OCZ Alchemy Elixir Review

mr. blue 5 mei 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.867 views

OCZ Alchemy Elixir

Pluspunten

• Ergonomie
  • Programmeerbare toetsen
  • Extra setje W,A,S,D en ctrl, alt en spatie

Minpunten

• Last van wat OCZ 'Ghosting' noemt, belangrijke game combinaties kunnen dus NIET gemaakt worden!
  • Bijgeleverde software
  • Voldoet niet als gametoetsenbord.

Algemeen
Voor bij mijn nieuwe gamesysteem had ik een nieuw toetsenbord nodig. Het grootste deel van het budget was al besteedt aan het systeem zelf, dus ik was op zoek naar een goed betaalbaar bord dat goed zou functioneren in games. Dat eerste is het zeker. Met een prijs van rond de 30,- kan de prijsbewuste gamer zeker niet klagen. De specs doen vermoeden dat het met mijn 2e eis ook wel goed zat. 10 programmeerbare toetsen, in te stellen door macro's, en daarnaast nog de nodige knoppen zoals volume, mediaspeler, mail, home, etc. Ook de gebruikerservaringen hier op Tweakers waren positief en niet te vergeten, het toetsenbord wordt aangeraden in de BBG. Toch ben ik enigszins teleurgesteld in dit toetsenbord. Waarom lees je hieronder.

Ergonomie
Er valt weinig aan te merken op de ergonomie van het toetsenbord. De toetsen zijn van een soort zacht rubber en dat typt erg lekker. Ook zit er een 'balk' voor het toetsenbord van een centimeter of 5 waar je je polsen op kan laten rusten. Hoewel niet iedereen hierover te spreken zal zijn vind ik het persoonlijk wel fijn. Wel vind ik de toetsaanslagen vrij luid. Op zich niet een erg groot probleem, maar als mijn vriendin probeert te slapen en ik ben nog bezig met een paper voor school, dan heeft ze er wel veel last van.
De knoppenindeling is redelijk normaal. Het grootste verschil is te vinden in de plaatsing van de windows toets. Die zit rechts in plaats van links van de spatiebalk. Dit heeft zijn voor en nadelen. Voordelen spreken voor zich. Ik denk dat elke gamer wel eens per ongeluk de windows toets heeft ingedrukt met als gevolg dat je uit het spel wordt geknald (letterlijk en figuurlijk :+ ). Liever had ik gezien dat ze een mogelijkheid hadden toegevoegd de windows toets uit te schakelen, zoals ook wel te zien is op andere borden. Nu kun je bijvoorbeeld niet meer gemakkelijk de windows+tab toets indrukken voor Vista's kenmerkende Aero interface en dat is jammer.

Functionaliteit
De functionaliteit is op zich in orde. Zoals hierboven al genoemd zijn er 10 programmeerbare toetsen. Dankzij de 'Mode' toets kan er nog geswitched worden tussen 3 modes, waardoor de feitelijk 30 programmeerbare toetsen hebt. Ook de multimediatoetsen zijn handig, al gebruik ik eigenlijk alleen de toetsen voor de mediaspeler. In sommige reviews wordt vermeld dat er een usb hub in het toetsenbord zit. Dit is echter niet waar.

Precisie
Dit is waar het toetsenbord ernstig te kort schiet in sommige opzichten. Het belangrijkste nadeel is dat het toetsenbord blokkeert als je de ctrl en spatie indrukt. De gamers onder ons zullen weten dat dit toch een 'vrij' veel gebruikte toetsencombinatie is. Erg onhandig dus. In eerste instantie dacht ik dat mijn bord defect was. Bij navraag bij OCZ noemen zij dit ghosting en komt dit in nagenoeg alle toetsenborden voor. Ik heb het nog nooit eerder ondervonden, maar het zal wel. Opzich is dit mankement eenvoudig te omzeilen door de 'jump' functie die normaal onder de spatiebalk valt te zetten onder de alt toets. Hier moet je dan wel aan wennen en dan begrijp je ook meteen waarom de windows toets rechts zit want anders zou je constant verkeerd drukken.
Het ctrl spatie probleem is niet het enige euvel waardoor de precisie van dit bord te wensen over laat. Wanneer je ctrl shift W indrukt (ook niet een hele vreemde gamecombinatie) geeft het toetsenbord ctrl U door. Dit is in veel spellen het comando voor team-speak en dat roept dus een venster op waardoor je niets anders meer kan dan typen. Niet handig in het midden van een vuurgevecht |:( .

