Specificaties 29" @ 2560x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 29UM67 Review

evilpin0 10 juli 2015, laatste update op 10 juli 2015, 2.372 views

LG 29UM67

Zeer goed zie toelichting

Pluspunten

• 21:9
  • Freesync + 75hz = yummie
  • Kleuren

Minpunten

• Lichte tearing zelfs met freesync aan

Zeer tevreden met deze aankoop alles is goed aan deze monitor naar mijn mening, voor het geld wat je ervoor betaald.

Ik cap in alle games de framerate op 70 hz met riva. Als ik de framerate op 74 fps cap en geen sync draai ervaar ik wel lichte tearing, op 70 fps is de tearing aan de onderkant van het scherm en zie je deze niet meer. Ik was in de veronderstelling dat freesync het scherm tearing vrij maakt, maar dit is (iig) bij dit scherm niet helemaal het geval. Misschien een driver bug. Non shooter games speel ik met vsync aan, de beeld opbouw hiervan is subliem zolang de fps boven 48 fps blijft.

De combinatie freesync + 75 hz is een heerlijke combinatie. Shooters spelen duidelijk een stuk vloeiende een hogere framerate en freesync maakt het beeld extra smooth. De kleuren van dit scherm zijn subjectief erg goed.

Er is lichte ghosting maar deze is voor mij alleen zichtbaar als ik expres het beeld snel beweeg en erop let.

De 21:9 verhouding is echt super en geeft gaming een nieuwe impulse. Ik heb nagedacht om eerst een scherm te halen met een hogere ppi, maar uiteindelijk voor een nieuwe beeld verhouding gegaan. Dit scherm is overigens nog erg scherp als je op een normale afstand erop zit. Als dit scherm in 16:9 formaat was dan het geen 29 inch maar een 23.3 inch scherm geweest. 29 inch klinkt dus heel groot, maar kan in praktijk erg tegen vallen. Er is ook een 34 inch variant, maar deze zou ik niet aanraden, bij dit scherm ga je wel pixels tellen.

Gamen: Simpel gezegd heb je met 21:9 meer beeld.

In shooters betekend dit dat je ooghoeken erbij hebt, ik heb al zoaak kills gemaakt inmiddels door mannetjes die ik in de randen van me scherm zag lopen, duidelijk voordeel.

Race spellen: idem dito een duidelijk voordeel, het viel mij met scherm pas hoe beperkt je vaak in bochten kunt kijken met een 16:9 verhouding, wederom een duidelijk voordeel omdat je verder in de bocht kunt kijken.

RTS / topdown : Ook een duidelijk voordeel, hoewel dit aspect enigs vreemd kan aanvoelen in dit soort spellen. Niet voor niets heeft Blizzard de 21:9 verhouding geblokkeerd in SC2 en Heroes of the Storm. In games als path of exile kun je bv heerlijk vijanden aan de uithoek van je scherm met fireballs bestoken. Total War serie zit er gruwelijk uit met dit scherm.

Alles games die ik gespeeld hebt (behalve heroes of the storm) werkte flawless met 21:9.

Werken:
Ook dit is heerlijk. Ik werk regelmatig thuis en deel handmatig zelf het scherm in tweeŽn. Dit sherm kun je delen 2x een 1280x1080 scherm. Thuis werken met dit scherm levert bij mij een hogere productiviteit .

Conclusie: een van de beste aankopen die ik gedaan heb voor mijn PC. Het scherm lijk een geschenk uit de hemel en biedt een bepaalde synergie die het tot een magisch product maakt. De 75hz is al een verbetering tot 60hz, doe er freesync bij, voeg er goede en mooie IPS kleuren aan toe en dat gecombineerd met extra immersie in games met 21:9 verhouding. Wel 1 ster aftrek omdat ik lichte tearing ervaar op 74hz

Footnote: het scherm ziet er anders uit dan het plaatje op tweakers. Er is geen doorzichtige bezel bij de 29 inch variant. Ook zit geen DP kabel bij.

Heb jij ook een LG 29UM67?

Heb je last van IPS-glow?
Ik wil namelijk ook dit scherm aanschaffen maar ik wil weten of dit model veel last heeft van ips-glow.
Dit is het best te zien in een donkere omgeving als je een bijvoorbeeld een film kijkt met veel donkere stukken.
Ik heb zelf ook niet echt last van backlight bleeding, wel een paarsige waas links onder in beeld onder een bepaalde kijkhoek.
Dat is waarschijnlijk wat IPS glow is.
Hmm daar heb ik zelf geen last van.
Wel heb ik een ander probleem namelijk dit:
Alle pixels 1 rij naar boven
Thuis even gekeken en ik heb dit ook. Enige wat me opviel was de grijze rand aan de onderkant bij donkere scenes. Dat de pixels een rij naar boven waren geschoven had ik een eens gemerkt.
Bedoel je Backlight bleeding?

Ik heb zelf totaal geen backlight bleeding met dit scherm! Maar dat is geen garantie dat als elke scherm daar geen last van heeft.
Oke bedankt!
Dan weet ik voldoende.
Het is geen garantie voor ieder scherm maar het zegt wel wat over de kwaliteit natuurlijk.
Weet je zeker dat het 75 hz aankan? Want op de officiele site staat niets en tweakers zegt 60 hz.
Grappig, er zijn meerdere reviews die zeggen dat het scherm 75 hz is, maar idd de officiŽle site zegt 60hz.

In windows kan ik 75 HZ selecteren, en als ik vsync aan zet is de fps gecapped op 75 hz. De freesync range is 48-75 hz.
Ik heb dit scherm ook en 75Hz werkt alleen via displayport op een AMD kaart, icm met freesync.
Ik gebruik hem zelf op een Nvidia kaart via HDMI en dan is hij maximaal 60Hz.
Waarom staat deze onder 34 inch als het een 29 inch betreft? Andere maat is geen garantie op exact dezelfde techniek en uitvoering. M.I. hoort deze onder 29 inch thuis.

Om ťťn voorbeeld te noemen er zijn klachten dat de 34 inch te grote pixels heeft en dat je beter ene 29 inch kunt nemen om dat kwijt te raken of een 34 inch met 3440x1440. Dat zul je nooit uit jouw review kunnen halen.

[Reactie gewijzigd door ErikRo op 23 juli 2015 15:45]

Helaas gaat tweakers alles op de zelfde uitvoering.

zo kan je bij product uitvoering van bv voedingen makkelijk switchen tussen 350/450/550/650/750 w varianten. deze deelt het met de 34 variant.

hier kan de reviewer niets aan doen.
Kan je uitleggen wat je bedoelt met gruwelijk ten aanzien van Total War. Ik speel Rome 2.
de positieve vorm ervan: gruwelijk (bn):enorm, geweldig, hartstikke