Specificaties 17,3" (1920x1080 IPS), 1,256TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Republic Of Gamers G751JT-T7121H Review

Major_ton 4 juli 2015, laatste update op 4 juli 2015, 1.142 views

Asus Republic Of Gamers G751JT-T7121H

Groot en zwaar? Een begrijpbare trade-off wanneer je kracht en bouwkwaliteit combineert met een goede en stille koeling. Deze laptop is zo out of the box voor gamen perfect. Foto- en videobewerking gaat ook prima, maar een extra 8GB aan RAM en een schermkalibratie is dan wel aan te raden.

Pluspunten

• Mooie balans van de hardware (Ci7 4720hq, 8GB RAM, GTX-970m, 256GB SSD, 1TB HDD
  • Voldoende aansluitingen
  • Fijn toetsenbord met numpad
  • Responsive trackpad met losse muisknoppen
  • Prima FHD scherm
  • Degelijk gebouwd
  • Wordt niet warm onder zware load
  • Blijft relatief stil onder zware load

Minpunten

• Design moet je van houden
  • Niet erg reisvriendelijk (maar is ook niet zo bedoeld)
  • Vette vingers laten duidelijke afdrukken achter.

Algemeen:
Op het moment van schrijven heb ik deze laptop een aantal weken in bezit. Het leek mij wijs om even te wachten met conclusies te trekken totdat ik er wat langer op had gewerkt. De G751JT wordt door mij intensief gebruikt. Niet in de zin dat ik hem overal mee naartoe neem, maar wel dat hij elke dag voor een lange tijd aan staat en flink wat taken te voorduren krijgt. Ik ben elke dag met Adobe Lightroom en Photoshop in de weer en werk met foto's die tijdens het editen makkelijk 12GB van het geheugen opslurpen. Het is dan ook geen wonder dat ik er 8GB aan RAM heb bijgezet om totaal op 16GB uit te komen. Voor mijn huidige werkzaamheden kom ik nu op geen enkel front power te kort. Dankzij de Sandisk SSD van 256GB starten programma's zeer rap op en de laptop zelf boot binnen 6 seconden naar een werkbare Windows omgeving. Vanaf een laptop die uit staat en dicht geklapt is heb ik zelfs binnen 15 seconden een draaiende Lightroom n Photoshop voor mijn neus! Ideaal dus.

Zelfs na langdurig in de twee bovenstaande grafische programma's bezig te zijn geweest en daarnaast nog andere taken draaiende te hebben zoals Chrome, Office, Paint etc raakt deze laptop niet buiten adem en blijft hij opmerkelijk stil en cool. Er komt alleen matig warme lucht uit de roosters achterop de laptop, maar het chassis wordt nooit voelbaar warm. Ook niet na langdurige gamesessies*. Het mag voor zich spreken dat ik ook nog geen moment throttling ervaren heb.

Bouwkwaliteit::
De laptop zit prima in elkaar. Hoofdzakelijk is er kunststof gebruikt en hoewel zoiets er altijd wat minder fancy uitziet dan aluminium, is het over het algemeen wel stevig en duurzaam. Kunststof is ook minder gevoelig voor temperatuurschommeling en dat komt natuurlijk geregeld voor met krachtige hardware in een relatief kleine verpakking. De basis voelt erg solide aan en ook het scherm en de scharnieren voelen degelijk aan zonder te kraken en te piepen. De klep met het scherm wordt ondersteunt met een aluminium plaat vanaf de scharnieren en heeft maar minimale flex als je het aan beide hoeken vast pakt.

Het toetsenbord tikt lekker weg. De toetsen hebben een fijne en duidelijke aanslag, al zou iets meer weerstand door sommige gewaardeerd worden. Het toetsenbord heeft een rood backlight welke in 4 standen in te stellen is van uit tot helder.

Erg fijn aan de Asus laptop is het trackpad welke responsive aanvoelt, glad is en beschikt over twee grote en fijn klikkende muisknoppen.

