Specificaties 25,5" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Asus VK266H Zwart Review

Perkouw 4 mei 2009, laatste update op 4 mei 2009, 2.877 views

Asus VK266H Zwart

Pluspunten

• groot
  • snelle response
  • veel aansluit mogelijkheden
  • speakertjes (nog kwalitatief goed ook!)
  • ingebouwde webcam

Minpunten

• niet in hoogte verstelbaar

Wat is het
Een monitor van Asus met een afmeting van 25,5" een flinke jonge dus. Dan denk je meestal gelijk, zwaar scherm/trage response e.d. Laat dit scherm nu maar 7,9kg wegen en gewoon een responstijd hebben van maar 2 ms!
Asus Logo

Reden van aanschaf
Omdat ik al een tijdje mijn Samsung 245B had wilde ik toch weer eens wat anders, een groter scherm (niet perse de eis) met veel aansluit mogelijkheden en natuurlijk een goede response tijd. Toen is het deze monitor geworden, waarom ? lees de review en laat je overtuigen waarom dit nu zo'n grandiooos fijn scherm is! :)

Specificaties
Vermogen60W
BeugelbevestigingVesa 100mm
KleurenZwart

Verpakking & inhoud
De doos was aardig groot dit was ook wel te verwachten met zo'n groot scherm om de woorden even wat kracht bij te zetten. Box Dimension (WxHxD): 693mm x 528mm x 206mm

Het mooiste kwam toen ik hem open maakte normaal zie je altijd wel wat spulletjes maar m'n mond viel toch wel even open....van de hoeveelheid spullen die erbij zat! Overigens viel het reuze mee de monitor uit de doos te halen. Het scherm komt los van zijn voet, de voet zet je neer en hier laat je het scherm in
zetten dit geeft even een vervelende krak/klik waarna hij goed in zijn voet zit ;)
Het scherm is overigens een ''x'' aantal graden naar voren/achteren te kantelen wat ook wel bijzonder prettig is te noemen :)

De bewuste inhoud:
- DVI cable-> voor het beeld
- VGA cable-> voor het beeld
- Audio cable-> voor het geluid door middel van een 3.5 jack plug (leuk groen kleurtje :D)
- Power cord-> voor de stroom
- USB cable-> voor de webcam
- Quick start guide-> hoe in elkaar te zetten en aan te sluiten
- Support CD (LifeFrame2)-> driver voor de webcam!
- Warranty card-> voor de garantie mocht je die nodig hebben!

Layout en Functies
Wat al uit de specificaties op te maken viel bevat deze monitor best wat aansluitingen. Deze zitten (van achter gezien) aan de rechter kant met genoeg ruimte tussen mekaar mocht je ze allemaal tegelijk benutten. De voedingsstekker zit (van achter gezien) aan de linker kant.

Wat mij een paar dagen later pas opviel was dat het scherm een vesa-mount heeft verstopt onder de achterkant van de behuizing, de achterkant is namelijk afneembaar hierdoor word in eens de Vesa-mount onthuld!

De webcam van de Vk266H is tevens kantelbaar zowel naar boven als beneden en het witte ''stipje'' dat je op de foto zit word blauw wanneer de monitor is ingeschakeld. Het beeld van de webcam is erg goed/vloeiend te noemen, had er zelf niet zo'n hoge verwachtingen van maar het bevalt me toch wel erg goed op msn/skype!

De speakers van de Vk266h zitten ge´ntegreerd in de monitor en zijn niet zichtbaar , ook niet wanneer je de achterkant afneemt. Wat ik zelf ook niet had verwachte is dat je ook geluid via HDMI kan doorsturen naar de monitor. Ik had de monitor even aangesloten op mijn WD TV en schrok me een hoedje toen het geluid het deed. Na een paar afleveringen te hebben gekeken van Planet Earth (720P) en het volume op 50% stond ik werkelijkwaar te kijken van het heldere/goede geluid! Wat je normaal ziet bij monitoren is dat het blikkerig klinkt of heel schel e.d. Zelf gebruik ik de speakers niet wanneer de VK266h aangesloten staat op mijn pc hier heb ik een Z-5500 voor maar zeker een aanrader voor mensen die gewoon fatsoenlijk geluid willen.

