Specificaties 3,3" scherm met 16GB opslag - Bekijk alle specificaties

Cowon iAudio S9 16GB Zwart Review

WhiteRaver 27 juli 2009, laatste update op 27 juli 2009, 6.395 views

Cowon iAudio S9 16GB Zwart

Pluspunten

• Geluidskwaliteit;
  • Beeldscherm;
  • Accuduur;
  • Ondersteuning audio en videocodecs;
  • Algehele kwaliteit.

Minpunten

• Aparte USB connector;
  • Interface soms niet logisch;
  • Geen netstroom oplader;
  • Geen uitbreidbaar geheugen.

Geluidskwaliteit Score: 5
Algemene informatie

De Cowon S9 is een zogeheten PMP (portable multimedia player) of draagbare mediaspeler in het Nederlands en in de volksmond een mp3-speler geheten. Maar zoals zoveel 'mp3-spelers' kan de S9 veel meer dan alleen maar mp3 bestanden afspelen waaronder FLAC, ogg, wma en meer. Films kijken, foto's weergeven, tekst bestanden doorlezen, Flash spelletjes spelen, radio luisteren, geluid opnemen en als calculator gebruiken is allemaal mogelijk met deze draagbare multimedia speler.
Met zijn gebogen achterkant en 3,3" Amoled scherm maakt de Cowon S9 een goede eerste indruk.
Een van de opvallendste kenmerken van deze PMP is het beeldscherm wat is gebouwd met Amoled technologie, hierdoor heeft hij een prachtige beeldkwaliteit. Het beeld heeft een resolutie van 480x272 (16:9 verhouding) en heeft de beschikking om 16 miljoen kleuren weer te geven. Het capacitieve aanraakscherm is een goede toevoeging voor het scherm zodat het niet doffer wordt. Hierdoor is het touchscreen ook alleen maar te bedienen met je vingers en niet met de nagel, pen of iets dergelijks. De S9 beschikt over een Bluetooth verbinding om er een draadloze Bluetooth headset op aan te sluiten. FM-radio is aanwezig om de frequenties vanaf 87,5 tot 108 MHz af te luisteren (76 tot 108 MHz voor Japan). De ingebouwde 'G-sensor' (versnellingsmeter) zorgt ervoor dat het beeld automatisch wordt bijgedraaid als de speler wordt gedraaid. Met zijn gewicht van 77g is hij niet zwaar en via de meegeleverde USB kabel kan hij makkelijk op iedere computer die beschikt over een USB poort worden aangesloten.
Het merk Cowon, iAudio wordt ook vaak gebruikt of een combinatie ervan, staat verder bekend als een merk van kwalitatief goede producten waaronder de geluidskwaliteit de sterkste troef is alsmede de lange batterijduur, alleen de prijs is er dan ook meestal naar.

Cowon logo op de achterkant van de Cowon S9

Gebruikte configuratie

De volgende apparaten zijn er gebruikt om mee te testen en te vergelijken:
  • Vorige PMP - Cowon D2 4GB + 4GB HCSD;
  • Oordopjes - Bijgeleverde iAudio dopjes, Sennheiser CX300 en Sony MDR-NX1;
  • Hoofdtelefoon - Sennheiser HD 201;
  • Oplader - Universele USB netstroom lader;
  • OS - Windows Vista Ultimate + SP1, x64 en Windows 7 RC, x64;
  • Firmware Cowon S9 - versie 2.08, 2.10b, 2.10, 2.20, 2.30b, 2.30 en 2.31b;
  • Software - JetAudio, SUPER (video converteer programma).

Aanschaf

Mijn reden om deze multimedia speler te kopen was voornamelijk om het mooie uiterlijk, het prachtige beeldscherm en omdat het van het merk Cowon is.
Ik bezit ook nog een Cowon D2 die eigenlijk nog perfect werkt maar na meer dan 1,5 jaar die intensief gebruikt te hebben was het tijd om mijn gadget honger te stillen. Een andere reden was ook dat het beeldscherm mij deed watertanden. Het beeld zag er een stuk beter uit dan op de D2. De D2 heeft nooit gefaald voor mij, super degelijke PMP en zeer goed geluid. Maar het was tijd voor wat nieuws en ik had het geld ervoor (over), want de S9 is niet goedkoop. Bij bol.com heb ik hem gekocht voor ¤ 234,95 (exculsief verzendkosten van ¤ 1,95). Daar was hij op voorraad en voor 21:00 uur besteld is de volgende dag in huis. Besteld op donderdag 19 maart 2009 (voor 21:00 uur) en binnen op vrijdag 20 maart 2009 (voor de middag), goede snelle levering!
Ik heb niet veel rond gekeken naar andere PMP's, dit omdat ik gewoon overduidelijk weer een Cowon machine moest hebben en dat ik direct al een oogje had op de S9 sinds ik de eerste foto's zag. Maar waarom dan bijvoorbeeld geen iPod Touch, vraag je je misschien af? Apple vind ik absoluut niks, ik haat het om een PMP te _moeten_ syncen met een speciaal programma, iTunes dus en nog andere dingen waar ik mij aan erger en bijvoorbeeld Samsung heeft, in mijn ogen, geen goede tegenpool.