Het scherm::
Voor een 'gamelaptop' bezit de G751JT een erg prettig FHD (1920x1080 pixels) IPS beeldscherm met brede kijkhoeken en een fijn contrast. De maximale helderheid is ok, maar er buiten mee in de zon werken raad ik niet aan, ondanks het matte paneel. Ik heb het paneel met een Spyder 4 Pro gekalibreerd op 120 cd/m en kwam uit de volgende waardes:

sRGB dekking: 92%
aRGB dekking: 71%
Zwartwaarde: 0,21 cd/m
Gamma: 2,23
Delta E white Point: 0,5
Delta E 50% grey: 0,1
Contrast: 571:1 (dit is op 120 cd/m)

Game prestaties:
De Asus ROG G751JT is natuurlijk een gamelaptop. En met een Ci7 4720hq, 8GB RAM en een GTX-970m GPU kom je een heel eind om de meeste games in de hoogste settings erg soepel te spelen. Helaas ben ik geen die-hard gamer en banchmarks draaien is voor mij iets uit het verleden. Dat gezegd hebbende, draaien de games die ik tot nu toe geprobeerd heb erg vloeiend op maximale settings (Far Cry 3, Alin Isolation, Metro 2033 Redux). Gelukkig zijn er op internet meer dan voldoende benchmarks te vinden voor deze configuratie, dus is er geen reden voor mij om het allemaal opnieuw te doen ;).

Conclusie:
Komend vanaf een Dell XPS 17 (L702x) lag de lat op een aantal plekken hoog (toetsenbord, trackpad, aansluitingen, bouwkwaliteit), maar de Asus ROG G751JT blijkt een waardige opvolger te zijn. Het enige punt wat er op achteruit gegaan is, is het geluid. De speakers in de Asus zijn ok voor een laptop, maar bij Dell hadden ze het in de XPS17 uitzonderlijk goed voor elkaar. Ik vind het een non-issue, aangezien ik praktisch nooit van de interne speakers gebruik maak. Het kan echter voor iemand anders een storende factor zijn dat het geluid niet echt sprankelt en tamelijk levenloos klinkt. Beoordeel dit voor jezelf!

Sowieso is het verstandig om zelf goed te weten wat je van een laptop verlangt en waar de aandachtspunten liggen. Voor mij is het grote formaat en relatief hoge gewicht niet van belang, omdat ik de laptop weinig buitens huis meeneem. Daarentegen staat de laptop wel het meeste van de tijd in de woonkamer (eettafel), dus een stille laptop is voor mij wl van belang. Daarnaast moet hij ook nog een krachtig zijn en over een goed scherm beschikken. Het is dankzij die criteria dat ik op de Asus ROG G751JT ben uitgekomen. Alle (voor mij) belangrijke punten komen samen in een relatief betaalbaar product. Ik heb de laptop nieuw aangeschaft voor 1499,-.

*Ervaring gebaseerd op 6 uur achter elkaar Far Cry 3 spelen op 1080p en MAX settings.

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers G751JT-T7121H?

Die 8 GB die er in zit is dat 2 x4 of 1 x 8 ?
Welke type 8 GB geheugen heb je er bij geplaats ?
Waar heb je hem aangeschaft voor 1499 ? In de pricewatch is hij overal 1599
Ik heb er 1 x 8GB bijgeplaatst: http://tweakers.net/pricewatch/311155/crucial-ct102464bf160b.html
Tijdens een dagaanbieding van Alternate heb ik de laptop aangeschaft. Daarna heb ik hem inderdaad niet meer voor 1499,- voorbij zien komen.
Heb er The Witcher 3/Batman Arkham Knight op High gespeeld en dat werkt soepel, geen framedrops en andere issues dus kwa game prestatie werkt die ook lekker. Overigens ook de nieuwe UT beta op gespeeld op extreme settings.

Al met al ben ik het eens met je review! Wilde er zelf ook 1 maken want heb foto's gemaakt van de unboxing dus dat mis ik hier dan wel weer :+
Grappig, ik kom van precies dezelfde laptop af (Dell XPS 17, zelfde type nummer) en jouw review wbt de verschillen is dus perfect.

Ik realiseer me nu dat ik die Dell toen voor een fantastische prijs heb gekocht met gestapelde kortingen en een zomeractie. Heb er volgens mij iets van 850 euro voor betaald, al heb ik toen bezuinigd op het scherm waar ik soms wel spijt van heb gehad.

Deze Asus is dus een stuk stiller dan de Dell?
Wat is het model nr van de SSD?