Gigabyte GV-R485MC-1GH Review

blackangel 17 mei 2009, 1.971 views

Gigabyte GV-R485MC-1GH

Pluspunten

• Prestaties

Minpunten

• Geluid
  • Stabiliteit

Drivers en compatibiliteit Score: 1
Het product is een HD4850, en het heeft daar ook de performance naar, vergelijkbaar met alle reviews op het internet. Die zijn sowieso uitgebreider dan de cijfertjes die ik jullie kan bieden. Ik wil dan ook de nadruk leggen op mijn gebruikerservaringen.

Eerder had ik een Nvidia 8500GT in mijn PC zitten. Deze werkt prima, maar omdat ik de behoefte had om Far Cry 2 op 1920x1200 te spelen, zou dit niet toereikend genoeg zijn. Omdat mijn systeem gebaseerd is op stilte, ging ik op zoek naar een nieuwe stille videokaart. En zoals een beetje gamer & nerd beaamd, zo snel mogelijk.

Al snel bleek dat daar maar 1 goede optie voor was, de Gigabyte GV-R485MC-1GH. Zelf heb ik heel lang een afkeer gehad tegen Ati, sinds ik een keer geprobeerd heb een aantal jaar geleden linux te installeren met een Ati 9600Pro. Maar deze kaart stak kwa performance met kop en schouders boven de andere passieve videokaarten uit. En hij was op voorraad, dus 1 dag later was ik gelukkig :)

Featureset
De kaart is gewoon net als alle andere kaarten. Alleen passief. Naast een serie verloopstukjes niks bijzonders. De enige noemenswaardige nuttige is een dvi->hdmi. DVI-VGA hebben de meeste wel al in huis (1x meegeleverd), maar is voor de meeste mensen waarschijnlijk niet meer nodig. Niet goed, zeker niet slecht. Ik moet toegeven dat ik de features van dual monitor niet echt heb getest, maar noemenswaardige problemen heb ik bij die 1e keer niet gemerkt.

Prestaties
Het is een standaard HD4850. Geen OC-editie, geen extra onverwachte performance, maar het werkt prima.

Overclockbaarheid
Niet getest.

Beeldkwaliteit
Het enige wat ik heb opgemerkt is dat de output op een Samsung 245B met DVI een stuk beter is dan met VGA. Daar ik VGA niet echt in gebruik heb (gehad) vind ik het niet echt realistisch om hier een oordeel aan te geven. Met DVI is in ieder geval alles zoals verwacht: het werkt.

Modbaarheid
Niet getest.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Windows:
Slecht. Zeer slecht. Ik heb de videokaart zo'n 8 maanden in gebruik gehad, en in heb continue last gehad van 1 probleem: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1303701. Al hoewel het probleem uiteindeljik niet bij de 4GB bleek te liggen, heb ik consistent last gehad van de zogenaamde VPU recovers (Ati Driver grijpt net op tijd in op een BSOD te voorkomen).

Uiteindelijk bleek dat ik er voornamelijk last van had bij het snel scrollen door een 'zware' internetpagina heen. Tweakers en GoT waren goed in het omleggen van mijn systeem en humeur. Na 8 maanden had Ati het nog steeds niet voor elkaar om met een fatsoenlijke fix te komen. Het probleem was dan wel moeilijk te reproduceren (al hoewel mij het bijna wekelijks tot meerdere keren per uur wel lukte), ik was er niet blij mee.

Windows & Applicaties n.a.v. VPU recover:
Ik heb zelf ook een Blu-ray speler in mijn PC zitten. Blu-ray werkt op het moment alleen (fatsoenlijk) onder Windows. Na een 'normale' VPU-recover kreeg ik geen beeld meer van de blu-ray zelf, ook niet na het herstarten van de speler. Alleen een herstart van het hele systeem werktte. Maar als de videokaart weer vastloopt terwijl je halverwege een film bent... tsja... Eveneens werkte Blu-ray niet onder alle drivers. Onder Catalyst 8.12 was het geen probleem, met 9.x heb ik geen Blu-ray kunnen kijken. Met DVD's heb ik geen problemen gehad gelukkig (tot Catalyst 9.3 getest).