Gebruikersomgeving

De oordopjes die ik gebruik zijn in-ear oordopjes van Sennheiser, de CX300. Deze oordopjes gebruikte ik ook al bij mijn vorige PMP, de Cowon D2. Voor deze review gebruik ik dan ook de Cowon D2 als vergelijking.
Het muziekgenre waar ik voornamelijk naar luister is hardstyle, oftewel snelle muziek met veel lage en diepe bassen. Ik houd dan ook wel van een aanwezige bass. Daarnaast luister ik ook geregeld rap, hip hop en rock. Bekende namen waar ik naar luister van die genres zijn bijvoorbeeld Opgezwolle, Osdorp Posse, Eminem, Dr. Dre, Metallica en Rammstein.
De omgeving waar ik de S9 gebruik zijn voornamelijk op de fiets en tijdens het sporten (hardlopen en fitness). Tijdens het sporten ziet de S9 er nog wel vaak vochtig uit en beweegt veel mee, prima test om te kijken of de behuizing voldoet (niks geen bijwerkingen ontdekt hierdoor). Over een paar maanden zal ik hem veel in de trein gebruiken. Ik heb hem altijd in mijn broekzak zonder andere spullen erbij in, zoals sleutels, en dit gaat prima. Meestal heb ik maar 1 oordopje in om nog goed de omgevingsgeluiden te horen (vooral op de fiets belangrijk).

Featureset (Waardering 4/5)

In de doos zitten de volgende voorwerpen:
  • Cowon S9 16GB chrome/black;
  • iAudio oordopjes + 2 zachte 'kussentjes/hoesjes';
  • Cowon USB verbindingskabel;
  • 8cm CD met JetAudio en uitgebreide handleiding (o.a. Nederlandstalig);
  • Beknopte Nederlandstalige handleiding;
  • Paar blaadjes van garantie, enz.;
Gewoon de standaard dingen zitten er dus in. Wat wel een gemis is, is een oplader voor netstroom, dit moet dus via USB gebeuren. Maar hij kan wel worden opgeladen via een universele USB - netstroom oplader. Zelf had ik al ooit zo'n ding gekocht voor ¤ 5,- en het werkt hier prima mee, adapter in het stopcontact USB kabel tussen de adapter en S9 en hij wordt opgeladen.
Groot nadeel van de USB aansluiting op de Cowon S9 is dat het geen standaard aansluiting is zoals mini-USB. Dit vind ik toch wel een groot minpunt. Dankzij dat kun je niet even snel ergens anders wat bestanden overzetten als je de Cowon USB kabel er niet bij hebt. Ook wel jammer dat ze geen TV-Out kabel hebben meegeleverd, maar dat zie ik zelf niet als een gemis, zou meer een bonus zijn als het er wel bij zou zitten.

Dankzij de geweldige ondersteuning van Cowon blijven er nieuwe functies bijkomen met behulp van nieuwe firmwares. De ondersteuning voor verschillende audio en video formaten is ook geweldig, zie 'totaal overzicht lijst van de specificaties' voor alle ondersteunende formaten. Klik hier voor het totale overzicht van de specificaties van de Cowon S9 (Foto).
Ik weet niet als het een feature is of gewoon iets dat elk apparaat moet kunnen maar je hebt geen apart programma nodig om nieuwe muziek op de S9 te zetten. Via verkenner kun je alle muziek/video's/foto's erop kopiëren. Via de instellingen kun je wel aangeven dat hij MTP gebruikt om hem dan te syncen met bijvoorbeeld Windows Media Player. Maar normaal staat hij op MSC en geeft Windows aan dat het een verwisselbare schijf is. Als dit niet mogelijk was kocht ik hem ook niet.
Qua featureset zit het wel redelijk snor op de netstroom lader en aparte USB aansluiting na, daarom een waardering van 4/5.

Beeldkwaliteit (Waardering 5/5)

Één van de mooiste dingen van de S9 is het 3,3" Amoled breedbeeldscherm. In vele opzichten is dit type beeldscherm beter dan een LCD (TFT). De inkijkhoek is perfect, het beeld blijft goed tot de uiterste kijkhoek, zie bijvoorbeeld deze vergelijking met een iPod Touch. Het contrast is zeer hoog, wit is wit en zwart is echt zwart (zoals bij CRT beeldschermen). De kleuren zijn zeer helder maar wel natuurgetrouw. De reactiesnelheid is zeer goed en ook beter dan een LCD scherm (voor mijn gevoel). De helderheid is ongeveer hetzelfde als dat van een LCD, dit is te weinig om in direct zonlicht te kijken naar een film bijvoorbeeld. De resolutie van 480 pixels hoog en 272 breed is goed genoeg om zelfs op kleine afstand (10cm) films en foto's perfect te bekijken.
Natuurlijk praten we hier over een aanraak gevoelig scherm, een touchscreen. Het betreft een capacitief aanraakscherm wat goed en precies werkt. Dit type aanraak scherm is alleen maar te bedienen met de vinger en daarmee worden kleine dingen selecteren wat lastiger omdat je geen andere kleine voorwerpen kunt gebruiken om het aan te tikken. Voorbeeld hiervoor is bijvoorbeeld Notepad, hiermee kun je gewoon tekenen met je vinger maar dit werkt lang niet zo goed als met een stylus op de Cowon D2. Maar omdat ik, en waarschijnlijk iedereen, hiervoor de S9 niet heb gekocht en ook niet voor gebruik vind ik dit verwaarloosbaar. Vooral omdat het scherm zo exact reageert als ik erop tik, vegen werkt nog meestal.
Het beeld zelf reflecteert wel omdat er super sterk "Gorilla Glass" overheen zit (werd hierover getipt door iemand). Hier is een filmpje van waar ze een aantal proeven ermee doen en het vergelijken met normaal glas, best indrukwekkend hoe sterk het is. Hij is zeer krasbestendig en ik heb er dan ook geen 1 kras op het beeldscherm zitten, dit terwijl ik expres met sleutels in een hoekje er overheen ben geweest om krassen proberen te maken, wat dus niet gelukt was. Op Youtube zijn er ook al verschillende filmpjes gezet die laten zien hoe krasbestendig het Gorilla glas is, zie hier bijvoorbeeld. Anythingbutipod heeft de S9 ook aan de krastest onderworpen, zie hier het filmpje op Youtube.
Video's en films omzetten wordt super makkelijk gedaan met behulp van de JetAudio software. Importeer je video bestand (met of zonder de ondertiteling), je geeft aan welk apparaat je hebt, welke kwaliteit je voor het beeld en geluid wilt hebben en converteren maar. Let op: het omzetten van een HD film duurt best lang . Een Full HD 1080p film wordt op mijn Intel Core 2 Duo E6600 met ongeveer een factor 1 geconverteerd wat dus resulteert in een wachttijd van de lengte van de film.
Zo opgesomd komt dat bij mij uit op een 5/5 waardering, top dus!

