LG L204WT Review
De monitor is nu zo'n 2 jaar in mijn bezit en is in gebruik als tweede scherm naast mijn Apple MacBook Pro. Dit werkt goed. Heb er af en toe een Windows systeem aan de tweede monitor ingang, schakelen gaat eenvoudig via de source knop.
Kleurweergave is goed maar met geen mogelijkheid krijg ik de kleurweergave gelijk aan die op de MBP zelf. Daarnaast is het een 6bit per kleur monitor (net als de MBP en de meeste laptops en lcd schermen) waardoor het kleurbereik beperkt is 262.000 ipv 16,8 miljoen. Voor foto bewerken is het dus wat minder geschikt, terwijl ik het ding daar eigenlijk voor had bedoeld. Pas na aanschaf van de MBP en het scherm kwam ik hier achter, vooral door wat te spelen met gradienten.
Pluspunten
Stevige behuizing (ook de voet), eenvoudige bediening. Het werkt gewoon. Zelfs na een keer stuiteren werkt het nog.
Minpunten
Aantal kleuren is 3 * 2^6 ipv 3 * 2^8. Aan/uit schakelaar werkt niet lekker
Eindoordeel
Kleurweergave is goed maar met geen mogelijkheid krijg ik de kleurweergave gelijk aan die op de MBP zelf. Daarnaast is het een 6bit per kleur monitor (net als de MBP en de meeste laptops en lcd schermen) waardoor het kleurbereik beperkt is 262.000 ipv 16,8 miljoen. Voor foto bewerken is het dus wat minder geschikt, terwijl ik het ding daar eigenlijk voor had bedoeld. Pas na aanschaf van de MBP en het scherm kwam ik hier achter, vooral door wat te spelen met gradienten.
Reacties (2)
Daarnaast is het een 6bit per kleur monitor (net als de MBP en de meeste laptops en lcd schermen) waardoor het kleurbereik beperkt is 262.000 ipv 16,8 miljoen
Aantal kleuren is 3 * 2^6 ipv 3 * 2^8.
3* 2^6 = 192, 3 * 2^8 = 768
echter: (2^6)^3 = 262144, en (2^8)^3 = 16777216
Verder is je review niet echt uitgebreid; je zegt eig. meer in de positieve en negatieve eigenschappen dan in de tekst zelf. Wat is er b.v. makkelijk aan de bediening, behalve van source veranderen? 'Een keer stuiteren'? Heb je je scherm echt laten vallen?
Verder: heb je last van ghosting, backlight bleeding, ...?
Je zegt ook dat dit scherm en dat van de MBP beide 6-bit per subpixel schermen zijn. In welke zin is de kleurweergave dan minder dan die van de MBP, en hoe valt dit te verklaren?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/8115/tweakers.png?f=community)