Specificaties Mono Bluetoothspeaker met batterij(en) - Bekijk alle specificaties

Earson ER-160 Review

tokko1 6 juli 2015, laatste update op 6 juli 2015, 2.524 views

Earson ER-160

Overall heb ik op de speaker qua gebruik weinig aan te merken op de twee puntjes van het SD kaartje en afsluitklepje na dan. Het volume van de ER-160 is top, en de geluidskwaliteit prima. Op batterij gaat hij ongeveer 3+ uur mee wat voor mij meestal wel voldoende is.

Pluspunten

• Robuust
  • Waterdicht
  • SD-kaart slot

Minpunten

• Lastig klepje voor waterdichtheid

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3

Over de langverwachte Earson ER-160 werd al tijden op de verschillende China gerelateerde forums gesproken. Natuurlijk omdat zijn broertje van Earson de ER-151 een echte bang voor buck knaller was, en nog steeds is. Daarom moest ik deze speaker ook krijgen, en natuurlijk voor iedereen reviewen om nou maar te bepalen of dit de nieuwe must-have wordt.

De speaker heb ik nu al een paar weken binnen en al veel gebruikt. Binnen maar natuurlijk ook buiten, onder andere bij verschillende BBQ sessies (die iedereen wel gehad zal hebben met dit weer). Hierbij kwamen verschillende features van de ER-160 goed van pas t.o.v. zijn broertje.

De speaker komt in een stevige doos, niet meer zo flashy als de ER-150, maar meer in de Xiaomi stijl. Dus een relatief eenvoudige doos met weinig opdruk behalve wat Chinese tekens en een Mammoet. Want dit is volgens Earson een ”Mammoet speaker”. Wat dat ook moge inhouden.

De speaker wordt geleverd met een 3,5mm naar 3,5mm kabel, om direct op de Aux poort van je telefoon of andere audiobron je boxje aan te sluiten. Deze kabel is ongeveer 80cm en voelt stevig aan, ook de aansluitingen zijn stevig en zouden dus wel even mee moeten gaan. De andere kabel die bijgeleverd wordt is de oplaad kabel, zoals we inmiddels wel gewend zijn van dit soort portables is dit een Micro-USB kabel (van ongeveer 80cm). Compatible met ongeveer al je opladers thuis dus, handig!
Daarnaast zit er nog een handleiding bij, volledig in het Chinees met enkele niet al te duidelijke plaatjes. Hier heb je dus niet veel aan.
Overigens heb ik een donkergrijze speaker, maar hij is volgens de site van Earson ook te krijgen in: “Militaire groen, Tibet blauw, zonsondergang oranje”. Voor ieder wat wils laten we het maar noemen. De belangrijkste functies van de ER-160 zijn de ingebouwde batterij, Bluetooth, Aux en Micro-SD playback opties.
Er-160 Specificaties:
• Afmetingen: L167 * B67 * H59mm
• Gewicht: 0,32kg
• Maat van de doos: L198 * B95 * H86mm
• Gewicht van de doos: 0.52kg
• Aansluitingen: Aux, Bluetooth, TF-card (micro-SD) en Mico-USB (voor stroom)
• Bluetooth: 2.1
• Capaciteit van de batterij: 1500mAh
• Maximaal volume werktijd: ongeveer 2,5 uur
• Batterijtype: Lithium accu

• Luidspreker Specificaties: 40mm 4Ω 5Wx2
• Frequentierespons: 40Hz ~ 18KHz
• SNR: ≥ 65 dB

Met zijn afmetingen van L167 * B67 * H59mm en gewicht van ongeveer 300g is deze speaker zeker nog wel portable te noemen. Ja hij is een stukje groter en zwaarder dan de ER-151, maar hij kan nog prima in je rugzak of mee in je hand.
De ER-160 is bijna volledig van plastic met een rubber-achtige feel. Voor de speaker openingen zit een metalen roostertje met daarachter waarschijnlijk weer een kunststof membraam (voor waterdichtheid). Er zit nog een metalen lus aan de speaker waar standaard een bijgeleverde Karabijnhaak doorheen kan.
Aan het ene uiteinde zitten achter een rubber afsluitklep alle aansluitingen (Micro-SD, Micro-USB en Aux), aan de andere kant zit een draaischijf voor volume, maar deze is ook in te drukken voor start/pauze. Deze schijf voelt niet super stevig aan, maar hij lijkt het voorlopig gewoon nog te doen. Aan de bovenkant zitten onder het plastic enkele druk knoppen, onder andere voor het wisselen van modes, volgende/vorig nummer en een Bluetooth connectie knop. Naast deze knoppen zitten enkele LED-Indicators voor Bleutooth, mode en batterij status.

In zijn geheel voelt de speaker super stevig en robuust aan, op de volume-draai knop na dus. Hij lijkt dus prima stoot en val vast te zijn. Daarnaast is volgens Earson deze speaker weer net zo waterproof als de ER-151. Dit heb ik persoonlijk niet getest, maar ik ga ervan uit dat dit gewoon klopt (er zijn op Youtube verschillende water-torture tests van de ER-160 te vinden). Het enige grote nadeel van de speaker in combinatie met water is de afsluitklep van de aansluit openingen. Dit rondje is erg lastig goed in de opening te sluiten zodat hij goed vast zit, dus meestal staat hij een beetje open als je hem ‘gewoon’ dicht duwt.