Geluidskwaliteit (Waardering 5/5)

Geweldig.
Echt waar, dit is gewoon geweldig. Met mijn Sennheiser CX300 oordopjes krijg ik er waarschijnlijk nog niet het ultieme geluid uit maar ik vind het geleverde geluid echt geweldig.
De standaard oordopjes zijn zoals bijna alle standaard meegeleverde oordopjes; niet overtuigend en missen een aantal klanken om de muziek goed en zuiver over te laten komen. Als je het neutrale geluid van de Cowon S9 niet interessant genoeg vind om naar te luisteren zijn er ook tal van instellingen om de muziek aan te passen voor ieders persoonlijke smaak. Cowon heeft het allemaal onder de noemer JetEffect 2.0 gestopt. Hier kan je de bekende voorgeprogrammeerde opties vinden zoals Rock, Classic, Pop, Hip Hop, Blues, enz. maar Cowon heeft er ook een heel scala van eigen bodem zoals BBE, BBE ViVA, BBE Mach3Bass, BBE Headphone, enz. En als je dan nog niet aan je trekken komt zijn er ook vier geheugen slots open om zelf alles in te stellen. Daarmee heb je de beschikking over een uitgebreide 5-bands equalizer en meer. Voornamelijk bass versterkende functies (Cowon producten) waarvan BBE, Mach3Bass en 3D Surround er een aantal zijn. Ikzelf gebruik de instellingen niet want ik vind dat het geluid er te overdreven van wordt, daarom heb ik 'm op normaal staan. De Sennheiser in-ear dopjes geven standaard al iets meer bass dus voor mij is het prima zo.
Een tip voor toekomstige of huidige gebruikers van de S9, zet hem op de 'buiten de EU' (Non-EU) stand. Dit is makkelijk omdat er anders een limiet voor het volume opzit, wat heel vervelend is als je het volume maximaal wilt zetten. Denk hierbij aan het aansluiten op een versterker of home cinema set. Heb je het al ingesteld en wil je het veranderen? Sluit de Cowon S9 aan op de computer en verwijder uit de map "Systeem" het bestand "PARAM.CFG", ontkoppel en start de S9 weer op om nu opnieuw te kunnen kiezen uit 'buiten de EU' of 'Non-EU' (voor de Engelse taal).
Misschien leuk voor de draadloze freaks, via Bluetooth kun je een draadloze verbinding leggen tussen een koptelefoon en de S9. Zelf heb ik hier geen ervaring mee omdat ik niet beschik over een Bluetooth koptelefoon. Wel heb ik gelezen dat de batterijduur van de S9 snel naar beneden gaat als er gebruik wordt gemaakt van de Bluetooth verbinding.
Voor de irritante mensen zit er gelukkig geen speaker op. Hiermee doel ik op de mensen die in het openbaar (lees: openbaar vervoer) graag hun muziek willen delen met iedereen. Dit is niet mogelijk tenzij je het via externe speakers doet want de S9 heeft geen ingebouwde speakerfunctie.
Wat wel een (positief) nadeel is van de goede geluidskwaliteit is dat je vervormde muziek bestanden er zo uitpikt, zoals bijvoorbeeld het verschil tussen een mp3 met 96kbps bitrate en één met 192kbps bitrate.
Geweldig, 5/5.

Bouwkwaliteit en afwerking (Waardering 5/5)