Hetzelfde probleem kan optreden bij gebruik van de Ati GPUClient van Folding@Home (F@H). Hierbij kan de client stallen na aanleiding van een VPU recover, vergelijkbaar met de Linux RC5 client (zie verderop). Ook hierbij is een reboot vaak de enige oplossing, incidenteel is een herstart van de F@H Ati GPUClient voldoende.

Linux:
Nadat ik het spuugzat was dat Windows en Ati niet goed samen werktte, heb ik de videokaart in mijn linux-systeem geduwd (Ubuntu 8.10, Intel E2180, Asus P5K met P35-chipset). Hierbij heeft Ubuntu voor ati-kaarten, net als bij Nvidia overigens, een proprietary hardware driver. Dit houdt in dat het makkelijk is om de driver te installeren, makkelijker dan onder windows zelfs, al hoewel het niet per definitie de nieuwste zijn voor zover ik weet.

Anyway, ik ben zelf actief in distributed computing. Dit houdt in dat ik mijn computer gedurende idle-taken inzet voor onderzoek. Nu is er tegenwoordig voor distributed.net (RC5) ook een client beschikbaar voor videokaarten. Hiervoor moeten ook de GPGPU-library's Cuda of Stream geinstalleerd worden. Voor Ati zijn deze alleen maar beschikbaar gemaakt voor rpm-packages (en alleen x86-32...). Ubuntu doet daar niet echt aan, dus het was redelijk complex om dit ook daadwerkellijk te installeren. Niet onmogelijk overigens. De client voor RC5 stalde vervolgens wel eens, maar omdat ik een pre-alpha draaide geef ik daar niet Ati de schuld van. Omdat ik de videokaart niet op een andere manier zwaar heb belast onder linux (met gamen bijvoorbeeld), durf ik niet te zeggen of het de probleem van ook windows echt een probleem met de drivers is, of besturingssysteem, of iets er tussenin.

Windows 7 RC1 (update 17-05-2009)
Ik heb het systeem niet uitgebreid getest met gamen, maar een aantal dagen onder zware belasting heeft niet voor de problemen gezorgd die bij WinXP wel optraden. Petje af, dat ze voor een 8 jaar oud besturingssysteem geen stabiele drivers kunnen maken, maar voor een Beta/RC1 wel :P Ondanks dat ik hier heel erg blij mee ben, vind ik de instabiliteit onder WinXP nog steeds een te groot probleem. Ik ga mijn beoordeling hiervoor dus niet aanpassen.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit algemeen:
Compatibiliteitissues ben ik niet tegen gekomen. Deondanks werkt het onder windows niet stabiel. Die stabiliteit zorgt tot het niet fatsoenlijk werken van andere applicaties. De installatie onder Ubuntu werkt prima, maar verder gebruik is niet voldoende getest. Desondanks zeer slecht.

Warmte- en geluidsproductie
Het systeem:
In mijn systeem heb ik 2 ventilators. Daarvan is er een 12CM die is bijgeleverd bij een Scythe Mugen Infinity, en draait constant op 800RPM. Deze heb ik bevestigd achteraan mijn Antec 4480B (low budget ATX Antec). Deze zuigt de lucht weg van mijn Infinity die op de CPU zelf zit (E8400 3.0GHz op 3.6GHz), en trekt onderaan nog wat lucht langs de videokaart. Daarnaast zit er een 12CM fan in mijn Corsair VX450W boven de cpu en trekt ook nog wat lucht weg. Al hoewel ik het RPM niet weet, hoor ik deze niet duidelijker als ik mijn 'cpu'-fan uit zet. De fan blijft met mijn setup constant op het laagst aantal toeren. Met goed luisteren is er een hele lichte brom te horen van de twee fans, al hoewel ik het zou beschrijven als nagenoeg stil. Dat hoewel beide niet de naam hebben zoals een Nexus.

