Specificaties 20dB, bij maximaal 1.800rpm - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-F3, 120mm Review

wahlee 4 mei 2009, 883 views

Zalman ZM-F3, 120mm

Pluspunten

• koelen

Minpunten

• zoemend geluid

Geluid (min) Score: 3
Geluid (max) Score: 1
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Onlangs heb ik deze fan onder in mijn kast ingebouwd. Graag wilde ik een stille fan die koele lucht toeverde. De geleverde rubberen pinnen zouden bijdragen aan de geluidsreductie. Helaas begint de fan al op relatief lage toeren een vervelend zoemend geluid te maken.
Dit is een groot nadeel.
Wat ik wel goed vind is de koelcapaciteit. Zo gouw ik de fan wat harder zet daalt mijn system temp met 10 graden.
Verder geen bijzonderheden. Goede koelfunctie, geluid matig

Heb jij ook een Zalman ZM-F3, 120mm?

Als je een beetje research had gedaan, en niet zomaar wat gekocht had, was je er al eerder achter gekomen dat dit geen stille fan is. Maar daar is hij ook helemaal niet voor ontworpen. Deze fan heeft veel flow, tegen een relatief lage geluidsproductie. Ideaal dus voor een leuke overclock en voor een radiator als je het echt koel wilt hebben.

Je hebt je review naar mijn mening dus teveel afgestemd op jouw doel, terwijl hij daar juist niet voor bedoeld is.
Je zou natuurlijk ook de bijgeleverde shunt (weerstand) kunnen installeren als je dat nog niet gedaan mocht hebben,. Daarmee halveer je het toerental van de fan en ben je in één klap van je herrie-probleem af.

Overigens moet je de siliconen "pennen" wel helemaal goed doorhalen zodat de body van de fan ook daadwerkelijk strak tegen de wand ligt (met daartussen natuurlijk nog de in de "pennen" ingebouwde ring that is). Doe je dat niet dan kan de boel inderdaad gaan resoneren - en ik spreek uit ervaring dus 8)7 .
Ik weet niet wat 'shunt' betekent (waarschijnlijk dat 'verlengkabeltje'met blokje :) , maar ik heb hem op een xilence fan controller zitten. Alleen op de laagste stand hoor je hem (bijna) niet. Maar al vlug met opvoeren van snelheid wordt ie vervelend.
Fancontroller is een simpele, dus zonder toerenteller.
Anyway, bovenstaande is mijn ervaring. Mensen kunnen ermee doen wat ze willen :)
Klopt. Ben ook te veel afgegaan op de site van zalman zelf. Natuurlijk zeggen zij dat'ie stil is. Verder heb ik ook de 80mm F1. Daar ben ik heel tevreden over, ook de geluidsproductie. En juist hierom had ik toch iets beters verwacht. Maar hopelijk heb ik een bijdrage geleverd voor anderen die een casefan zoeken.
Zalman claimt zelf al iets van 34dB op vol toerental, je had dus vooraf kunnen weten dat het geen echt stille fan is. Maar goed, al doende leert men en het is voor anderen een waarschuwing annex wijze raad (mits ze dit lezen natuurlijk...............).