De kwaliteit van de behuizing is prima, geen kraakjes bij tordering of iets dergelijks. In eerste instantie zul je denken dat de plastic behuizing niet stevig zou zijn maar dat is hij zeker wel. De chromen zijkanten zijn volgens mij ook van plastic. Als je er met je nagel op tikt klinkt het een beetje hol maar wel anders dan de achterkant. Zijn gewicht helpt ook niet om 'kwalitatief' over te komen. Maar ik vind het alleen maar een pluspunt dat het gewicht zo laag is. De afwerking is zeer goed, niks geen rare uitstekende stukjes behuizing. De play knop aan de bovenkant steekt wel wat uit maar is niet hinderlijk maar mooi organisch vormgegeven, net zoals de gehele behuizing.
Minder is wel dat de gehele behuizing, op het beeldscherm na, kras gevoelig is. Op dit moment heb ik al op de hele behuizing hele fijne krasjes zitten en schijn je hem in het licht dan zie je ze duidelijk zitten. Kanttekening hierbij is wel dat ik de S9 echt gebruik, oftewel heel voorzicht ga ik er niet mee om en doe hem niet in een hoesje of wat dan ook.
Het afsluitingsklepje voor de USB aansluiting zit er ook goed in en is makkelijk open te maken met je nagel. Als het klepje los is heb ik niet het gevoel dat ik het er zo uittrek, dat zit ook wel snor.
Door de ronde vormen voel ik hem ook bijna niet in mijn broekzak. De Cowon D2 is veel meer aanwezig in de broekzak dan de S9, terwijl toch de S9 groter is op de dikte na maar de D2 is veel hoekiger. Wel jammer is dat vingerafdrukken heel goed te zien zijn op de gehele S9 en dus ook op het beeldscherm. Ikzelf vind het soms nog wel storend en moet er dan ook even met een doekje of een shirt overheen gaan om het eraf te vegen maar dan heb je het er wel zo af.
Misschien is het volgende toch het vermelden waard. De laatste tijd heb ik last van een terugkerend probleempje, zie mijn posts in het ervaringen topic @ GoT. Het lijkt erop dat niemand anders dit heeft of kan nabootsen. Het gaat om het volgende: wanneer ik het scherm wil laten oplichten door snel de schuifknop naar links te doen gaat de S9 uit/standby in plaats van dat hij alleen het scherm laat oplichten. Waarschijnlijk heb ik dit nu 20 keer gehad en is daarom niet een probleem maar begint wel een beetje irritant te worden. De schuifknop werkt voor de rest goed en bij de instellingen staat ook niks verkeerd omdat er niks daarvoor te veranderen is.
Al met al is de bouwkwaliteit en de afwerking prima in orde en ik geef dit onderdeel een zeer goede waardering.

Ergonomie (Waardering 4/5)

Over de interface. De interface is redelijk duidelijk maar mist soms wel wat logica. Vanuit het beginscherm kun je duidelijk zien waar je naar toe kan. Er is ook een optie om via widgets de meeste dingen te doen, dit vind ikzelf nooit zo lekker werken. Voordeel is wel dat dat nog steeds verder wordt uitgebreid dankzij nieuwe firmware en de firmware updates gaan hard. In het begin had ik er versie 2.08 op staan en in de tussentijd heb ik 2.10b (bèta), 2.10, 2.20, 2.30b en 2.30 (dit is alles wat er in de tussentijd uit kwam) erop gezet om uiteindelijk op 2.31b uit te komen. Versie 2.31b heeft al een aantal leuke extra features ten opzichte van vorige firmwares. Firmwares zijn ook heel makkelijk te updaten, de bestanden van de nieuwe firmware in de root van de S9 zetten > veilig verwijderen > starten > wachten > klaar. Dit in vergelijking tot de Cowon D2 een hele verbetering waar je dat 3 keer dat moest doen en ook nog eens al je bestanden verwijderd werden na een firmware update. Je bestanden en instellingen blijven dus gewoon behouden bij het updaten van je Cowon S9.
De paar fysieke knoppen zijn volume omhoog, volume omlaag, play/pause, volgende nummer, vorige nummer en de kenmerkende Cowon aan/uit/hold schuif. De knoppen zijn redelijk makkelijk te bedienen alhoewel het soms te makkelijk gaat. Je kunt instellen of de fysieke knoppen moeten werken als hold aanstaat of niet. Met de optie dat de fysieke toetsen wel werken in hold status heb ik vaak last dat er een volgend nummer wordt gekozen, daarom zijn de knoppen net te licht om in te drukken. Daarom vind ik dat wat minder waar je het apparaat dus bijna niet blind in je broekzak kan bedienen zonder per ongeluk een nummer te ver te gaan. De Cowon D2 had daar gelukkig net wat stroevere toetsen voor en daar werkte het wel uitstekend, alhoewel de D2 weer minder fysieke toetsen heeft.
Het aanraakscherm is capacitief waardoor hij alleen maar met de vingers te besturen is. Het is wel gevoeliger dan een 'standaard' type aanraakscherm (resistief heet dat dacht ik) zoals in de Cowon D2. Dit vind ik nog niet direct een voordeel, soms vind ik het wel even fijn om met een pen of iets anders in mijn handen het apparaat ermee te bedienen. Voordeel van dit type aanraakscherm is dat de helderheid en inkijkhoek niet verminderen en dat daardoor het Amoled scherm perfect tot zijn recht komt. Het aanraakscherm hoef je ook maar lichtjes aan te raken om het te laten reageren.
Het bedienen van het hele apparaat is ook makkelijk te doen met 1 hand, mits je niet de onderste knop (aan/uit/hold) hoeft te gebruiken. met mijn duim kom ik prima over het gehele touchscreen.
Niet te vergeten, het aansluiten van je hoofdtelefoon of oordopjes geschiet via de 3,5mm jackplug aan de onderkant. Deze zit in het midden van de S9 op een goede plek.

Hieronder zal ik het, kort, over de opties hebben van de S9. Dit is per menu onderdeel aangegeven, in het cursief is wat er in het menu staat. De widgets ga ik niet apart bespreken omdat dat grotendeels snelkoppelingen zijn naar de betreffende menu's en er weinig extra functionaliteit mee wordt gecreëerd.
Het betreft de 2.31b firmware versie, welke weer andere mogelijkheden heeft ten opzichte van voorgaande frimware versies.