Als je de speaker aanzet, door enkele seconden op de “mode” knop te drukken hoor je een luide “BLUTOOTH MODE”. Dit gebeurt volgens mij op vol volume, en vind ik redelijk storend. De rest van de speaker werkt allemaal redelijk intuïtief. Zo zijn de pijltjes naar boven en beneden voor het wisselen van nummer, is de “M” voor het wisselen van modes, de M voor Modes en aan het uiteinde het ‘play’ driehoekje voor het starten en stoppen. Volume aanpassen gaat het de draaiknop aan het uiteinde, redelijk simpel maar niet altijd even vloeiend.
Voor het wisselen van input modes moet de “M” knop ingedrukt worden, hierbij hoor je elke keer de (Engelse) stem van Truus die de modes luidkeels uitroept. Dit had van mij wel wat anders gemogen. Mjah, ’t werkt…
Voor het afspelen van muziek via de Micro-SD kaart moet je MP3tjes op een kaartje zetten en gaan, tenminste dat dacht ik. Een uur kloten en proberen later kwam ik er achter dat je even moet zorgen dat je kaartje FAT geformatteerd is. Anders wordt je kaartje niet herkend, en kan je dus ook niet naar de TF-Card playback modus! Maar als dat eenmaal is gedaan werkt het perfect, het zei wel dat je als je de speaker aan-uit zet weer bij nummer één start.

In het volgende stuk ga ik de vergelijking aan tussen de twee broertjes van Earson. De ER-151 van ongeveer 26 euro en de ER-160 van ongeveer 46 euro.

Qua formaat is de ER-160 duidelijk de grotere broer. In zowel omvang als lengte is hij een paar cm groter. Hij is ook een slagje zwaarder en voelt daardoor in de hand ook wat robuuster aan.
Of je de een nou mooier vind dan de ander is een kwestie van smaak, maar de ER-160 ziet er naar mijn mening gewoon een stukje mooier uit. De afwerking en details is net wat meer over nagedacht.

Qua geluid verschillen de twee broertjes zowel in volume als in sound singature behoorlijk. De ER-151 heeft twee speakers van elk 2 watt, zijn grotere broer doet het met twee speakers van 5 watt. Dit is zeker te merken in volume. Bij vol volume binnen wil je niet naast de speaker staan omdat de muziek gewoonweg te hard kan dan. Buiten met een beetje wind is het extra volume wel echt handig. Qua sound signature stond de ER-151 bekend om zijn redelijke bas heavy sound. Iets wat je vaak hoort over kleinere speakers, door de bas extra aan te zetten lijkt de speaker harder te kunnen. Door het sterk toegenomen wattage van de ER-160 lijkt Earson ervoor gekozen hebben om die bas boos niet echt meer nodig te hebben. Dus de soundsignature is een stuk gebalanceerder.

Overall heb ik op de speaker qua gebruik weinig aan te merken op de twee puntjes van het SD kaartje en afsluitklepje aan het uiteinde na dan. Het volume van de ER-160 is goed, en de geluidskwaliteit prima. Op batterij gaat hij ongeveer 3+ uur mee wat voor mij meestal wel voldoende is.
Concluderend kan ik zeggen dat de Earson ER-160 wel weer echt een slagje beter is qua volume en features dan de ER-151. En dus in het landschap van Vhina-bluetooth speakers een verrijking is. Onder andere de sd-kaart slot is echt wel een handige feature. Of hij de prijs waard is, tja dat is lastig te zeggen. Voor mij is het wel echt een verbetering, waar ik vroeger twee ER-151 met splitter mee nam, heb ik nu gewoon een ER-160 mee.

Ik heb mijn ER-160 via Tinydeal gehaald. Prima snelle shipping en goede prijs.

Voor meer informatie kan je ook nog even een kijkje nemen op de site van Earson-audio zelf. Maar wel de Chinese tak, want op de Engelse website staat hij (nog) niet.

Heb jij ook een Earson ER-160?

Ik heb helaas een mannelijke chinese stem.
Ik schrok mij rot toen ik het ding aanzette de eerste keer, want hij staat inderdaad op vol volume (of 80%).
Voor de rest net speakertje voor zijn 30¤ (bij banggood besteld).
Yep deze bestaan ook, bij Tinydeal komen ze volgens mij gewoon met de Engelse stem! :)
Misschien moet het mogelijk zijn om het ding te flashen?
Alhoewel de kans mij klein lijkt :p .
Je geloof het niet, maar dat is precies wat ik heb gedaan!
Met hulp van de tech-support van Banggood :)

Ik heb wat bestanden en een tooltje van ze opgestuurd gekregen waarmee ik het aan heb kunnen passen!

Als jullie willen kan ik het delen en een tutorial maken :)

Edit: lees min reactie op het tweakblog van tokko1 over hoe je dit kan doen:

[Reactie gewijzigd door weebl op 24 augustus 2015 21:48]

De URL voor de bestanden is niet meer beschikbaar ;)
Ik kan in de tweakblog m'n reactie niet meer wijzigen en ook geen nieuwe plaatsen :(

Bij deze plaats ik hem daarom maar hier :)

Succes!

[Reactie gewijzigd door weebl op 26 juni 2017 17:56]

Top, werkt mooi! Gelukkig geen chinees geschreeuw meer :)
Vraagje, heb je ook importkosten moeten betalen voor dit ding?
Nee. maar dat is dus omdat ik geluk gehad hebt.

In principe moet je voor alles wat je importeert van buiten Europa wat een waarde heeft van meer dan 22 euro import kosten betalen.
Goede review, erg leuk gedaan die headers!