Wanneer je dus veel fps speelt zou ik het bovenstaande ernstig laten meewegen in je beslissing dit bord te kopen! Bij andere spellen waar je minder afhankelijk bent van bovenstaande combinaties weegt dit probleem natuurlijk minder zwaar.

Vormgeving
De vormgeving is natuurlijk erg persoonlijk. Ik vind de fel blauwe programmeerbare toetsen op zich wel grappig. Het toetsenbord maakt wel een redelijk brede indruk, dit vind ik minder mooi. Ook zijn de lichtjes rechtsboven die o.a. aangeven of num lock en capslock aanstaan niet goed te zien, tenzij je er echt boven gaat hangen. Vooral de drie lichtjes die aangeven in welke modus het toetsenbord zich bevindt zijn vrijwel onzichtbaar. Ook is de vormgeving van de meegeleverde software waarmee marco's ingesteld kunnen worden belabberd. Ik weet dat smaak erg persoonlijk is, maar ik kan vrijwel garanderen dat niemand de bijgeleverde software met plezier op zijn computer zal zetten.
Als laatste opmerking over de vormgeving: Mijn toetsenbord heeft 2 keer een F11 toets, in plaats van een F11 en F12 toets. Ik neem aan dat dit een fabrieksfoutje is, maar wellicht hebben meerdere personen hier ook last van?

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit lijkt op het eerste oog prima. Het toetsenbord voelt stevig aan. Ik heb zeker niet het gevoel dat het toetsenbord snel kapot zal gaan. Ook kraakt het toetsenbord niet als je er hard op leunt of zo. Daarnaast geeft OCZ nog eens een extra setje toetsen erbij (ctrl, alt en spatie toets en w,a,s,d), zodat zelfs de meest doorwinterde gamer lange tijd kan blijven doorrammen.

Drivers en ondersteuning
Zoals hierboven al even kort beschreven is de bijgeleverde software dramatisch. Het doet wat het moet doen, namelijk macro's en programma's laten toewijzen aan de extra knoppen, maar het programma voelt erg amateuristisch en goedkoop aan. Ook laat het alleen .exe programma's toevoegen aan de toetsen en dat vind ik een gemiste kans. Op het forum van OCZ wordt wel support geleverd, alleen de problemen zoals hierboven beschreven worden afgedaan als onbelangrijk. "Als ik een toetsenbord had gewild dat wel functioneert zoals verwacht dan had ik maar meer geld moeten uitgeven", is een beetje de instelling van de medewerkers van OCZ.

De prijs is dan wel weer goed (mag ook wel met de tekortkomingen). Toch raad ik gamers aan om nog een paar tientjes extra neer te leggen voor een echt goed toetsenbord. Want laten we wel wezen, wat is nou 40 euro extra op de bedragen die wij besteden aan onze computers?

Een aardig toetsenbord als je niet gebruik maakt van bovenstaande toetsencombinaties. De meeste gamers doen dit echter wel en daarom begrijp ik absoluut niet dat OCZ dit toetsenbord durft te verkopen als gametoetsenbord. Dit is dan ook waarom mijn algemene oordeel uiteindelijk is uitgekomen op 'Slecht'. OCZ verkoopt dit bord als gametoetsenbord, daarvoor is dit toetsenbord echter gewoon slecht. Wanneer je op zoek bent naar een goed geprijsd toetsenbord voor normaal gebruik met een paar erg leuke extra's. Dan is dit toetsenbord prima, en zou het zeker een goed krijgen van mij.
Ik hoop dat dit toetsenbord snel verdwijnt uit de BBG, of in ieder geval met een opmerking over bovenstaande problemen, want nu klinkt dit toetsenbord, wanneer je de BBG leest, als een uitstekende koop.