Verder heb ik nog 1 harde schijf in het systeem zitten. Dit is een Samsung Spinpoint F1. De Antec 4480B heeft de mogelijkheid deze in rubbers te hangen, waarbij bij idle ook deze nagenoeg stil is.

De videokaart & warmte:
Bij een kamertemperatuur van ongeveer 20 graden meet de GPU stressed 75 graden. Dit bij setup zoals bovenstaand beschreven. Dit is zeer goed te doen. De CPU meet dan op 20% overclock ~60 graden.

De videokaart & lawaai:
Ik zou graag zeggen dat een passieve videokaart onhoorbaar is. Helaas is dat niet het geval :( Idle is er inderdaad niks aan de hand, onder full load is duidelijk een zachte hoge toon te horen, vermoedelijk dankzij de spanningsregeling van de kaart. Al hoewel mijn electronicakennis niet voldoende is, klinkt het geluid als slechte combinatie, afstelling, gebruik of type van de spoelen en/of condensatoren. In een stille omgeving is dit hoorbaar! Al hoewel de meeste mensen hun grafische kaart alleen maar aan het werk zetten tijdens het gamen (en dus geluid hebben), is het wel iets waar op te letten valt.

Warmte en geluidsproductie algemeen:
De warmteproductie is prima. De temperatuur bij stressed en mijn airflow is meer dan prima. Desondanks is de kaart niet stil. Ik noem het acceptabel, maar dat is omdat warmteproductie en geluidsproductie gecombineerd zijn. Het is meer goed en slecht.

Ik heb zo'n beetje de hoogste prijs uit de pricewatch ervoor betaald, ~180 euro bij Informatique. Wel de dag erop geleverd daarintegen. Achteraf gezien is dat teveel geweest gezien de problemen die ik er mee heb, maar voor de prestaties is het weer een nette prijs. "Voldoende", als ik even niet blind ben vanwege de problemen.

Algemeen
De kaart presteerd prima, maar heeft teveel gebreken. Eigenlijk de twee meest belangrijke: Het is niet stil, het is niet stabiel. Meerdere GoTTers hebben problemen met de stabiliteit, en ik heb ook in combinatie met een ander moederboard of ander besturingssysteem niks geweldigs eruit kunnen halen.

Inmiddels ligt de kaart weer bij mij op de plank, in de hoop dat Ati ooit eens een keer goede drivers kan maken. Na 4 jaar bewust de keuze maken voor *geen* Ati, had ik eigenlijk iets langer mijn poot stijf moeten houden. Inmiddels heb ik een Passieve 9800GT (http://tweakers.net/price...t512d3-hpl-cool-pipe.html) in mijn PC. De helft van het geheugen, voor mijn gevoel iets mindere performance maar wel stabiel en wel stil.

Changelog
17-05-2009: Toevoeging Drivers - Windows 7 RC1

Heb jij ook een Gigabyte GV-R485MC-1GH?

Waar je ook eens naar moet kijken is de PSU in je systeem. Ik heb een tijd problemen gehad met een oude 8500 pro waarbij ook continu de GPU recoverer tevoorschijn kwam. Dat bleek uiteindelijk te komen door een brakke powersupply die geen stabiele stroomtoevoer had naar de gpu. Dan kunnen de drivers nog zo goed zijn, als de gpu gaat haperen dan hangt de driver zich op.
Het zou mij echt verbazen als een Corsair VX450W het niet zou trekken. Zeker gezien mijn setup relatief leeg is (1 HDD, 1 Optical, geen extra PCI-kaarten, 'simpele' dual-core). In speedfan is mij niks opgevallen. Maar ik heb er inderdaad niet met een multimeter naast gezeten. Mijn huidige 9800GT trekt die overigens wel zonder problemen, welke ongeveer dezelfde eisen heeft.

Ik heb destijds ook nog met een Antec 380W eventjes gedraaid, dezelfde als dat nu in mijn Linux-systeem zit, waarbij hetzelfde probleem naar voren kwam.