Music
Om de muziek te beluisteren die er op de S9 staat. Op het hoofdscherm zie je de albumcover/art, artiestnaam, titelnaam en albumnaam. Onderaan is het mogelijk om tussen 2 modi te 'flippen' door op de flip knop te drukken. Er is een modus voor vorige, play/pauze, volgende en A-B. A-B betekend dat je een periode kunt blijven luisteren welke je daarmee selecteert, eerste tik maakt A aan welke dan het beginpunt wordt, tweede tik maakt B aan welke het einde vormt, nu zal er continu tussen A en B muziek worden afgespeeld totdat je weer een keer tikt op A-B. De andere modus heb je de knoppen voor toevoegen aan favorieten/bookmarks, afspeeltypen (herhalen, willekeurig, enz.), EQ en switchen tussen dat het scherm mee kantelt als je 'm draait of niks doet of dat je hem kan schudden voor een volgend nummer. Als je hebt geselecteerd dat je hij mee draait als jij de S9 draait zie je al je albumcovers per album die in de muziekbestanden zitten. Er is dus ook een optie dat je de S9 schudt om hem naar een volgend nummer te doen springen. 'Gooi' de S9 naar rechts en hij gaat naar het vorige nummer, naar links en het volgende nummer wordt afgespeeld. Dit is al een voorbeeldje van de niet helemaal logische besturing.
Nummers selecteren gaat per map, artiest, album, titel, genre, jaar, nieuwe muziek of afspeellijst er is ook nog een aparte lijst voor favorieten en bookmarks. Playlists zijn ook te gebruiken, zelf heb ik het nog niet geprobeerd maar via .m3u bestanden kan er ook muziek worden afgespeeld. De S9 kan dus volop gebruik maken van ID3tags van muziekbestanden. Zelf vind ik het makkelijkste om via mappen de muziek af te spelen. Als je door de muziek bladert kun je ook de tekst groter of kleiner maken door de zoomschuif te gebruiken die ook weer tevoorschijn is te 'flippen'. De flip functie komt bijna overal terug om tussen knoppen te wisselen, zelf vind ik dit ook weer iets van een niet logisch opgebouwd menu.
Ook is er nog een quicklist tevoorschijn te halen waar je snel tussen 3 nummers kunt wisselen, zelf gebruik ik dit nooit en vind het daarom ook overbodig.

Videos
Om video's te bekijken die op de S9 staan opgeslagen. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat je de S9 in de breedte bekijkt anders komen er een aantal opties niet beschikbaar maar vice versa zie je ook wat extra video info niet als je de S9 plat houdt. Bij videos is er grotendeels hetzelfde beschikbaar als bij music.
Het scherm is wel te locken zodat bij het draaien van de S9 niet het beeld meedraait.
Een bijzondere optie is waarbij de S9 de film opdeelt in 12 delen en die laat zien zodat je makkelijk naar een bepaald deel van de film kunt gaat met behulp van de getoonde beelden.
Een groot pluspunt is dat ondertitelingen in het .srt formaat worden ondersteund en weergegeven, wat natuurlijk ideaal is zodat je niet alle ondertitelingen in het videobestand hoeft te embedden.

Pictures
Om afbeeldingen en foto's te bekijken welke op de S9 staan opgeslagen. Er kan worden ingezoomd, geroteerd (automatisch en manueel) en als achtergrond worden ingesteld. Een diavoorstelling is ook mogelijk.
Wel jammer is dat de foto's meestal te scherp worden weergegeven, bijvoorbeeld bij diagonale lijnen zijn heel goed kartelranden te zien. Bij tekst ziet het er ook niet zo vloeiend uit.

Documents
Om tekst (.txt) bestandjes te lezen. Dit is een zeer beperkt onderdeel, je kunt er alleen maar .txt bestanden mee lezen. Voor mij en waarschijnlijk anderen ook een weinig interessante optie.

Flash
Voor alle flash toepassingen, meestal dus games. Werkt redelijk goed, sommige games zijn simpelweg te groot of te veeleisend zodat ze niet vloeiend opstarten of afspelen. Soms loopt de S9 ook vast als het een Flash bestand niet accepteert.

Browser
Makkelijk de gehele S9 te doorzoeken naar alle bruikbare bestanden voor de S9. Formaten waar de S9 niks mee kan geeft hij ook niet weer.
Als je een muziekbestand aanklikt in browser gaat hij automatisch naar de music modus en begint met afspelen, zo werkt het met alle bestanden die kunnen worden gelezen door de S9.
Bestanden kunnen ook worden verwijderd via de browser. Als je gaat zoeken naar muziek of films in de modi music of videos kom je automatisch al in de browser terecht.

Radio
Om FM mee te ontvangen en te beluisteren. De ontvangst is zeer redelijk maar nog niet zo goed als bijvoorbeeld bij een autoradio. Met behulp van een grote draaiknop kun je de FM band aflopen naar FM stations, dit kan ook automatisch worden gedaan. Stereo en mono is instelbaar. De gehele FM band kan ook automatisch worden afgezocht en alle goed te bereiken stations worden dan opgeslagen in de kanalenlijst. In de kanalenlijst kunnen 24 FM kanalen/stations worden opgeslagen.
Opnemen van de radio is geen probleem, met een druk op de knop wordt er opgenomen.

