Lexar Jumpdrive S25 32GB Groen Review

BounceMeister 9 juli 2015, 190 views

Lexar Jumpdrive S25 32GB Groen

Een plastic usb stick die alleen voor een lage aanschafprijs interessant kan zijn.

Pluspunten

• Goedkoop (§10,-)
  • Redelijke snelheid
  • Activiteit zichtbaar door led

Minpunten

• Plastic fantastic, voelt flimsy aan
  • USB stekker ook van plastic
  • Niet zo snel als geadverteerd

Ik heb deze 32GB USB stick vanmiddag bij de Mediamarkt gekocht voor een tientje.
Ik gebruik USB sticks niet dagelijks, maar kom er af en toe toch een te kort, vandaar de aanschaf.

De verpakking moet opengeknipt worden, waarna de stick en een klein koordje uit de verpakking gehaald kunnen worden.
De stick voelt erg goedkoop aan, dun plastic en weegt bijna niks. Zelfs het omhulsel van de usb stekker is van plastic.
Het schuifmechanisme voelt ook goedkoop aan, maar werkt (nog) wel. De knop moet ingedrukt worden om in te schuiven. Dus niet op die plek vasthouden bij het plaatsen in een USB poort, dan schuift ie in. ;)

Ik heb de Lexar Jumpdrive aangesloten op een USB 3.0 poort in mijn Corsair Graphite 600T behuizing, welke doorgelust is naar een USB 3.0 poort achter op het moederbord (ASRock Z68 Extreme3 Gen3).

Uiteraard krijg je geen 32GB, maar blijft er ruim 29GB beschikbaar in Windows.
Een bestand van 1GB naar de stick kopiŽren gaat met ongeveer 40MB/s in Windows 7. De meeste goedkope drives laten het afweten bij de schrijfsnelheid, maar bij deze stick is er redelijk goed mee te werken, vind ik.
Bestanden lezen zou met 210MB/s gaan volgens Windows, maar dat zal de cache geweest zijn.
Daarom CrystalDiskMark even laten draaien, daar kwam dit uit:

-----------------------------------------------------------------------

Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 4.052 MB/s [ 989.3 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 0.766 MB/s [ 187.0 IOPS]

Test : 2048 MiB [H: 0.1% (0.0/29.8 GiB)] (x3) [Interval=5 sec]
Date : 2015/07/09 19:57:23
OS : Windows 7 Professional SP1 [6.1 Build 7601] (x64)

De leessnelheid is met ongeveer 40MB/s redelijk, maar duidelijk niet zoals geadverteerd. In dat opzicht een tegenvaller, maar voor een tientje vind ik het prima.
Ik ga deze USB stick niet dagelijks meenemen aan de sleutelbos, en dat zou ik ook zeker niet aanraden. Ik heb het idee dat het ding dan snel kapot zal zijn. Ik vraag me af hoe lang de plastic USB stekker het volhoudt bij intensief gebruik.

Betrouwbaarheid kan ik niks over zeggen. Lexar geeft drie jaar "beperkte" garantie.

Heb jij ook een Lexar Jumpdrive S25 32GB Groen?