En tot slot, ik heb zelf van iemand die ik op internet regelmatig spreek exact dezelfde problemen gehoord. Al hoewel ik daar niet de setup van ken, buiten dan een Q6600 :)

Helaas, ik heb echt heel veel geprobeerd, maar mijn 9800GT doet het perfect, mijn HD4850 niet.
Het is misschien veel te laat, maar ik heb ook geen enkel probleem met die van mij, en der steekt ook 4GB geheugen in. Anderzijds draai ik er weel geen F@H op, maar gamen gebeurt er af en toe wel op, en dat draait echt gewoon goed. Ik denk dat je de oorzaak van je BSOD's ergens anders had moeten zoeken, ofwel had je gewoon een slechte kaart, maar dat kan iedereen met eender welk merk overkomen.
Heb precies dezelfde kaart gehad maar geen enkel bsod mee gehad. Zal dus toch aan je opstelling liggen of je hebt een maandagochtend kaart.
Misschien ligt het ergens anders aan, ik overweeg ook deze kaart te kopen maar dit verhaal maakt me toch een beetje bang. Ik heb eerst een 2900XTgehad en daarna een HD3870 in Vista 64bit, met beide kaarten heb ik de BSOD's en nog steeds geen oplossing.
Nette review

Ik heb deze kaart ook sinds december en gebruikt onder vista en win7 en suse 11.1
en heb nog niet een van jouw problemen gehad
( verschil is misschien dat ik 2x2G geheugen heb)
Geluiden heb ik ook niet gehoord en daar ben ik wel heel kritisch in,want naast af en toe
gamen( gta4) wordt de pc gebruikt voor audio bewerken en opnames met microfoon

Prijs is wel een minpuntje,maar je hebt wel de snelste passief gekoelde videokaart
Allereerst: Bedankt :)

GTA4 schijnt verder niet echt cpu minder gpu belastend te zijn (al hoewel ik geen GTA4 speel...). Je zou eens kunnen testen met een zwaardere testapplicatie, zoals (wat ik gebruik) Folding@Home of 3DMark. Qua OS wil ik nog steeds geen Vista, maar misschien moet ik eens een keer onder Win7 testen. Wel goed nieuws in ieder geval dat jij geen problemen hebt :)

Qua geheugen, ik heb getest met 4x1GB, 2x1GB en 2x2GB, dus dat zou wel goed moeten zitten. Al hoewel dat in praktijk anders blijkt.

En de prijs, tsja. Je moet er inderdaad wel iets voor over hebben, maar dan heb je ook echt wat :)

@hieronder: typfout :) niet GPU belastend bedoelde ik. Dat is ook hetgene wat hier getest (kan) worden.

[Reactie gewijzigd door blackangel op 5 mei 2009 23:24]

GTA4 niet cpu belastend? Waar heb je dat gehoord?

Het is echt een een cpu-vretend monster, één van de weinige spellen die echt quadcores ondersteund trouwens. Zodra je view distance omhoog gooit of de resolutie verhoogd wordt een 'gewone' dualcore al snel de bottleneck. ;)
Ik heb compleet andere ervaringen met deze kaart dan jij. Ook ik was op zoek naar een stille videokaart en wilde een tje hebben die zo snel mogelijk was. Ik kwam dus ook op deze kaart uit en ik hoor geen rare electronica-geluidjes (zoals ik die in mijn passieve 8600GTS wel hoorde). Ook heb ik absoluut geen stabiliteitsproblemen ondervonden tot nu toe (Vista Home Premium 32bits, Q9550, 2x2GB)
Ook onder full load?

Anyway, ik heb het product nu getest onder Windows 7. Hardstikke stabiel gelukkig :)
Ik heb twee asus EAH4850 1gb in cf draaien onder Vista x64. En toch moet ik zeggen dat deze kaartjes veel stabieler draaien dan mijn evga 8800gts 320mb sc die ik daarvoor had(en nview werkt niet fatsoenlijk onder vista).

Ik heb wel eens eerder gehoord dat VPU recover zich onder XP voordoet maar dit kun je uitzetten in ccc.
Dan was het gevolg een BSOD. Makkelijke conclusie over wat ik dan liever heb ;)