Zelf heb ik ook nog een spycam liggen (rode/gele tulp) en ik dacht ach waarom ook niet als de WD TV werkt ook maar is even een spycam proberen! Na even te hebben moeten spelen met de aansluitingen want ROOD/GEEL heeft hij niet, had ik zowaarlijk beeld! Wonder boven wonder werd dat ook keurig vloeiend/helder weer gegeven. En ja ik sta er nog steeds van te kijken wat een top scherm :)

Zie de foto hieronder om een beeld te krijgen van de aansluitingen v.d. VK266H

SPLENDID Video Intelligence Technology
Dit zijn presets voor de monitor welke allemaal een andere helderheid e.d. geven aan het scherm bijvoorbeeld feller/doffer, warmere/koudere kleuren enz.
De monitor heeft standaard 5 presets namenlijk:
- Standaard
- Theater
- Spel
- Nacht
- Landschap

Met name nacht en spel gebruik ik, snachts geeft het toch een rustiger beel op deze modus het licht is ook een stuk minder fel kortom fijn voor de oogjes :)

De spel-stand gebruik ik als ik aan het gamen ben, om nu echt te zeggen dat ik verschil merk als ik met dat ik dit zit te typen hem even op SPEL zet zie ik wel verschil. Ik zou dit echt uitvoerig moeten testen om daadwerkelijk te kunnen zeggen wat het verschil is met de andere presets. En iedereen ervaart weer iets anders als prettig/fijn uiteraard.

Al met al een zeer fijne monitor, het enige ''negatieve'' kan zijn voor mensen dat hij niet in hoogte verstelbaar is. Buiten dat weet ik niks negatiefs op te merken en ben ik alleen nog maar positief (gelukkig ook geen dode pixels je weet maar nooit!) te spreken over de monitor!

Changelog
- 04-05-2009: 3e review gepost, wachtende op feedback...

Gebruikte bronnen:
Google
Tweakers.net
Asus Website

*Note: alle lof naar Wiethoofd voor de opmaak, heb nog wat problemen met de BB code's e.d.
Hier heeft hij me weer bij geholpen!

Heb jij ook een Asus VK266H Zwart?

Hoi, ik ga dit jaar in een niewe kamer in lwd studeren en ben van plan om een ps3 te kopen. zou ik die ps3 ook hierop kunnen aansluiten en dat er net zo goed uitziet als een tv. Anders dan staat de kamer meteen ook zo vol^^

hoop dat jij wat weet, laters
prima hoor! full HD resolutie, snelle response en je kan hem gewoon lekker gemakkelijk via HDMI aansluiten.

kortom -> doen! :)
Ik overweeg ook zo'n lekker schermpje van ASUS te kopen! HD video kaart erbij en hoppa!
Kan je op dit scherm 2 PC's tegelijk aansluiten en dan dmv een knopje tussen de 2 Pc's schakelen?.
Met mijn Samsung 205BW kan dat en vind ik erg handig.
Je kan gemakkelijk switchen naar een ander poort als je dat bedoeld. Bijvoorbeeld 1 pc op DVI-D en een ander op de HDMI poort kan je gewoon met 1 druk op de knop wisselen hoor :)
Ik zit er ook over na te denken om hem te kopen, maar zit nog met 1 vraag. Heeft hij 1x1 pixel mapping. Hij moet namelijk ook gebruikt worden met de WD TV Live en hij moet moet de HD content gaan stretchen. (Goede review trouwens)

[Reactie gewijzigd door black_eye op 30 november 2009 19:43]

als je in de pricewatch kijkt dan zie je er 2 staan, deze en ene met 1080p of zijn dit gewoon dezelfde want ze hebben hetzelfde typenummer.
Hmmm... mooi
Ik denk dat ik dit ding ook ga kopen voor het geld van mijn vakantiebaantje.
Xit nu nog opgescheept met zo'n oude 17 inch beeldbuis :P
Lijkt me een strak plan :) 17'' crt naar 25,5'' LCD en dan nog eens een zeer goede monitor ook (in ieder geval in mijn ogen) Jij word gek! }>

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 4 mei 2009 18:11]

Ik zal wel zien!
Enfin, voor mijn baantje moet ik nog bijna 2 maanden wachten...
Deze moet wel van de samenkopen actie komen :) nette review!
komt hij niet vandaan :? , bedankt!

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 4 mei 2009 19:17]

Pfff, je maakt me wel erg enthousiast nou zeg! Zit er ook over te denken een nieuw scherm aan te schaffen, dan is dit wel een erg mooie optie zeg!

Zeer nette review, mij heb je overgehaald ;)
Weet er iemand waar ik deze monitor kan kopen voor een leuke prijs? Ben benieuwd :)
Top review heb hem daarom ook besteld :) Komt als het meezit morgen binnen