Recorder
Het opnemen van geluid via de ingebouwde microfoon of via de line-in (converter hiervoor nodig, niet standaard meegeleverd). Opnemen is mogelijk in vele verschillende bitrates, van 32 kbps tot en met 256 kbps, maar alles kan alleen maar in mp3 formaat worden opgenomen dus niet in bijvoorbeeld het wma formaat. De kwaliteit van het opnemen via de microfoon is aanzienlijk goed, voor een test had ik de S9 met het beeldscherm naar boven (microfoon zit achterop) op een tafel neergelegd en toen met 4 mensen eromheen zitten praten. De opname was prima terug te luisteren en ik hoorde ook geen rare vervormingen of kraak geluiden wanneer ik aan de S9 zat. Het geluid van de opname was wel een beetje dof.
Line-in heb ik niet kunnen testen omdat ik niet het benodigde converter kabeltje ervoor heb, dit moet apart worden aangeschaft. Eenmaal aangeschaft kun je via een 3,5mm jackplug elke geluidsbron aansluiten om het daarna te kunnen opnemen.

Utilities
Hier staan de programmatjes van Cowon zelf. Hierin staan de programma's Calculator, Notepad, Hunter en Typist. Calculator is een simpele rekenmachine. Met notepad kun je tekeningetjes maken door met je vinger over het scherm te gaan, altijd leuk om tijd te doden. Hunter is een spel welke gebruik maakt van de g-sensor, oftewel het gyroscopische effect van de S9. Met dit spel moet je de zwarte inkomende balletjes ontwijken door met de S9 heen en weer te bewegen. Ikzelf vind het een zeer verslavend spel en doe het ook wel redelijk vaak. Dus pas op, dit kan zeer verslavend werken! Typist is een simpel programma om wat te typen in de S9. Dit gebeurt met behulp van een onscreen toetsenbord welke best oké werkt. Makkelijk om een boodschappenlijstje te maken. De laatse 2 programma's zijn een mooi voorbeeld van de firmware updates, ze zijn pas later toegevoegd, oftewel er wordt nog steeds aan nieuwe dingen gewerkt voor de S9!

Settings
Hier kun je alle instellingen vinden en veranderen voor de S9. Er is genoeg in te stellen, de hele rij is dit: JetEffect 2.0, Scherm, Tijd, Muziek, Video, Opnemen, Bluetooth en Systeem. Meeste dingen spreken wel voor zich en er is genoeg in te stellen/tweaken. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen equalizers maken, taal instellen, wekker zetten, afspeelsnelheid bepalen, ondertiteling aanzetten, opnamekwaliteit instellen, Bluetooth apparaten beheren en USB modus selecteren. Zeer complete instellingsmogelijkheden dus.

Ik vind het niet makkelijk om voor het onderwerp ergonomie een waardering te geven. Door de niet geheel logische interface krijgt het iets minder dan zeer goed, wat mij betreft krijgt het een goede beoordeling.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid (Waardering 3 /5)

Een beetje hetzelfde als het kopje 'Featureset' maar ik zet er toch nog wat neer.
Over de uitbreidbaarheid kan ik kort zijn, die is er niet. De Cowon S9 beschikt niet over een ingang voor geheugenkaartjes. Dit vind ik wel een minpunt. De Cowon D2 heeft bijvoorbeeld wel een SD kaart ingang en daar maakte ik ook graag gebruik van en vind het mede daarom een minpunt dat de S9 dat niet heeft.
Even tussendoor, ik weet zo niet zeker als dit het beste onder dit kopje past maar ik doe het toch. Er zit een optie op om de S9 in standby modus te zetten zodat hij binnen 1 seconde alweer klaar is voor gebruik en die optie gebruik ik altijd en vind het daarom ook ideaal, geen 10 seconden wachten voordat je de muziek kan horen, heerlijk.
Qua veelzijdigheid zit het wel snor voor mij. Je kunt in Windows makkelijk via verkenner bestanden kopiëren en plakken naar de S9 en gaat ook wel redelijk snel met gemiddeld 5,5 MBps. Het is ook mogelijk om JetAudio van Cowon te gebruiken maar ik ben absoluut geen fan van zulk soort mediabibliotheek synchroniseer programma's.
De accessoires zijn, zoals ik al eerder aangaf, niet zo uitgebreid maar voldoen. Ik mis alleen een netstroom oplader alhoewel er via de USB kabel met een universele USB netstroom oplader prima te werken is. Een mooie bonus zou een bijgeleverde tv-out kabel zijn.
De veelzijdigheid wordt ook sterk beperkt met het aansluiten van de Cowon S9 op verschillende computers, hier is altijd de Cowon USB kabel nodig om verbinding te leggen en kan dat dus niet met een standaard mini-USB naar USB kabel, wat ik een minpunt vind.
Uiteindelijk geef ik voor dit onderdeel een waardering van 3 uit 5.

