerig uit.

Ook zijn er 7 gewichtjes bij de muis geleverd, die je in de onderkant kan stoppen. Ik gebruik er 2, anders is de muis te licht. Zonder gewichtjes mis je toch echt wat stabiliteit, en met 7 is 'ie zo zwaar dat je hand moe wordt. Dit zal echter voor ieder persoon anders liggen, en kun je dus gelukkkig ook helemaal zelf instellen. :9

Destijds heb ik deze muis voor ¤30 gekocht bij Zercom, voor deze prijs kan ik 'm dan ook van harte aanraden. Jammer genoeg heb ik geen andere gamersmuizen om deze Trust mee te vergelijken.

Heb jij ook een Trust Laser Gamer Mouse Elite GM-4800?

De DPI boven de 1000 is speciaal zo ingesteld dat je je sensitivity heel laag kan zetten.
Zodra dat is gebeurt kan je ervoor zorgen dat je DPI heel hoog staat, zodat je veel preciezer kan "Muizen".

Ik heb het kleine broertje, namelijk de GM-4600 en die heeft 5 standen, maar die gaat tot maximaal 2000.
Zodra ik hem op 1600 heb staan moet ik toegeven dat hij al erg "snel" staat, maar met de juiste sensitivity ingame kan ik daarmee headshot na headshot maken (CoD 4 en CSS)

Nette review!
Ik had zelf het programma van Trust nog niet gezien, werkt niet goed op Vista X64.

Succes met de muis!
Goeie tip :D

Ik heb nu bij configuratiescherm --> muis de "aanwijzersnelheid" heel laag gezet, en in de Trust-software alle DPI instellingen omhoog gegooid, dus van 400-->800 en 1000-->2000 etc, dit zou dus nauwkeuriger moeten werken?
Als het goed is moet dat ervoor zorgen dat jij uitermate nauwkeurig kan werken.
Dit komt omdat je de DPI (Dots per Inch) dus heel hoog hebt staan, maar de snelheid van je wijzer (waar hij inches mee overslaat) heel laag hebt, en dus zoveel mogelijk inches kan coveren.

Hierdoor krijg je een nauwkeurige, snelle muis, wat in mijn geval voor een hele hoge K/D zorge ^_^
(...)
(...)
Dat is smaak. Wat betreft het moodlight ben ik het erg met je eens. Daarom hier een beschrijving hoe je dat moodlight kunt uitschakelen ('hardwarematig' zal ik maar zeggen).

Voordat je verder leest: een beroep op garantie van de fabrikant kun je hierna waarschijnlijk vergeten. Sowieso is het fröbelen aan je eigen spulletjes voor je eigen risico.

Op de onderstaande afbeelding heb ik de stukjes plastic omcirkeld die de schroeven aan het zicht onttrekken. In totaal zijn er zes schroeven, waarvan de bovenste twee (bij het draad) langer zijn dan de andere vier:

Als je daarna het deksel optilt kun je vrij eenvoudig het moodlight er met een draadtang uitknippen (voor de context: onder 'A' zie je de onderzijde van het Trustlogo en onder 'B' de plaats waar je de LED uit de muis kunt knippen.

Je hoeft de contacten van de moodlight niet met elkaar te verbinden, de overige functies van de muis zijn hier niet van afhankelijk.
Leuke review, ik was al benieuwd of er andere mensen waren die dezelfde muis hebben, en dus had ik 'm gauw toegevoegd aan de pricewatch.
Mij bevalt ie ook prima. Het design is lekker over the top met het oplichtende scrollwheeltje en het van kleur veranderende logo. Daarnaast is ie ook erg nauwkeurig, en hij ligt heerlijk in de hand. Wel is ie duidelijk niet geschikt voor linkshandigen, daar hebben ze bij Trust waarschijnlijk nauwelijks aan gedacht. Erg duur is ie gelukkig ook niet, 45 euro voor een muis als deze is niet slecht.
Goede review, en nog veel plezier met je muis!

[Reactie gewijzigd door Tharoy op 6 mei 2009 17:03]

hupsakee,

Ik heb ook de 4600 en heb er aangedacht deze te kopen.
Waarom. de 4600 heeft een ribbeltjes vlak waar je duim komt.
hierdoor heb ik het gevoel dat mijn duim zweet. 8)7
sinds het begin heb ik daar een plakbandje overheen geplakt.
Ik hoop dat ze dat ribbeltjes ding bij deze hebben weggelaten.

Leuke review

suc6 met muizen
Ik heb deze muis al een hele tijd, en ik heb af en toe het probleem dat de muis willekeurig uitvalt en dan het meteen weer doet, om er vervolgens helemaal mee te stoppen. (Opnieuw opstarten helpt.) Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat het een kabelbreuk is, maar volgens mij ligt het probleem bij de driver. Op Linux heb ik dit probleem nooit, maar op Windows (Vista 32-bit en 7 64-bit) wel. Erg vervelend wanneer je tijdens het gamen midden in een gevecht opeens niet meer kunt richten. Zijn er meer mensen met dit probleem (en het liefst een oplossing)?
Hoewel het rijkelijk laat is: ja dat probleem heb ik ook gehad. Ben ermee teruggegaan naar de winkel. Eerst werd er heftig ontkend, daarna heb ik aangeboden om de muis daar aan te sluiten op een computer (in de hoop dat het probleem zich zou voordoen).

'Gelukkig' viel de muis daar ook uit en toen heb ik een vervangend exemplaar gekregen.
De 3200 DPI modus werkt heerlijk in Minecraft :D