Heb jij ook een OCZ Alchemy Elixir?

Ik heb hier ook een Alchemy Elixir liggen en het lijkt wel of er bij mij ook een foutje gemaakt is met een F toets, want als ik zo bij jou kijk ligt de tekst "F2" even hoog als bij de rest, terwijl mijn "F2" tekst wat meer naar boven ligt, maar nog wel goedom staat. Het lijkt wel alsof de toets bij de productie is omgedraaid omdat de sticker ondersteboven zat of iets dergelijks.

Verder vind ik het bord redelijk goed, op jouw punt (de drivers) na. Die zijn inderdaad dramatisch als je denkt dat je een programmeerbaar toetsenbord hebt gekocht. Mijn G15 doet het veel beter, maar die is natuurlijk ook wel een tikkie duurder. De lichtjes doen het bij mij echter prima en zijn ook goed op afstand te zien. Op de foto lijkt het wel alsof er een waas over die balk zit, weet je zeker dat je de dunne plastic cover verwijderd hebt wat er bij levering op zat?
Dit was voor mij een belangrijke review om het toetsenbord niet aan te schaffen. Dat ghosting lijkt me helemaal verrot !

Onwijs bedankt voor deze review! Ik wacht op een opvolger van OCZ zonder deze ghosting effecten.
Haha wat grappig, kijk ik net op mijn toetsenbord zie ik dat mijn F toetsen gelukkig kloppen :X

Ik kan me goed vinden in de review! Het lawaai tijdens het typen, en de software laten het echt afweten. Hij typt wel geweldig qua feel, maar de onderburen horen het als ik aan het typen ben :P. Zelf heb ik na 4 maanden toch maar de keuze gemaakt om een ander toetsenbord aan te schaffen, namelijk de Razer Lycosa.

Dit toetsenbord is goed voor de prijs, meer niet. :)
Leuke review, mij leek dit ook een goed toetsenbord door de combinatie van de prijs en wat je ervoor krijgt, maar nu ik zo je review lees heeft het toetsenbord toch wel een paar ernstige mankementen :o Laten we hopen dat deze dingen snel behandeld worden door OCZ want dan zou het een heel goed ramplankje zijn :)
oei, toch mooi dat ik deze review dan net lees, ik was al aan 't overwegen om dit toetsenbord te kopen omdat deze in de BBG voor 't gamesysteem staat... Wat een afknapper. (En blunder voor de BBG?)
Ook ik heb hem gekocht, ook zwaar teleur gesteld. Afgezien van het feit dat mijn "Num" knop mist (twee "End" knoppen) (http://img17.imageshack.us/img17/3424/dsc00355fixed.jpg) . Wordt er soms een extra "u" bij een willekeurige letter getypt, dat is dus echt irritant met het typen.
Ook slaat mijn keyboard geregeld vast in WoW (bijvoorbeeld door te typen terwijl ik aan het lopen ben).
Deze gaat retour :)

[Reactie gewijzigd door Dutchy007 op 10 mei 2009 11:42]

Dat probleem heb ik dus ook met diev van mij, maar dan is het zelfs "uw". Probleem ligt in het circuit zover ik weet.

[Reactie gewijzigd door hello123456 op 18 april 2011 09:17]

ik zat net eraan te denken om hem te kopen, maar als ik dit zo lees... het leek mij wel mooi, een gametoetsenbord voor weinig geld, maar ik denk dat ik er nu toch maar vanaf zie. :/