Mobiliteit en accuduur (Waardering 5/5)

De Cowon S9 is zeer draag vriendelijk, klein in hoogte en licht in gewicht maken hem dat. Hij is wel redelijk lang dankzij het grote scherm maar door de mooi gebogen behuizing merk ik hem bijna niet in mijn broekzak. Vergeleken met de kleinere maar zwaardere en vierkantenerge Cowon D2 valt de S9 een stuk minder op in de broekzak. Zeer netjes dus van zo'n relatief groot voorwerp in de broekzak.
Accuduur is zo'n geweldig pluspunt waar ik hem ook mede voor heb gekocht. Omdat hij wel 45 uur meegaat met muziek luisteren en ongeveer 10 uur met alleen video kijken is hij perfect voor lange reizen. In de slaapstand heeft hij een standby tijd van 350 uur (niet getest). Ik ga er vanuit dat de accu nog iets beter is dan die van de D2. De D2 heb ik al meer dan 1,5 jaar veel gebruikt en daardoor ook vaak volgeladen en ontladen. De accu is bij mijn weten nog net zo goed als in het begin. Hieruit maak ik uit op dat de accu van de S9 is een zeer sterke troef is voor een draagbare muziekspeler. De accu is waarschijnlijk wel verwisselbaar maar dat zou ik niet zeker weten. Ook al zou hij verwisselbaar zijn zou ik nog niet zo snel een nieuwe accu aanschaffen aangezien er dan na zo'n lange tijd vast wel weer wat nieuws op de markt is. Daarnaast heb ik voor bijvoorbeeld mijn telefoon nog nooit een losse accu aangeschaft. Dus een niet (zo'n makkelijke) verwisselbare accu zie ik niet als minpunt.
Hieruit kan ik dit onderdeel dan ook alleen maar een dikke voldoende geven, zeer goed!

Prijs (Waardering 5/5)

Prijs is zeer discutabel, de een zal het een veel te hoog bedrag vinden en de ander een goede prijs voor het product. Ikzelf schaar mij bij de laatste, een goede prijs voor een geweldig product. Ja het is een smak geld voor een 16GB muziekspeler, ja er zijn veel goedkopere draagbare muziekspelers met 16GB die muziek afspelen, ja elke consument wil het voor niks hebben, maar toch is het bedrag de S9 waard.
Als ik het zo even naast twee andere bekende muziekspelers uit dezelfde klasse legt dan komt hij er redelijk goed vanaf. De iPod Touch 16GB zat in de tijd van de aankoop rond de 270 euro en de Samsung P2 8GB (geen 16GB) rond de 220 euro. Alhoewel er voor de Samsung P2 de Samsung YP-P3 voor in de plaats komt (of is), prijs voor de 16GB versie zit rond de 200 euro. Cowon S9 zit daar dus goed bij. Als ik ze zo ga vergelijken komt voor mij de Cowon S9 als absolute winnaar voor die prijs naar voren. Maar welke multimediaspeler iemand zal aanschaffen zal van individu tot individu verschillen.
Goede prijs voor een geweldig product.

Algemene beoordeling / Conclusie (Waardering 4/5)

Deze review heb ik zo objectief mogelijk proberen te doen maar dat is wel moeilijk geweest omdat ik heel blij ben met de S9, wat een geweldig apparaat. Prijs is natuurlijk een groot twijfelgeval voor een aankoop, maar wil je een top draagbare mediaspeler kopen dan heb je hiermee een goede koop.
Sterke punten van de Cowon S9 zijn: de behuizing, geluidskwaliteit, beeldscherm, accu, instelbaarheid en ondersteuning. Mindere punten van de Cowon S9 zijn: geen standaard USB aansluiting, de netstroom lader die niet wordt meegeleverd, het gemis van geheugenuitbreiding en de niet geheel logische interface.
Toch zijn de pluspunten veel sterker dan de minpunten en krijgt de Cowon S9 van mij de beoordeling goed.

Extra informatie.

Foto overzicht
Verpakking S9Inhoud doos S9Voorkant S9
Achterkant S9S9 en D2, voorkantS9 en D2, achterkant
Vergelijking video tussen de S9 en D2, bovenaanzichtVergelijking video tussen de S9 en D2, bovenaanzicht, donkerVergelijking video tussen de S9 en D2, schuin onder
Vergelijking video tussen de S9 en D2, schuin zijkantS9 en D2, schuin, in de zonS9 achterkant detail microfoon en reset
Cowon USB kabeliAudio oordopjesS9 aangesloten via universele USB netstroom oplader
Cowon S9 specificaties

Zie mijn fotoalbum als je ze in een slideshow wil zien.

Disclaimer
Ik zal de review in de loop van de tijd aanpassen waar het nodig is.
Graag opmerkingen/fouten/aanbevelingen/enz. melden via reacties.

Edit 13-07-2009
Review uit previewmodus gehaald.
Review verder getweakt.

Edit 26-07-2009
Tekst en links toegevoegd over onder andere krasbestendigheid beeldscherm en filmpjes erover, aanvulling over de bouwkwaliteit van de behuizing met betrekking tot krassen van de behuizing.
Later op de dag: opmaak minimaal aangepast, iets meer info toegevoegd bij een aantal teksten.
Fimware versie 2.31b2 werkt alweer een paar dagen uitstekend.

Heb jij ook een Cowon iAudio S9 16GB Zwart?

V For Vendetta op et schermpje? Inderdaad een prachtig apparaatje overigens
Yes, V for Vendetta als vergelijkingsmateriaal gebruikt, gedownsampled van Full HD naar de formaten en resoluties van beide PMP's om een goede vergelijking weer te geven. Prachtige film.

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 14 juli 2009 08:44]

Nette review! :)

Vind het overigens knap dat je nog geen krassen op het ding hebt. Mijn S9 heb ik nou ook al bijna 2 weken geloof ik en na de eerste 2 dagen zaten er al haarkrasjes in. Nooit langer dan een centimeter en ook heel dun zodat je ze amper ziet, maar zodra ik het ding in de zon houd zie ik ze allemaal zitten. Doodzonde, aangezien het ook aangetoond is dat de speler prima tegen de zwaarste metalen kan (messen, sleutels etc). Voor de rest ervaar ik het zo ongeveer hetzelfde als jij, erg mooi spelertje met goede geluidskwaliteit. Bluetooth gaat inderdaad maar kort mee. Als je geluk hebt tegen de 9 uur gok ik zo. Met mijn headset ging hij op een volle accu net tot het eind van de middag mee, toen kreeg hij al kuren. Verder heb ik ook niet echt het idee dat ik de door Cowon opgegeven 55 uur ooit haal. Eerder een uurtje of 30 op een lage helderheid (zonder bluetooth).
Dank u. :)

Ik heb echt 0,0 krassen op het beeldscherm, op de rest van de behuizing zitten er genoeg, ook van die haarkrasjes. Ergens had ik wel gelezen dat zand funest is voor het scherm, daardoor ontstaan wel hele fijne krasjes. Dus misschien dat je per ongeluk wat zand eroverheen hebt geschuurd?
Die opgegeven accu tijd van 55 uur is ook, natuurlijk, onder ideale omstandigheden: scherm uit, mp3 bestandjes met lage bitrate op de helft van het volume, geen equalizer aan en Bluetooth uit. Tja, marketing hè...
heb je de tv-out functie geprobeerd? van de D2 is die maximaal 320X240, hoe zit dat met de S9? Is vooral interessant als je hem als draagbare DIVX speler wilt inzetten ...

[Reactie gewijzigd door danda op 27 juli 2009 06:39]

De tv-out heb ik niet geprobeerd omdat ik daar geen kabel voor heb aangeschaft. Ik heb dus ook geen idee met welke kwaliteit en resolutie de S9 het beeld op de aangesloten tv toont.
De handleiding geeft er geen specificaties bij over de geboden resolutie op het aangesloten scherm. Via Google wordt ik er ook niet veel wijzer van. Het enige beetje bruikbare vind ik op iaudiophile.net, een topic over de Cowon S9 voordat hij uitkwam, maar daar geeft niemand feiten. Zie hier voor dat topic, pagina 43. Daar praten ze over een output resolutie van 480x272, oftewel de native resolutie van de S9.
Via instellingen kan je alleen, net zoals bij de D2, de output op PAL en NTSC instellen (dat zal wel met de vernieuwingsfrequentie te maken hebben).
Edit: Ik heb nog eens verder gezocht op iaudiophile.net en kwam dit topic tegen met de vraag van welke resolutie de S9 uitstuurt. Als ik dat zo goed lees is het mogelijk om gewoon PAL resolutie eruit te krijgen.

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 27 juli 2009 23:54]

Ik heb zelf ook de S9, een belangrijk punt imo betreffende de USB kabel is dat deze afwijkend is vanwege de tvsignaal-over-usb. Het is dan ook niet een echte USB kabel. Jammer genoeg zouden ze van mij wel de afwijkende USB kabel ook mee mogen leveren.
Wat een prachtig ding O+

Bedankt voor de review, heel handig voor mijn aankoopkeuze :Y)
Duidelijke uitgebreide review, erg goed :D

Zelf nog steeds een tevreden D2 (geflashd met D2+ firmware) gebruiker, klinkt erg lekker met mijn nieuwe Head-direct RE0 IEMs. Cowon/iAudio zal ook mijn eerste keus zijn mocht ik een nieuwe speler zoeken.
Zeer mooie review. Zelf ook een D2 gebruiker. Alleen zou je er misschien nog een stukje in kunnen zetten wat de voordelen zijn van de S9 t.o.v. de D2. Ik moet een goede reden hebben om zelf ook een S9 te kopen :Y) .
De voordelen van de S9 t.o.v. van de D2: Mooier (IMO), ligt wat fijner in de hand en in de broekzak, véél mooier beeldscherm, iets betere interface en waarschijnlijk het geluid als je super high-end geluidsapparatuur gebruikt. Nadeel van de S9 t.o.v. de D2 vind ik toch wel dat het geheugen niet uitbreidbaar is en dat je er natuurlijk toch weer het geld ervoor moet neerleggen.
Voor mijzelf was het gewoon omdat ik 'm zo graag wilde hebben dankzij dat mooie beeldscherm en ik een beetje O-) gadget freak ben. Ik heb er dan ook absoluut geen spijt van dat ik hem heb aangeschaft.
Als jij/ik dit nog verder kan aanvullen kan ik het wel in de review verwerken.

Iedereen bedankt voor de complimenten :*) . Ik hoop dat ik mensen zo een goede keuze geef voor de aanschaf (of juist niet) van deze draagbare mediaspeler.

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 26 juli 2009 21:47]

mooi appaaraatje zelf heb ik de Ipod Nano 16 gig ben er tot nu wel tevreden mee :)
Geweldige review, klasse
Wat een lap tekst... netjes.. en ook lekker leesvoer.

knappe review. 5 *
Hoi, ik ben een leek wat betreft mp3-spelers.

Ik zocht eentje waar je Adobe kan installeren en pdf-files kan lezen...

Is dit mogelijk bij deze mooie S9?
Nee, dit is niet mogelijk.
Ik heb het net getest en *.pdf bestanden herkent hij niet, dus je kunt ze niet lezen. *.txt bestanden kan hij wel uitlezen/tonen, maar daar houd het ook mee op.
Het installeren van Adobe (Reader) kan niet (voor zover ik weet).